Det där fick jag såklart äta upp.
-35,5 C imorse och bilen startade inte. Visade sej vara för kallt för dieselvärmaren att överhuvudtaget tända, så motorn blev aldrig tillräckligt ljummen för att kunna starta.
Fast du köpte ju VAG så du får skylla dej själv. Vi som kör franskt drabbas aldrig av problem.
Förresten lönar det sej knappt att byta glödstift på gamla bilar vad jag hört. Stor risk att det gamla stiftet går av i toppen och då måste den lyftas.
De gamla T4orna är lika driftsäkra som järnspett om man bara håller sig borta från automatlådorna. Jag har haft fyra stycken. Det är som att äga en gammal Volvo 140, dom bara går, och man får byta lite slitdelar ibland.
Sen gjorde jag misstaget att köpa en T5, men det var nog min sista VW om jag inte mot förmodan skulle hitta en rostfri T4 med få mil.
Jag har tittat på Jumper/Boxer men sett lite för många till salu med trasiga motorer eller "bytt motor". Alla jag pratat med som äger sådana brukar vara väldigt nöjda tills dom dom helt plötsligt inte är nöjda alls längre.
Det lutar nog mest åt Vito, Sprinter och/eller en Transit faktiskt. Bägge rostar ju som f-n men verkar gå bra annars. Vill ha ett litet skåp privat och ett större som firmabil.
Nästa kamremsbyte för mig är nog vid 38000 mil, alltså om 3000 mil. Det handlar väl om ca 3 år. Sedan har jag väl två alternativ.
- Byta kamrem och samtidigt glödstiften och sen vet jag inte hur många år till den går igenom besiktningen.
- Fortsätta köra kortkörningar inom kommunen tills motorn rasar eller tills den inte går igenom besiktningen.
Det lutar åt det senare, så får den väl bli crossbuss igen precis som den började sitt liv hos mig för en sådär 20 år sedan.