Hysteri i däckvalet?

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ducati 1000ss
Allt är ju beroende på hur du kör och vad du är ute efter.

Finns dock vissa däck som bör undvikas på landsväg enligt mej, och det är rena rejsdäck som kräver mycket uppvärmning och är snorhala i regn.

Har själv hunnigt med att köra på det mesta och måste säga att lagom är bäst, de däck som nu sitter på " och snart ska bytas " är Michelin pilot road och de har vart kanon för mej, gick även köra bana i lagom högt tempo utan allt för håresande släpp och de har hållt ca 800 mil :skrämd

Fick nu fel däck när jag beställde och fick Michelins nya pilot Power , kan säga att däcket är som ett suddgummi och lär väl knappast räcka mer än 250 mil :huvet
 

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
Remus skrev:
Kör med Bridgestone Battlax BT-012.. Icke lagliga efter c:a 300 mil... Har nu rullat 400 mil och är blankslitna (på mitten). Visst är det kul att svänga & ligga lite i kurvorna, men det är på rakorna man ger full gas = Slitna däck...
Någon som kan rekommendera ett däck som håller riktigt länge i 180/190?
Måste bara fråga - kör du med BT-012SS eller vanliga BT-012?? Frågar eftersom jag själv precis har bytt till BT-012 och de är hårdare än SS, och därav mer mil på dem antar jag. Du hade väl iofs skrivit tillägget SS om det gällde dem :confused:

Tycker iaf inte att man behöver ha de allra mjukaste däcken om man nästan enbart kör på allmän väg, det är väl när det handlar mer om banåkning som det kan vara tryggt med det extra fästet isf. Kommer ihåg när jag hade en FZR 600, den tidens värsting i 600 klassen. Förbrukade 4 bakdäck och 2 framdäck en säsong, avon däcken höll runt 250 mil sedan var väven framme. Notera att det var 130 profil på bakdäcket och inte mer än 91 pållar i hojen :3freak
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Debatten har blivit lite nerläggstung. Men på gata handlar det nog mindre om grepet vid nerlägg än greppt vid inbromsning. Att ha bra fäste när man verkligen måste få stopp på ekipaget snabbt är mer kritiskt, sas.

Tänk dig en tegelmur - tung och massiv. Framför muren ritar man ett kritstreck. En 35 meter från muren sådär. Din roll är att ta en R1 med kalla däck, köra den mot muren i 110 km/h och sedan bromsa vid kritstrecket. Du får välja mellan Rennsport supersoft eller Macadam-nånting.

Vilka väljer man?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Bingo skrev:
Debatten har blivit lite nerläggstung. Men på gata handlar det nog mindre om grepet vid nerlägg än greppt vid inbromsning. Att ha bra fäste när man verkligen måste få stopp på ekipaget snabbt är mer kritiskt, sas.

Tänk dig en tegelmur - tung och massiv. Framför muren ritar man ett kritstreck. En 35 meter från muren sådär. Din roll är att ta en R1 med kalla däck, köra den mot muren i 110 km/h och sedan bromsa vid kritstrecket. Du får välja mellan Rennsport supersoft eller Macadam-nånting.

Vilka väljer man?

Berätta gäran vad man väljer då, eftersom de säger att de där racingdäcken tar dåligt kalla?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Silwer skrev:
Berätta gäran vad man väljer då, eftersom de säger att de där racingdäcken tar dåligt kalla?
Man väljer racingdäck (supersoft fram) eftersom de tar grymt bra även som kalla.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Bingo skrev:
Man väljer racingdäck (supersoft fram) eftersom de tar grymt bra även som kalla.
ok, jag kan gå med på att mjukt fram kan vara ok, bak däremot så gillar jag inte livslängden helt enkelt.

Kan jag inte få slippa köra 110 mot muren då?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
KawaChris skrev:
om det är blött då?
Det vet jag inte. Men det finns väl inget skäl att anta att mjukt gummi blir halare än hårt gummi när det blir blött. Är det så mycklet vatten på vägbanan att man riskerar vattenplaning är nog gatdäcken överlägsna eftersom de förmodligen leder bort vattnet bättre.

I vilket fall så kompenserar man för väta med omdöme. Vatten på vägen = luuuugn körning.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Silwer skrev:
Kan jag inte få slippa köra 110 mot muren då?
Jo, men när revolutionen kommer blir det muren för dig ändå :D
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Köpte ett Dunlop Arrow bla bla bla..
Fanns typ det och Michelin Macadam att välja på som passade på lilla fälgen min.
Euromaster börja direkt predika om att de var ju hårda däck o.s.v.
Men jag hade lika Dunlop däck bak innan och har varit helnöjd med det, sa jag då... Fick som jag ville till slut i alla fall...
Men är till och med däcksfirmorna lite hypade på att de ska va så mjuka så mjuuuka däck på hojarna?


De där mjuka däcken måste ju slitas som fässen när det wheelas och så åxå väl? :gnissla
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Bra tips för gata om man ska köpa nytt, ta de sportigaste däcken som har mönster hela vägen ut till kanten:
Pirelli Dragon (Ej supercorsa)
Dunlop 207 (Ej 208)
Avon azzurro pro elller pro extreme
m.fl.
Kan man nöja sig med beggat så köp banåkta värstingar för 1/3 del av priset och být ofta.
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
bmwjohan skrev:
här måste det väl finnas någon slags hastighetsgräns för när det börjar kyla. eller?
om vi säger att man håller stumt varenda raka så att man nästan alltid passerar 200, kyls verkligen däcket ner då?



köra sporthoj när det regnar? nej nej :D

Jaså kör man inte hoj när det regnar, :dummer hade jag ingen aning om att man inte gör. :va

:D
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Såhär ligger det till (angående snacket om att racingdäcken är hala kalla).

Rennsport/supercorsa är supergrepp i redan som kalla. Inte lika bra som dom är varma, men ändock bättre än vad nått macadamliknande däck är. Dom är dyra nya men jättebilliga beggade. bingo har rätt i att jag gärna har ett supersoft fram om jag kommer mot en gammal pensionär i 110/90/70/50. Ju mer grepp i det läget och man kanske slipper sitta i sidan av en bil.

Dunlop, michelin och dyl. har inte alls samma egenskaper kalla, därav att många säger att "racingdäcken" är kassa kalla.

och som parentes:
Jag körde mitt BT020(eller 022, är osäker. Originaldäcket på min hoj iaf) som är ett mellanmjukt däck för sporthojar. 350 mil så vart det slut. Mina rennsport räcker lika länge. Motorstarka hojar äter mycket bakdäck, så enkelt är det.

//jaG

Silwer skrev:
Berätta gäran vad man väljer då, eftersom de säger att de där racingdäcken tar dåligt kalla?
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jodå, man klarar sej på mindre mjuka däck men många köper ju beggade racedäck och då blir det ju det mjukaste som finns i princip, och då ska man inte klaga över att de inte håller.
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Gixxer 1 skrev:
Måste bara fråga - kör du med BT-012SS eller vanliga BT-012?? Frågar eftersom jag själv precis har bytt till BT-012 och de är hårdare än SS, och därav mer mil på dem antar jag. Du hade väl iofs skrivit tillägget SS om det gällde dem :confused:

Tycker iaf inte att man behöver ha de allra mjukaste däcken om man nästan enbart kör på allmän väg, det är väl när det handlar mer om banåkning som det kan vara tryggt med det extra fästet isf. Kommer ihåg när jag hade en FZR 600, den tidens värsting i 600 klassen. Förbrukade 4 bakdäck och 2 framdäck en säsong, avon däcken höll runt 250 mil sedan var väven framme. Notera att det var 130 profil på bakdäcket och inte mer än 91 pållar i hojen :3freak

Tja.. Kan kolla.. Är iaf originaldäcken jag kör på!
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Zeb_Macahan skrev:
som notis ska sägas att mitt metzeler sportec höll 350 mil.... bra de va.. värt hela 2800+montering! :rolleyes:

//jaG

Bra däck! Bättre fäste i både vått och torrt än mina nuvarande pilot sport.... MEN! Dom höll bara 280 mil och en ban dag....
 

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Malmoe
Hoj
2004 GSXR 1000
Jag köpte Dunlop 207 bak för ett tag sen. Dessa sitter väl som standard
på diverse sporthojar typ r1 mm. Betalade iaf 1750:- för detta 180 däcket
balanserat o klart. Tycker inte det va speciellt dyrt.

Greppar djävulen tycker jag, även om man måste hia sig lite dom första
kilometrarna. Funkade på bana med iaf i mitt tempo.

Är detta ett däck som ni kallar för "supermjukt-som-slits-ner-efter-300mil"??
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
TL Johan skrev:
Jag kör på dragon gts bak. Ja, det är ett sporttouringdäck. Men de håller i bra för min körstil. Och ja, det går att skrapa puck med dessa även på landsväg.

Jag har kört nästan 400mil med detta bakdäck och det syns knappt. Alla som har prövat vet att en TL käkar bakdäck till frukost.
Hmm, låter som ngt för mig kanske då :)

Jag har Dunlop nånting och dom har nu gått ca 350 mil och börjar synas att dom är välkörda.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Kör lite av varje :D

Pirelli DIABLO, det bäste däck jag har haft.. Greppar busbra på landsväg och bana, kanon bra i regn (mycket silica i gummin). Kan dock overhettas på bana när det är riktigt varmt och då blir halt - plötsligt..
Livsläng f. mig mellom 300 - 700 mil..

Dunlop 207 / 208, känns som samma.. 207 tourade jag 900 mil med. 208 ZR slutt efter 350 mil..(bana inkl. och här kör jag typ 2 sek. langsommara än med Diablo´s!!)

Metzler Sportec M1, bra däck, som jag tyckar vandrar när man stresser i bojarna på bana - ganske cool feeling (när man vänjar sig)...

Livslängden på däck sitter hos mig (min hoj) på högra sida; broms - gas - broms... :tummenupp

Jag vågar inte köra på Macadam eller andra hårda däck.. Ovanstånde typer känns bra - jag ska ha koll på hur dom andra kommer erfare Metzlers nya Z6...

Det var lidt äldra K1200 folk som bytta från Macadam till Diablo förra året - och dom är numera helfrälsta - kör endast Diablo - dom sväljar grus.....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Man väljer racingdäck (supersoft fram) eftersom de tar grymt bra även som kalla.

Det där skulle jag vilja påstå är felaktigt. Supersoften är faktiskt däck som jag skulle välja bort på allt utom ren racing.

Så mjukt, kallt gummi funkar inte som det ska(mals ner som suddgummi istället för att klibba/binda) och jag tror att ett sport-touringdäck knäcker det alla gånger utom möjligtvis på favvovägen.

Dessutom lever de ännu kortare liv om de inte körs med riktig däckstemperatur.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top