Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Kan någon delge lite info om de 3 olika sadlarna jag sett på 701or.

En styck svart?! Satt på tidiga 2017 modeller men har sett dem i butik fortfarande.
En rätt "mörk" gul-vit-blå sadel i någon gummiliknande historia. Recall på denna???! (jag har den nu)
Och en skrikig blå-gul sadel. Samma yta som den svarta. Typ stipplat gummi?! Ska tydligen vara en utbytessadel mot den nämd ovan??!?!?! :död:fyllisar

Första 701orna som kom 2016 såldes med svart sadel, dessa fick senare den färgade sadeln som du beskriver att du själv har. Den med ribborna/dekalerna. Svarta sadeln satt på de första pga problem att få fram de färgade sadlarna.

Första 701orna som såldes 2017 kom med den färgade sadeln med ribborna. Senare in på året fick de problem med leverantören igen och började slänga på svarta sadlar igen. De som fått svarta sadeln på en 2017 får den nya updaterade sadeln automatiskt.

En hel del folk har bytt gamla sadeln i inbyte mot den nya sadeln när deras dekaler har släppt. Som det verkar nu får man nya dekaler istället.

Jag tänkte köpa nya sadeln under vintern, jag har den gamla med ribborna/dekalerna. Men inget fel alls på den, dekalerna sitter kvar utan tendens till släpp efter 650 mil. Halkig som många säger den är upplever inte jag. (Åker med skinnställ) Vill ha den nya mest pga den ser jävligt fräsch ut med de lite skarpare färgerna.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Färgerna jag hajjat mest på.
Var halt i början, men efter en rengörning funkar det fint. Skinn jag med.
dekalerna sitter super.

Tack för info <3
 

Alex_ask

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2017
Ort
Nacka
Hoj
lite olika
Ere nån här från forumet som åker med sin 701a på Värmdö nåt?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Nu har min 2017 varit upp i bänk igen med tuning-kit på!

https://www.youtube.com/watch?v=BZvRbrOKp6E

6vMFK21.jpg


Bara sett en person testa detta hittils och det är pirate-racing från tyskland. Dock ganska skeptisk till hans resultat. I hans tester gav hojen med tuning-kit högre effekt på topp, men sämre än original på låg/mellanregister. Det gjorde inte min! Känns som han vill promota sitt eget kit lite..

Original blev toppeffekten 70,23hk/68,40nm, med tuning kit 73,46hk/72,08nm på bakhjulet. Riktigt bra ökning på en så liten motor! Men mest ökning gav den i mellanregistret, om ni kollar på dynopappret runt 5 000rpm är ökningen strax över 10nm och nästan 10hk.

Om vi leker med lite siffror.. Original motoreffekt skall vara 74hk, jag fick original 70,23hk på bakhjulet. Det är en förlust på 5%. Nya rundan gav 73,46, då borde jag ha 77-78hk/75,76nm motoreffekt. Inte dåligt!

Nästa års mål är 80hk + i motor, det borde vara löst ganska enkelt. :D
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Fina höga siffror i ett underbart register :tummenupp
80-90+ bhk är inga problem om du köper prylar från Svenska crosscart trimfirman Chopperworks. De tar ut över 90 bakhjuls hk på 650cc till de värsta crosscartarna baserat på 690 motorn!! De har 800cc cylindrar också så 100hk är nog inte omöjligt :rofl

https://sv-se.facebook.com/ChopperWorks.se/posts/688990787861175

Choppwerworks känner jag till! Dom håller till knappt 10 mil från mig så ska ta en liten snackis med dom. Dom får ut bra med mos i LC4orna! Dock inte sett dom grejja något med denna senaste LC4 versionen än.

Min idé för nästa är är nytt grenrör, podfilter direkt på spjällhuset, och se vad chopperworks säger om en portning av topp och om de kan lösa nån ny kam till denna. En powercommander 5 får sköta mappningen i bänken sen, många tusenlappar för få hästkrafter men det är ju rätt kul att hålla på ändå. :hihi

Daniel crower från usa har slipat om kam till dessa med bra resultat därav jag blev sugen, okända specs men ökning ovan mellanregister utan att tappa på botten enligt honom. Försöker få honom att visa dyno-papper men det går segt. :tungan

Men 80hk gränsen bör tas lätt. :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Choppwerworks känner jag till! Dom håller till knappt 10 mil från mig så ska ta en liten snackis med dom. Dom får ut bra med mos i LC4orna! Dock inte sett dom grejja något med denna senaste LC4 versionen än.

Min idé för nästa är är nytt grenrör, podfilter direkt på spjällhuset, och se vad chopperworks säger om en portning av topp och om de kan lösa nån ny kam till denna. En powercommander 5 får sköta mappningen i bänken sen, många tusenlappar för få hästkrafter men det är ju rätt kul att hålla på ändå. :hihi

Daniel crower från usa har slipat om kam till dessa med bra resultat därav jag blev sugen, okända specs men ökning ovan mellanregister utan att tappa på botten enligt honom. Försöker få honom att visa dyno-papper men det går segt. :tungan

Men 80hk gränsen bör tas lätt. :D

Jag läste på chopper works facebok sida att man 2016 sökte projekthojar med 690 motor. De tänkte sälja trestegs trimgrader till hojar. Den värsta trimgraden de har på original 654cc är 95hk på hjulet. De körs då på Aspen 102okt som inte på länga vägar är värsta/bästa racebränslet.
De håller förvånansvärt bra med 95hk, de körs upp 500l soppa innan de ser över motorn och de är full mutter tävling träning på 9500-10200varv mest hela tiden!!
800cc borde bara det ge ca 15hk på 95okt och än mer nm utan att byta några andra delar. Hör med dem om man måste fräsa ur blocket och öka slaglängden för detta 800cc kitt. Men man bör fråga hur de blir med vibrationer med 800cc kittet!
 
Last edited:

53kW

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Enköping
Hoj
Husqvarna 701 SM
Efter lite mer än 1600 mil med min 701-16 kan jag konstatera:
- Fälgklibbor blir det ALDRIG mer, på någon hoj
- Däck är förbrukningsartikel med direktavskrivning
- Originalhandtagen börjar se riktigt slitna ut, handtag+värmare sitter på önskelistan till Tomten
- Klibbor på originalsadeln håller än
- 2 liter olja har fyllts på
- 3 dl kylvätska har fyllts på
- Efterdra överallt, hela tiden

I övrigt helt utan överraskningar.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Efter lite mer än 1600 mil med min 701-16 kan jag konstatera:
- Fälgklibbor blir det ALDRIG mer, på någon hoj
- Däck är förbrukningsartikel med direktavskrivning
- Originalhandtagen börjar se riktigt slitna ut, handtag+värmare sitter på önskelistan till Tomten
- Klibbor på originalsadeln håller än
- 2 liter olja har fyllts på
- 3 dl kylvätska har fyllts på
- Efterdra överallt, hela tiden

I övrigt helt utan överraskningar.

Har den dragit 2 liter olja sen 100 mila servicen?
 

53kW

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Enköping
Hoj
Husqvarna 701 SM
Japp. 2 liter på 1500 mil. Tycker det är helt ok. Försöker att nöta så mycket jag kan på det tresiffriga vägnätet. Lite trafik och som nämnts tidigare, inpirerad körning. Bakhjul är jag dock för feg för att pröva alltför högt. Men sladda är kul!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vaf...?

Sladd är ju mycket läskigare än att åka bakhjul. Har till och med bakhjulat med co-pilot.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Original fälgdekalerna är skrot, designen är snygg men de håller inte. Jag kör "vanliga" fälgstripes med liknande färger runt fälgen nu istället, suttit på 500 mil utan skavanker.

Jag byter olja på min var 250:e mil, lagom innan jag byter brukar jag få pytsa i en dl ungefär..
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Japp. 2 liter på 1500 mil. Tycker det är helt ok. Försöker att nöta så mycket jag kan på det tresiffriga vägnätet. Lite trafik och som nämnts tidigare, inpirerad körning. Bakhjul är jag dock för feg för att pröva alltför högt. Men sladda är kul!

Nej det var lite tycker jag! Min drar säkert det dubbla. Vad kör du med för olja?
 

53kW

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Enköping
Hoj
Husqvarna 701 SM
Belray Thumper. Vet inte visko i huvudet. Får kolla imorgon vad det står på etiketten.
 

53kW

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Enköping
Hoj
Husqvarna 701 SM
"Bel-Ray Thumper Racing Works Synthetic Ester 4T Engine Oil 10W50", typ det som är i från fabrik.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Igår rinde de från AVA och lämnade beskedet att sadeln fått nya dekaler monterade. Snabbt avklarat ärende det där. Skönt att jag passerar på väg mellan jobb och hem så ingen omväg blir det heller.

Ja, jag lämnade in sadeln för att få dit klistermärkena. Inte för att jag inte skulle klarat att smälla dit dem utan för att jag är ganska lat och dessutom tycker att om någon erbjuder sig att göra jobbet gratis åt mig kan denne väl få göra det.

Nu ska bara skyltbelysning, nya bakblinkers och styrändsbackspeglar skruvas dit. Men det blir vinterpyssel när man tar permis från familjelivet.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Sneglar på 701:an som resehoj, små drömmer lite om Afrika, kraftigt förkyld i soffan.

Fick nys om TET o blev ganska pepp. http://www.transeurotrail.org/

Tycker detta verkar va en bra lösning för extra soppa, inte jättemycket extra, men oftast tillräckligt.
http://www.radegarage.com/parts/husqvarna-701-auxilliary-tank/

Nomad har gjort en del "rally-prylar" som verkar schysst.
https://www.nomad-adv.com/701-enduro.html

När det talas eftermarknadssystem verkar fokus ligga på massa effekt o brutalt ljud. Den där mellanregistereffekten vill ja ju ha men framför allt lägre vikt o helst inte så mycket ljud.

Här är några som reser jorden runt på 701:an! http://www.motomorgana.com/

Hojta om du ser något liknande bygge till salu!

Någon med liknande tankar idéer? :fyllisar
 
Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top