Idag är jag förbannad därför att...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Min 307 har haft ett dött glödstift i flera år.
Om ännu ett glödstift dör kan bilen inte regenerera DPF, och då dröjer det inte länge innan man får stanna i vägkanten.

Har funderat länge på hur jag ska lösa det om ett går av vid byte.
Förlängd tandläkarborr och dammsugare?
Brodern har glödstiftet och vet också vilket som failar. Precis ingen vill ta i det pga risken att det går av.

Din fråga får någon svara på som vet vad han talar om.

Lycka till, jag rekommenderar inte mitträcke men för honom, (njae, frun), blev det den varianten. Isig bro på 2-1väg, tänker på att du inte ville köra utan dubb. Här hade det varit bra med lite piggar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Min 307 har haft ett dött glödstift i flera år.
Om ännu ett glödstift dör kan bilen inte regenerera DPF, och då dröjer det inte länge innan man får stanna i vägkanten.

Har funderat länge på hur jag ska lösa det om ett går av vid byte.
Förlängd tandläkarborr och dammsugare?
Det är inte så att det som lossar är magnetiskt (o går i bitar som kan fiskas ur hålet)?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är inte så att det som lossar är magnetiskt (o går i bitar som kan fiskas ur hålet)?
Näe - fy f-n, svarar på min egen fråga efter att ha sett det här
if it ain't broke don't fix it - och är det trasigt så blir det stort jobb vad det verkar
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Verkar inte vara några garantier med bensin heller.
När det är riktigt kallt och gärna lite fuktigt(?), så verkar vofflan få svårt att fatta att nyckeln är i...? :va

Har inte blivit stående ännu, utan alltid gått efter ett gäng försök, men helt förtroendeingivande är det ju inte....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där fick jag såklart äta upp.
-35,5 C imorse och bilen startade inte. Visade sej vara för kallt för dieselvärmaren att överhuvudtaget tända, så motorn blev aldrig tillräckligt ljummen för att kunna starta.

Fast du köpte ju VAG så du får skylla dej själv. Vi som kör franskt drabbas aldrig av problem.
Förresten lönar det sej knappt att byta glödstift på gamla bilar vad jag hört. Stor risk att det gamla stiftet går av i toppen och då måste den lyftas.

De gamla T4orna är lika driftsäkra som järnspett om man bara håller sig borta från automatlådorna. Jag har haft fyra stycken. Det är som att äga en gammal Volvo 140, dom bara går, och man får byta lite slitdelar ibland.

Sen gjorde jag misstaget att köpa en T5, men det var nog min sista VW om jag inte mot förmodan skulle hitta en rostfri T4 med få mil.

Jag har tittat på Jumper/Boxer men sett lite för många till salu med trasiga motorer eller "bytt motor". Alla jag pratat med som äger sådana brukar vara väldigt nöjda tills dom dom helt plötsligt inte är nöjda alls längre.
Det lutar nog mest åt Vito, Sprinter och/eller en Transit faktiskt. Bägge rostar ju som f-n men verkar gå bra annars. Vill ha ett litet skåp privat och ett större som firmabil.

Nästa kamremsbyte för mig är nog vid 38000 mil, alltså om 3000 mil. Det handlar väl om ca 3 år. Sedan har jag väl två alternativ.
- Byta kamrem och samtidigt glödstiften och sen vet jag inte hur många år till den går igenom besiktningen.
- Fortsätta köra kortkörningar inom kommunen tills motorn rasar eller tills den inte går igenom besiktningen.

Det lutar åt det senare, så får den väl bli crossbuss igen precis som den började sitt liv hos mig för en sådär 20 år sedan.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har tittat på Jumper/Boxer men sett lite för många till salu med trasiga motorer eller "bytt motor". Alla jag pratat med som äger sådana brukar vara väldigt nöjda tills dom dom helt plötsligt inte är nöjda alls längre.
Det lutar nog mest åt Vito, Sprinter och/eller en Transit faktiskt. Bägge rostar ju som f-n men verkar gå bra annars. Vill ha ett litet skåp privat och ett större som firmabil.

Jag brukar kolla på lite vanlifers på YouTube, och där får man precis samma intryck.

Jumper/Boxer ägarna är jättenöjda och rullar ut på sin europa tour, men för eller senare kommer det en video där dom står på en bärgare...

Alla mobbar Mercedesägarna för att deras skåp rostar som fan, men i övrigt verkar dom hålla bra

Transiterna har jag inte sett någon som har problem med vad jag kan minnas, dessutom har dom tydligen största bredden på skåpet
Dessutom har Ford fattat att äventyrs-vanlifers är en kundgrupp och släppt en specialare åt dom, fyrhjulsdriven och lite höjd och lite andra specialare som jag inte kommer ihåg, men den finns nog bara helt ny än och kanske inte ens i Sverige
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag brukar kolla på lite vanlifers på YouTube, och där får man precis samma intryck.

Jumper/Boxer ägarna är jättenöjda och rullar ut på sin europa tour, men för eller senare kommer det en video där dom står på en bärgare...

Alla mobbar Mercedesägarna för att deras skåp rostar som fan, men i övrigt verkar dom hålla bra

Transiterna har jag inte sett någon som har problem med vad jag kan minnas, dessutom har dom tydligen största bredden på skåpet
Dessutom har Ford fattat att äventyrs-vanlifers är en kundgrupp och släppt en specialare åt dom, fyrhjulsdriven och lite höjd och lite andra specialare som jag inte kommer ihåg, men den finns nog bara helt ny än och kanske inte ens i Sverige

Husbussar förvisso en kategori som ofta har få mil så de bilarna dör kanske oftare av rosten än milen om inte bilarna gått långt som företagsbilar innan de hamnar där.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Husbussar förvisso en kategori som ofta har få mil så de bilarna dör kanske oftare av rosten än milen om inte bilarna gått långt som företagsbilar innan de hamnar där.

Inte dom jag kollar på Internet, flera av dom rullar konstant året runt.

Däremot husbilar som ägs av vanliga svenssons dom kan vara 10 år gamla och ha rullat strax över 1000 mil....

När jag var barn hade vi en husvagnsägande granne, han drog varje sommar sin husvagn till sina släktingar några mil bort och stod där hela sommaren innan han drog hem den.
Han skulle ha haft en sommarstuga istället för han verkade att hata att dra husvagn...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är så förbannat valhänt. Tänkte byta däck på Suzukin, men när jag väl fick bort hjulet får jag inte ner däcket från fälgkanten. Jag felanvände verktyget jag hade köpt på Biltema för ett tag sen så jag måste köpa något annat.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det där fick jag såklart äta upp.
-35,5 C imorse och bilen startade inte. Visade sej vara för kallt för dieselvärmaren att överhuvudtaget tända, så motorn blev aldrig tillräckligt ljummen för att kunna starta.

Fast du köpte ju VAG så du får skylla dej själv. Vi som kör franskt drabbas aldrig av problem.
Förresten lönar det sej knappt att byta glödstift på gamla bilar vad jag hört. Stor risk att det gamla stiftet går av i toppen och då måste den lyftas.

Vanskötta mätarskruvade bilar , besikta en ganska ny multivan 4motion tdi med 37k på mätaren.

Det enda på bilen som var bytt är servicepunkter(olja,dsg olja),en garantikylslang,ett hjulager,ett batteri samt 4 bromsbelägg.

Köptes in välservad av idrottsklubben , chippad så besikningsgubben flabba när han kom tebax.

Som ny , tuta som fan utanför väntrummet

Så jag skulle båga köpa audi,vw för jag köper inte en gammal 130kmils istanbulstaxi för bra kåmpispris som bara gått 25k mil
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Hela kakkafonin på E22 berodde tydligen på utländska lastilar med blankslitna däck
(det misstänkte jag IOFS hela tiden)

Aktuellt intervjuade en av dom "Jo jag har bra däck" sedan klippte dom in en bild på däcket :crash

Det är dags att Transport ställer sig och blockerar gränserna!
De vill skylla på de.

Jag körde förbi Ekerödsrasten kl 6:20 den morgonen och några hundra meter efter den så är det 3-4 dm snö som blåst upp på vägen en bit framför mig ligger en plogbil med skäret uppe och strör bara ut salt. Tro fan att det blir stopp till slut
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De vill skylla på de.

Jag körde förbi Ekerödsrasten kl 6:20 den morgonen och några hundra meter efter den så är det 3-4 dm snö som blåst upp på vägen en bit framför mig ligger en plogbil med skäret uppe och strör bara ut salt. Tro fan att det blir stopp till slut

Och vad var det som fick stopp?
En Makedonisk lastbilschaufför med blanka styrdäck på driven, förmodligen regummerade för 50'e gången på en bakgård i Makedonien med 80% gummiriv iblandat för att fylla ut formen...

Dansken bakom som hade stannat hade garanterat kunna köra vidare om inte Makedoniern hade blockerat vägen

Plogbilen med skäret uppe kunde ju köra...
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Och vad var det som fick stopp?
En Makedonisk lastbilschaufför med blanka styrdäck på driven, förmodligen regummerade för 50'e gången på en bakgård i Makedonien med 80% gummiriv iblandat för att fylla ut formen...

Dansken bakom som hade stannat hade garanterat kunna köra vidare om inte Makedoniern hade blockerat vägen

Plogbilen med skäret uppe kunde ju köra...
problemet är att bilar inte tar sig igenom. Där det började är det plan mark.
Men håller med om att lastbilar och bilar med dåliga däck är inte bra. Jag hade inte min egen bil utan fruns något år gamla Opel Astra med nya Hankook dubbdäck och jag hade runt 10 kmh när jag kom igenom de ca 100 meterna som det var igenfrykt på. Hade jag haft min egen bil med likadana däck hade jag höjt bilen och haft mindre problem att ta mig igenom.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
De gamla T4orna är lika driftsäkra som järnspett om man bara håller sig borta från automatlådorna. Jag har haft fyra stycken. Det är som att äga en gammal Volvo 140, dom bara går, och man får byta lite slitdelar ibland.

Sen gjorde jag misstaget att köpa en T5, men det var nog min sista VW om jag inte mot förmodan skulle hitta en rostfri T4 med få mil.

Jag har tittat på Jumper/Boxer men sett lite för många till salu med trasiga motorer eller "bytt motor". Alla jag pratat med som äger sådana brukar vara väldigt nöjda tills dom dom helt plötsligt inte är nöjda alls längre.
Det lutar nog mest åt Vito, Sprinter och/eller en Transit faktiskt. Bägge rostar ju som f-n men verkar gå bra annars. Vill ha ett litet skåp privat och ett större som firmabil.

Nästa kamremsbyte för mig är nog vid 38000 mil, alltså om 3000 mil. Det handlar väl om ca 3 år. Sedan har jag väl två alternativ.
- Byta kamrem och samtidigt glödstiften och sen vet jag inte hur många år till den går igenom besiktningen.
- Fortsätta köra kortkörningar inom kommunen tills motorn rasar eller tills den inte går igenom besiktningen.

Det lutar åt det senare, så får den väl bli crossbuss igen precis som den började sitt liv hos mig för en sådär 20 år sedan.

Jag brukar kolla på lite vanlifers på YouTube, och där får man precis samma intryck.

Jumper/Boxer ägarna är jättenöjda och rullar ut på sin europa tour, men för eller senare kommer det en video där dom står på en bärgare...

Alla mobbar Mercedesägarna för att deras skåp rostar som fan, men i övrigt verkar dom hålla bra

Transiterna har jag inte sett någon som har problem med vad jag kan minnas, dessutom har dom tydligen största bredden på skåpet
Dessutom har Ford fattat att äventyrs-vanlifers är en kundgrupp och släppt en specialare åt dom, fyrhjulsdriven och lite höjd och lite andra specialare som jag inte kommer ihåg, men den finns nog bara helt ny än och kanske inte ens i Sverige
Snälla GLÖM transit!
På ett av mina gamla jobb körde vi Sprinter/Crafter, Transit och Renault Master.
Av dessa var det faktiskt Master som hade minst problem.
Kvaliten på speciellt Transit och Crafter var under all kritik.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Helt sjukt ju, går inte att bevisa!
Han har ju beställt bord han har sagt att han ska betala och han har inte betalat.View attachment 493915
Det är väl förvisso inte helt omöjligt att det skett en kommunikationsmiss och snubben nämnt fakturering över telefon när han bokat bord tex, och den i andra änden helt enkelt missat det, eller missat att anteckna.

Men det är ku enkelt löst isf, skicka faktura och så betalar han, någon bankdag senare så har du ju ditt bevis där...
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Det är väl förvisso inte helt omöjligt att det skett en kommunikationsmiss och snubben nämnt fakturering över telefon när han bokat bord tex, och den i andra änden helt enkelt missat det, eller missat att anteckna.

Men det är ku enkelt löst isf, skicka faktura och så betalar han, någon bankdag senare så har du ju ditt bevis där...
Nu har ju personen ifråga sagt att han skulle betala fakturan onsdagen efter vilket inte skett.
Personen i sig ska vara en notorisk bedragare vad det verkar dömd för div bedrägerier
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu har ju personen ifråga sagt att han skulle betala fakturan onsdagen efter vilket inte skett.
Personen i sig ska vara en notorisk bedragare vad det verkar dömd för div bedrägerier
Ja, då är det ju enkelt.
Skattebetalarna får finansiera en hink torrbetong, och ståplats i Nybroviken.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu har ju personen ifråga sagt att han skulle betala fakturan onsdagen efter vilket inte skett.
Personen i sig ska vara en notorisk bedragare vad det verkar dömd för div bedrägerier
Att de skulle betala faktura verkar vara en efterhandskonstruktion, en optimistisk sådan. Kan inte säga från vem utav dem.

Bokar man in ett jättesällskap bör det inte vara något problem att vare sig begära eller betala lejonparten i förskott. Vill inte kunden gå med på det kan denne försöka boka in sig annorstädes. En signal så god som någon.Krögarna borde av självbevarelsedrift pitcha varandra om något/någon är suspekt.

Gick ju finfint att porta folk som inte vaxxat sig under pandemin.

Döma honom verkar onödigt eftersom han ändå kommer begå nya brott. Bättre jaga någon gamling som gjort fel med bostadstillägget. Annars finns det säkert en romsk domstol som kan fria honom. Krögaren kan ju ha tvingat honom, eller kan antas ha tänkt något kränkande.

Kan vara hörsägen för jag minns inte var jag såg det. Mannen ska alltså ha ansökt om skadestånd... Den här storyn berättar sig själv.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top