Idag är jag förbannad därför att...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vår rimfrost börjar närma sig 2 cm nu, snarlikt ert snödjup? :näsblod
16.5 cm ute på uppfarten just nu, och det varnas för att det ska komma sisådär dubbelt så mycket ytterligare under närmsta dagarna... :(

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vafan säger ni? Snö på vintern? Det var det jävligaste, det hade jag ingen aaaaaning om...
Så bara för att något inte är oväntat eller ovanligt så får man inte tycka illa om det?

"Vafan säger ni? Gruppvåldtäkter i Sverige? Det var det jävligaste, hade jag ingen aaaaaning om..."

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu har ni skrämt upp gubben här så jag gick ut och provstartade grussprutan.
Det brukar vara säkraste sättet att slippa snö.

Raderad medlem 51742

Guest
Har nyss flyttat ut på landet och bor ett par hundra meter in på en enskild väg. Då det inte finns någon vägförening och jag inte hunnit lära känna grannarna fullt ut har jag inte riktigt fått klart för mig hur rutinen för snöröjning ser ut mer än att "det brukar lösa sig".

Imorse efter att ha skottat 2 dm snö på 350 kvm uppfart tänkte jag att jag nog får skotta 100 meter av vägen fram till brevlådorna och nästa granne så jag kan vara säker på att ta mig hemifrån om det skulle behövas. Blev väldigt nöjd med resultatet, trots att jag bara hade snöpulka att tillgå.

En kvart senare kommer en granne längre bort med traktorn och plogar hela vägen. Jag fick gratis motion iaf.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så bara för att något inte är oväntat eller ovanligt så får man inte tycka illa om det?

"Vafan säger ni? Gruppvåldtäkter i Sverige? Det var det jävligaste, hade jag ingen aaaaaning om..."
Jag vet inte.
Jag har hellre en snöflinga på gården, än en kuk i röven.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag vet inte.
Jag har hellre en snöflinga på gården, än en kuk i röven.
Säker? Testat båda? :hihi
Woah! Men lixom vafanken då, Norrlänningar har ju frikort på att dissa de som bor söder om Dalälven när det gäller snö. Själv bor jag 1 km NORR om Dalälven och hatar snö. Rimfrosten är illa nog.
Dissa kan man väl få. Sörlänningar är allmänt skitdåliga på att hantera minsta lilla snöfall, det är ju till stor del det som min egen irritation över fenomenet bygger på. Majoriteten byter ju för helvete inte ens till vinterdäck i tid, och av de som byter så verkar majoriteten köra dubbfritt. Därför blir det ett sånt jävla strul när det kommer mer än någon cm snö, och med mer än en decimeter som vi har nu blir det fullkomligt kaos. Avstängda motorvägar och fan och hans moster. Men på Mäkinen lät det lite som att "om något är vanligt förekommande har man ingen rätt att bli irriterad". Jag ville bara poängtera att man kan väl visst ha rätt att vara irriterad, rentav förbannad, på vissa företeelser trots att de är långtifrån ovanliga eller oväntade...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Barnomsorgen i kommunen.

Att de inte skall kunna ta hand om barn med tre droppar snor?
En nysning så skall ungen bort omedelbart. Men det är liksom december och minusgrader, förskolebarn snuvar när de är ute.

Betalar skatt och barndagvårdsavgift (ca en femtedel av familjens nettoinkomst), men kan inte jobba alls på månader, jac har en nyckelroll på mitt jobb och skrivbordet sjunker under ogjort jobb, möten måste bokas av dagligen, och dessutom går jag misste om en hel del inkomst, vilket jag inte har råd med. Daghemmet står tomt för att de skickar hem varenda en unge, fler dagar än det är någon där senaste månaden, och inte ett barn har haft någon feber öht....

Jag förstår att alla kissar på sig för att alla coronaåtgärder varit i princip fruktlösa, men detta är ju fan ohållbart?

:mad:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Barnomsorgen i kommunen.

Att de inte skall kunna ta hand om barn med tre droppar snor?
En nysning så skall ungen bort omedelbart. Men det är liksom december och minusgrader, förskolebarn snuvar när de är ute.

Betalar skatt och barndagvårdsavgift (ca en femtedel av familjens nettoinkomst), men kan inte jobba alls på månader, jac har en nyckelroll på mitt jobb och skrivbordet sjunker under ogjort jobb, möten måste bokas av dagligen, och dessutom går jag misste om en hel del inkomst, vilket jag inte har råd med. Daghemmet står tomt för att de skickar hem varenda en unge, fler dagar än det är någon där senaste månaden, och inte ett barn har haft någon feber öht....

Jag förstår att alla kissar på sig för att alla coronaåtgärder varit i princip fruktlösa, men detta är ju fan ohållbart?

:mad:
Mina sympatier.

Vi har den turen att vara föräldralediga i omgångar så vi slipper vab och det är på jobbet planerad frånvaro med vikarie. Behöver "bara" brottas med två pigga ungar om dagarna, det är fan värre än när jag var skyttegruppchef. Och då kan knektar vara rätt påfrestande ?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Dottern köpte ett Nintendo Switch med två spel i torsdags, direkt hon swishat killen så slutade han höra av sig.
Så nu har jag suttit i polisens telefonkö i tio minuter hittills.
Förbannad igen på fortsättningen.

Polisen lade ner ärendet med motiveringen att han är åtalad för ett grövre brott så dom kommer ta han för det istället.
Rättssystemet skiter alltså i henne och alla andra som blir lurade på pengar av såna här idioter.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Det finns ju både fordon och bolagsengagemang så det är väl bara att skicka in ansökan om betalningsföreläggande.
Jag ringde Skatteverket idag och fick dom fyra sista i personnumret för att vi tänkte göra ett betalningsföreläggande.

Vi kollade upp bolagsengagemang innan och tänkte att då är väl det här någon att lita på.
Bild på spelkonsol med aktuellt datum och namn fick dottern också så allt såg bra ut.

Det som däremot aldrig kommer synas är bedrägeriet i och med att polisen lade ner det.

Raderad medlem 51742

Guest
Att köpa hus och flytta ut på landet innebär att man får lära sig en massa saker. Det är kul att lära sig hur huset fungerar, men inte just idag.

Håller på och provar mig fram till hur jag effektivast värmer upp hus och garage nu när det är kallt. Eldar för fullt i kaminen och kör luftvärmepump i både garage-/förrådsbyggnaden och huvudbyggnaden. Försöker undvika att ha några vanliga element på i onödan, men just ikväll slog jag på elementen i sovrummet och arbetsrummet då temperaturen gått ner under 17 grader där, trots eldning.

Dessutom har jag i garagebyggnaden haft dörren mellan förrådet (där luftvärmepumpen sitter) och garaget stängd för att inte behöva värma upp mer yta än nödvändigt. Just idag fick jag för mig att testa att lämna dörren öppen då temperaturen i garaget krupit ned till bara 5 grader och jag gärna vill ha något varmare än så. Hade därför tänkt testa hur mycket högre energiförbrukningen blev om luftvärmepumpen fick värma upp även garaget. Först ville jag dock få upp temperaturen i garaget för att inte få onödig kondensbildning i förrådet (där MC och en massa annat förvaras), så jag satte igång ett par 2 kW värmefläktar i garaget och tänkte låta dem gå ett par timmar.

Sen ställde jag mig i duschen.

Det första som händer är att jag märker att vattentrycket är väldigt lågt. Sen tidigare har jag lärt mig att vattenpumpen behöver fyllas på med tryckluft med 2-3 månaders intervall och har gjort det en gång tidigare för ett par månader sedan så ställde in mig på att göra detta igen.Har till och med skaffat lång förlängningsslang till kompressorn för ändamålet.

PIIIP-PIIIP! När jag står där i duschen och delvis får min kropp översköljd (nåja) av en förnimmelse av ljummet duggregn undrar jag först om det är min hjärna som försöker väcka mig ur detta poetiska tillstånd eller möjligen min tinnitus, men tänker sedan att det kanske är vattenpumpen som larmar (den står i källarutrymmet alldeles under badrummet). Efter att jag duschat klart märker jag att pipljudet i själva verket kommer från arbetsrummet. Aha, UPS:en till datorutrustningen. Märker också att ljuset är släckt där, liksom i sovrummet. Egentligen inget ovanligt problem då jag håller på och mixtrar med mitt smarta hem och det mycket väl kan vara så att rörelsesensorn just denna gång inte känt av varken min fysiska eller mentala närvaro.

Går ut i köket där ljuset är tänt, liksom i resten av huset. PIIP-PIIP... vafan, nu kommer det från UPS:en i skåpet där jag har all nätverksutrustning.

Såväl dator som nätverksutrustning tycks alltså drabbats av synnerligen lokala strömavbrott som inte drabbat resten av huset.

Kollar samtliga tre säkringsskåp inklusive jordfelsbrytare. Allt ser normalt ut.
Börjar känna en oro för att det uppstått någon kortslutning, kabelbrott/brand eller liknande någonstans i huset. Kanske är det den jävla husmusen som jag tog död på ("piip-piip-bzzzt" - ljudet av den elektriska musfällan) vars brorsa nu bestämt sig för att hämnas genom att gnaga av en kabel?

Här kan det nu när man läser beskrivningen ovan tyckas finnas ett direkt och uppenbart samband mellan incidenterna och mina uppvärmningsexperiment, men i likhet med härdsmältan i Tjernobyl drabbas även jag av den blindhet som kan uppstå kring ens egna tillkortakommanden. Till slut inser jag iaf att det är huvudsäkringen till en av faserna som gått. Allt i övrigt är automatsäkringar, men just huvudsäkringarna är gamla klassiska proppar, så jag såg det inte först, trots att jag kollade. Sen upptäcker jag att båda luftvärmepumparna är strömlösa.

Ok, bara att byta säkring då (och stänga av diverse strömförbrukare). Givetvis har jag inga säkringar hemma, så det bär iväg någon mil till affären i snömodden (tur jag iaf hade skottat mig ur huset).

Väl hemma igen och med bytt säkring upptäcker jag att vattentrycket fortfarande är lågt. Ah, pumpjäveln behöver alltså fortfarande fixas. Blev att pulsa runt i snön och dra ut 30 meter slang från kompressorn till ingången till källarutrymmet och fullfölja det "blow job" som krävdes för att normalisera tillståndet.

När det är klart och jag kommer in igen... PIIIP-PIIP.

Bajslarmet! Det går lätt att föreställa sig den potentiella magnituden av detta problem. Nääää, orkar inte... Nu går jag och lägger mig och sover gott i förhoppningen att det bara är sensorn till septitanken som blivet en aning förvirrad av strömavbrottet. Den väckarklocka som försöker väcka mig imorgon bitti med minsta antydan till "piiip-piip" kommer jag likvidera.

Jag älskar att bo i hus, bara inte just idag.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...