Idag är jag förbannad därför att...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Håpp, nu är det min tur.
Kul han sprider elen gämt över Sverige. Regnade bra från i går ca 18 till i natt just nu 07 är det uppehåll men väldigt grått.

Det som är kul är att kungsleden går förbi mitt hus och i går vid ca 16 gick det förbi ett gäng tyskar med packning, trevlig natt o vecka dom får till på torsdag.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Exsotisch säger dom bara o stövlar vidare ;)

Har funderat på något sånt här, 65" skärmen kan vara värd att vara rädd om åtminstone.. någon som är insatt om vad som är bra i spec. etc.? Skulle vilja ha en med fler uttag och bra.

68144810426398.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Håpp, nu är det min tur.
Hans väckte mig med en blixt och en sjujävla smäll som kom samtidigt. ?
Inget brinner runtomkring såvitt jag kan se men det är väl för att det regnar utav h-vete också.
Kul han sprider elen gämt över Sverige. Regnade bra från i går ca 18 till i natt just nu 07 är det uppehåll men väldigt grått.

Det som är kul är att kungsleden går förbi mitt hus och i går vid ca 16 gick det förbi ett gäng tyskar med packning, trevlig natt o vecka dom får till på torsdag.
ca 35 millimeter i natt.
Låter inte så mycket men räknar man om så blir 1 mm = 1 liter vatten/kvadratmeter.
Så 35 liter eller 3.5 hinkar vatten/kvadratmeter hälldes på min tomt i natt. ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Exsotisch säger dom bara o stövlar vidare ;)

Har funderat på något sånt här, 65" skärmen kan vara värd att vara rädd om åtminstone.. någon som är insatt om vad som är bra i spec. etc.? Skulle vilja ha en med fler uttag och bra.

68144810426398.jpg
Prova att dra ur kontakten ur vägguttaget det är absolut bästa åskskyddet.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Blixtar kan hoppa sägs det och då, då har jag ju noll skydd.. ju ;)

Har du rätt i men man är inte alltid där att kunna göra denna manöver.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Blixtar kan hoppa sägs det och då, då har jag ju noll skydd.. ju ;)

Har du rätt i men man är inte alltid där att kunna göra denna manöver.
Dom där skyddar mot transistenter inte mot åska..

Vattenfall här kan montera gasurladdnings rör vid inkommande o en jävligt extra extra allt jord punkt i form av x antal meter ned kört koppar spett.

Hade en sidan historia på gården där jag hade 50kwa autostart diesel ageregat från deutz, vågade inte spela med den kostnaden

Gasurladdnings rören med jordspett monterat och klart var strax under 5k på den tiden, säkert dyrare i dag men med tanke på solceller batterier o all elektronik vi har i dag o inte minst på hur F-bolag anser att elektroniken värdeminskning med 50% om året, så är nog åskledare inte fel.

Vi har faktiskt monterat åskledare på nybyggen dom sista åren direkt under byggnationen, påstås påverka försäkrings kostnaden.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool men man vill ju inte locka hit skiten ;)

Allt är lögn menar du?

  • Skydda känslig elektronik vid åska – ansluts i uttaget.
  • Brennenstuhl överspänningsskydd – klarar strömspikar upp till 13 500 A.
  • Åskskydd för för modem, router, dator, tv etc.
  • Anslut ett grenuttag om du vill skydda flera apparater samtidigt.
  • Upp till 16A / 3500 W – perfekt för strömkrävande elektronik.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kool men man vill ju inte locka hit skiten ;)

Allt är lögn menar du?

  • Skydda känslig elektronik vid åska – ansluts i uttaget.
  • Brennenstuhl överspänningsskydd – klarar strömspikar upp till 13 500 A.
  • Åskskydd för för modem, router, dator, tv etc.
  • Anslut ett grenuttag om du vill skydda flera apparater samtidigt.
  • Upp till 16A / 3500 W – perfekt för strömkrävande elektronik.
Har själv den typen av skydd inbyggt i ett par UPS:er som är kopplad till bl.a. nätverksutrustning som jag vill skydda och kunna hålla igång vid strömavbrott.

Grejen är att det som ofta kan ta död på elektronik är strömspikar som uppstår pga åskväder i närheten. En mer eller mindre direktträff är dock något annat och då hjälper inte dessa enklare skydd. Lyckligtvis är den typen av åsknedslag betydligt mer ovanliga.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kool men man vill ju inte locka hit skiten ;)

Allt är lögn menar du?

  • Skydda känslig elektronik vid åska – ansluts i uttaget.
  • Brennenstuhl överspänningsskydd – klarar strömspikar upp till 13 500 A.
  • Åskskydd för för modem, router, dator, tv etc.
  • Anslut ett grenuttag om du vill skydda flera apparater samtidigt.
  • Upp till 16A / 3500 W – perfekt för strömkrävande elektronik.
Skrev ju transistenter strömspikar. ?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Standardbeteende på Blocket - antagligen är de sura för att de sålt till för lågt pris och vill ta hämnd på alla presumtiva köpare som ringer "försent"

Inget telefonnummer, så skickat meddelande och frågat efter pris då det inte framgår.
Nåja, tydligen inte intressant.
Hepp, nu har jag nojsat på sedan fredags mitt i dagen. Under tiden har snubben hunnit uppdatera annonsen, men inget svar.
Verkar inte vara intressant att sälja direkt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
4G routern verkar ha strukit med i åskan.
Det är fjärde på fem år tror jag. Alltid routern, inget annat. Varför är det så svårt att göra sånna som håller?

Konstigt nog så är det inte trafon som dött utan aset går igång, men ger varken wifi eller tar emot 4G.

Sånt som händer, men lite trist att behöva köpa nytt varje år, så billiga ör dom ju inte direkt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vägtrumman hade täppts igen så vattnet stod över vägen. ?
Fick bada upp till bröstet för att få ur proppen.
Men jävligt gött att höra slurpet och se virveln när det släppte! ✌️
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vägtrumman hade täppts igen så vattnet stod över vägen. ?
Fick bada upp till bröstet för att få ur proppen.
Men jävligt gött att höra slurpet och se virveln när det släppte! ✌️

Du filmade väl och la upp på YouTube?

Av någon anledning dyker dom upp med jämna mellanrum i mina flöden, Post10 och Drainaddict, som bara gör videos om när dom rensar vägtrummor och brunnar...
(jag är ganska övertygad om att det är dom som täpper till dom i 9 fall av 10 för att få något att filma också)
Jag är ganska övertygad om att dom har bokstavskombinationer i bakgrunden som förklarar deras intresse för översvämmningar och avlopp.

Sedan har vi den där killen som filmar tåg (det finns tusentals trainspotters på youtube) som filmar sig själv när han ser tåg med en hjälm-monterad fisheye kamera...
Han har absolut någon diagnos, men han blir så otroligt glad när något speciellt tåg ska köra förbi någonstans att lokförarna mailar och tipsar honom, och tutar glatt när dom åker förbi honom....

Ja, jag kanske ser för mycket på youtube som lägger märke till knasbollarna
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du filmade väl och la upp på YouTube?

Av någon anledning dyker dom upp med jämna mellanrum i mina flöden, Post10 och Drainaddict, som bara gör videos om när dom rensar vägtrummor och brunnar...
(jag är ganska övertygad om att det är dom som täpper till dom i 9 fall av 10 för att få något att filma också)
Jag är ganska övertygad om att dom har bokstavskombinationer i bakgrunden som förklarar deras intresse för översvämmningar och avlopp.

Sedan har vi den där killen som filmar tåg (det finns tusentals trainspotters på youtube) som filmar sig själv när han ser tåg med en hjälm-monterad fisheye kamera...
Han har absolut någon diagnos, men han blir så otroligt glad när något speciellt tåg ska köra förbi någonstans att lokförarna mailar och tipsar honom, och tutar glatt när dom åker förbi honom....

Ja, jag kanske ser för mycket på youtube som lägger märke till knasbollarna
Haha, hade ingen aning om att det kan bli en karriär! ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20230807_192339.jpg
Hjul axel som klarade lätt 1500-1700kg på 2 hjul.


Detta är den nya boggie konstruktionen den lär tåla ner än enkel axeln

IMG_20230807_192300.jpg
Fin färg på spånorna.

IMG_20230807_192358.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag blir inte förvånad tyvärr. Är det större större bolag vi pratar om med arbete globalt eller Nordenstora?
Fan vill ju se bilder på eländet
Dom är ganska stora, och är ett av alla SWEden-täckande takföretag som har huvudkontoret i DALArna, närmare bestämt Falun, utan att peka ut något företag specifikt.

Taket är fortfarande inte klart. Dom dyker upp ibland, utan förvarning. Det regnade ganska oavbrutet från söndag lunch till ca kl 7 igår morse, dom dök upp kl 8 och började lägga plåt på dyngsur läkt. Dom dagar det faktiskt är torrt och fint är dom inte här, dom dom dyker upp lite slumpmässigt när det regnar. Nu har vi fått plåt på stora delar av taket, men nocken är öppen. Vi har heller inga stuprör, så allt vatten sprutar åt alla möjliga håll, rinner in i en bod vi har mm.

Arbetsledaren, dvs han som äger företaget som är franchisetagare, han har haft semester hela sommaren, och är i praktiken onåbar, han svarar sporadiskt på SMS, ringer aldrig tillbaka, trots fagra löften. Däremot blev han arg när jag eskalerade till huvudbolaget, dit fick jag INTE ringa.

Dom skulle räta ut vindskivor som hade två 90-gradersböjar sett uppifrån (rester sen huset byggdes ut), det blev vi övertalade att göra, men det är inte gjort.
Dom har återanvänt gamla stuprör trots att vi har köpt och fått levererat nya delar.
Vi har köpt och fått levererat en ny stege till taket, men dom monterar den gamla.
Det är fullt med skruv och spik runt hela huset, inklusive på uppfarten. Dom sitter och klipper till plåt på vår gräsmatta, så där ligger det fullt med metallklipp.
En ventilationshuv, som är löstagbar, har dom skruvat och limmat fast, så vi kan inte inspektera tak/ventilation under den längre.
Det är skador i asfalten på stora delar av uppfarten.
Vi måste gå och säga åt dom för att kunna ta oss ut och in på tomten/i huset, det är en arbetsplats för dom, inte någons hem. Nu pratar dom varken svenska, engelska, tyska eller franska och vi kan inte polska, men ändå.

Och hela vår semester är förstörd, det är byggställningar runt hela huset, hela altanen och hela balkongen är fulla med byggställningar och hela vår gräsmatta är full med material, sopor och bös. Så vi har inte kunnat använda vår dom överhuvudtaget, inte en enda grillkväll, inget leka med ungarna. Och dom rycker bara på axlarna. Dom blir inte klara den här veckan, så dom är minst 5v försenade. Och vi får INGEN info om vad dom planerar.

Det känns verkligen som att dom som jobbar här har fått vårt hus inringat på en karta, åkt hit och hittat lite grejer på gräsmattan och sen har dom börjat bygga lite i största allmänhet, men ingen har berättat för dom vad som egentligen är sålt.

Vi är så förbannat lessa på dom, och kommer att lägga en hel del energi på att sprida infon om deras arbete här.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dom är ganska stora, och är ett av alla SWEden-täckande takföretag som har huvudkontoret i DALArna, närmare bestämt Falun, utan att peka ut något företag specifikt.

Taket är fortfarande inte klart. Dom dyker upp ibland, utan förvarning. Det regnade ganska oavbrutet från söndag lunch till ca kl 7 igår morse, dom dök upp kl 8 och började lägga plåt på dyngsur läkt. Dom dagar det faktiskt är torrt och fint är dom inte här, dom dom dyker upp lite slumpmässigt när det regnar. Nu har vi fått plåt på stora delar av taket, men nocken är öppen. Vi har heller inga stuprör, så allt vatten sprutar åt alla möjliga håll, rinner in i en bod vi har mm.

Arbetsledaren, dvs han som äger företaget som är franchisetagare, han har haft semester hela sommaren, och är i praktiken onåbar, han svarar sporadiskt på SMS, ringer aldrig tillbaka, trots fagra löften. Däremot blev han arg när jag eskalerade till huvudbolaget, dit fick jag INTE ringa.

Dom skulle räta ut vindskivor som hade två 90-gradersböjar sett uppifrån (rester sen huset byggdes ut), det blev vi övertalade att göra, men det är inte gjort.
Dom har återanvänt gamla stuprör trots att vi har köpt och fått levererat nya delar.
Vi har köpt och fått levererat en ny stege till taket, men dom monterar den gamla.
Det är fullt med skruv och spik runt hela huset, inklusive på uppfarten. Dom sitter och klipper till plåt på vår gräsmatta, så där ligger det fullt med metallklipp.
En ventilationshuv, som är löstagbar, har dom skruvat och limmat fast, så vi kan inte inspektera tak/ventilation under den längre.
Det är skador i asfalten på stora delar av uppfarten.
Vi måste gå och säga åt dom för att kunna ta oss ut och in på tomten/i huset, det är en arbetsplats för dom, inte någons hem. Nu pratar dom varken svenska, engelska, tyska eller franska och vi kan inte polska, men ändå.

Och hela vår semester är förstörd, det är byggställningar runt hela huset, hela altanen och hela balkongen är fulla med byggställningar och hela vår gräsmatta är full med material, sopor och bös. Så vi har inte kunnat använda vår dom överhuvudtaget, inte en enda grillkväll, inget leka med ungarna. Och dom rycker bara på axlarna. Dom blir inte klara den här veckan, så dom är minst 5v försenade. Och vi får INGEN info om vad dom planerar.

Det känns verkligen som att dom som jobbar här har fått vårt hus inringat på en karta, åkt hit och hittat lite grejer på gräsmattan och sen har dom börjat bygga lite i största allmänhet, men ingen har berättat för dom vad som egentligen är sålt.

Vi är så förbannat lessa på dom, och kommer att lägga en hel del energi på att sprida infon om deras arbete här.
Det här företaget verkar vara bättre, https://swedalatak.se/ , har många positiva kommentarer på hemsidan. :tummenupp:hihi

Hoppas att det ordnar upp sig för dig, läge att kontakta advokat. Ring och snacka med ditt försäkringsbolag om detta.
Södra sidan?
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top