ICA handlare?

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
När jag jobbar i charken är det lugna gatan. Typ 11p livsmedelshygien och mikrobiologi på universitet. Weeeehooo!

I min familjs ICA gick kött som närmat sig utgångsdatum ned till halva priset, tydligt märkt eller hem till vår frys... Min styvfar var grymnoga med kvalitet och hantering. (liten butik på mindre ort)
Där jag jobbar extra nu prissänks det några dagar innan "bäst före". Gamla varor rensas ut och slängs. Inget snuskande och fuskande där inte. (liten butik på mindre ort)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gamla varor rensas ut och slängs. Inget snuskande och fuskande där inte. (liten butik på mindre ort)

Precis som på min "Lilla lokala" Ica butik, medans jag är mer skeptisk till dom stora.

På min lokala ICA butik skär tjejen i charken upp rätt sorts leverpastej i rätt storlek åt mig redan när jag går in genom dörren...
(det är faktiskt sant, hon ser ytterdörren från charken så hon har en liten plastlåda klar när jag sveper förbi).

Dessutom är hon otroligt söt och trevlig (men för ung för mig :rolleyes: ) och hon sköter sin chark exemplariskt.
Aldrig köttsmulor från föregående köttbit i skärmaskinen, dom olika varorna ligger snyggt i disken, köper man skivor av något så kastar hon alltid den första lite torra skivan.
Enda felet med henne är att hon inte säljer KRAM-knapparna, för då skulle jag ha köpt två.

Tyvärr så är det ibland andra som jobbar i charken, och då är det inte lika rent och snyggt och det färdig-grillade får ligga på värmning för länge och blir trådigt och torrt...

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Så när du inhandlat din nya hoj hos din lokala mc-handlare och handlaren sålt den till dig som en 07a, men efter en koll på vv.se så ser du att det är en övervintrad 05a du köpt. Då tänker du:- Ah, jag har inte dött av att köra en 05a innan så det gör jag inte nu heller.
Att du blivit blåst skiter du så klart i.

Hmm... ville bara ge ditt inlägg ett lite annat perspektiv. No offence buddy:tummenupp

Det har faktiskt hänt mig:mattias

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har jobbat på pizzeria och sett hur det slarvas med hanteringen (pizzasallad är vidrigast) men jag äter där ändå.
Något som alltid gör mig lite fundersam på vissa pizzerior är när samma person både sköter kassan och bakar pizzorna. :hihi

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Får jag fråga varför du undrar detta? Det är väl lika självklart som att döda en ko eller en älg eller vad som helst? Människan får väl välja själva om den vill äta kött eller inte? Du visar upp en massa läskiga filmer på små söta djur som dödas, men detta är verkligheten.

Ja.

Jo för att jag var nyfiken. Om det är läskigt så kan välja ifall man vill bidra till det eller inte.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Vart tar samvetet vägen när de ändrar etiketterna? Hade nån bett mig göra det hade jag polisanmält den personen.

Jobbade på Burger King under skoltiden och endast EN gång tappade jag 25 hamburgare på golvet(alla låg inpackade i en pappkasse). Jag skrattade ihjäl mig för ALLA var sjukt stressade och så händer det såklart(beställning). En kille började plocka upp dem från golvet och jag satte mig emot men till i med arbetsledaren sa att han skulle ta upp dem och lägga dem tillbaka i kartongerna.
Företaget som hade beställt dem fick dem från golvet.
Det är den enda gången jag vet att någon fått skändad mat under mina 3 år där.
Allt snack om att det spottas i burgare är mest en myt - iaf när jag jobbade. Idag litar man iofs inte 5 öre på idioterna i köket på MAX.

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Den dagen du sitter med en infektion av t ex campylobacter eller EHEC är du nog inte lika tuff.

nää men det får man inte av 1 eller 2 dagar utöver bf datum bf datum har hyffsade marginaler inte dirrekt *POFF* ruttet dagen efter. Testat o sniffa i kött som stått i 20 grader + i två månader eller mer innan det slängs i sommar värmen utomhus? man vänjer sig men man får fanimej duscha o tvätta kläderna efteråt för det sätter sig överallt.
Aldrig blivit sjuk av mat som e handlat i affären men mat förgiftad 2 gånger på Pizzeria men jag käkar pizza änndå.

När jag jobbar i charken är det lugna gatan. 11p livsmedelshygien på universitetet. Weeeehooo!

I min familjs ICA gick kött som närmat sig utgångsdatum ned till halva priset, tydligt märkt eller hem till vår frys... Min styvfar var grymnoga med kvalitet och hantering. (liten butik på mindre ort)
Där jag jobbar extra nu prissänks det några dagar innan "bäst före". Gamla varor rensas ut och slängs. Inget snuskande och fuskande där inte. (liten butik på mindre ort)

Jupp finns ett fenomen till som mindre affärer sysslar med =P
ett gäng små butiker som inte köper annat än det som ligger på utförsäljning här me korta datum bara för att tjäna mer. O ännu roliga grejer är att vi här på ica e stenhårda me temp mmm... o gissa vart all kyckling mm som har varit 10+++ grader för varmt går? jo det säljer leverantören till Dagab mm....

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hahah dax att sluta äta snabbmat.. :D

Jag åt kebab till middag, tänkte faktiskt inte ens på säd under hela måltiden. :banana
Tror f.ö. kebabkocken i fråga är turk och inte arab så han fäller inte liks styva strån, han är liksom arab light.

Last edited:

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Bra liknelse där, ingen offence tagen. Men i mina ögon så har de två fallen väldigt lite med varandra att göra och jag har då inte märkt någon skillnad i slutprodukt på olika partier köttfärs, men nog hade jag sett skillnad på en gammal och ny gixxer ;)

Hur många gånger när du har kommit hem efter veckans storinköp och ska rulla köttullar har du fått en skämd doft i näsan från din nyinköpta färs, som enligt Janne är snudd på veckan gammal? Jag har då aldrig varit med om det såtillvida att jag inte har glömt den framme för det var spännande bilder som rörde sig på televisionsapparaten, vilket däremot hat hänt :S

Har man katt så är d inga problem.Om katten äter den rå är den färsk, annars är den inget att ha.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Toxiner som vissa bakterier bildar är också värmeresistenta.
72 grader i 15 sekunder är en så kallad lågpastörisering, då dör alla patogena bakterier, tuberkolos är en av de mest tåliga.

Om det nu inte är så jäkla många som blir kassa i magen kan man inte bara sätta på etiketten att joo detta packade vi förra torsdan, så vet man det och kan ta risken... å andra sidan; magknip kan man ju leva med, men har nån pejl på hur det är med de RIKTIGT läskiga bacillerna?

Där finns väl inte så många riktigt läskiga baciller som ger mer än någon dags kraftigt illamående kräkningar och diarré, ett undantag är clostridiuminfektioner där toxinet attakerar CNS och man bla får synbortfall och annat spännande.

Vanligaste agensen vid livsmedelsinfektioner (direkt ur minnet)
S.Aureus
Campylobakter
EHEC
Någon Bacillus

Dessa ger alla en klassisk matförgiftning med illamående kräkningar och diarré men alla utom S.Aureus har värmelabila toxin och de dör en bit över 60C så upphettar man maten är det inga problem. S.Aureus däremot är lite trist då toxinet är värmestabilt och tyvärr är den rätt frekvent förekommande i bla köttfärs. Enda chansen att slippa dessa infektioner är att se till att bakterien inte får möjlighet att tillväxa och där är kort lagringstid nyckeln.

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Ja särskilt när köttet legat på golvet och packats om med nytt bäst före datum.

Svinigt som fan e det helt klart och ledningen ser över om dom kan avsluta deras medlemskap i Ica.
Fast detta fusk finns i hela livsmedels sverige har alltid förekommit.
Att det bara e Ica som fått det förmodligen bara för att Ica har blivit ett riktigt Flame bait iomed Do undersökninger samt en Usel personal politik atm.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det som stör mig nu när jag börjar ens begripa vad det här ICA-snusket handlar om är att den där jävla kommunisten Josefsson gör det här strax innan jul, naturligtvis för att skada dem maximalt innan julhandeln. Precis samma sak gjorde han mot Moderaterna 2002 och nu mot det förskräckliga kapitalet innan deras viktigaste månad.

SVT kör kommunistpropaganda på prime time precis som vanligt.

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Det som stör mig nu när jag börjar ens begripa vad det här ICA-snusket handlar om är att den där jävla kommunisten Josefsson gör det här strax innan jul, naturligtvis för att skada dem maximalt innan julhandeln. Precis samma sak gjorde han mot Moderaterna 2002 och nu mot det förskräckliga kapitalet innan deras viktigaste månad.

SVT kör kommunistpropaganda på prime time precis som vanligt.
:fakta

Han är hemsk den där Janne...

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
954
Tattar Janne måste ju självklart vinkla programmet till att man är så där om man har pengar.

Väldigt tråkigt att se men ja förstår inte vad handlarnas inkomst har med det hela att göra.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Tattar Janne måste ju självklart vinkla programmet till att man är så där om man har pengar.

Väldigt tråkigt att se men ja förstår inte vad handlarnas inkomst har med det hela att göra.

Isåfall är du dum.. :) Det har med att göra att dom säljer gammal mat för att få/tjäna mer pengar.. :tummenupp Det var ju de det handlade om så nu vet du.. :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC