Idag är jag förbannad därför att...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Yes, den på gröna vägen. Du får hemskt gärna tipsa om det finns en bättre station att frekventera framöver :tummenupp



Tack för tipset! Då känns det ju som att det jag läst om chevorna stämmer även på pontiac... Men ja, inte överdrivet sugen på att demontera ett fungerande fläktpaket bara för att knäppa besiktningssnubben på näsan men kanske hellre det än att betala för en onödig regbesiktning... Att det kan finnas runt bakluckan var däremot nytt för mig, ska definitivt kika där! Tack för tipset :tummenupp
Är inte fläkten enkelt nåbar från motorrummet?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om han på besiktningen inte hittar ramnummer så vet ju han givetvis var det ska sitta på den aktuella modellen, det är ju ingen vits att leta det i höger hjulhus bak om det alltid är stansat i vänster fram.

Om han inte kan tala om var det ska sitta så kan han ju inte heller veta om det saknas.

Sen förstår jag IOFS att dom inte godkänner VIN plåten på brädan eller den popnitade plåten i motorrummet, dom skulle ju vara skitlätta att flytta om man pappersfuskar en bil.

Dessutom är ju inte det i egentlig mening ett ram nummer, då det inte sitter på ramen.
Det är ju relativt lätt att flytta en kaross till en annan ram, då ska ju fordonet ha den identitet som ramen har.

Med det sagt, jag har fått anmärkning på oläsligt ram-nummer på två bilar, den första en Cheva som hade haft en massa ägare, och den andra en Mazda Pickis som hade två ägare, mig och min mamma.
Hon köpte den ny.

På båda borstade jag fram det så det blev läsligt och lackade med en tunn rostskyddsfärg som jag fick av en bilplåtis
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns ingen ram på F-body

Okej, då är det ju ett nummer stansat på en betydande del av karossen som är fordonsidentitet.

Man får tycka vad man vill om det, men dom hade inte varit griniga på det om inte en massa (i synnerhet amerikanska) bilar pappersfuskats tidigare.

Jag känner en snubbe som hållit på med Amerikanare länge som hade en hel jävla pärm med papper på olika fordon som inte längre fanns kvar i verkligheten.
Speciellt såna som var ovanliga.

Så jag är inte så imponerad av "tvådörrars med orginal rallypack och diffbromsad bakaxel från fabrik" på bilutställningarna, ja, det var det på papperet som du köpte till din importerade USA häck med raksexa och fyra dörrar som inte hade några options från fabrik.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hota de inte med 10cm snö i Västernorrland?
Men dä bli juh inge problem, dä ä ba Ståkkhålmarna som får problem vet juh alla. :7peta :hihi

Så vad skriver den elaka Storstadstidningen?

Snökaoset har lett till att lokaltrafiken i Kiruna kommun ställs in under hela onsdagen, skriver Kiruna kommun på sin hemsida. Även skolbussar i centrala Kiruna och Jukkasjärvi ställs in, liksom sophämtning.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är inte fläkten enkelt nåbar från motorrummet?
Nja, sitter tydligen innanför en plåtkåpa som i sin tur sitter klämd mellan och ytterskärm och innerskärm... Har inte varit nere i min egen bil och kikat närmre på det ännu men jag såg en video på en som visade exakt var det satt på hans Camaro och för hans del såg det lätt ut då han höll på med en helrenovering och hade plockat bort hela motorn, subframen och innerskärmen så han kunde sitta i själva hjulhuset och pyssla... Jag är lite rädd att det inte går lika lätt med allt annat på plats... Men men, får kika på det om det kommer till det.

Okej, då är det ju ett nummer stansat på en betydande del av karossen som är fordonsidentitet.

Man får tycka vad man vill om det, men dom hade inte varit griniga på det om inte en massa (i synnerhet amerikanska) bilar pappersfuskats tidigare.

Jag känner en snubbe som hållit på med Amerikanare länge som hade en hel jävla pärm med papper på olika fordon som inte längre fanns kvar i verkligheten.
Speciellt såna som var ovanliga.

Så jag är inte så imponerad av "tvådörrars med orginal rallypack och diffbromsad bakaxel från fabrik" på bilutställningarna, ja, det var det på papperet som du köpte till din importerade USA häck med raksexa och fyra dörrar som inte hade några options från fabrik.
Det är ju lite det jag tycker att det borde räknas som med numret pressat i den delen av torpeden eller tvärbalken som håller själva instrumentbrädan... Den byts nog inte så lätt, hade numret suttit i subframen hade man ju kunnat byta den rakt av och flytta identiteten så det hade ju varit lättare.

Sen kan jag ju tycka att det är onödigt att vara petig på en bil där allt stämmer med vartannat i övrigt, det är ju ändå en bil med originalmotorn och således matching numbers. Så jag har ju trots allt papper på bilen, regnummer och chassinummer som hör ihop och där det senare både är pressat i bilens instrumentbrädebalk och angivet på plåten i motorrummet och utöver det till och med ett motornummer som matchar sagda chassinummer. Känns som en jävla omväg att gå, att flytta över allt det till en annan kaross. Då kanske man borde kunna titta på helheten, istället för att stirra sig blind på avsaknaden av ett handstansat chassinummer någonstans där det inte satt original...

Jag menar, jag hade haft lättare att förstå att de blir skeptiska om man rullar in med en bil där papper, regskylt och ett handstansat chassinummer är det enda som stämmer överens. Det kan jag tycka är mer suspekt än att ha allt det andra i ordning. Men tydligen hade jag haft hjälp av att ha det så idag, för det hade varit godkänt till skillnad från att ha allt utom det där handstansade numret.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vid sista besiktningen av min Triumph Herald, var det en kille som nog inte var så van vid den typen av bilar. Han hade svårt att tyda karossnumret (som suttit där sedan bilan var ny -69) och har bara några få bokstäver och siffror, så jag fick visa på i Trafikverkets app att det var samma nummer som står där... :3freak

Dessutom höll han på att sätta av bilen från lyften när han försökte lyfta bakvagnen för att kolla hjulen. Den tvärställda bladfjädern lyfter in båda hjulen mer än en dm och hjulen var redan nästan på innerkanten av lyften iom att bilen är så smal. Och som grädde på moset var det tydligen svårt med osynkad etta och tillsägelse att bara starta med neutral och utan koppling.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tulljäveln.

När ska vi göra det ända vettiga och förbjuda all sådan verksamhet globalt?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
@Bushido,
Jag fick en bild på var det sitter på en Firebird -72 eller -73. Syns jättebra när man tar bort lite saker...
fb.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
@Bushido,
Jag fick en bild på var det sitter på en Firebird -72 eller -73. Syns jättebra när man tar bort lite saker...
View attachment 489924
"Lite" som i allt framför torpedväggen... :gnissla :hihi Ja, jag får ta och kika och se hur lätt det är att komma åt där med allt på plats. Man ser ju spåren efter kåpan som avlägsnats som själva fläktmotorn sitter innanför, och den är jag osäker på om man kan ta bort med innerskärm etc på plats...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nä om man skulle byta den där bromsröran någon gång.. damen snott bilen både idag och imorrn.

Hade redan bytt slangarna i fram, bromsarna ligger på och jag ville inte vara utan Om det varit boven men bromsröret kom dagen efter då. Lossar slangen och infästningen för röret, trycker ned och spärrar pedalen som ett proffs. Jahapp, vänster fram är naturligtvis den jävligaste uppepå mumlar jag och lyfter undan både luftburk och säkringsburken. *Hnngg* sitter förvånansvärt hårt här där det är rent o fint, bakom är torpedväggen, vänster kontaktstycket för ABS som jag inte vill lossa och till höger övriga rör..an. Lyfter spärren på kontaktstycket lite så jag kan få till ett grepp till men min trefingersfattning är inte stabil nog för att inte slinta o jävel. Fakkit avbitare fram, knips, ut med röret.. nu ska vi se här.

Tror ni det ens är nära? Inte jag också, Kukonomen!
20230921-170342.jpg


Surfar lite snabbt, enda option dom hade att gå på är "Med ABS och skivbromsar bak" men denna har trummor tydligen och då måste det naturligtvis skilja vänster fram.. kula. Jaja men är det fysiskt möjligt tro, jag hade ändå inte tänkt bocka mer än vad som behövs = 2st troligtvis. Hur snävt kan man få till det utan fiasko? Innehar åtminstone två bockningsverktyg men de ville ta ganska mycket större omvägar än vad jag behöver få till p.g.a. brist på koppar. Har säkert metervis på någon rulle men det där med att kona tycker jag är lite av en svartkonst så aldrig köpt egna verktyg.

Bockningssetup 3.0
20230921-163425.jpg


1.0 var att böja runt mitt onda finger vilket jag kom på illa kvickt, 2.0 var ventilerade skivan som mothåll och hylsa men det var svårt att få den o ligga käft. Böjen som nu blev var dock lite stor ändå så jag massera vidare med mindre hylsa och för hand utan fiasko.
20230921-163555.jpg

20230921-170342.jpg


Bra det där ska nog gå men det blir precis och jag får knäcka till fästet för rör/slang så det pekar inåt istället för nedåt som brukligt ur rörets attackvinkel. Just det, hylsa ur nippeln där uppe vilket gick fint med förlängare modell längre. Pular ner röret och börjar skruva.. skruva, hmm följde gängorna med ut eller? Nä, ur med röret och jämför med stumpen.. suck. Vem fan har olika nipplar i resp. ände?
20230921-183119.jpg


Surfar om det finns adapter vilket det säkert finns men läser personligen dumtum dåligt så vet inte vilket jag ska ha till vad.

-Hej, konar ni bromsrör i butik?
-Jajjemen men..
-När stänger ni?
-18 så det beror väl lite på hur mycket du ska ha gjort.
-Förstår det, får bära eller brista, hörs!

-Hallå.
-Görs?
-Handlar.
-Strax klar?
-Nä precis börjat.
-Kula, bråttom.
-Jamen jag har ju scannern o allt.
-Förstår, parkera vagn o hela helvetet i snabbkassan o säg att du strax är tillbaka.
-Ok.
-Bråttom.

Kvart i stängning.

-Hejs svejs, jag som ringde tidigare i lite panik. lägger upp nya och gamla röret samt nippeln på disken
-Ok ska bara kolla så vi har den större där.
Han var införstådd i att kollega inom samma koncern sålt mig fel rör men jag presentera inte det med mer än att förhoppningsvis få hjälp nu.
-Här har vi en sådan, ska jag ta andra från nya röret?
-Äh det kanske kommer till användning någon gång, sälj en ny nippel du inga konstigheter.
-Då ska vi se här..
-Jag förstår att du inte bockar till det.
-Nä.
-Men släng på 10cm mot det där så är jag hemma.
-Det här är mer än 10cm.
-Sant, jaja mät upp som du brukar.
...
-Sådär, tog till lite extra men bättre för mycket.
-Precis, tack som fan för snabb hjälp.
20230921-183128.jpg


Kom ihåg att köpa bromsvätska, måste iaf vara 5 år sen jag öppna en sist. Bytet gick även fint men rörtång är förjävla dålig att motionera bromskolv med så ska köpa något bättre imorrn så jag får skjuts då.. ändå.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bromsar är överskattat... Eller nåt. Mina har inte funkat på traktorn på ett par år nu. Luftningen gick åt fanders och det blev sämre och det kan vara så illa att packningarna måste bytas (sitter inne i oljebad och hjulen måste lyftas av mm. Pissjobb pga en konstig konstruktion. Volvo BM 2002. Jag har alltså kört utan bromsar och använder skopan för att få stopp.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Bromsar är överskattat... Eller nåt. Mina har inte funkat på traktorn på ett par år nu. Luftningen gick åt fanders och det blev sämre och det kan vara så illa att packningarna måste bytas (sitter inne i oljebad och hjulen måste lyftas av mm. Pissjobb pga en konstig konstruktion. Volvo BM 2002. Jag har alltså kört utan bromsar och använder skopan för att få stopp.
Och nu är skopan uppsliten, om jag tolkar dig rätt ?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hehe ja nä huven där användes bara som bord, gammal Fård personbil som jag skruva på tyvärr. Bromsarna på traktorn fung. fint men behövs helt riktigt inte särskilt ofta.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vintern är redan på antågande.
Det är fan jävligt provocerande, det var ju bara någon dag sedan som det var april, och snöstorm...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top