Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alla de här kallförberedningarna för bil bruykade jag ha när jag körde skrotbilar som dog lite spontant då och då. HAr av någon anledning slutat ha en låda med diverse i bagagen under de senaste årtionden. En filt, ett gasolkök, handskar, en hink torrt grus, energibars, långt rep, spade och yxa brukade jag ha där. Och det fanns alltid en dunk vatten i bilen för man behövde ju fylla på kylarvatten ibland.
Jag har inte ens en verktygslåda i bilen längre. :skrämd

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alla de här kallförberedningarna för bil bruykade jag ha när jag körde skrotbilar som dog lite spontant då och då. HAr av någon anledning slutat ha en låda med diverse i bagagen under de senaste årtionden. En filt, ett gasolkök, handskar, en hink torrt grus, energibars, långt rep, spade och yxa brukade jag ha där. Och det fanns alltid en dunk vatten i bilen för man behövde ju fylla på kylarvatten ibland.
Jag har inte ens en verktygslåda i bilen längre. :skrämd

Jo, har man modern bil ringer man bärgare.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
I Finland över julen.
Visserligen säljs starköl i kvartersbutikerna, men fan vilka priser...

Hur har dom råd att vara alkisar hela bunten?
Ölen överprisad och skitdyr, men spriten håller ok nivå och det finns riktigt billiga alternativ (för de som inte bränner eget).

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, har man modern bil ringer man bärgare.
Jo, och om man låter bli att köpa moderna skräpbilar, och håller bilen i någorlunda servat skick och tar hand om problem när de dyker upp blir man sällan stående för att bilen ger upp. Däremot kan ju snödrivor ställa till det för moderna bilar med. Särskilt min nuvarande bil.
'Förra bilen var bara att ta sats och plöja igenom smådrivor.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
När jag började köra bil hade jag alltid ficklampa och ståltråd med i bilen. Nu 35 år senare är det bara en ficklampa som jag flyttar till nästa bil. Jag brukar kolla att den lyser när jag byter bil. Gör den inte det köper jag en ny.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är det för bil?
Min gamla skruttdiesel hoppar glatt igång varje morgon trots under 30 och trots att jag kastar ner allt möjligt brännbart i tanken.

En gammal T4 som glödstiften är slut på. Den startar inte utan motorvärmare ifall temperaturen är under nollan. Bilen har gått 35000 mil och är så gammal att jag inte vill lägga ner arbetstiden på den för att byta glödstiften.

Den andra är en T5 som slutat ladda efter att den stått avställd nästan ett år, den brukar vara avställd vinterhalvåret.
Man måste lös med hela fronten för att komma åt generatorn, jag når inte ens till att knacka på den så jag har hoppats att kolven fastnat och ska släppa om jag kör den men det verkar inte hjälpa.
Den har dessutom istället egenheten att startmotorn brukar vägra slå till när temperaturen närmar sig -10 grader. Vet inte om solenoiden fryser fast eller vad det är.

Jag jobbar bara hemma vinterhalvåret och brukar dessutom åka på semester under vintern så alla de där problemen brukar lösa sig med motorvärmaren och genom att välja rätt dag för att åka och handla.

Ska jag mecka själv blir det utomhus så så det är uteslutet med bägge bilarna fram till mars.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där om nya bilar resp gamla skrotbilar vette fan om fan gäller längre. Jag köpte en nyare med färre mil för att inte riskera att förlora ett jobb pga bilproblem men den gamla jag behållit har eg aldrig svikit mig. Bortsett ifrån att glödstiften nu är slut.

Den nyare jag köpte med färre mil har bara haft problem på löpande band.

Nu vet jag inte va fan jag ska köpa eller göra längre.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det där om nya bilar resp gamla skrotbilar vette fan om fan gäller längre. Jag köpte en nyare med färre mil för att inte riskera att förlora ett jobb pga bilproblem men den gamla jag behållit har eg aldrig svikit mig. Bortsett ifrån att glödstiften nu är slut.

Den nyare jag köpte med färre mil har bara haft problem på löpande band.

Nu vet jag inte va fan jag ska köpa eller göra längre.
https://www.di.se/bil/biltestaren-elbilar-ar-overlagsna-i-kylan/ :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag läste nyss den där och väntade bara på att någon skulle posta den.

Kan man leva med den kortare räckvidden i kyla så javisst.
Den kortare räckvidden på vintern är lättare att leva med än den minskade laddhastigheten.
Hade jag haft samma fart på laddning i kyla som på sommaren hade jag varit nöjd.
Men nu är det ca 20-30 kW istf 70-80 vilket är jävligt surt.
Så ska man köpa elbil kolla mer på laddhastighet än räckvidd.
Kanske får lära mig laddbajsa ändå? ?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Enligt grannen hemma som jag har lovat att köra till flyget på söndag ( vilket inte kommer att gå) så gick tåget från Rovaniemi men med problem med toaletterna, så dom stod lite längre på stationerna. Sen fick visst resenärerna tillbaka pengarna pga förseningarna.

Fast finnarna kanske har vinterkriget som referens för force majeure och inte en vanlig svensk kall vinterdag som tydligen är en naturkatastrof enligt SJ.

Jävlar vad smart, man får betala varje gång nån bokar om. Jag har redan boka om min biljett för över 400 kr och nu börjar det bli ont om platser då man ska boka om så att vänta med att boka om är inget alternativ om man ska ha nån liten förhoppning att ta sig hem innan måndag.

Om nåt är för bra att vara sant är det oftast det och man blir lurad detta stämmer bra med svenska tåg, fattar inte att jag skulle vara så korkad att inte ta bilen. Mot minst fyra dagars förlorad arbetsinkomst och en massa strul framstår en bilen som rena sparbössan.

Ännu inget svar på bilen jag är intresserad av.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den kortare räckvidden på vintern är lättare att leva med än den minskade laddhastigheten.
Hade jag haft samma fart på laddning i kyla som på sommaren hade jag varit nöjd.
Men nu är det ca 20-30 kW istf 70-80 vilket är jävligt surt.
Så ska man köpa elbil kolla mer på laddhastighet än räckvidd.
Kanske får lära mig laddbajsa ändå? ?

Jo, jag har ju omvärderat värdet av ett stort batteri till att ett mindre batteri/kortare räckvidd kan räcka bara det laddar snabbt som satan, fär långtripperna är ju få relativt vardagskörningen.
Men jag vill inte heller elbilsbajsa varje gång jag behöver ladda, och är batteriet litet vill man ju ladda 10-90% istället för 20-80% och redan det ger ju längre laddtider.

VW verkar ha gjort framsteg på solidstate batterier, men jaf tror det när dom står i bilhallarna, och sedan vill jag se dom på marknaden i några år innan jag vågar köpa en.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eller så är dom inte alkisar hela bunten !
Den var bra!! :rofl :rofl :rofl :skrattaåt
Inte bara ölen som var dyrare upptäckte jag. Typ allt var dyrare på andra sidan pölen. Det fanns inte ens prisvärd Taxfree på båten.

Enligt SJP tjänar de också sämre än svenskarna så jag utgår från att de helt enkelt bränner hemma.
Det tror jag desto mer på :fakta

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den var bra!! :rofl :rofl :rofl :skrattaåt

Det tror jag desto mer på :fakta
Jag tror mer på att de handlar i Estland / handlade i Ryssland.
Hem bränning sjönk med EU-inträdet i Sverige.
Förstod inte varför kontoret tömndes när det kom en leverans av maskiner med långtradare.
Men när jag gick ut och kollade förstod jag.
TAXFREE !

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hela kakkafonin på E22 berodde tydligen på utländska lastilar med blankslitna däck
(det misstänkte jag IOFS hela tiden)

Aktuellt intervjuade en av dom "Jo jag har bra däck" sedan klippte dom in en bild på däcket :crash

Det är dags att Transport ställer sig och blockerar gränserna!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hela kakkafonin på E22 berodde tydligen på utländska lastilar med blankslitna däck

Aktuellt intervjuade en av dom "Jo jag har bra däck" sedan klippte dom in en bild på däcket :crash

Faqqen har fullt upp med Tesla men det där borde dom absolut prioritera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Faqqen har fullt upp med Tesla men det där borde dom absolut prioritera.

Jo, dom har väl tjafsat om utländska förare i Sverige i 20 års tid, och det enda som hänt är att dom har skärpt lagarna runt cabbotagetrafiken, lagarna som dom alltså aldrig följde från början.

Men nu har dom ju chansen att hänvisa till den heliga kon "trafiksäkerhet" också, det enda som trumfar den kossan är ju "miljö"

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Bulta på vettiga däck vid gränsen.
Hyvla kort.

Sedan höjer man bommen.

Finns säkert någon däckswingare som vill ha bussinessen...

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick mess att det inte är säkert att tåget går på söndag heller. Överväger helt allvarligt att köpa en Ford Fiesta och köra hem, jag sa till mig själv att efter exets 66:a Mustang skulle det inte bli nån mer Ford men nu har vi en Mondeo och nu funderar jag alltså på en Fiesta. Dock är det ju chansning att köra med en okänd bil i -30.

Verkar som att Finnarna också har problem med tågen vissa är hela drygt två timmar försenade, och några är inställda men i norr rullar dom trots den enorma naturkatastrof som råder med svenska mått mätt https://www.vr.fi/sv/tagkartan-live?trainNumber=28&departureDate=2024-01-04

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år