När jag byter min olja (Var 7:e timme) så är den inte helt svart utan har fortfarande en del av den gula nyansen kvar, det känns lite onödigt att byta en olja som ser fräsch ut.
Det är bilen jag relaterar till (ca 1500mil), då den både luktar, är kolsvart och segare i sin viskositet.
Hur ofta bör man byta vevstaken/kolven?
Jag har en Husaberg FS650 -04
Byter min mellan 5-7h, enbart gatkörning å min e alltid kolsvart... När ja fick motorn genomgången så fick ja faktiskt beröm för mina oljebyten, motorn va ovanligt fräsch för timmarna den gått...
Filterbyten har ja personligen börjat tumma på, körde strikt filterbyte vid vartannat oljebyte... Tills ja skar upp ett å verkligen kikade på de... Byter man olja ofta, maskin e frisk å man inte missväxlar ofta så håller filtrena klart längre... Byter fortfarande filter vid vartannat oljebyte normalt men har ja olja hemma men missat å köpa filter så får de allt gå nåra timmar te...
Allt beror ju givetvis på hur man kör men ja renoverade min vid 140h, 100h e enligt bok för genomgång vill ja minnas... Min kolv va tillräckligt fräsch för å hänga me en säsong te iaf...
Sen vet ja inte hur mycke de skiljer för va inte -04 enda me 644cc? Resten 628cc?
När man väl river så brukar de bli mer... I min byttes: vevstake, ramlager, balansvikt, vipprullar å kamkedja... Enligt expertisen brukar man även få byta shims i lådan...
Ha i åtanke att kamkedja samt vipprullar har kortare serviceintervall än "storservicen"...