Nä om man skulle byta den där bromsröran någon gång.. damen snott bilen både idag och imorrn.
Hade redan bytt slangarna i fram, bromsarna ligger på och jag ville inte vara utan Om det varit boven men bromsröret kom dagen efter då. Lossar slangen och infästningen för röret, trycker ned och spärrar pedalen som ett proffs. Jahapp, vänster fram är naturligtvis den jävligaste uppepå mumlar jag och lyfter undan både luftburk och säkringsburken.
*Hnngg* sitter förvånansvärt hårt här där det är rent o fint, bakom är torpedväggen, vänster kontaktstycket för ABS som jag inte vill lossa och till höger övriga rör..an. Lyfter spärren på kontaktstycket lite så jag kan få till ett grepp till men min trefingersfattning är inte stabil nog för att inte slinta o jävel. Fakkit avbitare fram, knips, ut med röret.. nu ska vi se här.
Tror ni det ens är nära? Inte jag också, Kukonomen!
Surfar lite snabbt, enda option dom hade att gå på är "Med ABS och skivbromsar bak" men denna har trummor tydligen och då måste det naturligtvis skilja vänster fram.. kula. Jaja men är det fysiskt möjligt tro, jag hade ändå inte tänkt bocka mer än vad som behövs = 2st troligtvis. Hur snävt kan man få till det utan fiasko? Innehar åtminstone två bockningsverktyg men de ville ta ganska mycket större omvägar än vad jag behöver få till p.g.a. brist på koppar. Har säkert metervis på någon rulle men det där med att kona tycker jag är lite av en svartkonst så aldrig köpt egna verktyg.
Bockningssetup 3.0
1.0 var att böja runt mitt onda finger vilket jag kom på illa kvickt, 2.0 var ventilerade skivan som mothåll och hylsa men det var svårt att få den o ligga käft. Böjen som nu blev var dock lite stor ändå så jag massera vidare med mindre hylsa och för hand utan fiasko.
Bra det där ska nog gå men det blir precis och jag får knäcka till fästet för rör/slang så det pekar inåt istället för nedåt som brukligt ur rörets attackvinkel. Just det, hylsa ur nippeln där uppe vilket gick fint med förlängare modell längre. Pular ner röret och börjar skruva.. skruva, hmm följde gängorna med ut eller? Nä, ur med röret och jämför med stumpen.. suck. Vem fan har olika nipplar i resp. ände?
Surfar om det finns adapter vilket det säkert finns men läser personligen dumtum dåligt så vet inte vilket jag ska ha till vad.
-Hej, konar ni bromsrör i butik?
-Jajjemen men..
-När stänger ni?
-18 så det beror väl lite på hur mycket du ska ha gjort.
-Förstår det, får bära eller brista, hörs!
-Hallå.
-Görs?
-Handlar.
-Strax klar?
-Nä precis börjat.
-Kula, bråttom.
-Jamen jag har ju scannern o allt.
-Förstår, parkera vagn o hela helvetet i snabbkassan o säg att du strax är tillbaka.
-Ok.
-Bråttom.
Kvart i stängning.
-Hejs svejs, jag som ringde tidigare i lite panik. lägger upp nya och gamla röret samt nippeln på disken
-Ok ska bara kolla så vi har den större där.
Han var införstådd i att kollega inom samma koncern sålt mig fel rör men jag presentera inte det med mer än att förhoppningsvis få hjälp nu.
-Här har vi en sådan, ska jag ta andra från nya röret?
-Äh det kanske kommer till användning någon gång, sälj en ny nippel du inga konstigheter.
-Då ska vi se här..
-Jag förstår att du inte bockar till det.
-Nä.
-Men släng på 10cm mot det där så är jag hemma.
-Det här är mer än 10cm.
-Sant, jaja mät upp som du brukar.
...
-Sådär, tog till lite extra men bättre för mycket.
-Precis, tack som fan för snabb hjälp.
Kom ihåg att köpa bromsvätska, måste iaf vara 5 år sen jag öppna en sist. Bytet gick även fint men rörtång är förjävla dålig att motionera bromskolv med så ska köpa något bättre imorrn så jag får skjuts då.. ändå.