Idag är jag förbannad därför att...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Vi hade drastiskt minskat småstölder om laglydiga medborgare fått bära vapen, och använda dem för att skydda sitt liv, hälsa och egendom.
Vi hade också tror jag fått drastiskt ökat antal "vådaskjutningar", antalet oskyldiga som skjutits o.s.v. Det vore väl kul?

Det är förvånansvärt få som har riktigt bra koll vilken ända av vapnet som är den "affärsmässiga" och hur man ska hantera det...och det bland folk som gått kursen.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Eller om vi hade tillräckligt med poliser och inte tvingande dem att vara byråkrater halva tiden, och låste in buset. Och slutade med straffrabatt och gratis brott.
Det verkar svårt att ordna. Var är de tiotusen nya poliserna?
Vi hade också tror jag drastiskt ökat antal "vådaskjutningar", antalet oskyldiga som skjutits o.s.v. Det vore väl kul?

Det är förvånansvärt få som har riktigt bra koll vilken ända av vapnet som är de "affärsmässiga" och hur man ska hantera det...och det bland folk som gått kursen.
Vilka hade du vådaskjutit om du haft en pistol? Eller refererar du till alla andra korkade människor som du är smartare än?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Troligen.
Tyvärr så hade vi också ökat skottskador.
Från vådaskott till skolskjutningar.
Hur många hade du vådaskjutit? Hur många skolskjutningar hade du legat bakom? Eller tänker du att alla andra är idioter förutom du?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vilken laglydig medborgare sitter och väntar på ett lagligt sätt att få tag på vapen för att sedan utföra en skolskjutning? En skolskjutare ger väl blanka fan i vapenlagarna?
Vill man skoljskjuta så gör man det oavsett om det går att få tag på vapnet lagligt eller inte, eller iaf så skiter man i lagligheten i själva anskaffandet av vapnet om man ändå tänk meja ner 50 pers på en skola.

Om man fritt fick bära vapen, lärare och elever på en skola tex så tror jag att skolskjutningarna hade minskat.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur många hade du vådaskjutit? Hur många skolskjutningar hade du legat bakom? Eller tänker du att alla andra är idioter förutom du?
Jag ser endast till statistiken.
Den här debatten är ju ganska het i USA just nu, och det är många som lyfter fram samma synpunkt som du. Många av dem gör mycket goda argument.
Dock så är just USA det enda (?) moderna demokratiska landet där detta tillämpas, att befolkningen ska ha rätt till att bära vapen för att försvara sig själv när staten inte gör det, och deras statistik på just dessa dödsfall /skador är ju som bekant rätt mörk jämfört med europeiska länder, eller Kanada till exempel, som är liknande i övrigt. Även sett till capita.

Jag är normalt av åsikten att staten ska dra åt helvete och utöva så lite kontroll som möjligt. Jag kan även dela en hel del sentiment med dessa som argumenterar för "gun rights".
Men facit ser inget vidare ut tyvärr, tittar man på siffrorna så verkar det inte fungera så vidare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eller om vi hade tillräckligt med poliser och inte tvingande dem att vara byråkrater halva tiden, och låste in buset. Och slutade med straffrabatt och gratis brott.

Polisen skyller (med viss rätt) på nästa steg i kedjan, varför ska dom släpa in en småtjuv till stationen när dom vet att dom blir sittande med pappersjobbet längre än småtjuven blir kvar...

Dessutom riskerar dom ju att få sina egna cyklar stulna när dom tar in bus till stationen:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Dessutom riskerar dom ju att få sina egna cyklar stulna när dom tar in bus till stationen:

Tror du den utredningen las ner p.g.a. inga spaningsuppslag?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Det verkar svårt att ordna. Var är de tiotusen nya poliserna?

Vilka hade du vådaskjutit om du haft en pistol? Eller refererar du till alla andra korkade människor som du är smartare än?
Varför skulle jag vådaskjuta någon? Jag refererar till andra korkade människor vars IQ ligger någonstans mellan skonummer och normal rumstemperatur. Jag har skjutit ett och annat skott under åren men varför tror du att jag skulle börja vådaskjuta folk lite sådär "plötsligt".
Jag är bättre utbildad och tränad än så.

Klart att vådaskjutningarna skulle öka om man ger fler möjlighet och tillgång till handeldvapen.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Varför skulle jag vådaskjuta någon? Jag refererar till andra korkade människor vars IQ ligger någonstans mellan skonummer och normal rumstemperatur. Jag har skjutit ett och annat skott under åren men varför tror du att jag skulle börja vådaskjuta folk lite sådär "plötsligt".
Jag är bättre utbildad och tränad än så.

Klart att vådaskjutningarna skulle öka om man ger fler möjlighet och tillgång till handeldvapen.
Så andra är korkade och därför ska du inte ha vapen? Finns en del idioter i trafiken också. Många döda per år. Ska vi förbjuda trafik? Klart trafikolyckor hade minskat om vi förbjöd trafik.

Om man utgår från att alla, förutom en själv såklart, är korkade så vill man ofta förbjuda saker.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så andra är korkade och därför ska du inte ha vapen? Finns en del idioter i trafiken också. Många döda per år. Ska vi förbjuda trafik? Klart trafikolyckor hade minskat om vi förbjöd trafik.

Om man utgår från att alla, förutom en själv såklart, är korkade så vill man ofta förbjuda saker.
Bäst skulle ju vara om vi inte hade varken stöler eller skjutningar vare sig folk har vapen hemma eller inte. Men så är inte fallet.

Så ja vissa är nog ett steg eller två närmare en schimpans än oss andra.
Poängen är att anledningen inte är så viktig om man är lite pragmatisk, för vi vet redan utkomsten.

Jag har inte ens dagt att något skall förbjudas. Men man skall ha på det klara att om man skapar en kultur där de flesta har tillgång till vapen utan att få krav ställda på sig, för att försvara sig (ospec) från andra människor, ja då skapar man en sorts djungelns lag, som kommer att resultera i att flera människor blir skjutna.
Skyldiga och oskyldiga.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Vadå inte ska ha vapen...? Jag vill inte ha vapen.
Att skjuta någon beroende på hur bra man nu råkar vara på det kan vara något mer slutgiltigt än ge någon en riktig fetsmäll...eller ett söndersparkat knä.
Men framförallt så vill jag att kreti och pleti inte ska ha tillgång till handeldvapen!

Vad avser trafiken så borde mer än ett lovligt litet antal, personer permanent tas ur trafik...
Visserligen kan man både avsiktligt och avsiktligt (mer sällsynt) döda människor i trafiken med fordon men det är inte samma sak faktiskt, som att skjuta ihjäl någon.
Så det här "men dåmdå" och "men därdå" det som på nysvenska verkar kallas "whataboutism" är helt fel sätt både att argumentera men framförallt för att kunna lösa några problem.
Vi löser knappast några brottsrelaterade problem genom att älta trafikproblem, verkliga eller fiktiva.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag vill bara förbjuda folk som är korkade.

Alla som tittar i änden på vattenslangen när vattnet slutar komma till exempel, fast ger man dom vapen så brukar det lösa sig själv....

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Dock så är just USA det enda (?) moderna demokratiska landet där detta tillämpas, att befolkningen ska ha rätt till att bära vapen för att försvara sig själv när staten inte gör det, och deras statistik på just dessa dödsfall /skador är ju som bekant rätt mörk jämfört med europeiska länder, eller Kanada till exempel, som är liknande i övrigt. Även sett till capita.
Är den verkligen det?
Har du tittat på respektive delstat och jämfört dödsfall/skador map hur liberala vapenlagar respektive delstat har? Det skiljer ju sig mellan staterna gällande vapenlagar, att baka ihop allt till USA säger inte så mycket.

Tycker korrelationen ser svag ut map på mord iaf, det är fler faktorer än vapenlagar som spelar in.
Maine har lägst mord/capita och en av de mer liberala staterna gällande vapenlagar. Människor som vill döda någon kommer att göra det oavsett vapenlagar.

Viken siffra landar Sverige på?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Skulle trimma kanterna på morsans gräsmatta. För ändamålet inlånad motortrimmer av lite kraftigare modell.
Hinner köra i ungefär två sekunder innan trimmern tar tag i en sten och skjuter den i ljusets hastighet genom sidorutan på min bil.
Sylvasst splitter inne i precis hela bilen och även på gräsmattan.
Fan.
Och till råga på allt finns ingen glasfirma som har ledig tid för byte förrän om typ ett år.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag brukar säga såhär: "Vilka är det som skulle beväpna sig först om det blev tillåtet"

Såklart dom kriminella, men dom är ju redan beväpnade.

Nästa kategori är dom där som ska slåss i krogköer, tätt följda av dom rädda/mobbade stackarna.

SIST kommer förmodligen dom som är lämpliga att ha vapen.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

Hoppar in i diskussionen, då den är intressant.
Vore intressant att jämföra brott (inkl trafikolyckor) med utbildningsnivå och intelligensnivå.
För nog är man rätt korkad om begår brott.

Raderad medlem 51742

Guest
Frihet för alla att ha vapen fungerar antagligen bra i stabila, trygga och välfungerande samhällen där brottslighet knappt förekommer. Men då behövs å andra sidan inte vapen heller, iaf inte för att försvara sig.

Så innan man gör experimentet att släppa vapen fritt kanske man skulle göra allt det där andra som behövs för att få ett tryggt samhälle.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år