Idag är jag förbannad därför att...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Billigare än motoroljan iaf, så den skulle hellre få bränna bemppa istället.

Vad jag menar är självklart att den drar mer olja när man köar i stan, än när man kör landsväg, även om man står på bra på öppna vägar.
Fyyyy fan, över 1200kr för en dunke olja, nu blev jag allt förbannad igen!
Där for hela semesterbudgeten. :mad:
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fyyyy fan, över 1200kr för en dunke olja, nu blev jag allt förbannad igen!
Där for hela semesterbudgeten. :mad:
Det får man 20 liter extra fin helsyntet med frakt från Tyskland för..

Motul 300v dual ester är billigare.

Köpte du på tappen o gick på att just din älskling behövde den absolut dyraste oljan som finns
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det får man 20 liter extra fin helsyntet med frakt från Tyskland för..

Motul 300v dual ester är billigare.

Köpte du på tappen o gick på att just din älskling behövde den absolut dyraste oljan som finns
Mekonomen och klassning enligt spec. Fanns både dyrare och billigare, men de var alla därikring.
För tio år sedan så kostade en dunke 300 spänn.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag är en såndär person som myggor inte gillar men jag blir biten lite då och då, fästingar gillar mig inte heller och jag har aldrig blivit biten av en fästing, men jag har hittat massvis krypande på mig. Däremot, istället hatar bin mig, så går jag nära dem anfaller de. Getingar bryr sig däremot inte, vilket är trevligt.

Apropå fästingar, man kan bli immun mot dem. Immun på så vis att immunförsvaret dödar dem. Det är rätt häftigt. :hihi
En gång när jag var liten pojk sov jag med öppet fönster och lyckades bli helt sönderbiten av mygg. Minns att syrran räknade hur många bett jag hade och det var en bit över 100 st på en och samma gång, varav dryga 70 st på ryggen. Vissa partier, som underarmarna t.ex., var uppsvällda och som ett enda stort myggbett.

Efter det fick jag knappt ett enda myggbett på flera år och jag är fortfarande rätt skonad och de få bett jag får märker jag knappt av.

Vet inte om det bara är tillfälligheter eller om det finns något samband eller rimlig förklaring till det.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
När jag bodde norröver så fick jag ett tips av en bekant som bodde i våtmark och klagade över alla miljarder mygg. Han hade börjat gå runt i markerna och droppa grönsåpa i varenda jävla göl, pöl och dike han kunde hitta. Mygglarverna föds och lever i vatten men måste fortfarande upp till ytan för att andas, och såpan sabbar ytspänningen så mygglarverna sjunker och inte får luft så de drunknar helt enkelt. Han hade tydligen myggfritt runt sin tomt efter att han började med det. Inget jag testat personligen så jag kan inte gå i god för att det funkar, men han verkade övertygad om effekten.
Visst myggor behöver stillastående vatten för att föröka sej, men när de kläckts kan de röra sej några kvadratkilometer från platsen. Tydligen kan det kläckas typ 10 myggor från en volym motsvarande en kapsyl, så det är i det närmaste omöjligt att såpa överallt.
Här där jag bor finns inget stillastående vatten i närheten. Faktum är att marken är snustorr sedan början av maj. Likförbannat har vi mygg nå jävulskt.
Vill ha en mer Hitler-esque slutgiltig lösning på mygg problemet. :mad:
I Florida har de börjat placera ut mygghanar med genmotor!
Längtar tills tekniken börjar tillämpas på våra svenska arter.
Tyvärr lär det väl stoppas av miljörörelsen.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Idag är jag förbannad över "smarta" sökmotorer på hemsidor.
Går fan inte söka fram någonting längre, oavsett hur korrekt man stavar.

Antingen är alla sökresultat på de som betalat för att ligga högst eller så är sökmotorn så "smart" att den resonerar lite som att "du sökte visserligen på A men eftersom de flesta söker på B så visar jag enbart B".

Minns att i internets barndom kunde man ofta använda Boolean search typ: "A" not B.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Idag är jag förbannad över "smarta" sökmotorer på hemsidor.
Går fan inte söka fram någonting längre, oavsett hur korrekt man stavar.

Antingen är alla sökresultat på de som betalat för att ligga högst eller så är sökmotorn så "smart" att den resonerar lite som att "du sökte visserligen på A men eftersom de flesta söker på B så visar jag enbart B".

Minns att i internets barndom kunde man ofta använda Boolean search typ: "A" not B.
Ingen vill ha en bra värld, alla vill bara ha Vinst!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag är jag förbannad över "smarta" sökmotorer på hemsidor.
Går fan inte söka fram någonting längre, oavsett hur korrekt man stavar.

Antingen är alla sökresultat på de som betalat för att ligga högst eller så är sökmotorn så "smart" att den resonerar lite som att "du sökte visserligen på A men eftersom de flesta söker på B så visar jag enbart B".

Minns att i internets barndom kunde man ofta använda Boolean search typ: "A" not B.
ChatGPT FTW! ??
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det var ju så de hanterade myggen i panama när de grävde diket. De skickade ut alla arbetare att tvätta djungeln med såpa för att bli kvitt flygfäna.
Själv hade jag en mosquito magnet som gjorde jobbet alldeles ypperligt och såg till att det gick från att vara tusentals mygg vid huset till i princip helt myggfritt. Nu har lillebror eller mor och far den istället. Gör inte direkt nån nytta i lägenhet.,
View attachment 485516
Vi kör med Mosquito Magnet sedan flera år. Enda sättet att få en dräglig tillvaro ute. Köper octenolen på flaska på nätet och sparar massor. I år har den tagit tusentals mygg.

Men det har varit många kvar som inte sugits upp av maskinen. Så jag blandade Permetrin i sprutflaska och har besprutat alla buskar och träd runt huset nu när blomningen är över. Minskade rejält mängden knott och mygg. Permetrin är samma ämne som finns i Thermacell, så jag droppar på det direkt på begagnade plattor.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Vi kör med Mosquito Magnet sedan flera år. Enda sättet att få en dräglig tillvaro ute. Köper octenolen på flaska på nätet och sparar massor. I år har den tagit tusentals mygg.

Men det har varit många kvar som inte sugits upp av maskinen. Så jag blandade Permetrin i sprutflaska och har besprutat alla buskar och träd runt huset nu när blomningen är över. Minskade rejält mängden knott och mygg. Permetrin är samma ämne som finns i Thermacell, så jag droppar på det direkt på begagnade plattor.
Var hittar du Permetrin?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
En gång när jag var liten pojk sov jag med öppet fönster och lyckades bli helt sönderbiten av mygg. Minns att syrran räknade hur många bett jag hade och det var en bit över 100 st på en och samma gång, varav dryga 70 st på ryggen. Vissa partier, som underarmarna t.ex., var uppsvällda och som ett enda stort myggbett.

Efter det fick jag knappt ett enda myggbett på flera år och jag är fortfarande rätt skonad och de få bett jag får märker jag knappt av.

Vet inte om det bara är tillfälligheter eller om det finns något samband eller rimlig förklaring till det.
Du blev nog immun
Vi kör med Mosquito Magnet sedan flera år. Enda sättet att få en dräglig tillvaro ute. Köper octenolen på flaska på nätet och sparar massor. I år har den tagit tusentals mygg.

Men det har varit många kvar som inte sugits upp av maskinen. Så jag blandade Permetrin i sprutflaska och har besprutat alla buskar och träd runt huset nu när blomningen är över. Minskade rejält mängden knott och mygg. Permetrin är samma ämne som finns i Thermacell, så jag droppar på det direkt på begagnade plattor.
Tydligen måste man ha såna runt om så det kan vara en ide att gå ihop med massa grannar o skapa fästning typ me såna.

Kommuner har testat o ställa såna runt om drabbade samhälle o sen en i mitten
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tydligen måste man ha såna runt om så det kan vara en ide att gå ihop med massa grannar o skapa fästning typ me såna.

Kommuner har testat o ställa såna runt om drabbade samhälle o sen en i mitten

Nej, men däremot täcker dom ju inte hur stor yta som helst.
Jag känner en som gick ihop med sin stuggranne och köpte en, dom ställde den mellan stugorna och det funkade bra för dom två, men båda två hade lite mygg på sidan av huset som var längst ifrån huset.

Sedan påstås dom fungera bättre om man håller på och flyttar runt dom, det vet jag inte om dom gör då tanken är att täcka två stugor med en.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Idag är jag förbannad över "smarta" sökmotorer på hemsidor.
Går fan inte söka fram någonting längre, oavsett hur korrekt man stavar.

Antingen är alla sökresultat på de som betalat för att ligga högst eller så är sökmotorn så "smart" att den resonerar lite som att "du sökte visserligen på A men eftersom de flesta söker på B så visar jag enbart B".

Minns att i internets barndom kunde man ofta använda Boolean search typ: "A" not B.
Dagens internätanvändare vet inte vad Boolsk algebra är.
Jag gissar att
alla "poddar" är en anpassning till att publiken inte kan läsa och "poddarna" inte kan skriva.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dagens internätanvändare vet inte vad Boolsk algebra är.
Jag gissar att
alla "poddar" är en anpassning till att publiken inte kan läsa och "poddarna" inte kan skriva.
Snart så kan ingen lyssna ordentligt på vad poddarna försöker säga för att de ändrar lätena på vad de vill mena och säga!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Dagens internätanvändare vet inte vad Boolsk algebra är.
Jag gissar att
alla "poddar" är en anpassning till att publiken inte kan läsa och "poddarna" inte kan skriva.
Det är skillnad på poddar och poddar - finns hela spännvidden. Lyssnade senast häromdagen på ett avsnitt på över fyra timmar där en av världens mest citerade forskare inom ett område intervjuades och det var inte helt enkelt att hänga med i alla matematiska djupdykningar.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top