Idag är jag förbannad därför att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En kompis till mig gjorde samma sak ett år när vi skulle på Roskildefestivalen. Han fick veta i efterhand att hans larm stått och tjutit oavbrutet i några dagar innan vaktmästaren fått nog och gått in med huvudnyckel. Tydligen hade de gjort upprepade försök att få tag på honom, men eftersom det här var på den tiden när man bara använde mobiltelefonen att ringa med* och han var på festival med alla han kände så låg telefonen avstängd i bilen på parkeringen.

*Fan vad jag saknar den där tiden när man kunde göra sig okontaktbar i flera dagar utan att någon reagerade på det.

Jag har blivit utskälld för att jag inte har svarat på samtal när folk har försökt EN gång.
Fan, jag kanske satt och sket, jag kanske klippte gräset, jag kanske gick ut med hunden.

Telefonen är inte fastklistrad i mig, svarar jag inte kanske jag var utom hörhåll för telefonen, ring igen om en liten stund.
Eller förresten, skit i det, jag vill nog inte prata med dig om du är en sån som förutsätter att jag ska svara på andra signalen jämt........

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
*Fan vad jag saknar den där tiden när man kunde göra sig okontaktbar i flera dagar utan att någon reagerade på det.
Japp, den tiden är förbi. Saknar det också.

För 10-talet år sedan stack jag hemifrån för en krigsförbandsövning. Lämnade en lapp på köksbordet med numret till livgardets växel och vilket kompani jag tillhörde. Ifall nåt skulle hända hemmavid. Det var inte konstigt.

Svarar inte min privata telefon på arbetstid, det är tydligen jättemärkligt?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

För 10-talet år sedan stack jag hemifrån för en krigsförbandsövning. Lämnade en lapp på köksbordet med numret till livgardets växel och vilket kompani jag tillhörde. Ifall nåt skulle hända hemmavid. Det var inte konstigt.

Tydligen är det ännu märkligare att man inte svarar på jobbtelefonen och jobbmailen på sin fritid enligt somliga arbetsgivare.

Ofta samma arbetsgivare som är benhårda på att man inte svarar i privatmobilen på arbetstid

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Jag har blivit utskälld för att jag inte har svarat på samtal när folk har försökt EN gång.
Fan, jag kanske satt och sket, jag kanske klippte gräset, jag kanske gick ut med hunden.

Telefonen är inte fastklistrad i mig, svarar jag inte kanske jag var utom hörhåll för telefonen, ring igen om en liten stund.
Eller förresten, skit i det, jag vill nog inte prata med dig om du är en sån som förutsätter att jag ska svara på andra signalen jämt........
Jag svarar inte i min privata telefon när jag är på jobbet och jobbtelefonen lägger jag kvar på skrivbordet när jag åker hem för dagen. I mitt tidigare jobb hade jag dock alltid med mig jobbtelefonen hem, men det blir helt ohållbart om man aldrig ska få vara ifred.

Jag minns att när mobiltelefoner var nya så svarade jag alltid när det ringde, kanske för att folk överlag bara ringde när det var något viktigt. Det har dock ändrats och nu för tiden har jag sällan ringsignalen igång på privata telefonen så det är rätt ofta jag missar samtal, men på något vis fortsätter jorden ändå att snurra.

Man kan såklart skippa mobiler helt och hållet, men det är rätt bra att kunna höra av sig om man kör i diket med hojen och det finns ju även en del bra funktioner som man "behöver" i telefonen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man kan såklart skippa mobiler helt och hållet, men det är rätt bra att kunna höra av sig om man kör i diket med hojen och det finns ju även en del bra funktioner som man "behöver" i telefonen.
Nåja, iden är ju schysst, men jag har kommit fram till att om jag har telefonen på mig och det händer något, så går den sönder innan jag gör det. Varje gång.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Nåja, iden är ju schysst, men jag har kommit fram till att om jag har telefonen på mig och det händer något, så går den sönder innan jag gör det. Varje gång.
Jo, så är det kanske. Eller så går man själv sönder så pass att man ändå inte kan ringa efter hjälp själv.

Då är det bara allt det andra som förhindrar ett slopande av mobiltelefoner. Jag tycker ju att swish och bank-ID, Messenger och WhatsApp och allt vad det nu heter är rätt smidigt att kunna använda och skrotar jag telefonen så blir jag ju av med det. Man har lyckats rätt bra med att skapa ett behov som inte fanns förr helt enkelt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, så är det kanske. Eller så går man själv sönder så pass att man ändå inte kan ringa efter hjälp själv.

Då är det bara allt det andra som förhindrar ett slopande av mobiltelefoner. Jag tycker ju att swish och bank-ID, Messenger och WhatsApp och allt vad det nu heter är rätt smidigt att kunna använda och skrotar jag telefonen så blir jag ju av med det. Man har lyckats rätt bra med att skapa ett behov som inte fanns förr helt enkelt.

Jo, jag hade mobiltelefon tidigt, på den tiden kunde telefoner ringa och skicka sms, men nuförtiden är det mest allt annat jag använder telefonen till.

Jag kollade mailen med mobilen genom IR beama mellan Nokian och min Palm långt innan smartphones, och såg fram emot en Palm med telefonmöjlighet.

Nu blev det istället en Motorola Accompli 008 som efterträdare, långt innan smartphones var en grej (faktiskt innan Motorola Accompli fanns på marknaden)

Någon Huawei halvsmart phone med något obskyrt Jawa OS som jag lyckades sideloada in en minimal webbläsare i följde

Sedan blev det smartphones i rask följd, jag minns inte ens namnet på alla, Men HTC desire när den var "the shit" Samsung Galaxy Note när den var "the shit" (långt före dom började explodera)

Och nu är jag totalt ointresserad av att ha det senaste, dom billigaste på marknaden är bra nog så länge dom har stor skärm

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Täntke bara visa bilden på lagningen av mitt avgasrör sedan någon snott min katalysator, ganska provisorisk men den räddar i alla fall sommaren tills vidare. Får väl köpa en ny katalysator senare till våren och få den påsvetsad.
Katalysatorn MIATA 01b.jpg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Igår var hela familjen på väg hem från en liten campingtur söderut. På E4 mellan Södertälje och Nyköping kommer vi ikapp en bulgarisk dragbil med släp. Förutom inte helt spikrak kurs så är överkant på släpet invikt på ena sidan, och på andra sidan petar något ut rätt rejält mot kapellet. Det är alltså lätt att tro att något där inne inte sitter fast som det ska, och har tippat/glidit iväg. Då finns det ju också en hygglig risk att det kliver av i farten, typiskt skitdåligt på motorväg. Så jag ringde 112, som den ansvarstagande medtrafikant jag är.

Tjejen på SOS Alarm säger att hon kopplar mig till Nyköpingspolisen, och efter en stund svarar en polis som inte direkt verkar jubla över att ha blivit avbruten mitt i munkätandet. Jag förklarar kortfattat vad som händer, att vi är på väg norrut söder om Södertälje. Han tolkar det som att vi är på väg söderut :huvet Och när jag säger att jag trodde att jag hamnade hos Nyköpingspolisen så svarar han bara "nä, det gjorde du inte". Vi är precis söder om Sillekrog och under samtalet svänger tradaren in där, och jag berättar det för polisen. Då tycker han att jag ska åka in efter och ta diskussionen om hans last med honom! Jag upplös honom så ickeargt jag bara kunde att jag INTE tänkte åka efter och jaga bulgariska tradarchaffisar med fru och 3 småbarn i bilen, för att tillrättavisa dom om deras lastsäkring. Att jag dessutom är ganska kass på bulgariska såg inte polisen som något problem heller, eftersom han visste att chaffisen var bra på engelska.

När jag passerade avfarten så mumlade polisen om att det fanns en patrull i Hölö, några mil norrut, och han skulle prata med dom. Vi möte ingen polisbil på vägen, så han ringde garanterat inte dom. Jag kanske skulle ha sagt att bulgaren inte betalade skatt eller körde för fort istället, då hade vi väl haft insatsstyrka, helikopter och varenda polisbil i Sörmland på plats inom 5 minuter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Du skulle ha sagt att det var en svensk lastbil och att du hört chauffören säga att han hade slut körtid men bara två mil kvar dit han skulle....

Det finns inget värre trafikbrott tydligen.

Bevisen finns lagrade digitalt, åkerierna betalar hutlösa böter för det och det blir ett streck i statistiken med minimal arbetsinsats

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Äntligen kom nån hem och stängde av larmet.
Tyvärr var det nån annan som köpt en trombon, uppenbarligen utan att kunna använda den ?

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Äntligen kom nån hem och stängde av larmet.
Tyvärr var det nån annan som köpt en trombon, uppenbarligen utan att kunna använda den ?

Det kunde vara värre. Mina grannar har tydligen en karaokemaskin. På midsommar tyckte de att det var en bra idé att ta med sig den ut i trädgården så att alla grannar kunde få höra hur fint de sjöng.

Jag hade gärna delat med mig av en filmsnutt, men jag vet inte om det går utan att jag laddar upp den på Youtube eller liknande? Nåja, det kanske är lika bra det så slipper ni spräcka högtalarna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I min första egna lägenhet när jag var 18 år, i ett väldigt gammalt hus utan ljudisolering, bodde under mig ett hippiepar med barn.
Jag tror att pappan var musiklärare, dom hade i alla fall tillgång till komplett uppsättning instrument hemma, inklusive dom mer exlusiva som Oboe och Diggerido. (tror jag, jag är inte expert, det lät som en flodhäst hade diarre i en megafon) men även piano och vad som lät som en tramporgel.

Dessutom var dom religiösa, och ville ju givetvis överföra sin livsstil på sina barn, så det övades på psalmer på diverse instrument alla tider på dygnet, men i synnerhet lördag/söndagsmorgnar, då jag låg och var bakis.

Droppen kom när dom övade på julsånger med barnen en tidig lördagsmorgon mitt i sommaren.
Då tog jag på mig träskorna och steppdansade till "Hej tomtegubbar" så att förmodligen sågspånet rasade från deras innertak.
Det blev tyst och några minuter senare cyklade hela familjen iväg med picknick packning istället.

En bonus var att huset låg brevid en kyrka, som hade klocktornet utanför mitt sovrum, så jag fick inte sova längre än till första klockrigningen ändå

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Försökt lägga in en annons på Blocket, tog en jävla tid att få svaret att den är inlagd.
Nej, det är den inte för den finns inte.
Försökte lägga in den på nytt men då blev det stopp för då ville Blocket att jag skulle radera den gamla först.

Som inte finns :huvet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I min första egna lägenhet när jag var 18 år, i ett väldigt gammalt hus utan ljudisolering, bodde under mig ett hippiepar med barn.
Jag tror att pappan var musiklärare, dom hade i alla fall tillgång till komplett uppsättning instrument hemma, inklusive dom mer exlusiva som Oboe och Diggerido. (tror jag, jag är inte expert, det lät som en flodhäst hade diarre i en megafon) men även piano och vad som lät som en tramporgel.

Dessutom var dom religiösa, och ville ju givetvis överföra sin livsstil på sina barn, så det övades på psalmer på diverse instrument alla tider på dygnet, men i synnerhet lördag/söndagsmorgnar, då jag låg och var bakis.

Droppen kom när dom övade på julsånger med barnen en tidig lördagsmorgon mitt i sommaren.
Då tog jag på mig träskorna och steppdansade till "Hej tomtegubbar" så att förmodligen sågspånet rasade från deras innertak.
Det blev tyst och några minuter senare cyklade hela familjen iväg med picknick packning istället.

En bonus var att huset låg brevid en kyrka, som hade klocktornet utanför mitt sovrum, så jag fick inte sova längre än till första klockrigningen ändå
Mina föräldrars hus ligger bredvid kyrkan. Det tog ett par år, men jag vaknar inte av kyrkklockor alls längre. Bor granne med en kyrka nu, och märker inte ens när de ringer för det mesta, däremot har de inte tillräckligt med parkeringar så när de har något hittepå där så är det jävligt ont om parkeringar i kvarteret, och det är normalt sett tillräckligt ont om parkeringar att man får stå på betalplats när man kommer hem för sent.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mina föräldrars hus ligger bredvid kyrkan. Det tog ett par år, men jag vaknar inte av kyrkklockor alls längre. Bor granne med en kyrka nu, och märker inte ens när de ringer för det mesta, däremot har de inte tillräckligt med parkeringar så när de har något hittepå där så är det jävligt ont om parkeringar i kvarteret, och det är normalt sett tillräckligt ont om parkeringar att man får stå på betalplats när man kommer hem för sent.

Så är det ju, som barn bodde jag brevid järnvägens rangerbangård (jättebra lekplats förövrigt)
Sedan har jag flyttat omkring och alltid hamnat under inflygningslinjen till flygplatsen.
Nu bor jag äntligen på vishan, 10m från en europaväg.... (och under flyget)

Man lär sig ju leva med det ständiga bullret, och sedan när man åker bort och hamnar någonstans där det är tyst på riktigt är det nästan läskigt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år