Idag är jag förbannad därför att...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
I Finland över julen.
Visserligen säljs starköl i kvartersbutikerna, men fan vilka priser...

Hur har dom råd att vara alkisar hela bunten?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I Finland över julen.

Det gäller att prioritera.
Finland har ju också lite sämre medelinkomst än Sverige.

Men vem behöver avokados eller nya kläder?
Cappuccino ersätts med svart kaffe å Koskenviina!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ibland är krafterna emot en :huvet

Det började med att delar av huset var strömlösa igår, över natten bara. Det visade sig att en säkring hade gått och självklart hade vi slut på 10A-säkringar, så iväg och handla säkringar, iväg med hela familjen för att träffa en polare och hennes knodd, och sen hem och byta säkring. Den nya small när jag satte i den, så jag började dra ur några misstänka och satte i en ny säkring, så, inga problem. Satte i sladden till datorn, inga problem, men efter en minut så började det stinka bränd elektronik och säkringen small. Ledsen nätdel, check.

Ledsen nätdel orsakar ofta även döda moderkort, och det var ändå +5 år, så läge att uppgradera. Jag gör en snabbkoll, och drar iväg och handlar ny nätdel, nytt moderkort, ny propp och nytt minne. När jag ska ansluta alla diskar inser jag att det är lite klent med SATA-portar, och inser då att jag har köpt fel kort :huvet Det är nästan samma som jag skulle ha, bara med lite mindre portar här och var, men samma chipset osv. Hur fan kan man ha dom på samma hylla?! :huvet Nåja, det går att lösa.

Men, då visar det sig ju att Windows blir upprört för att det är ny hårdvara, och då måste jag aktivera om det, och då visar det sig att min licens inte är giltig längre. Den är för W7, och det gick uppmärkt att uppgradera till W10, men uppenbarligen inte för att byta moderkort.

Det här kommer sluta med att jag måste byta skärm, tangentbord, skrivbord, skrivbordsstol, kontor, hus och kommun innan det är färdigt :huvet Dyster? Japp. Bitter? Ja, som fan :huvet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det började med att delar av huset var strömlösa igår, över natten bara. Det visade sig att en säkring hade gått och självklart hade vi slut på 10A-säkringar, så iväg och handla säkringar, iväg med hela familjen för att träffa en polare och hennes knodd, och sen hem och byta säkring. Den nya small när jag satte i den, så jag började dra ur några misstänka och satte i en ny säkring, så, inga problem. Satte i sladden till datorn, inga problem, men efter en minut så började det stinka bränd elektronik och säkringen small. Ledsen nätdel, check.

Ledsen nätdel orsakar ofta även döda moderkort, och det var ändå +5 år, så läge att uppgradera. Jag gör en snabbkoll, och drar iväg och handlar ny nätdel, nytt moderkort, ny propp och nytt minne. När jag ska ansluta alla diskar inser jag att det är lite klent med SATA-portar, och inser då att jag har köpt fel kort :huvet Det är nästan samma som jag skulle ha, bara med lite mindre portar här och var, men samma chipset osv. Hur fan kan man ha dom på samma hylla?! :huvet Nåja, det går att lösa.

Men, då visar det sig ju att Windows blir upprört för att det är ny hårdvara, och då måste jag aktivera om det, och då visar det sig att min licens inte är giltig längre. Den är för W7, och det gick uppmärkt att uppgradera till W10, men uppenbarligen inte för att byta moderkort.

Det här kommer sluta med att jag måste byta skärm, tangentbord, skrivbord, skrivbordsstol, kontor, hus och kommun innan det är färdigt :huvet Dyster? Japp. Bitter? Ja, som fan :huvet
Det var en lite dryg jak du börjat raka.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det där kommer att bli ett problem för mig, den sista Windows-versionen som är kompatibel med mig är 7 (egentligen XP, men 7 går att leva med)

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det där kommer att bli ett problem för mig, den sista Windows-versionen som är kompatibel med mig är 7 (egentligen XP, men 7 går att leva med)
Linux och sen köra vmware (eller liknande) och ha win7 i virtuell pc.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
@ Hoztic. Skit i allt....bryt ihop....fosterställning....gråt....blir iofs inte ett skit bättre av att göra så- men vetskapen av du varit nere o vänt i det bottenlösa träsket lite kan vara en tröst....lägg ut bilder på din förtvivlan o spannar med tårar.....bejaka din egen obetydligt inför tingens vara.....

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
@ Hoztic. Skit i allt....bryt ihop....fosterställning....gråt....blir iofs inte ett skit bättre av att göra så- men vetskapen av du varit nere o vänt i det bottenlösa träsket lite kan vara en tröst....lägg ut bilder på din förtvivlan o spannar med tårar.....bejaka din egen obetydligt inför tingens vara.....
Med 3 ungar och fru har tyvärr konceptet att gråta sig till sömns i fosterställning tappat lite av nyhetens behag...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I Finland över julen.

Dom handlar ölen i Estland ?
Tjänar bättre än svenskar ?
Eller så är dom inte alkisar hela bunten !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

GOD FORTSÄTTNING BRA JOBBAT :tummenupp Hoztic !
Är det nån liten tröst att jag också köpt fel moderkort. ASUS-kortet var inte kompatibelt med den nya CPU'n och det gick inte uppgradera BIOS utan CPU.
Blev MSI kort där det gick uppdatera BIOS utan CPU i moderkortet, en BIOS i taget.
Till då senaste BIOS och sedan var det bara sätta i CPU'n. Med flera tabbar, förstört minne med statisk elektricitet, förstört en helt OK startknapp på en dator och ersatt med en lös start innan jag insett att det var fel på datorn. Det var inte fel på datorn, det var Corsair nätaggregatet som höll på ge upp steg för steg tills helt dött.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När jag var barn (vilket enligt många här måste ha varit strax efter Flintstones) skulle vi hälsa på min faster i norrbotten över nyår, det var köldrekord och riktigt jäkla smällkallt.

Men SJ rullade norrut på angiven tid, och kom fram strax innan angiven tid, så vi fick sitta kvar ombord tills bilen kom och hämtade oss.

Nuförtiden är det första som stannar av järnvägen, nu har dom ställt all trafik norr om Umeå för att det är -30, vilket inte ens är extremkallt

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
När jag var barn (vilket enligt många här måste ha varit strax efter Flintstones) skulle vi hälsa på min faster i norrbotten över nyår, det var köldrekord och riktigt jäkla smällkallt.

Men SJ rullade norrut på angiven tid, och kom fram strax innan angiven tid, så vi fick sitta kvar ombord tills bilen kom och hämtade oss.

Nuförtiden är det första som stannar av järnvägen, nu har dom ställt all trafik norr om Umeå för att det är -30, vilket inte ens är extremkallt
Det var coolare förr!
Färre klimatanpassade grejer och underhåll nu tyvärr.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Men SJ är statligt och det har du väl läst i andra trådar är FEL, FEL, FEL som Brasse sa på den statliga tiden. Det ska vara privatiserat och vinst kan bara mätas i pengar.
Nu går vinsten inte tillbaka till svenska skattebetalare utan nu har vi gett kineserna, tyskarna, danskarna, norrmännen, ja alla som vill ha våra pengar, möjlighet att föra ut vinster ur Sverige. När ett företag kör tågen, ett annat underhåller fordonen och ett tredje har ansvar för spåret blir det lite besvärligt när alla ska ha vinst. Och om man dessutom inte samarbetar, men varför skulle ett företag ge ifrån sig vinst, kan det bli besvärligt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Dom handlar ölen i Estland ?
Tjänar bättre än svenskar ?
Eller så är dom inte alkisar hela bunten !
Inte bara ölen som var dyrare upptäckte jag. Typ allt var dyrare på andra sidan pölen. Det fanns inte ens prisvärd Taxfree på båten.

Enligt SJP tjänar de också sämre än svenskarna så jag utgår från att de helt enkelt bränner hemma.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?

Tja, på -70 talet när familjen skulle åka från Boden till Sthlm avgick det i tid men var 6 timmar försenat vid ankomst. Så de kunde redan då de där SJ.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Jag skulle vara glad med 6 timmars försening, till och med ett dygn, skulle kännas riktigt bra just nu om det jävla tågen bara skulle gå. För helvete man har ju kört snöskoter i -30 och visst är det kallt på skotern men tågen borde väl klara av normal kyla.

Har inte åkt tåg sen sommaren 2000 tror jag (var i alla fall, Bon Jovi som spelade i Globen) och tänkte jag tar tåget från Luleå ner till Sundsvall jul och över nyår och sen hem för att slippa köra. Då jag ändå bara skulle vara några dagar då ungarna är hos mormor och morfar och frugan ändå jobbat.

Ner på juldagen gick bra och var faktiskt positiv till att åka tåg och kunna ta det lugnt och dricka en öl istället för att köra men idag är jag minst sagt negativ till tåg nu. Hem den 2:a Januari sämre, hade dock turen att få ett mess att Umeå-Luleå var inställt och ingen ersättningtrafik precis innan jag skulle kliva på tåget i Sundsvall, lyckade boka om till idag så hag tänkte då är det ingen ide att åka till svärföräldrarna och ungarna utan stanna i stan hos svågern och svägerskan men nu det är också inställt utan ersättningstrafik så jag är kvar i Sundsvall. Har bokat om till imorgon men frågan är ju om jag kommer iväg då eller om det blir flera dagar till här.

Intressant är att man tydligen bara betalar igen pengarna för biljetten då man ställer in tågen, turligt nog har jag ombokningsbar biljett.

Tänkte igår att jag kollar hur det går med bussar men det är ju så bra gjort nu att ingen vet nåt utan man får ringa länstrafiken i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och ingen vet nåt om de andras bussar hur dom går eller om dom går så det är ju en jäkla chansning att åka till Umeå och hoppas man tar sig hem om man blir fast där. Dessutom tog ju busslinjen från Sundsvall till luleå bort just pga dom jävla tågen och går bara Umeå till Luleå, sen har jag med mig ett gevär vilket ju underlättar det hela för då det gäller ju att ha koll till 100% på bagaget.

Inser att det hade varit billigt att köra fast med pickupen som tar litern milen mot att åka tåg och vara hemma från jobbet i minst tre dagar extra och jag är ju inte hemma ännu utan tidigast imorgon.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tror inte att det bara handlar om att tågen skulle klara mindre kyla idag, utan det verkar även vara andra policies numera. Var väl en del incidenter för ett antal år sedan som fick mycket uppmärksamhet, där folk satt fast i kalla tåg på otillgängliga ställen och det var mycket svårt att komma fram och evakuera. Så numera verkar man hellre ställa in vid kyla än att riskera sådana situationer igen.

Tillförlitligheten för den svenska järnvägen är ju inte direkt jättehög, så tågen får ju ändå stopp titt som tätt av alla andra orsaker än kyla.

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant är att för SJ är -30 grader force majeure, inga ersättningar kommer att betalas ut eller försök till ersättningstrafik. Hur i helvete kan -30 till -35 grader räknas som det det är ju vanlig vinterkyla.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
AC-kompressorn är trasig i bilen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...