Försäkringsbolag måste fan vara bland det absolut värsta som finns att ha att göra med. Jag har nog aldrig känt mig nöjd och väl omhändertagen efter att ha behövt nyttja mina försäkringar, det har bara varit en evig strid från början till slut och resultatet är alltid fullkomligt otillfredsställande. Jag är så trött, less och uppgiven just nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Har en pågående tvist med trygghansa, de vill inte ta ansvar för min stulna bil. De fattade ett beslut som jag överklagade, och de stod fast vid sitt beslut som de därmed menar är slutgiltigt. Problemet är bara att de har fattat sitt beslut på objektivt felaktiga grunder, och verkstaden har meddelat mig att det fortfarande är fel på bilen (fel som inte fanns då den stals). Detta har jag också påtalat för trygghansa efter det att de fattat sitt slutgiltiga besked, och jag krävde att ärendet skulle ses över på nytt så att åtminstone korrekta uppgifter togs i beaktning och jag krävde även att bilen åtminstone skulle återställas till det skick den var i då den stals. Jag fick då beskedet att "din överklagan är under handläggning, handläggningstiden är längre än normalt men vi hör av oss då vi är färdiga". Efter detta har jag gått och väntat i ca sex veckor utan att höra något, verkstan har hört av sig och tjatat på mig om att jag ska hämta ut bilen men jag har hänvisat till att handläggningen inte är färdig. Verkstaden tjatade vidare och jag kontaktade då trygghansa och efterfrågade en statusuppdatering. Fick då beskedet: "Vi har redan lämnat slutgiltigt besked, ärendet är avslutat, hämta din bil". Jag blev då en aning förvånad och frågade varför det sista jag fick höra var att min överklagan var under handläggning. Samma svar igen, "Vi har redan lämnat slutgiltigt besked". Jag stod då på mig och försökte förklara för handläggaren att:
"Det slutgiltiga besked ni hänvisar till fattades innan jag fick vetskap om att beslutet fattats på felaktiga grunder. Efter det har jag inkommit med kompletterande uppgifter och krävt omprövning av ärendet med anledning av dessa, och ni har också meddelat att ni accepterat min överklagan och att ärendet är under handläggning. Hur går det med den handläggningen??".
- Vi har redan fattat slutgiltigt beslut etc...
Sedan dess har jag mailat trygghansa åtskilliga gånger och försökt förklara för dem att jag efterfrågar resultatet av den handläggning som drog igång EFTER det att deras slutgiltiga beslut fattades, men de bemöter inte ens detta och mina tre sista mail har jag inte ens fått svar på. Nu har verkstaden tröttnat på att ha bilen stående hos sig och hotar med att börja debitera mig för parkeringen om jag inte hämtar bilen. Jag har försökt påtala att det är trygghansas handläggning som dragit ut på tiden och att detta knappast är mitt fel, och vill de ha ersättning för parkering kan de kräva det av trygghansa. Detta vill de inte alls lyssna på utan menar att jag som ägare är juridiskt ansvarig och de har rätt att kräva mig på pengar, trots att det inte är jag som är deras uppdragsgivare. Det var inte ens jag som lämnade in bilen till dem, trygghansa hänvisade mig till denna verkstad och ombesörjde själva transport av bilen dit. Jag har inte sett bilen sedan den stals, än mindre lämnat den till verkstaden eller ens valt vilken verkstad den skulle lämnas till. Hur kan det vara rimligt att jag ska hämta ut en ofärdig bil vars försäkringsärende inte är avslutat, eller behöva betala för att den ska stå kvar??
Hämtar jag bilen så är jag rökt. Jag har inte sett bilen sedan den stals, de fel som uppkommit i samband med stölden eller därefter är rimligen försäkringsbolagets ansvar att åtgärda. Hämtar jag bilen så kommer de troligtvis inte acceptera ansvaret för några fel och brister eftersom "De kan du ju ha orsakat efter det att du hämtade bilen". Omprövning av beslutet efter detta lär med andra ord bli helt omöjligt då jag omöjligen kommer kunna bevisa vad som är eller inte är försäkringsbolagets ansvar att åtgärda.
Jag blir bara så jävla less på precis allting. Jag är verkligen på gränsen till vansinne just nu. Jag vet varken ut eller in, jag vet inte vad jag ska eller kan göra, vart jag kan vända mig för att få hjälp eller hur jag ska gå till väga. Allt känns bara hopplöst. När man redan dras med mental ohälsa så är detta knappast något som bidrar med något positivt...
Jag orkar fan inte mer.
Man måste å botten innan det blir bättre.
6 månader ich tog Lf för att lösa världens enklaste ärende.. En sak som är mindre än ett år har brunnit o är skrot.
Lös in/ ersätt med nytt. Nä nä inte så enkelt. Bejära in kvitto. Klart Bejära in prisuppgift av original kvitto utställare?
Dom har ju redan kvitto!
Nåväl säljaren bistår med med en prisuppgift exakt vad som står på kvittot.
Ok nu?
Nä fan nu vill dom h aen uppgift av tillverkaren varför saken brunnit!
Ring Thailand då.
Nähä mitt jobb!
A thailändsk garanti kräver att saken skickas till fabriken för kontroll.
Jasså nu vill LF ha prisuppgift på frakt till Thailand,
Oj frakten på en brunnen elektronisk sak kostade visst mer än saken själv.
Lf byter handläggare till en halvtid Erik.
Ok vilken halv tid jobbar Erik?
Jasså ingen vet mer än Erik som inte går att nå varesig på mail eller tel.
Osv osv osv osv osv i 6 månader sedan ringde jag halvtid Eriks chef o förklarade att nu brinner det snart på något mer ställe.
Halvtids Erik ringer upp o undrar vad problemet är?
Problemet är att jag har en försäkring som skall täcka Sådana här saker Som sker utan 6 månaders dröjsmål..
Halvtids Erik upplyser mej om att Erik just jobbar halvtid.. Nu brann det som strax skulle brinna. Varvid Halvtids Erik nästan stammade fram att ärendet skulle lösas rätt omgående.
1 dag efter samtalet med Halvtids Erik kom ett mail att innom 3 dagar skulle en summa pengar överföras till mitt konto o elektroniken skulle hämtas av just Halvtids Erik.
Ytterligare 2 månader senare kommer ett mail att Halvtids Erik skulle vilja att jag levererar den bruna saken.
Absolut jag tar 600 kronor milen pga riskerna med den plus 1000 spänn i arbets kostnad att hantera samt lagring kostnad på 500 så när dessa pengar finns på kontot utförs transporten.
Halvtids Erik kontrar med att dom skickar en bil att hämta upp detta då det blir billigare.
Ytterligare en månad utomhus i regn utan upphämtning är jag ganska säker på att ingen elektriker eller elektronik reparatör någonsin kommer få igån saken som brunnit..
Sensmoral. Försäkringsbolag gör allt för att skydda sig själva o skiter i kunden.