Telenors sätt att behandla trogna långtidskunder gör mig förbannad. I tidernas begynnelse tecknade jag ett 4G mobilt bredband med obegränsad surf hos dem som ett slags introduktionserbjudande när mobilt bredband var hyfsat nytt. Nu är det andra gången som de höjer priset med 50% på mitt abonnemang, och detta helt utan att jag får något för det (mer än att jag får ha kvar mitt gamla abonnemang då, snällt va?). Förra gången motiverade man det med att roamingavgiften slopas i EU vilket gör samtliga abonnemang dyrare, men tyvärr så gällde inte den fria surfen inom EU på just mitt abonnemang eftersom det var ett gammalt mobilt bredband med fri surf. Så jag fick bara prishöjningen på 50%, utan några fördelar. Nu fick jag besked att de höjer priset ännu en gång med ytterligare 50% för att "våra andra abonnemang med mycket surf kostar minsann multum, du ska inte ha det bättre, pay up fucker!". Giriga jävla helveten, så brutalt jävla dålig service mot en som varit trogen kund under hur många år som helst
Ja, jag inser att ett mobilt bredband med obegränsad surf inte kan tecknas idag. Hade jag kunnat det hade jag sagt upp det jag har med en gång och sökt mig till annan operatör. Men jag tycker ändå att deras affärsstrategi och moral suger hästpung.
Här har jag under många år gett dem mina pengar, och så kommer de upprepade gånger med en fet käftsmäll inlindad i budskapet "Vi gav dig för bra villkor en gång i tiden, ge oss mer pengar utan motprestation från vår sida!" (jag får ju fortfarande inte nyttja mitt bredband utanför Sverige vilket alla deras andra abonnemangsformer tillåter, jag får bara betala mer varje månad för exakt samma tjänst som jag haft hela tiden). För andra gången nu. Ja, jag har förstått att ni ångrar er och vill att jag säger upp mitt abonnemang. Fuck you och dra åt helvete era giriga as
Jag undrar om den taktiken gynnar dem i slutändan. Jag menar, hade de istället sagt ungefär att "Grattis, du tecknade ett väldigt fördelaktigt abonnemang där för många år sen, det var smart av dig! Vi på Telenor värderar trogna kunder och du får givetvis behålla dina fördelaktiga villkor till samma fördelaktiga pris! Surfa på!" så hade jag självklart höjt dem till skyarna som ett bra företag som tar hand om sina kunder och tipsat alla mina vänner och bekanta om hur bra de är att ha att göra med. Men det tänker jag såklart inte göra med deras affärsmoral, snarare tvärtom. Så ja, jag undrar vad de vinner mest på i längden: att höja min månadskostnad lite då och då, eller alla potentiella nya kunder som jag hade kunnat förespråka Telenor för om jag nu kände mig rätt och riktigt behandlad av dem men som jag nu istället kommer avråda för att det är ett girigt jävla företag som pissar på trogna långtidskunder och utför omotiverade prisjusteringar lite då och då...