Idag är jag förbannad därför att...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu är det ju förvisso ett par årtionden sedan, men jag var normailinkomsttagare förr, och redan då sa folk det här men jag hade inga problem att leva med marginal de flesta månaderna. Vet inte hur mycket värdet på lönen tappat sedan dess, men lite är det ju men tror fortfarande att det går ordna så man faktiskt har utrymme mellan fasta utgifter och nästa lön.

Själv bor jag i en lägenhet. för att villorna här är på tok för dyra för vad jag vill ha.
Ganska mycket har nog priserna gått upp, utan att det hänt så mycket på lönen. Framförallt de senaste två åren.

Nu var ju jag kanske lite hastig när jag skrev, och det beror ju starkt på hur man definierar normal. Definerar man det som medel/median så blir det lite skevt då medelinkomsten är hög, då få med mycket höga inkomster skever den statistiken en del.
Jag ser normalinkomst som någon som knegar på kollektivavtal inom stora branscher ned mycket folk = vad en stor del av massan faktiskt tjänar. Handel / transport / industri / service etc.

Sedan så är det klart att allt (det mesta) är möjligt. Sedan om det är rimligt/praktiskt/hälsosamt är en annan sak.

Även så kan man ha stora marginaler om man hyr en liten lägenhet nära kneget och inte äger bil, men skall alla (många) göra det så kommer inte en etta nära fabriken / köpcentrat / whatever att vara så billiga mer.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ganska mycket har nog priserna gått upp, utan att det hänt så mycket på lönen. Framförallt de senaste två åren.

Nu var ju jag kanske lite hastig när jag skrev, och det beror ju starkt på hur man definierar normal. Definerar man det som medel/median så blir det lite skevt då medelinkomsten är hög, då få med mycket höga inkomster skever den statistiken en del.
Jag ser normalinkomst som någon som knegar på kollektivavtal inom stora branscher ned mycket folk = vad en stor del av massan faktiskt tjänar. Handel / transport / industri / service etc.

Sedan så är det klart att allt (det mesta) är möjligt. Sedan om det är rimligt/praktiskt/hälsosamt är en annan sak.

Även så kan man ha stora marginaler om man hyr en liten lägenhet nära kneget och inte äger bil, men skall alla (många) göra det så kommer inte en etta nära fabriken / köpcentrat / whatever att vara så billiga mer.
Sverige iofs, och visst har realökningarna tappat de senaste två åren, vilket är synd. Ser dessutom ut som om knegare och tjänstemän har ungefär samma kurvor.

2022 är nog rätt säkert en realsänkning, sett till hur kurvorna pekar 2021 och hur 2022 varit med priser på energi och mat.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Idag är jag förbannad på min blekfeta lekamen.

Sträckte/slet sönder ovansida lår för en tre-fyra veckor sedan på en korpfotbollsträning. Med en jävla smäll jävlar vad ont det gjorde.

Sedan förkylning och jävelskap, in på akuten fram och tillbaka och stöpsla i underhållsladdningen i armen...

Men idag, då jävlar var det dags att träna igen. Kändes bra, kändes stark, hade bra fart.
Självklart då så tar man ju i lite extra - nu ska vi sopa golvet med dom jävlarna, och PANG, knappt 15 minuter höll det, sedan lårmuskeln sopslut bara att hoppa på vänsterben till bilen och åka hem och sura. :mad:

Skitdesign, fakking homosapien.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Idag är jag förbannad på min blekfeta lekamen.

Sträckte/slet sönder ovansida lår för en tre-fyra veckor sedan på en korpfotbollsträning. Med en jävla smäll jävlar vad ont det gjorde.

Sedan förkylning och jävelskap, in på akuten fram och tillbaka och stöpsla i underhållsladdningen i armen...

Men idag, då jävlar var det dags att träna igen. Kändes bra, kändes stark, hade bra fart.
Självklart då så tar man ju i lite extra - nu ska vi sopa golvet med dom jävlarna, och PANG, knappt 15 minuter höll det, sedan lårmuskeln sopslut bara att hoppa på vänsterben till bilen och åka hem och sura. :mad:

Live_and_not_excersize.png

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

En del av problemet är väl att vi är designade att leva i ca 30 år. Allt över det är lånad tid.
Annars håller jag med dig. Varför kan man inte bara byta ut delar och leva för alltid, som man gör på en gammal Zündapp?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En del av problemet är väl att vi är designade att leva i ca 30 år. Allt över det är lånad tid.
Annars håller jag med dig. Varför kan man inte bara byta ut delar och leva för alltid, som man gör på en gammal Zündapp?

Vi har ju redan börjat med reservdelar till människor, höfter och knän går åt som smör i solsken, pacemakers är också populära...

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Vi har ju redan börjat med reservdelar till människor, höfter och knän går åt som smör i solsken, pacemakers är också populära...
Jo, jag är inte helt frånkopplad från verkligheten så jag vet att många delar är utbytbara men vi har ju fortfarande en bra bit kvar innan vi är odödliga.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, jag är inte helt frånkopplad från verkligheten så jag vet att många delar är utbytbara men vi har ju fortfarande en bra bit kvar innan vi är odödliga.
Hjärnan har ju ett bäst-före-datum med, och den är lite knivigare att byta. Men när vi börjar få ordning på att odla organ så kommer vi ju kunna börja byta ut delar allt eftersom. Men delar som blodomlopp och nervbanor lär vi nog inte börja byta ut.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förbannad på mig själv för jag trott att Plastpåseskatten var ett (mp)-påhitt !
När det i själva verket var Liberalerna som låg bakom !?!?

Sedan när jag läser debattinläggen i Riksdagen till försvar av Plastpåseskatten, ja då växer mitt politikerförakt. :huvet Fy faen !

Last edited:

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Förbannad på mig själv för jag trott att Plastpåseskatten var ett (mp)-påhitt !
När det i själva verket var Liberalerna som låg bakom !?!?

Sedan när jag läser debattinläggen i Riksdagen till försvar av Plastpåseskatten, ja då växer mitt politikerförakt. :huvet Fy faen !
Men...men...allt är ju förra regeringens fel, det har man väl klubbat sedan länge?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men...men...allt är ju förra regeringens fel, det har man väl klubbat sedan länge?
Ja.

Det var regeringen Löfven II som beslutade att införa punktskatt på plastbärkassar den 1 maj 2020. Även om L var med på ett hörn som en liten liten del av JÖKboet så är det ett ganska stort steg mellan att lägga fram ett förslag och att kunna driva igenom det. Så, frågan vi bör ställa oss är: Vilka är de största idioterna, idioterna som lägger fram ett korkat förslag eller idioterna som inte bara lyssnar på idioterna utan dessutom tycker att det är en skitbra idé och ser till att förslaget blir verklighet? Jag vet vad jag tycker...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja.

Det var regeringen Löfven II som beslutade att införa punktskatt på plastbärkassar den 1 maj 2020. Även om L var med på ett hörn som en liten liten del av JÖKboet så är det ett ganska stort steg mellan att lägga fram ett förslag och att kunna driva igenom det. Så, frågan vi bör ställa oss är: Vilka är de största idioterna, idioterna som lägger fram ett korkat förslag eller idioterna som inte bara lyssnar på idioterna utan dessutom tycker att det är en skitbra idé och ser till att förslaget blir verklighet? Jag vet vad jag tycker...
Eller dom som klagar på skatten men sedan låter den vara kvar...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eller dom som klagar på skatten men sedan låter den vara kvar...
Tja, Liberalerna är ju tyvärr fortfarande med i bilden så plastpåseskattens kvarvarande lär väl ha varit någon form av muta för att inte L ska sätta sig på tvären och fälla regeringen. Och ska jag vara ärlig så tar jag nog hellre ett regeringsskifte med plastpåseskatten kvar än att de rödgröna tillåts regera vidare och fortsätta sin systematiska nedmontering av vårt land.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan vi inte byta ut plasstpåseskatten mot ett påslag på 7 spänn om man vill ha lock på vuxenvällingen på starbucks och liknande ställen?

Jag ser sällan en plastpåse ligga och skräpa, men dom där jävla locken....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan vi inte byta ut plasstpåseskatten mot ett påslag på 7 spänn om man vill ha lock på vuxenvällingen på starbucks och liknande ställen?

Jag ser sällan en plastpåse ligga och skräpa, men dom där jävla locken....

10kr skatt på pappmuggar, det är bara att dricka sin latte på plats eller ta med egen mugg. Alla har väl ändå en egen kaffemugg i bilen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Förbannad för att moderna MX-5 har så tjocka stolar att mina ben inte får plats.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år