Idag är jag förbannad därför att...

tt600s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Nov 2021
Hoj
Honda VTR1000F
Hörde på omvägar en historia om en som leasade två Polestar 2. En till sig och en till frun. Kostnaden hade gått upp till 20k i månaden för att hyra bilstackarna.

Tjugotusen som en vanlig tekniker på ett normalbetalande företag inom tillverkningsindustrin.

Kan han göra 500-550' på helåret kanske?
Minst två år kvar på kontraktet...

Sicken jäkla fälla att sitta i..
Ja precis tur jag själv kör gammal bil och inga lån alls på nåt. Blir ju inte lätt att försöka överlåta leasing nu och fanns ju redan mycket sånt på blocket tidigare..

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Smådäck.. det e f-n det värsta jag vet.

Skulle pumpa däcken på svärödlans raket, googlade och tillverkaren tyckte 2.5 bar var rätt tryck. Tog med mig en liten batteridriven kompressor och skred till verket. 7 minuter efter jag lämnat ringer telefon, något har exploderat.. en väldans smäll löd budskapet.

Speedgooglar igen och ser att tillverkaren fått fram punkteringsfria däck, kanon, ringer generalagenten för att se om det går att lösa på stubben. Tyvärr har dom däcken på lagret många kommuner bort, ringer åf som inte har något på hyllan, ingen slang heller. Ringer generalagenten o förklara att åf sa en veckas leveranstid = inget alternativ, frågar om dom inte kunde expressbuda dom till mig direkt o skicka en pdf-faktura. Det gick bra men express innebar två dagars leveranstid, troligtvis.

Googlar o ringer barnvagnsmaffian, 12" innerslang med vinklad ventil? Japp 47st ska vi ha i butiken. Kung.

Inte svårt att misslyckas med dessa slangbyten så jag köper väl 3st så löser det förhoppningsvis det akuta behovet.

20221213-162437.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hörde på omvägar en historia om en som leasade två Polestar 2. En till sig och en till frun. Kostnaden hade gått upp till 20k i månaden för att hyra bilstackarna.

Tjugotusen som en vanlig tekniker på ett normalbetalande företag inom tillverkningsindustrin.

Kan han göra 500-550' på helåret kanske?
Minst två år kvar på kontraktet...

Sicken jäkla fälla att sitta i..

De som prickat "alla rätt" har ovan på det även en dyr bostad med höjd ränta och höjt energipriset för att värma bostaden.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Själv tror jag att idioten glatt kör vidare, har sett denna manöver tidigare på andra platser.
Det är helt enkelt en funktion som odjuren kan slå av och på.

Har just nu 16 grader i lägenheten och naturligtvis så späder de på ilskan än mer.
Fantastiskt ! Har läst att rysska stridsvagnar haft den här funktionen att för rök / dimmläggning kunnat slå på insprutning av dieselolja i avgasröret.
Och nu har busungarna på A-traktor(?) samma funktion att stila med !
Svart rök gör att jag får misstankar om insprutning i insugskanalen......
med en vatten vindrutespolartank-pump och en tryckknapp (?) för aktivering ?

Har Över 20 grader i lägenheten, gör att jag kan se busungarna med visst Överseende ...

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Smådäck.. det e f-n det värsta jag vet.

Skulle pumpa däcken på svärödlans raket, googlade och tillverkaren tyckte 2.5 bar var rätt tryck. Tog med mig en liten batteridriven kompressor och skred till verket. 7 minuter efter jag lämnat ringer telefon, något har exploderat.. en väldans smäll löd budskapet.

Speedgooglar igen och ser att tillverkaren fått fram punkteringsfria däck, kanon, ringer generalagenten för att se om det går att lösa på stubben. Tyvärr har dom däcken på lagret många kommuner bort, ringer åf som inte har något på hyllan, ingen slang heller. Ringer generalagenten o förklara att åf sa en veckas leveranstid = inget alternativ, frågar om dom inte kunde expressbuda dom till mig direkt o skicka en pdf-faktura. Det gick bra men express innebar två dagars leveranstid, troligtvis.

Googlar o ringer barnvagnsmaffian, 12" innerslang med vinklad ventil? Japp 47st ska vi ha i butiken. Kung.

Inte svårt att misslyckas med dessa slangbyten så jag köper väl 3st så löser det förhoppningsvis det akuta behovet.

20221213-162437.jpg
Kanske ide kolla däcktrycket med en annan manometer än den som visade 2,5 bar .......

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fantastiskt ! Har läst att rysska stridsvagnar haft den här funktionen att för rök / dimmläggning kunnat slå på insprutning av dieselolja i avgasröret.
Och nu har busungarna på A-traktor(?) samma funktion att stila med !
Svart rök gör att jag får misstankar om insprutning i insugskanalen......
med en vatten vindrutespolartank-pump och en tryckknapp (?) för aktivering ?

Nej, avgasröret lär det vara. Diesel i insugsröret skulle nog reducera livslängden på motorerna ganska väsentligt. Diesel förångas inte vid låga temperaturer så diesel i insuget skulle mer eller mindre rinna längs golvet in i cylindern, och i cylindern därmed delvis rinna mer på cylinderväggarna och tvätta bort oljan. Kanske även ner i kolvgropen och vidare in mellan kolv och cylindervägg.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nej, avgasröret lär det vara. Diesel i insugsröret skulle nog reducera livslängden på motorerna ganska väsentligt. Diesel förångas inte vid låga temperaturer så diesel i insuget skulle mer eller mindre rinna längs golvet in i cylindern, och i cylindern därmed delvis rinna mer på cylinderväggarna och tvätta bort oljan. Kanske även ner i kolvgropen och vidare in mellan kolv och cylindervägg.
Men då kanske iden är att som redan förelagits spruta in spillolja ? Begagnad motorolja .....
Så inte smörjningen tvättas bort.
Annars för svart rök insprutning av olja + luft i avgasröret. Luft för att förbränna oljan till svart rök.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Spolarvätskeburk med spillolja och munstycke i avgasröret är väl en rimlig lösning för att ryka med? Kanske finns färdiga lösningar på Alibaba.

Annars brukar man bara lura kallstarten att skjuta fullt, på den gamla goda tiden knöt man ett snöre till kallstartsventilen och drog in genom växelspaksdamasken....

Nuförtiden är det säkert något elektriskt....

Vi hade en kille här i stan som byggde rökaggregat med vattenblandad diesel som han spolade in på lagom varmt ställe i grenröret. (samma ide som på flygplan, han sysslade med såna också)
En vindstilla dag röklade han hela kyrkbron så att trafiken stannade, sedan tog han den andra bron på väg hem....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De som prickat "alla rätt" har ovan på det även en dyr bostad med höjd ränta och höjt energipriset för att värma bostaden.
Såhär i ekonomiska svårtider så kan jag ju iaf slippa att folk tittar på mig som om jag har två huvuden när jag säger att man ska ha en riktigt god ekonomisk marginal mellan fasta kostnader och lönen, inte låna upp till att man får månad kvar i slutet av lönen.
För räntan kommer gå upp, och då och då (lite varje vinter) kommer elen bli dyr. Eller så går tvättmaskinen, kylen och turbodildon sönder samtidigt och behöver bytas omgående.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men då kanske iden är att som redan förelagits spruta in spillolja ? Begagnad motorolja .....
Så inte smörjningen tvättas bort.
Annars för svart rök insprutning av olja + luft i avgasröret. Luft för att förbränna oljan till svart rök.

Tills motorn får vätskeslag av oljan som samlas i cylindern.

Det finns redan luft i avgasröret på en dieselmotor.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Annars brukar man bara lura kallstarten att skjuta fullt, på den gamla goda tiden knöt man ett snöre till kallstartsventilen och drog in genom växelspaksdamasken....

Nuförtiden är det säkert något elektriskt....

Vi hade en kille här i stan som byggde rökaggregat med vattenblandad diesel som han spolade in på lagom varmt ställe i grenröret. (samma ide som på flygplan, han sysslade med såna också)
En vindstilla dag röklade han hela kyrkbron så att trafiken stannade, sedan tog han den andra bron på väg hem....
Lite taskigt mot katten o göra så men borde gå att spraya in rökvätska ala rökmaskin rakt efter

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Såhär i ekonomiska svårtider så kan jag ju iaf slippa att folk tittar på mig som om jag har två huvuden när jag säger att man ska ha en riktigt god ekonomisk marginal mellan fasta kostnader och lönen, inte låna upp till att man får månad kvar i slutet av lönen.
För räntan kommer gå upp, och då och då (lite varje vinter) kommer elen bli dyr. Eller så går tvättmaskinen, kylen och turbodildon sönder samtidigt och behöver bytas omgående.
Det är en fin tanke, men om man är normalinkomsttagare så är det inte sagt att det är något val direkt.
Ska man bo någonstans så är det utan marginaler som gäller.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är en fin tanke, men om man är normalinkomsttagare så är det inte sagt att det är något val direkt.
Ska man bo någonstans så är det utan marginaler som gäller.
Nu är det ju förvisso ett par årtionden sedan, men jag var normailinkomsttagare förr, och redan då sa folk det här men jag hade inga problem att leva med marginal de flesta månaderna. Vet inte hur mycket värdet på lönen tappat sedan dess, men lite är det ju men tror fortfarande att det går ordna så man faktiskt har utrymme mellan fasta utgifter och nästa lön.

Själv bor jag i en lägenhet. för att villorna här är på tok för dyra för vad jag vill ha.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA