Idag är jag förbannad därför att...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag är hopplöst okunnig i frågan om uthyrning. Men skulle det inte vara en idé att som stuguthyrare kunna betygsätta kunderna? Offentligt naturligtvis så andra inte får samma slödder i sina attefallare.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag är hopplöst okunnig i frågan om uthyrning. Men skulle det inte vara en idé att som stuguthyrare kunna betygsätta kunderna? Offentligt naturligtvis så andra inte får samma slödder i sina attefallare.
Det är precis så det funkar på Airbnb.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vi har 4 stugor som vi hyr ut och vi hyr endast ut till tyskar. Rent o snyggt när dom åker, Tyskar skriver alltid i liggaren i stugan dom hyr, dessutom kommer samma tyskar tillbaka år efter år och dom rekommendera deras bekanta att hyra vilket gör att det blir ett krav på deras vänner att sköta sig.

Norskar är värst super o spyr skiter överallt o städar aldrig efter sig, då får stugorna hellre stå tomma som i år o i fjorl.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vi har 4 stugor som vi hyr ut och vi hyr endast ut till tyskar. Rent o snyggt när dom åker, Tyskar skriver alltid i liggaren i stugan dom hyr, dessutom kommer samma tyskar tillbaka år efter år och dom rekommendera deras bekanta att hyra vilket gör att det blir ett krav på deras vänner att sköta sig.

Norskar är värst super o spyr skiter överallt o städar aldrig efter sig, då får stugorna hellre stå tomma som i år o i fjorl.
Där fick mina fördomar om norrmän sig en törn. Trodde att de var civiliserade.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Där fick mina fördomar om norrmän sig en törn. Trodde att de var civiliserade.
Vi testade att hyra ut när det är trollings tävling i nästan en vecka. 20 Norskar som super o härjar i en vecka gjorde att området runt stugorna inklusive grillplats tvättstuga såg ut som ett romskt läger.

Detta upprepades i 2 år vid samma trollingtävling o resulterade i att åka till tippen med en gallerkärra full med skräp varje år. Kläder ölburkar sprit flaskor båt prylar trasig fiskeutrustning, byte av ned pissade madrasser sanering av stugor.

Hur fan lyckas man skita bredvid en vatten kloset? Kök fulla med odiskat porslin halvfulla grytor o dyligt. Osv osv

Tråkigt som fasen.. Naturligtvis är inte en småbarns familj samma sak som dyngraka fritids fiskare.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vi testade att hyra ut när det är trollings tävling i nästan en vecka. 20 Norskar som super o härjar i en vecka gjorde att området runt stugorna inklusive grillplats tvättstuga såg ut som ett romskt läger.

Detta upprepades i 2 år vid samma trollingtävling o resulterade i att åka till tippen med en gallerkärra full med skräp varje år. Kläder ölburkar sprit flaskor båt prylar trasig fiskeutrustning, byte av ned pissade madrasser sanering av stugor.

Hur fan lyckas man skita bredvid en vatten kloset? Kök fulla med odiskat porslin halvfulla grytor o dyligt. Osv osv

Tråkigt som fasen.. Naturligtvis är inte en småbarns familj samma sak som dyngraka fritids fiskare.
Ja, folk i grupp på "permis" från vardagen med gemensamma intressen tenderar att sänka graden av sunt förnuft, vett och etikett. Oavsett kön, ålder och etnicitet.

Gruppdynamik, socialpsykologi och ledarskap är intressant. Enkelt att studera och i vissa fall förutse skeenden då gemensamma intressen ska utövas under kort tid.

Som mor min sa, där spriten går in går vettet ut.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Är det värt besväret och att behöva ha med folk att göra och hålla på med uthyrning på det sättet?
Själv hade jag blivit galen på folk och bara sett det som ett bekymmer att hålla på och hyra ut. Det gäller att man får in mycket pengar för att det ska vara värt det.
Skattefritt upp till 50000kr per år kan ju vara rätt lockande.
Men visst har man funderat på det mer än en gång.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11

Där hade det nog gått att ha deposition.

Norrmän är generellt rätt stökiga, dåliga på att städa, tar inte bort sängkläder från sängarna eller sätter handdukar i tvättkorgen enligt instruktion.
Och man får ofta gå igenom och torka av ytor efteråt. Dom klagar ofta på allt möjligt.
Många Norrmän är också otroligt skötsamma och trevliga.

Svenskar kommer till platsen, stänger dörren och syns inte förrän dom åker.
Sällan stora problem men det dyker lite då och då upp knäppgökar som sticker ut rejält och är jättejobbiga.

Finland. Sällan utanför stugan, lite tendenser till gnälliga, gnäller ofta över insekter men har också dörren på vid gavel sent in på kvällen så att insekterna kan komma in.
Städar bra och sällan andra problem.

Baltländer/Polen kommer, tänder grillen, eldar och springer ner och fiskar.
lämnar ofta matrester överallt, allt man slänger runt hörnet räknas som borta med vinden.
Kan dricka rätt hårt om det är arbetare och inte semesterresa.

Ryssar, fiskar, lämnar skräp, men många är skötsamma och märks knappt av.

Tyskar, Ordnung! Lite försiktiga av sig. Typ "är det okej att parkera här?" "Är det okej att gå in i stugan?"

Mellanöstern, kan avsiktligt boka för en person med avsikt att komma billigt undan, men blir irriterad av att det inte finns mer än en handduk/sängkläder och ska pruta/förhandla till sig ett bra pris så att det finns till resten av familjen. oftast dåligt städat och småstökigt.
Skräpigt på gården om dom haft med sig barn, godispapper, leksaker, skräp från skogen.

---------------------------------------------------------------------
Grannen har inriktat sig för lite längre uthyrningar och får in ett helt annat klientel än booking.
Tror det heter Bo på lantgård eller något sånt. han får in mindre uthyrningar men bättre folk.
Tror jag ska prova det eller B&B till nästa år istället för booking.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jo vi har testat att ha olika saker inkluderade och därmed olika priser.

Är det basik och folk får ha med lakan tja rubbet. Då får man kampare som vill bo lite bättre än tält dessa städar dåligt och har nog igentligen inte råd. mycket nudel spill o typ rea korv o dyligt.

Kör man normal då får man just detta som du/jag/andra säger lite fest mada skräp o en hel del tagna friheter.

Vi testade med att 2 stugor hade båt med motor samt 4 trampcyklar inkluderade.

Ett väldans gnäll på för långsamgående båtar. Motorer som inte går mer än några minuter. Öppna luftskruven på tanken.
Propellrar som går i berg, va skall vi tanka det står ju ingår båt o motor.. Osv osv.

Trampcyklar är fel Model inga mountainbike utan vanliga damcyklar från cresent sådan gnällde det om. Långt att cykla till Köping 4,5 km. Långt till badplats 6 Km. 1 km till sjön.

Dom som då betalar den högre vecko kostnaden undrar över bredband, kabeltv osv osv trots att det klart o tydligt stog att detta finns inte.

Folk är väll som folk är tror inte man kommer ifrån att det skitas ned o att saker går sönder. Men dom som beter sig som svin är skönt att slippa..

Vi fick som Ex avhysa med polis hjälp scouter som tyckte att fyrbål med 1,5-2meters diameter nere i skogen var en kanon idé, allemansrätten ger rätt att hugga hejvilt i skogen bredvid.

Finns många historier.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Folk som inte inser att de förstör för andra genom sitt beteende.
Jag passerade genom Enköping idag och det mullrade en hel del av motorcyklarna som körde Mälaren Runt. Mitt mellan hyreskåkarna på Fjärdhundragatan var det en svagbegåvad figur på en Aprilia med öppet system som tyckte det var en bra idé att varva mot stoppet ett par sekunder.
Många uppskattar eventet, men definitivt inte alla. De som inte gör det fick nog vatten på sin gås....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Västra Götalands Länstyrelse som villa skrota dyra veteranbilar importerade från USA.

Vet inte om det är sant men jag såg en kommentar på facebook om att importörerna skrivit avfall för att slippa moms. Om det stämmer så får man ju säga att dom had it coming.

Däremot vore det ju ändå synd om bilarna skrotas, dom skulle ju fortfarande kunna auktioneras ut och på så sätt framkommer ju även en indikation på hur mycket momsen borde ha varit.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag fick för mig att lita mer på en Biltema momentnyckel än mitt eget omdöme... :mad:

Bytte skivor och belägg på V70'n i helgen, men på sista hörnet ville inte momentnyckeln klicka. Drog till jag kände att detta är vad jag vågar dra en M14, tänkte att jag tar pisspaus, en dricka, och så gör jag klart sedan.
Självklart börjar huvet snurra, "den funkade ju igår på andra sidan... 200nm är rätt mycket... kanske de har ett herrejösses material på detta, är ju bromsarna... satte ju fast djävulen också... säkert bäst att dra till det klickar... *

Så, går ut till garaget igen, och ställer ned till 190nm, klick direkt, tillbaks till 200, tungt, och *KNASTER*... gängpaj i bromsokshållaren....

Fan, där for inbesparingen på att göra skiten själv... :mad:
Viktigare än det så är familjebilen ur bussiness till veckan som kommer... :6surkart

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Folk som slår upp ens avställda bilar i fordonsregistret och ringer upp med förhoppning om att få köpa billigt. Seriöst, vill jag sälja biljäveln så lägger jag väl för helvete upp en säljannons på blocket eller motsvarande?? :mad: Ska man verkligen behöva bli störd en fredagkväll utan att ens ha bett om dylika förfrågningar?? Kukhuvuden! :huvet :mad: :finger

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Folk som slår upp ens avställda bilar i fordonsregistret och ringer upp med förhoppning om att få köpa billigt. Seriöst, vill jag sälja biljäveln så lägger jag väl för helvete upp en säljannons på blocket eller motsvarande?? :mad: Ska man verkligen behöva bli störd en fredagkväll utan att ens ha bett om dylika förfrågningar?? Kukhuvuden! :huvet :mad: :finger

Det värsta är att dom där jäklarna som söker upp saker som inte är till salu brukar vara så inåt helvete snåla och tror sig få prylarna nästan gratis.

Säger man ett pris åt dom så kommer det en jävla massa dumheter ur deras munnar.
Jamen den står ju bara där.
Dom är inte värda mer än si och så.
Sånt som finns på blocket blir inte sålt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det värsta är att dom där jäklarna som söker upp saker som inte är till salu brukar vara så inåt helvete snåla och tror sig få prylarna nästan gratis.

Säger man ett pris åt dom så kommer det en jävla massa dumheter ur deras munnar.
Jamen den står ju bara där.
Dom är inte värda mer än si och så.
Sånt som finns på blocket blir inte sålt.
Eller "Vill du inte sälja kan du ju bara säga det istället för att komma med fantasipriser". Som om det faktum att jag inte lagt upp den till salu inte var en tillräckligt bra ledtråd... Muppar :mad:

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår