Husaberg-tråden

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Stor service Hudaberg FS650

Jag kollar på en husa som gått ca 130 timmar -05. Problemet är att det inte finns någon dokumentation om den stora servicen vid 100 timmar. Kan på något sätt se/höra om den är utförd?

Har kollat med tidigare ägare, går inte att få tag i alla.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Jag kollar på en husa som gått ca 130 timmar -05. Problemet är att det inte finns någon dokumentation om den stora servicen vid 100 timmar. Kan på något sätt se/höra om den är utförd?

Har kollat med tidigare ägare, går inte att få tag i alla.

Skulle vilja påstå att de e omöjligt å se/höra... Beroende på hur hojen körts kan den gå 200h utan renovering men räkna med renovering om du köper en cykel me dom timmarna... De enda du kan kolla e ju skicket på kamkedja men den bör bytas innan stora service ändå... Sen e de ju inte säkert att hojen e servad som den ska bara för de finns på papper, men man hoppas ju att hojfolk är ärliga mot varann...

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
570FS -11
Jag letar efter en billig "no-name" främre bromskiva till min Husa 570FS -11 att ha på vinterfälgarna. Det sitter ju den stora skivan fram org. på FS:n.
Original kostar ju nästan 3000:- å visst det går ju flytta över den jag har men skulle vara skönt å slippa det å ha vinterfälgarna kompletta. Jag har hittat billiga "biltema" skivor för 400:- men det är ju bara den lilla enduro-skivan...

Nån som har några tips till en snål smålänning?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag letar efter en billig "no-name" främre bromskiva till min Husa 570FS -11 att ha på vinterfälgarna. Det sitter ju den stora skivan fram org. på FS:n.
Original kostar ju nästan 3000:- å visst det går ju flytta över den jag har men skulle vara skönt å slippa det å ha vinterfälgarna kompletta. Jag har hittat billiga "biltema" skivor för 400:- men det är ju bara den lilla enduro-skivan...

Nån som har några tips till en snål smålänning?

Är skivan 310eller 320mm?

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Jag ska byta bromshandtag på min husa 650 -04, min fråga är vilka originaldelar behöver jag för att det nya ska passa?
Original bromshandtaget fäster på en länk som i sin tur fäster nära bromsbehållaren. Den lilla "kolv" som pressas mot bromsbehållaren och skapar bromsverkan ersätts den med det nya bromshandtaget?

I reservdelslistan så syns det på sidan 18 flera delar som benämns 50, längst till vänster på delarna så syns en lite kolv/metallpinne.

Min fråga är alltså behöver jag länken mellan bromshandtag och behållare samt den lilla kolven till mitt nya bromshandtag?

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
570FS -11
Nu har jag mätt lite på min främre bromsskiva och jag har en BRAKING på 310 mm. Finns det några billiga kopior att få tag på?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nu har jag mätt lite på min främre bromsskiva och jag har en BRAKING på 310 mm. Finns det några billiga kopior att få tag på?
Har du radialok kan du väl köpa en billig 320 och flytta ut oket 5mm med brickor?

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
CRF450HM
CRF eller Husa

Går i funderingar på en CRF HM som motard.*
Just haft en Husa 650 och där finns ju kraft så det räcker för gata.
Hur upplever ni effekt och vrid på CRF att köra gata med?
Andra upplevelser på Husa jämfört med CRF?

Sidde

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Letar
Tjena!

Tittar själv på Husa FS 650 runt 08 och undrar lite vad brukar större arbeten kosta efter ca 100h osv. Då man själv inte har garage så kan ja sköta oljebytet själv men klyva motor och dylikt får jag lämna till någon verkstad.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Tjena!

Tittar själv på Husa FS 650 runt 08 och undrar lite vad brukar större arbeten kosta efter ca 100h osv. Då man själv inte har garage så kan ja sköta oljebytet själv men klyva motor och dylikt får jag lämna till någon verkstad.

Min iväglämnade storservice gick på ca 11.300 + frakt... På auktoriserad firma blir de dyrare... Räkna me runt 20k...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Åh fan de var ju en trevlig peng.. Jag har läst lite om Enginehardware på forumet, vet nån om de fortfarande är aktiva?

Det är rimliga pengar som angavs ovan men kör du gata så kan du åka längre än 100h innan renovering

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Jo de blir mest gatåka, men mycket till och från jobbet med under sommarn så då tickar de på.

Min hade gått 140h när ja den revs men hade utan problem gått längre... Men me tanke på hur dyrt de kan bli me ett ras så betalar ja hellre en renovering innan de sker...

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Min hade gått 80h innan vevtappen gått ner sig...

E de samma bottendel i 450in å 650in? Visserligen e ja noga me oljebyten å varvar inte som en tok men känns ändå som 80h e lite lite om allt e välskött? Min hade gått 78h när ja köpte å då bytte ja bara kamkedja så fick den gå en gatsäsong innan genomgång...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring