Att köpa hus och flytta ut på landet innebär att man får lära sig en massa saker. Det är kul att lära sig hur huset fungerar, men inte just idag.
Håller på och provar mig fram till hur jag effektivast värmer upp hus och garage nu när det är kallt. Eldar för fullt i kaminen och kör luftvärmepump i både garage-/förrådsbyggnaden och huvudbyggnaden. Försöker undvika att ha några vanliga element på i onödan, men just ikväll slog jag på elementen i sovrummet och arbetsrummet då temperaturen gått ner under 17 grader där, trots eldning.
Dessutom har jag i garagebyggnaden haft dörren mellan förrådet (där luftvärmepumpen sitter) och garaget stängd för att inte behöva värma upp mer yta än nödvändigt. Just idag fick jag för mig att testa att lämna dörren öppen då temperaturen i garaget krupit ned till bara 5 grader och jag gärna vill ha något varmare än så. Hade därför tänkt testa hur mycket högre energiförbrukningen blev om luftvärmepumpen fick värma upp även garaget. Först ville jag dock få upp temperaturen i garaget för att inte få onödig kondensbildning i förrådet (där MC och en massa annat förvaras), så jag satte igång ett par 2 kW värmefläktar i garaget och tänkte låta dem gå ett par timmar.
Sen ställde jag mig i duschen.
Det första som händer är att jag märker att vattentrycket är väldigt lågt. Sen tidigare har jag lärt mig att vattenpumpen behöver fyllas på med tryckluft med 2-3 månaders intervall och har gjort det en gång tidigare för ett par månader sedan så ställde in mig på att göra detta igen.Har till och med skaffat lång förlängningsslang till kompressorn för ändamålet.
PIIIP-PIIIP! När jag står där i duschen och delvis får min kropp översköljd (nåja) av en förnimmelse av ljummet duggregn undrar jag först om det är min hjärna som försöker väcka mig ur detta poetiska tillstånd eller möjligen min tinnitus, men tänker sedan att det kanske är vattenpumpen som larmar (den står i källarutrymmet alldeles under badrummet). Efter att jag duschat klart märker jag att pipljudet i själva verket kommer från arbetsrummet. Aha, UPS:en till datorutrustningen. Märker också att ljuset är släckt där, liksom i sovrummet. Egentligen inget ovanligt problem då jag håller på och mixtrar med mitt smarta hem och det mycket väl kan vara så att rörelsesensorn just denna gång inte känt av varken min fysiska eller mentala närvaro.
Går ut i köket där ljuset är tänt, liksom i resten av huset. PIIP-PIIP... vafan, nu kommer det från UPS:en i skåpet där jag har all nätverksutrustning.
Såväl dator som nätverksutrustning tycks alltså drabbats av synnerligen lokala strömavbrott som inte drabbat resten av huset.
Kollar samtliga tre säkringsskåp inklusive jordfelsbrytare. Allt ser normalt ut.
Börjar känna en oro för att det uppstått någon kortslutning, kabelbrott/brand eller liknande någonstans i huset. Kanske är det den jävla husmusen som jag tog död på ("piip-piip-bzzzt" - ljudet av den elektriska musfällan) vars brorsa nu bestämt sig för att hämnas genom att gnaga av en kabel?
Här kan det nu när man läser beskrivningen ovan tyckas finnas ett direkt och uppenbart samband mellan incidenterna och mina uppvärmningsexperiment, men i likhet med härdsmältan i Tjernobyl drabbas även jag av den blindhet som kan uppstå kring ens egna tillkortakommanden. Till slut inser jag iaf att det är huvudsäkringen till en av faserna som gått. Allt i övrigt är automatsäkringar, men just huvudsäkringarna är gamla klassiska proppar, så jag såg det inte först, trots att jag kollade. Sen upptäcker jag att båda luftvärmepumparna är strömlösa.
Ok, bara att byta säkring då (och stänga av diverse strömförbrukare). Givetvis har jag inga säkringar hemma, så det bär iväg någon mil till affären i snömodden (tur jag iaf hade skottat mig ur huset).
Väl hemma igen och med bytt säkring upptäcker jag att vattentrycket fortfarande är lågt. Ah, pumpjäveln behöver alltså fortfarande fixas. Blev att pulsa runt i snön och dra ut 30 meter slang från kompressorn till ingången till källarutrymmet och fullfölja det "blow job" som krävdes för att normalisera tillståndet.
När det är klart och jag kommer in igen... PIIIP-PIIP.
Bajslarmet! Det går lätt att föreställa sig den potentiella magnituden av detta problem. Nääää, orkar inte... Nu går jag och lägger mig och sover gott i förhoppningen att det bara är sensorn till septitanken som blivet en aning förvirrad av strömavbrottet. Den väckarklocka som försöker väcka mig imorgon bitti med minsta antydan till "piiip-piip" kommer jag likvidera.
Jag älskar att bo i hus, bara inte just idag.