Idag är jag förbannad därför att...

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Borde vi inte då förbjuda alla filmer, historiska skildringar, böcker och så vidare som handlar om Hitler och Nazityskland? De sprider ju också budskapet med den logiken, i form av detaljerade skildringar dessutom. Där kan folk bli inspirerade på allvar. Jag har svårt att tro att särskilt många går och blir nynazister helt spontant, bara för att count dankula tränade sin hund att lyfta tassen när den hör nazihälsningar och andra fraser...

Jag säger inte att det är lämpligt att göra eller ladda upp såna filmer. Det jag säger är att jag tycker att det är hål i huvet att döma den som gör det för hatbrott, eftersom hatbrott per definition förutsätter att det finns ett underliggande motiv som kan härledas till hat eller fördomar mot en identifierbar grupp som bottnar i bristande respekt för mänskliga rättigheter och människors lika värde. Ska man döma någon för det, då tycker jag att man måste bevisa bortom allt rimligt tvivel att det finns ett sådant underliggande motiv och inte bara anta att det gör det. Oskyldig tills motsatsen bevisats och allt det där... Rätten har i det här fallet ingenting att gå på förutom klippet i fråga, och klippet självt inleds med disclaimern: "OBS, detta är ett skämt!"... Rätt svag grund när det kommer till att bevisa att någon hatar judar om du frågar mig...

Jag kan se en rätt stor skillnad mellan nazistiska "skämt" och informativa filmer, men i övrigt har du säkert rätt. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag kan se en rätt stor skillnad mellan nazistiska "skämt" och informativa filmer, men i övrigt har du säkert rätt. :)

Ska vi dra alla som skämtat med nazistiskt tema inför rätta och döma dem för hatbrott då? Chaplins "Den store diktatorn", är det ett hatbrott? Monty Python har dragit en del Hitlerskämt genom åren, hatbrott?
Eller varför inte denna:
https://www.youtube.com/watch?v=F9nrANs5Tr4

Hatbrott?

Man måste få skämta om saker och ting, tycker jag :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där kan du omöjligt ha tolkat in i det jag skrev. ;)

Skämta ska man absolut få göra! Men det är inte alla som behärskar konsten. :)

Du sa ju att det var skillnad på skämt och informativa filmer. Jag tolkar det som att du anser att det ena är ok och det andra inte :)

Ok, så nu handlar det alltså om hur bra skämtet i fråga är. Om skämtet inte är tillräckligt roligt eller uppskattas av alla så är det ett hatbrott, är det så jag ska tolka det? :D ;) Vem ska bedöma det? :D Domstolar ska ju inte syssla med subjektiva grejer vilket humor i allra högsta grad är ;)

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Du sa ju att det var skillnad på skämt och informativa filmer. Jag tolkar det som att du anser att det ena är ok och det andra inte :)

Ok, så nu handlar det alltså om hur bra skämtet i fråga är. Om skämtet inte är tillräckligt roligt eller uppskattas av alla så är det ett hatbrott, är det så jag ska tolka det? :D ;) Vem ska bedöma det? :D Domstolar ska ju inte syssla med subjektiva grejer vilket humor i allra högsta grad är ;)

Japp, exakt så! :D Är man kass på att skämta är det lämpligt med fängelse och när vi ändå håller på så kan vi ta rösträtten ifrån alla korkade personer också, sen kan jag nog vara nöjd. ;)

Nä, jag är väl mest less på att det ska vara så svårt för folk att bete sig på nätet och idiotiska beteenden på nåt sätt är "accepterat". Lite mer konsekvenstänk skulle inte skada om folk hade. :) Sen gällande skämtdelen skrev jag det inom citationstecken av en anledning, jag vet inte om jag räknar något som ett riktigt skämt när det enda som gör det uppenbart som ett skämt är att man säger att det är ett skämt.

Men absolut, rättsligt är det svårare och jag är som tur är inte jurist. ;)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Folk har glömt vad det innebär att "sätta gränser".
Nolltolerans är modernare.
Gränsen skall gå vid handlingen inte vid åsikten eller symbolen.
Konstigare är det inte.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ljusare gasakvällar :banana Mer ljus tid för ölkväll :fyllisar bara fördelar :tummenupp

Kvällarna blir inte ljusare av att man flyttar runt visarna på eget bevåg.
Avdelningen dumheter kröns av sommartid. Det går ju inte ens att särskilja väderstrecken med en klocka när man har tider lite godtyckligt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Avdelningen dumheter kröns av sommartid. Det går ju inte ens att särskilja väderstrecken med en klocka när man har tider lite godtyckligt.

Men ska vi särskilja väderstrecken med en klocka måste vi gå tillbaka till tiden innan järnvägen. Om du inte vet var den svenska normaltiden är förståss... :D

Fram till dess visade klockorna i Stockholm och Göteborg, i Haparanda och Visby olika tid – lokaltid. Lokaltiden bestämdes efter det ögonblick då solen stod som högst ovanför just den orten. Därför var det tjugofyra minuters skillnad mellan Göteborgs- och Stockholmstid, hela fyrtiofem minuter mellan Strömstad och Haparanda.

Svensk normaltid skulle följa meridianen ungefär emellan Stockholm och Göteborg. Den går cirka två mil väster om Östersund, passerar Leksand, Motala, Eksjö och lämnar Sverige en mil öster om Karlshamn. Folket i alla dessa orter behövde inte ändra sina klockor – de blev riks-likare för Sveriges klockor. Den 1 januari 1897 fick alla andra ställa om sina klockor i landet. Varje ort fick veta hur många minuter framåt eller bakåt visarna skulle ställas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article13858678.ab

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Men ska vi särskilja väderstrecken med en klocka måste vi gå tillbaka till tiden innan järnvägen. Om du inte vet var den svenska normaltiden är förståss... :D
I skolan fick man lära sig att det var ungefär i Örebro. Hittills har det räckt för att jag inte ska gå vilse.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

De få gånger man går vilse i livet och behöver kompass så kan man lätt backa klockan en heltimme eller höfta lite så blir det ganska bra, man kan även dubbelkolla mot närmaste myrstack för att hämta info. Utifall man har en smartphone laddad och klar så går det att använda googlemaps eller likvärdig app/program. Det är bara mörkrädda som vill ha solen igång när de sover :D

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
De få gånger man går vilse i livet och behöver kompass så kan man lätt backa klockan en heltimme eller höfta lite så blir det ganska bra, man kan även dubbelkolla mot närmaste myrstack för att hämta info. Utifall man har en smartphone laddad och klar så går det att använda googlemaps eller likvärdig app/program. Det är bara mörkrädda som vill ha solen igång när de sover :D
Tja och norrlänningar

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Japp, exakt så! :D Är man kass på att skämta är det lämpligt med fängelse och när vi ändå håller på så kan vi ta rösträtten ifrån alla korkade personer också, sen kan jag nog vara nöjd.

Då borde ju Peter1980 sitta inne för längesen eller hur? :brynas

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
UK Passport.jpg

Varför översätt UK inte med Förenade Kungadömet av Storbritannien och Nordirland
utan bara Storbritannien... :va

Visst kan det vara konstigt att Britain är alla fyra länderna medans Great Britain bara är England, Skottland och Wales men det är lika logiskt som att svenskar äter middag efter eftermiddagen när middag logiskt borde vara mitt på dagen, före förmiddag och innan eftermiddag...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
View attachment 442630

Varför översätt UK inte med Förenade Kungadömet av Storbritannien och Nordirland
utan bara Storbritannien... :va

Visst kan det vara konstigt att Britain är alla fyra länderna medans Great Britain bara är England, Skottland och Wales men det är lika logiskt som att svenskar äter middag efter eftermiddagen när middag logiskt borde vara mitt på dagen, före förmiddag och innan eftermiddag...
https://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDBSn10

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

• 2018-3-34.pdf
    342.7 KB · Visningar: 50
Nyheter
Sena 60S intercom