Idag, eller egentligen igår, om man ska vara petnoga, blev jag förbannad på både bilister och lastbilchaffisiar då jag åkte moped till jobbet. Åker på en 90-väg, moppen (som mig veterligen inte är trimmad) gör imponerande ca 70 km/h med vinden i ryggen. Det var ungefär den farten jag höll när först en Dodge RAM körde om onödigt nära. Efter den kom en Schenker-lastbil med trailer och låg bakom mig över ett krön, max 1,5 meter bakom moppen och med hörnet i sidled i höjd med sidan på moppen, så varken avstånd bakåt eller åt sidan höll idioten. När vi kom över krönet körde han om, höll ut lite, men gick in så snart lastbilen kommit förbi mig, men inte trailer, vilket gjorde att jag hade kanske en meter i sidled till trailern medans han körde om. Hur fan kan en yrkeschafför vara funtad på det sättet, att man inte visar mer hänsyn i trafiken. Tilläggas ska att det var inte nån mötande trafik heller. Det jag kan ta på mig är att jag har svårt att "ta plats" när jag kör moppe, jag försöker vara dumsnäll mot mina medtrafikanter och ligger långt ut på vägkanten, vilket ofta leder till såna här situationer. I just detta fallet höll jag faktiskt ut lite, låg mellan sidlinje och högra hjulspåret.
Dessa två trafikanter fick mig på dåligt humör hela förmiddagen och när jag på eftermiddagen körde hem var det jävligt nära att en annan, antagligen helt random schenkerförare som jag mötte, fick fingret av mig, men jag kom till sans. Just den som körde om mig kom från Skånes Fagerhult (känns lite gött att hänga ut chaffisen så gott jag kan iaf..haha)
Nu är det ju inga problem för mig att behålla lugnet och inte få panik när man känner sig skitliten bredvid stora bilar som kör om nära när man åker moppe, men jag tänker på stackars 15.-åringar som kanske är ute på någon av sina första turer på stor väg, hur lätt är det inte att en sån blir rädd, vinglar till och hamnar under ett par lastbilshjul?
Av just den här anledningen visar jag själv stor respekt när jag kör om höstar, cyklister, gångare osv oavsett om jag kör bil eller hoj.
Idag var det inga incidenter på moppen påväg till jobbet så idag är jag gladare. Förutom över att det är några få plus och regn. Det blir jag också lite förbannad över.