Borde vi inte då förbjuda alla filmer, historiska skildringar, böcker och så vidare som handlar om Hitler och Nazityskland? De sprider ju också budskapet med den logiken, i form av detaljerade skildringar dessutom. Där kan folk bli inspirerade på allvar. Jag har svårt att tro att särskilt många går och blir nynazister helt spontant, bara för att count dankula tränade sin hund att lyfta tassen när den hör nazihälsningar och andra fraser...
Jag säger inte att det är lämpligt att göra eller ladda upp såna filmer. Det jag säger är att jag tycker att det är hål i huvet att döma den som gör det för hatbrott, eftersom hatbrott per definition förutsätter att det finns ett underliggande motiv som kan härledas till hat eller fördomar mot en identifierbar grupp som bottnar i bristande respekt för mänskliga rättigheter och människors lika värde. Ska man döma någon för det, då tycker jag att man måste bevisa bortom allt rimligt tvivel att det finns ett sådant underliggande motiv och inte bara anta att det gör det. Oskyldig tills motsatsen bevisats och allt det där... Rätten har i det här fallet ingenting att gå på förutom klippet i fråga, och klippet självt inleds med disclaimern: "OBS, detta är ett skämt!"... Rätt svag grund när det kommer till att bevisa att någon hatar judar om du frågar mig...
Jag kan se en rätt stor skillnad mellan nazistiska "skämt" och informativa filmer, men i övrigt har du säkert rätt.