Idag är jag förbannad därför att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fick mess att det inte är säkert att tåget går på söndag heller. Överväger helt allvarligt att köpa en Ford Fiesta och köra hem, jag sa till mig själv att efter exets 66:a Mustang skulle det inte bli nån mer Ford men nu har vi en Mondeo och nu funderar jag alltså på en Fiesta. Dock är det ju chansning att köra med en okänd bil i -30.

Verkar som att Finnarna också har problem med tågen vissa är drygt två timmar försenade, och några är inställda men i norr rullar dom https://www.vr.fi/sv/tagkartan-live?trainNumber=28&departureDate=2024-01-04

På söndag är det ju blia, men hittar du en billig Fiesta som du litar på kan det ju vara ett alternativ ändå

Tågen kan ju ha andra problem och trafiken har ju bakat upp ett tag.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På söndag är det ju blia, men hittar du en billig Fiesta som du litar på kan det ju vara ett alternativ ändå
Ja men vad säger att tåget går för att det blir varmare? Då är det väl för varmt eller blivit för snabbt väderomslag eller nåt annat.

Funderat på en liten skruttig bil istället som komplement till pickupen och bara ställa på pickupen då man behöver den.

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja men vad säger att tåget går för att det blir varmare? Då är det väl för varmt eller blivit för snabbt väderomslag eller nåt annat.

Funderat på en lite skruttig bil istället som komplement till pickupen och bara ställa på pickupen då man behöver den.
FB_IMG_1704403702472.jpg

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En typisk "Brodozer" eller "Mallcrawler" med 4" aluminiumspacers innanför hjulen.

Inga nav pallar det om man använder bilen, inte ens Fårrd.
Påminner om en grej, jag hade "spacers" på min glt245 i bak, hylsor med pinnskruv och en ram runt, ingen navstyrning. Det gick av på E4'an och fick leka trehjuling.

Spacers kom från nån speedshop i US och satt på kompisens POPracebil, USkvalite.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, dom har väl tjafsat om utländska förare i Sverige i 20 års tid, och det enda som hänt är att dom har skärpt lagarna runt cabbotagetrafiken, lagarna som dom alltså aldrig följde från början.

Men nu har dom ju chansen att hänvisa till den heliga kon "trafiksäkerhet" också, det enda som trumfar den kossan är ju "miljö"
Har för mig att de redan nu kan stanna utländska lastbilar vid gränsen för undermåliga däck. Men de har väl inte haft folk vid gränsen så de kunnat göra det.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
värmepumpen gav upp igår, vaför gör de aldrig det på sommaren?
Tråkigt när sånthänder, hoppas det är något billigt och lätt fixat.

AC i hundbilen skar ihop nu, det var i alla fall rätt årstid. :-(

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tråkigt när sånthänder, hoppas det är något billigt och lätt fixat.

AC i hundbilen skar ihop nu, det var i alla fall rätt årstid. :-(
Kompressorn skulle jag tro så det är bara att byta pumpen (tryp 18 år gammal)

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nänä, 32 grader hade jag inne häromdommaren när pumpen gav upp och jag inte kunde köra kyla!
Just denna är luft-vatten till värme och varmvatten så den hade varit lite bättre om den lagt av på sommaren.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är fortfarande förbannad på att tågen i Norrland inte går, så skicka morsan denna bild. Åtta skotrar på älven i -34.5 och tågen går inte.

Man får zooma men ändå hyfsat bra med tanke på att hon snart är 84 år och skickat detta via whatsapp
IMG-20240105-WA0001.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför skruvar dom inte upp leveranserna från vindkraftverken nu när det är kallt så att priset sjunker och vi kan exportera mera till finland som har rekordhögt elpris just nu?

Varför har norra sverige samma elpris som södra sverige nuförtiden? (ofta hela europa)
Har dom helt magiskt smugt igång några stora elverk i söder som jämnar ut produktionsfördelningen?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Varför skruvar dom inte upp leveranserna från vindkraftverken nu när det är kallt så att priset sjunker och vi kan exportera mera till finland som har rekordhögt elpris just nu?

Varför har norra sverige samma elpris som södra sverige nuförtiden? (ofta hela europa)
Har dom helt magiskt smugt igång några stora elverk i söder som jämnar ut produktionsfördelningen?
"The answer is blowing in the wind." Eller inte.
Markbygden producerade väl 1% av installerad kapacitet häromdagen.

6 spänn tjilowatten jämte övriga hittepåavgifter stundtals idag. Då lägger frysen av pga is.

Vi sitter passiva i rävsaxen medan vi försöker intala oss att det här är normalt och att de som skapat problemen vill oss väl.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bulta på vettiga däck vid gränsen.
Hyvla kort.

Sedan höjer man bommen.

Finns säkert någon däckswingare som vill ha bussinessen...
Tror det är krav i Norge på snökedjor till lastbilar.
Om detta är sant varför inte i Sverige ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tror det är krav i Norge på snökedjor till lastbilar.
Om detta är sant varför inte i Sverige ?

Vi har inte dom norska bergspassen, vi har backar, och det är avsevärt bättre att alla har bra vinterdäck hela tiden än att några ska stå mitt i backarna och lägga på snökedjor som dom sedan måste ta av när dom har kommit över krönet för att sedan lägga på i nästa backe...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En gammal T4 som glödstiften är slut på. Den startar inte utan motorvärmare ifall temperaturen är under nollan. Bilen har gått 35000 mil och är så gammal att jag inte vill lägga ner arbetstiden på den för att byta glödstiften.

Den andra är en T5 som slutat ladda efter att den stått avställd nästan ett år, den brukar vara avställd vinterhalvåret.
Man måste lös med hela fronten för att komma åt generatorn, jag når inte ens till att knacka på den så jag har hoppats att kolven fastnat och ska släppa om jag kör den men det verkar inte hjälpa.
Den har dessutom istället egenheten att startmotorn brukar vägra slå till när temperaturen närmar sig -10 grader. Vet inte om solenoiden fryser fast eller vad det är.

Jag jobbar bara hemma vinterhalvåret och brukar dessutom åka på semester under vintern så alla de där problemen brukar lösa sig med motorvärmaren och genom att välja rätt dag för att åka och handla.

Ska jag mecka själv blir det utomhus så så det är uteslutet med bägge bilarna fram till mars.
Det där fick jag såklart äta upp.
-35,5 C imorse och bilen startade inte. Visade sej vara för kallt för dieselvärmaren att överhuvudtaget tända, så motorn blev aldrig tillräckligt ljummen för att kunna starta.
Det där om nya bilar resp gamla skrotbilar vette fan om fan gäller längre. Jag köpte en nyare med färre mil för att inte riskera att förlora ett jobb pga bilproblem men den gamla jag behållit har eg aldrig svikit mig. Bortsett ifrån att glödstiften nu är slut.

Den nyare jag köpte med färre mil har bara haft problem på löpande band.

Nu vet jag inte va fan jag ska köpa eller göra längre.
Fast du köpte ju VAG så du får skylla dej själv. Vi som kör franskt drabbas aldrig av problem.
Förresten lönar det sej knappt att byta glödstift på gamla bilar vad jag hört. Stor risk att det gamla stiftet går av i toppen och då måste den lyftas.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det där fick jag såklart äta upp.
-35,5 C imorse och bilen startade inte. Visade sej vara för kallt för dieselvärmaren att överhuvudtaget tända, så motorn blev aldrig tillräckligt ljummen för att kunna starta.

Fast du köpte ju VAG så du får skylla dej själv. Vi som kör franskt drabbas aldrig av problem.
Förresten lönar det sej knappt att byta glödstift på gamla bilar vad jag hört. Stor risk att det gamla stiftet går av i toppen och då måste den lyftas.
Letar bil. Vill ha en civic tourer men glödstift verkar vara en rysare som uppenbarar sig i det milspann där de flesta objekten ligger. Hittat skitfina ex med den där varningen i displayen. Brorsans har varnat nåt år men det löste sig med inlösen efter en tête-à-tête med ett mitträcke...
Får nog bli bensinare. Byta stift är illa nog.

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Letar bil. Vill ha en civic tourer glödstift verkar vara en rysare som uppenbarar sig i det milspann där de flesta objekten ligger. Hittat skitfina ex med den där varningen i displayen. Brorsans har varnat nåt år men det löste sig med inlösen efter en tête-à-tête med ett mitträcke...
Min 307 har haft ett dött glödstift i flera år.
Om ännu ett glödstift dör kan bilen inte regenerera DPF, och då dröjer det inte länge innan man får stanna i vägkanten.

Har funderat länge på hur jag ska lösa det om ett går av vid byte.
Förlängd tandläkarborr och dammsugare?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...