Idag är jag förbannad därför att...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Dessutom kan man ju inte bara lägga sig ner och vänta på döden.
Leva för att jobba? Möjligen jobba åt sig själv (hopers projekt finns) och åt andra man tycker är värd lite omtanke, gratis. Jag har tjyvstartat pensionen de senaste fem åren genom att ta tjänstledigt 4 veckor (med option på inringning i panikärenden, vilket det tyvärr alltid funnits) direkt efter fem veckors semester. Ser ingen mening till att justera utgifterna (uppåt) mha inkomst. Det verkar som att många anpassar precis utgifterna efter inkomst och varken har ens tre eller tolv månaderas buffert.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag ska jobba tills jag stupar. Alla jag känner som fortsätter jobba efter 65 har hållit sig friska och vitala långt upp i åren medans de som slutar jobba brukar ganska fort bli senila och kort sagt dumma i huvudet.

Jag har ingen som helst publicerad statistik som stödjer min tes men dessa subjektiva betraktelser räcker för mig. Dessutom kan man ju inte bara lägga sig ner och vänta på döden. Möjligen kommer jag styra om lite mer till egna projekt, kanske prisa ut mig från vissa jobb.
Fuck dat. Jag tror att personer som går ner sig i skallen när de går i pension vid 65 är människor som levt sina liv i villa-volvo-vovve mode samt lagt upp sina dagar med vakna-jobba-äta-tv-sova och haft fokus på att jobba skiten ur sig, som nån slags mening med livet... själv lever jag mer för det utanför det där jobbet. Och jag har ändå ett kul o givande jobb. Men jag siktar på brytpunkt att dra ner på jobbandet rejält vid 55, vilket inträffar om bara en så där 8 år -weeee!!!. Kanske ha kvar några riktigt roliga uppdrag för pengarnas skull men tänk fantastiskt att kunna åka på hojresor, resa mer och länge, sälja av all bröte o skaffa en husbil kanske, med hojgarage i bakänden. Bara åka, stanna där det är vackert, köra en hojtur på roliga nya vägar, grilla nått o knäcka en bärs. Har svårt att se jobba in i kaklet slår det faktiskt. Lycka till oavsett!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Leva för att jobba? Möjligen jobba åt sig själv (hopers projekt finns) och åt andra man tycker är värd lite omtanke, gratis. Jag har tjyvstartat pensionen de senaste fem åren genom att ta tjänstledigt 4 veckor (med option på inringning i panikärenden, vilket det tyvärr alltid funnits) direkt efter fem veckors semester. Ser ingen mening till att justera utgifterna (uppåt) mha inkomst. Det verkar som att många anpassar precis utgifterna efter inkomst och varken har ens tre eller tolv månaderas buffert.

Nej, jobba för att leva.
Man får ju se till att ha saker att göra som man trivs med.

Jag räknar med att ta längre semestrar så snart dottern är gammal/mogen nog att ta hand om sig själv några veckor men nu begränsas den till hur länge hon kan vara borta runt jullovet.

Fuck dat. Jag tror att personer som går ner sig i skallen när de går i pension vid 65 är människor som levt sina liv i villa-volvo-vovve mode samt lagt upp sina dagar med vakna-jobba-äta-tv-sova och haft fokus på att jobba skiten ur sig, som nån slags mening med livet... själv lever jag mer för det utanför det där jobbet. Och jag har ändå ett kul o givande jobb. Men jag siktar på brytpunkt att dra ner på jobbandet rejält vid 55, vilket inträffar om bara en så där 8 år -weeee!!!. Kanske ha kvar några riktigt roliga uppdrag för pengarnas skull men tänk fantastiskt att kunna åka på hojresor, resa mer och länge, sälja av all bröte o skaffa en husbil kanske, med hojgarage i bakänden. Bara åka, stanna där det är vackert, köra en hojtur på roliga nya vägar, grilla nått o knäcka en bärs. Har svårt att se jobba in i kaklet slår det faktiskt. Lycka till oavsett!

Styvfarsan pensionerade sig före 65, han lät ungefär så där flera år innan pension. Och när jag varnade honom så skulle gör han minsann göra allt det där han gjorde på semestern förut.
Åka ut med husvagnen och fiska...

Han tog sig sällan långt från TVn, för morsan jobbade ju och kunde inte följa ut med husvagnen och dessutom var hon inte särskilt intresserad av att åka och slåss med myggen på fiskeställena.
Och det där med att åka på ensam passade inte heller för gubben.

Det tog inte många år innan det blev rullator och ganska snart rullstol för latarslet märkte väl snabbt att det vara bekvämare att rulla runt med rullstolen.
Båten har legat på land i minst 10 år nu, och han vägrar sälja den för han verkar tro att han ska kunna åka ut och fiska med den.

Dum i huvudet var han redan innan pension så någon större skillnad där utöver försämrat minne har jag väl inte märkt.

Granngubben här, han gick ut i skogen varje dag sågade lite ved, röjde och tog hand om sin skog. Det fortsatte han med fram tills han var 79 om jag minns rätt. Sen började han iofs bli senil så pass att sonen oroade sig för att han skulle gå vilse men pigg och kry i kroppen var gubben. Därpå blev det ålderdomshemmet ett år eller max två innan han lämnade in för gott. Det gick snabbt på slutet för honom.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Slut som människa fick jag loss en halvdag från jobbet dagen före försäljning av lya, har stressat klart det mesta så gick genom, sortera nycklar och så skulle hojarna ur garaget. Dom har väl stått något år eller så, rulla upp dom på tvättplattan o damma av dom som hastigast. Rulla tillbaka och börja krångla fram batterierna för att kolla EKG flatline. Fick igång insprutaren ganska snabbt, efter lite på & av gav jag varv en stund o den gick för egen maskin. Halvljuset flimra lite men går ej att stänga av, nötter och någon annan manöver var jag inte på humör för. Typ 15°C i garaget året runt så det var iaf bekvämt. FörgasarHondan var lite tjurigare så ministartern som var dåligt laddad från början, såklart, krokna. Yamma never bestämde sig för att spontanstanna, modernt, och allt var toppen. Laddade laddaren, knalla med hunden, skrev under lite papper hos mäklaren och fördrev tid. Hjärtat kom förbi med något mc-skydd och jag bestämde att det var bra att köra runt lite för någon form av laddning i hennes Yuasa. Innan hade jag försökt putta igång den efter att ha flämtat upp för en backe men nä. Veva igång den med startern, satte tanken någorlunda på plats och skrota iväg. Kom 3 meter *böh* som det låter när en Yamaha dör, kula! Dumpar kopplingen o tro fan den drar iväg. Får hålla bra varv när jag vänder runt på gatan jag åker fram o tebax på men efter tag verkar det bättre. Laddar kanske 1 5km, ger på lite extra o svänger in mot parkeringen.. *böh - böh - bööööh* Nöjd.

På fanimig 3 sekunder kom efterföljande moppefukkon fram och fråga om det gick bra, nä inget batteri.

-Hjälp o putta?
-Tack men jag ger upp nu.

Ordning o reda på dom minsann. Rulla fram åbäket till en gångväg som gick utför, *putt-puff-putt-putt-putt* Sen var det bara att putta den tillbaka till garaget 100m uppför, Yamma never..

In med skiten, skruva loss batteriet som satt onödigt krångligt med 4 skruv, två kontakter och säkert någon mojäng jag inte riktigt såg men tog ett kort innan iaf. Vart vi ska.. ja Biltema kanske har, Jula är iofs närmare så vi kollar där. Jefla uddamått visade det sig med 70mm tjocklek och jag kunde bara minnas att det precis fick plats så det var bara att ge upp batterisöket o beställa sen istället. Käkade och åkte o hämta trailern istället.

Mätte upp om Hondan också kunde få plats men den är bra bred över styret så.. Lastade liket.

Yamma never, Honda ever:

20210616-092613.jpg

Testade sen att putta igång förgasaren men ville inte, ta starthjälpen då sa den bättre hälften och jo det är väl en bättre idé. Hmm tittade ner på batteriet och knappen där man kan trycka för att se laddstatusen på det gröna lithiumbatteriet, den ser lite ljummun ut minsann, Tittar lite noggrannare och ser att det letat sig ut någon hemlig smet från batteriet, kula!

Två hojar med noll batterier, fick backsa in skiten baklänges, inge tungt alls faktisk över kanter o helvete men sen efter att ha spänt lite fiffigt stod båda som berget trots noll golvöglor. Kom väl hem vid 21:30 denna dag också trots att jag tagit höjd # trött.

20210616-093051.jpg

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Gejser. Inomhus. I rum utan golvbrunn. ?

Och i ett utekök. Samtidigt.

Inte.
Helt.
Harmonisk.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Utan att försöka eller vilja förvärra det pågående lidandet men vad är det som hänt? Egentligen, sådär på riktigt?
Skarvar släppte. En inne och en ute. Backjobb till den rörmokaren.

Ett dygn senare, nyss, upptäcker jag att stammen från toaletten släppt i en skarv under kåken. För en tid sedan. Det var inte mysigt alls.

Skaffa sommarstuga sa de, det är mysigt sa de...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Om möjligt, försök att sikta dit där det kommer att göra minst ont. :nurse

Rätt, men efter snart 40 år i sadeln på en SportHoj händer det sällan numera.

Jag har lärt mig se det oavsett om det är en fotgängare, cyklist, bilist eller något annat. Men man får inte bli självgod, jag ser fortfarande nya sätt och fortsätter att lära mig. :hihi

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag visste inte ens att sånt som rullskidtävlingar existerade när jag började möta dem häromdagen. Plötsligt kom det vuxna män och kvinnor i tighta svarta byxor och plagg på överkroppen som lämnade magen hängande fritt ovanför byxlinningen. Nummerlapparna avslöjade att någon hade organiserat eländet och det där med att hålla sig på en sida av vägen verkade inte ha ingått i planeringen.
Både över krön och i kurvor befann de sig över större delen av vägbanan så med ett större fordon hade jag gett dem plötslig fartökning baklänges.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
.. haha! Mäki, vilken tur då att du inte var en påtänd road-rage-dåre i en hjullastare med spjutbestyckad skopa framför dig ;)

I förrgår blev jag mycket arg på en lång blank svart Audi (eller om det var en BMW) som svängde in framför mig, dvs vänstersväng i ljusreglerad korsning, trots att jag hade grönt rakt fram. Vägen är en 50-väg och jag körde i 50, såg den svarta blanka bilen började svänga men trodde "den stannar nog", men inte!? Så jag tvärnitade och väjde/bromsade vänster mot bilens bakdel och undkom kontakt med kanske 1 dm.

Jag vände mig om och tittade på den långa svarta bilen som bara fortsatte köra efter svängen. Efteråt kände jag att jag ville köra ikapp, sätta spikar i alla fyra däcken, klirra rutorna och repa lacken, plocka ut föraren och stänga in dåren under motorhuven. Men jag var i precis lagom tid till jobbet så den planen fick rinna ut i sanden tillsammans med adrenalinet.

Så antigen är jag SÅ osynlig (dock hade den svarta bilen medsol, jag hade motsol), eller så ville föraren köra ner en motorcyklist, kanske som hämnd för något som hänt tidigare.

Det verkar som att långa svarta bilar gärna vill förolycka mig! Senast var förra året under min övningskörning, då var det en kärring i en lång svart bil i en rondell som bara inte såg mig, hon glodde bara rakt fram som om hon körde på en rak ensam väg, och inte i en rondell!? Vad är det för tanter vi har lösa på vägarna här omkring södertörn??

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
.. haha! Mäki, vilken tur då att du inte var en påtänd road-rage-dåre i en hjullastare med spjutbestyckad skopa framför dig ;)

I förrgår blev jag mycket arg på en lång blank svart Audi (eller om det var en BMW) som svängde in framför mig, dvs vänstersväng i ljusreglerad korsning, trots att jag hade grönt rakt fram. Vägen är en 50-väg och jag körde i 50, såg den svarta blanka bilen började svänga men trodde "den stannar nog", men inte!? Så jag tvärnitade och väjde/bromsade vänster mot bilens bakdel och undkom kontakt med kanske 1 dm.

Jag vände mig om och tittade på den långa svarta bilen som bara fortsatte köra efter svängen. Efteråt kände jag att jag ville köra ikapp, sätta spikar i alla fyra däcken, klirra rutorna och repa lacken, plocka ut föraren och stänga in dåren under motorhuven. Men jag var i precis lagom tid till jobbet så den planen fick rinna ut i sanden tillsammans med adrenalinet.

Så antigen är jag SÅ osynlig (dock hade den svarta bilen medsol, jag hade motsol), eller så ville föraren köra ner en motorcyklist, kanske som hämnd för något som hänt tidigare.

Det verkar som att långa svarta bilar gärna vill förolycka mig! Senast var förra året under min övningskörning, då var det en kärring i en lång svart bil i en rondell som bara inte såg mig, hon glodde bara rakt fram som om hon körde på en rak ensam väg, och inte i en rondell!? Vad är det för tanter vi har lösa på vägarna här omkring södertörn??
Det du upplevde är vardags upplevelser tyvärr, därför säger vi att se på ALLA Bilar som att dom vill verkligen vill döda dej.

Varje dag är det någon idiot som byter fil utan att titta oftast tvärnitar den som håller på att bli rammad, men dom som inget ser göder ju bärgning organisationen, och i viss mån organ donationer a.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Misstaget du gjorde var att anta att han skulle stanna. Visst. föraren av bilen gjorde fel, men det är ju föga glädjande när man smäller bilen i sidan. Anta att du är osynlig, och att alla är ute efter att döda dig och kör därefter. Och det är onödigt att bli arg, personen som körde bilen varseblev dig antagligen inte. Hjärnan är dum på det sättet.
Och du blir en sämre förare när du är arg och upptagen med att tänka på den där idioten som gjorde något dumt, och du ökar påtagligt risken för att ställa till det med en olycka för dig själv.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
4 timmars sömn senaste dygnet. Fördelat i tre portioner.

Kan inte komma ner i varv. Det är inte värmen iaf, har stadiga 21 grader inne dagtid och 19 på natten.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom