SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ganska mycket har nog priserna gått upp, utan att det hänt så mycket på lönen. Framförallt de senaste två åren.Nu är det ju förvisso ett par årtionden sedan, men jag var normailinkomsttagare förr, och redan då sa folk det här men jag hade inga problem att leva med marginal de flesta månaderna. Vet inte hur mycket värdet på lönen tappat sedan dess, men lite är det ju men tror fortfarande att det går ordna så man faktiskt har utrymme mellan fasta utgifter och nästa lön.
Själv bor jag i en lägenhet. för att villorna här är på tok för dyra för vad jag vill ha.
Nu var ju jag kanske lite hastig när jag skrev, och det beror ju starkt på hur man definierar normal. Definerar man det som medel/median så blir det lite skevt då medelinkomsten är hög, då få med mycket höga inkomster skever den statistiken en del.
Jag ser normalinkomst som någon som knegar på kollektivavtal inom stora branscher ned mycket folk = vad en stor del av massan faktiskt tjänar. Handel / transport / industri / service etc.
Sedan så är det klart att allt (det mesta) är möjligt. Sedan om det är rimligt/praktiskt/hälsosamt är en annan sak.
Även så kan man ha stora marginaler om man hyr en liten lägenhet nära kneget och inte äger bil, men skall alla (många) göra det så kommer inte en etta nära fabriken / köpcentrat / whatever att vara så billiga mer.