Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En intressant vinkel på det där med att alla får ha vapen är ju att lagstifta att alla *ska* ha vapen, möjligtvis med undantag för folk som är dömda för grova brott eller har kända psykiska besvär då de visat sig vara lite opålitliga.
Sedan ha krav på återkommande träning och duglighetstest på skytte.

USA är ju lite intressant, då det finns viss korrelation mellan hårdare vapenlagstiftning och högre kriminalitet. Men det är antagligen att göra det alldeles för lätt för sig, då jag tror att det är helt andra faktorer som orsakar våldet än laglig tillgång på vapen.
Sverige har ju exempelvis ganska strikta vapenlagar, men vi har ändå en av de högsta förekomsterna av beväpnat kriminellt våld i europa.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Frihet för alla att ha vapen fungerar antagligen bra i stabila, trygga och välfungerande samhällen där brottslighet knappt förekommer. Men då behövs å andra sidan inte vapen heller, iaf inte för att försvara sig.

Så innan man gör experimentet att släppa vapen fritt kanske man skulle göra allt det där andra som behövs för att få ett tryggt samhälle.

Förstår hur du tänker men blir det inte lite bakvänt samtidigt?

Idag är kriminella beväpnade, vanliga fredliga människor - som bryr sig om lagar och regler - är det inte. Vari ligger logiken i det? Det bidrar inte till trygga samhällen.

Att råna en ICA-butik blir inte lika roligt om man vet att man riskerar en kula i nacken. Idag är det lugnt, endast brottslingen är beväpnad.

Jag tror att både du och RymdBörje hade skött er alldeles utmärkt även med ett vapen i brallan. Varför skulle ni inte göra det liksom?

Raderad medlem 51742

Guest
En intressant vinkel på det där med att alla får ha vapen är ju att lagstifta att alla *ska* ha vapen, möjligtvis med undantag för folk som är dömda för grova brott eller har kända psykiska besvär då de visat sig vara lite opålitliga.
Sedan ha krav på återkommande träning och duglighetstest på skytte.

Schweiz har väl en variant av det där. Om jag förstått det rätt har de som är värnpliktiga vapen och ammunition hemma och måste genomgå ett årligt skjuttest. Men skulle de bryta förseglingen till ammunitionen blir det stränga straff.

Raderad medlem 51742

Guest
Förstår hur du tänker men blir det inte lite bakvänt samtidigt?

Idag är kriminella beväpnade, vanliga fredliga människor - som bryr sig om lagar och regler - är det inte. Vari ligger logiken i det? Det bidrar inte till trygga samhällen.

Att råna en ICA-butik blir inte lika roligt om man vet att man riskerar en kula i nacken. Idag är det lugnt, endast brottslingen är beväpnad.

Jag tror att både du och RymdBörje hade skött er alldeles utmärkt även med ett vapen i brallan. Varför skulle ni inte göra det liksom?
Problemet är ju som sagt inte de som sköter sig.

Jag kan förstå om man vill ha vapen för att försvara sig själv med tanke på vart samhället är på väg och då kan man mycket väl argumentera för det och vara tydlig om att det enbart utgår från ens eget behov. Men jag tror det blir knepigt att argumentera för att det på något sätt skulle göra samhället tryggare och bättre. Snarare tvärtom.

Vi får inte trygga gator genom vetskapen om att ifall en konfliktsituation uppstår är risken hög att få en kula i huvudet. Ett problem som förstås redan finns här och där idag, tyvärr. Givet de problem vi har skulle dock friare tillgång till vapen snarare riskera skapa betydligt fler tillfällen där människor tar lagen i egna händer och vi skulle få en eskalering av våldet.

Kanske skulle upplevas tryggare så länge man befinner sig innanför murarna till sin gated community, men i stort skulle vi bara röra oss ännu snabbare mot ett skitsamhälle.

Finns det konflikter i samhället löser man inte det genom att tillföra mer vapen, utan genom att åtgärda rotorsakerna.

Det här med vapen och USA har ju en särskild bakgrund i deras konstitution och vikten av att fria medborgare även skall kunna försvara sig mot staten. En tanke jag kan sympatisera med i teorin. Men Sverige är inte USA. Inte ens USA är längre det USA som var när konstitutionen skrevs. Man bör vara väldigt försiktig med att tillämpa lösningar i helt andra kontexter än vad de avsågs för.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag brukar säga såhär: "Vilka är det som skulle beväpna sig först om det blev tillåtet"

Såklart dom kriminella, men dom är ju redan beväpnade.

Nästa kategori är dom där som ska slåss i krogköer, tätt följda av dom rädda/mobbade stackarna.

SIST kommer förmodligen dom som är lämpliga att ha vapen.
En generalisering, men inte helt utan grund.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Är den verkligen det?
Har du tittat på respektive delstat och jämfört dödsfall/skador map hur liberala vapenlagar respektive delstat har? Det skiljer ju sig mellan staterna gällande vapenlagar, att baka ihop allt till USA säger inte så mycket.

Tycker korrelationen ser svag ut map på mord iaf, det är fler faktorer än vapenlagar som spelar in.
Maine har lägst mord/capita och en av de mer liberala staterna gällande vapenlagar. Människor som vill döda någon kommer att göra det oavsett vapenlagar.

Viken siffra landar Sverige på?
Det har jag gjort, men jag kan erkänna att det börjar bli några år sedan.

En snabb googling så ger siffror från 2017 där USA ligger på 13.55 dödsskjutna per 100k, Maine på ca tolv, Texas som är arketypisk 2nd amendment-stat och har större statistiskt urval ca 12.5. Varav ca 60% är självmord.
Sverige undersökning från 2021. Siffror 2020 (?). Ligger på ca 18 per MILJON. Sverige verkar ligga högt inom Europa.

Inte en jättebra jämförelse självklart då siffrorna är från olika år etc. Men siffrorna 13.55 * 0.4 = 5.42 * 10 = 54.2/M vs 18/M snackar en del åt mig.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det har jag gjort, men jag kan erkänna att det börjar bli några år sedan.

En snabb googling så ger siffror från 2017 där USA ligger på 13.55 dödsskjutna per 100k, Maine på ca tolv, Texas som är arketypisk 2nd amendment-stat och har större statistiskt urval ca 12.5. Varav ca 60% är självmord.

Jag postade siffrorna för homocide.
Maine har 0,8 döda per 1000 inv, lägst av alla stater samtidigt som de har en av de mest liberala vapenlagarna. Inga tillstånd behövs för open/concealed carry. Det räcker så för att kunna säga att det inte finns något orsakssamband mellan ond bråd död och att vanligt folk tillåts bära vapen. Så de som spelar det kortet kan sluta nu.
Det är ju bara att titta på bilden för att se det, ingen huvudräkning behövs.
Texas har 4,3 per 100000 inv i homicide.

Sverige undersökning från 2021. Siffror 2020 (?). Ligger på ca 18 per MILJON. Sverige verkar ligga högt inom Europa.

Inte en jättebra jämförelse självklart då siffrorna är från olika år etc. Men siffrorna 13.55 * 0.4 = 5.42 * 10 = 54.2/M vs 18/M snackar en del åt mig.
Kan det där stämma? 18 per miljon skulle ge ca 180 per år. Känns högt?
"År 2021 användes skjutvapen i 45 fall av dödligt våld..." Så det tilkommer ju en del säkerligen men 180per år känns som sagt högt?

2019 dog 146 personer av vapen i Maine, alla orsaker inkluderat. Med en population på ca 1,3 miljoner ger det 146/1300000=0,00011 döda av vapen per miljon inv.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jag postade siffrorna för homocide.
Maine har 0,8 döda per 1000 inv, lägst av alla stater samtidigt som de har en av de mest liberala vapenlagarna. Inga tillstånd behövs för open/concealed carry. Det räcker så för att kunna säga att det inte finns något orsakssamband mellan ond bråd död och att vanligt folk tillåts bära vapen. Så de som spelar det kortet kan sluta nu.
Det är ju bara att titta på bilden för att se det, ingen huvudräkning behövs.
Texas har 4,3 per 100000 inv i homicide.

Kan det där stämma? 18 per miljon skulle ge ca 180 per år. Känns högt?
"År 2021 användes skjutvapen i 45 fall av dödligt våld..." Så det tilkommer ju en del säkerligen men 180per år känns som sagt högt?

2019 dog 146 personer av vapen i Maine, alla orsaker inkluderat. Med en population på ca 1,3 miljoner ger det 146/1300000=0,00011 döda av vapen per miljon inv. Ser ut som siffrorna isf snackar en del åt mig.
Jag buntar gärna in olyckor. Då jag tycker att det passar väl in i mitt argument. Kanske till och med bättre än mord. Vill du verkligen mörda någon så funkar vilken 40 kronors klohammare hur bra som helst, eller en dunke glykol i sorbeten.
Om man är för vek för egna händer.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag buntar gärna in olyckor. Då jag tycker att det passar väl in i mitt argument. Kanske till och med bättre än mord. Vill du verkligen mörda någon så funkar vilken 40 kronors klohammare hur bra som helst, eller en dunke glykol i sorbeten.
Om man är för vek för egna händer.
Exakt. Vill jag mörda någon så gör jag det oavsett om jag tillåts bära vapen eller ej.
Är jag laglydig och inte vill mörda någon öht så ser våra vapenlagar till att jag är obeväpnad när min mördare kommer för att ta mig av daga.

Det jag vill få fram är att det inte finns något för att säga att det kommer skjutas hej vill om vanligt folk tillåts bära vapen. NH och Maine visar det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Exakt. Vill jag mörda någon så gör jag det oavsett om jag tillåts bära vapen eller ej.
Är jag laglydig och inte vill mörda någon öht så ser våra vapenlagar till att jag är obeväpnad när min mördare kommer för att ta mig av daga.

Det jag vill få fram är att det inte finns något för att säga att det kommer skjutas hej vill om vanligt folk tillåts bära vapen. NH och Maine visar det.

Alltså jag kommer oftare, betydligt oftare fram till en spik som behöver slås in än till någon som vill mörda mig, ändå bär jag inte hammare i hölster.

Man ska altså bära med sig en Glock 24/7 för att ha den när (jag skulle säga om) en mördare närmar sig?
Jag känner ingen som har blivit utsatt för ett mordförsök som skulle ha klarat sig om dom hade fått bära vapen.

Jag känner några som har blivit mördade, bland annat ett gäng missbrukare, men jag vet inte om jag skulle känna mig trygg om dom hade fått bära vapen

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Alltså jag kommer oftare, betydligt oftare fram till en spik som behöver slås in än till någon som vill mörda mig, ändå bär jag inte hammare i hölster.
Har aldrig mött en spik som jag behövt försvara mig emot. Ingen mördare heller iofs. Du behöver inte ha ett vapen om du inte vill, även om det skulle vara lagligt. Vill du hämta hammaren för att slå i spiken så är det ok. Vill du ringa polisen när du har en mördare 1 m framför dig och saknar vapen så är det ok.

Man ska altså bära med sig en Glock 24/7 för att ha den när (jag skulle säga om) en mördare närmar sig?
Om man vill, av vilken anledning man själv anser.

Jag känner ingen som har blivit utsatt för ett mordförsök som skulle ha klarat sig om dom hade fått bära vapen.
Ok? Nästa person kanske skulle ha nytta av ett vapen, eller nästa efter det eller nästa efter det osv. Då är det bra att ha. Ungefär som att det är bra att ha en hammare om man vill slå i en spik. jag har ingen nytta av att ha en telefon i fickan förrän det ringer eller jag vill ringa någon.

Jag känner några som har blivit mördade, bland annat ett gäng missbrukare, men jag vet inte om jag skulle känna mig trygg om dom hade fått bära vapen
Jag känner mig mindre och mindre trygg med att massa våldsverkande idioter bär vapen.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
”Idag är jag förbannad för att…” det diskuterats vapenlagar i snart tre sidor i den här tråden.

Jag vet vilken sida jag står på men jag har inga behov av att försöka övertala någon annan så ni kanske kan starta en egen tråd om ni fortfarande vill försöka övertyga varandra om att just ni har rätt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
”Idag är jag förbannad för att…” det diskuterats vapenlagar i snart tre sidor i den här tråden.

Jag vet vilken sida jag står på men jag har inga behov av att försöka övertala någon annan så ni kanske kan starta en egen tråd om ni fortfarande vill försöka övertyga varandra om att just ni har rätt.

Så du är alltså förbannad? Idag? För att?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Någon granne på innergården (Södermalm) har uppenbarligen åkt på semester och lämnat ett fönster öppet med nån form av larm som tjuter en gång i minuten dygnet runt.
Andra veckan nu :huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Någon granne på innergården (Södermalm) har uppenbarligen åkt på semester och lämnat ett fönster öppet med nån form av larm som tjuter en gång i minuten dygnet runt.
Andra veckan nu :huvet

Några bekanta som bodde i människoholk hade en granne som skulle med flyget tidigt som fan, så han ställde klockradion på väckning.

Sedan åkte han utomlands en månad och klockradion repeterade larmet varje morgon 4:45, vardag som helg, och den larmade oavbrutet i en timme.

Dom sov i soffan i några nätter (eftersom dom hade sovrummen vägg i vägg) innan dom fick vaktmästaren att gå in i lägenheten och rycka ur sladden.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Några bekanta som bodde i människoholk hade en granne som skulle med flyget tidigt som fan, så han ställde klockradion på väckning.

Sedan åkte han utomlands en månad och klockradion repeterade larmet varje morgon 4:45, vardag som helg, och den larmade oavbrutet i en timme.

Dom sov i soffan i några nätter (eftersom dom hade sovrummen vägg i vägg) innan dom fick vaktmästaren att gå in i lägenheten och rycka ur sladden.
En kompis till mig gjorde samma sak ett år när vi skulle på Roskildefestivalen. Han fick veta i efterhand att hans larm stått och tjutit oavbrutet i några dagar innan vaktmästaren fått nog och gått in med huvudnyckel. Tydligen hade de gjort upprepade försök att få tag på honom, men eftersom det här var på den tiden när man bara använde mobiltelefonen att ringa med* och han var på festival med alla han kände så låg telefonen avstängd i bilen på parkeringen.

*Fan vad jag saknar den där tiden när man kunde göra sig okontaktbar i flera dagar utan att någon reagerade på det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år