Idag är jag förbannad därför att...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Semester.
3 dagar in på semestern kommer en granne o stör vid garaget, VTF? har ju semester för att slippa alla jävlar man vill slippa, förklarar att jag inte vill prata ses höras eller något annat som kan främja grannsämjan.
Du på din tomt jag på min tomt hur svårt kan det vara?

Ringer från jobbet, ursäkta ja du vet, hur var det med det där? Vad bestämde vi om det? VTF?

Varför kan man inte få stå i garagets svala skugga i lugn o ro o svarva fram livsnödvändiga saker som höjer min livs kvalité.

Frågor om skall du med på en tur? VTF? Vill jag åka en tur åker jag väll för den onde själv, ven FN vill ha folk runt sig när man åker hoj som skall stanna o provsmaka på varenda kafée glasskiosk, ingen kan pissa samtidigt utan det skall ske med 5 km mellanrum. Tur det är 6 veckor kvar på semestern för 1 har varit stressande?
Sitter på kontoret och är jääääävligt sympatisk....

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag borde bli förbannad, men jag är nog ganska lättad över att någon tjuv sågat av katalysatorn av min gula fina '92 Miata. Nu kan jag köra utan, bara skarva på ett rör. Den ska inte besiktas förrän om ett år.

Katalysatorn MIATA.jpg

Det är dessutom ingen dyr kat till en 1992 Mazda, utan det finns universallösningar hos Biltema för bra pris.

Men nu funderar jag faktiskt på ett bra bil-larm. Nån som vet om nåt bra sådant? Eller så hänger jag ett Oxford Micro XA5 (skivbromslås med alarm för skooter) nånstans på en krok under bilen, det tjuter i 110 dB. Kanske tjuven behöver nya byxor nästa gång? :LOL:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur mycket får man för en katalysator hos metallåtervinnarna?

Är det verkligen mer lönsamt att åka omkring och sno katalysatoerer än att flippa burgare på donken?
Du ska åka omkring med bilen och leta "donatorer", hissa upp "donatorbilen" krypa under och såga osv osv..

Med tiden det tar att hitta lämpliga donatorer på lämpliga ställen, och att åka och sälja kattarna, vad blir timlönen i snitt på en 40 timmars vecka?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Frågan är ju hur dessa omsätts i reda kontanter?
Kan ju inte sälja dem till Stena Återvinning eller liknande utan att någon där fattar galoppen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Är det verkligen mer lönsamt att åka omkring och sno katalysatoerer än att flippa burgare på donken?
Du ska åka omkring med bilen och leta "donatorer", hissa upp "donatorbilen" krypa under och såga osv osv..

Med tiden det tar att hitta lämpliga donatorer på lämpliga ställen, och att åka och sälja kattarna, vad blir timlönen i snitt på en 40 timmars vecka?
Äldre priusar lär har större mängder sällsynta metaller för över tusen dollar, och dessa blir rånade även i USA. Men en vanlig katalysator som du kan köpa ersättning på Biltema under tusen kronor borde man inte få många kronor för innehållet. Undrar om dessa istället säljs som reservdelar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Äldre priusar lär har större mängder sällsynta metaller för över tusen dollar, och dessa blir rånade även i USA. Men en vanlig katalysator som du kan köpa ersättning på Biltema under tusen kronor borde man inte få många kronor för innehållet. Undrar om dessa istället säljs som reservdelar.

Hur mycket skulle du ge för en begagnad katalysator av tveksam funktion om en ny kostar under en tusing på biltema?

Nej, nog är det metallåtervinningen som tar dom

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Du tror att personer som snor cyklar och katalysatorer är av den sorten att de kan passa arbetstider och infinna sig på jobbet 40 timmar i veckan? Det handlar nog mer om en arbetsinsats som är direkt kopplad till det omedelbara behovet för stunden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du tror att personer som snor cyklar och katalysatorer är av den sorten att de kan passa arbetstider och infinna sig på jobbet 40 timmar i veckan? Det handlar nog mer om en arbetsinsats som är direkt kopplad till det omedelbara behovet för stunden.
Nej, det var mer en reflektion bara.

Man skulle hitta på något jobb som dom kan utföra, typ skotta sand i sandsäckar, där dom kan komma när dom vill, jobba så länge dom vill, få betalt i handen för varje levererad sandsäck.

Varenda knarkare skulle skotta febrilt tills dom hade fått ihop till nästa fix och inte en sekund längre, för vem behöver mat lixom.

Dom skulle komma in darriga halv tre på natten och grabba en spade.

Men dom skulle i alla fall ge fan i min bil och mina grejor

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag borde bli förbannad, men jag är nog ganska lättad över att någon tjuv sågat av katalysatorn av min gula fina '92 Miata. Nu kan jag köra utan, bara skarva på ett rör. Den ska inte besiktas förrän om ett år.

View attachment 473821

Det är dessutom ingen dyr kat till en 1992 Mazda, utan det finns universallösningar hos Biltema för bra pris.

Men nu funderar jag faktiskt på ett bra bil-larm. Nån som vet om nåt bra sådant? Eller så hänger jag ett Oxford Micro XA5 (skivbromslås med alarm för skooter) nånstans på en krok under bilen, det tjuter i 110 dB. Kanske tjuven behöver nya byxor nästa gång? :LOL:
Beklagar!
Stog den på gatan i stan?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Stog den på gatan i stan?
Nejdå, den står på min p-ruta strax utanför min balkong, typ 60 meter bort (jag ser den från mitt fönster).

Vi var på vikingafestivalen med Miatan i söndags 3 juli, sen fokuserade jag på att försöka lura Camilla till att åka passagerare på nya hojen några dagar, så det måste ha hänt nån gång dagtid när vi var borta.

Höghusen borta mot Alby centrum renoveras just nu och det låter konstant på vardagarna, just dessa slip och sågljud, så jag antar att det var därför ingen reagerade när tjuvarna sågade av röret.

Återvinningsfirmorna i Baltikum kanske inte är lika nogräknade?
Ja, jag känner spontant att det är öststatare av nån sort som kan hantera en vinkelslip eller tigersåg. Det är ändå rätt så snyggt avsågat.

Ja, då får väll privatpersonarna skydda sina saker bättre.
De har ochså ett ansvar
Bra. Det köper jag. Det låter som att vilda västern är tillbaka, och jag "och mitt ansvar" ska få fria händer. Det blir kul för mig, men inte för tjuvarna.

Nej, jag får smälla dit nåt rör tills vidare, nästa sommar när det blir dags att besikta min gula lilla bil monterar jag dit en kat. Då kanske jag kan ha nån slags modulär lösning med och byta mellan kat och rör, så att tjuvarna ser röret och lämnar bilen ifred. Sen sätter jag bara på kat-modulen innan besiktningen.

.. !! just ja, min granne på p-rutan bredvid Miatan fick sina hjul stulna av sin Mercedes sport. Hjulen sa han kostar 40000 kr, nu sitter fyra lite mer vardagliga fälgar på, såg jag idag. Tjuvarna var ändå rätt snälla, dom hade ställ upp hans merca på fyra plastbackar så att hjulhusen inte skrapade i marken, så ingreppet var skonsamt. Jag rekommenderade honom att köpa låsbultar till hjulen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, jag får smälla dit nåt rör tills vidare, nästa sommar när det blir dags att besikta min gula lilla bil monterar jag dit en kat. Då kanske jag kan ha nån slags modulär lösning med och byta mellan kat och rör, så att tjuvarna ser röret och lämnar bilen ifred. Sen sätter jag bara på kat-modulen innan besiktningen.

Det är ju många som gör så ändå för att få bättre flöde när dom ska banköra sina Miator, tydligen har dom väldigt restrektiva kattar

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Pappa kan inte skydda dig och tillåter inte att du skyddar dig.
Jag förstår. Man får inte låta känslorna ta överhanden utan hålla huvet kallt och agera effektivt. Jag tror ingen saknar dessa tjuvar ifall något skulle hända dom.

Det är ju många som gör så ändå för att få bättre flöde när dom ska banköra sina Miator, tydligen har dom väldigt restrektiva kattar
Ja, jag tänkte det kanske kommer en häst till eller två med katten borta.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi hade drastiskt minskat småstölder om laglydiga medborgare fått bära vapen, och använda dem för att skydda sitt liv, hälsa och egendom.
Eller om vi hade tillräckligt med poliser och inte tvingande dem att vara byråkrater halva tiden, och låste in buset. Och slutade med straffrabatt och gratis brott.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år