Idag är jag förbannad därför att...

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Samma gäller för motorcyklar med motorn på längden.......
View attachment 499053

men ventiljustering är bekvämt..... :)
Jo, det var en del gymnasticerande för att tråckla ur/i motorn ur ramen med garagedomkraft som hjälpmedel. Uppsidan var möjligen att det var bekväm arbetshöjd för själva bytet när man lyft upp spisen på arbetsbänk :)
Min hoj har dock inga hängpattar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känns igen, för byta Startmotor på en Renault 5 (?) fick jag riva hela avgassystemet för att komma åt startmotorn. Den största skillnaden mellan en MotoGP "prototyp" och en gathoj är att "prototypen" är byggd för att vara lätta att serva. En standardhoj är byggd för att vara så billig som möjligt att sätta ihop.
Gissar likadant på bilar , F1 lätt att serva, standardbil billig sätta ihop.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Känns igen, för byta Startmotor på en Renault 5 (?) fick jag riva hela avgassystemet för att komma åt startmotorn. Den största skillnaden mellan en MotoGP "prototyp" och en gathoj är att "prototypen" är byggd för att vara lätta att serva. En standardhoj är byggd för att vara så billig som möjligt att sätta ihop.
Gissar likadant på bilar , F1 lätt att serva, standardbil billig sätta ihop.
Jag tänker att de med flit gör bilen svårmekad. Har sett så mycket lösningar som inte är vettiga ur ett ekonomiskt eller ingenjörsperspektiv.
Genom att hindra hemmamekande blir det mer klir i kassan för verkstäderna som betalat dyrt för sin certifiering.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänker att de med flit gör bilen svårmekad. Har sett så mycket lösningar som inte är vettiga ur ett ekonomiskt eller ingenjörsperspektiv.
Genom att hindra hemmamekande blir det mer klir i kassan för verkstäderna som betalat dyrt för sin certifiering.
Jag tror snarare att idiotlösningarna kommer till under tidspress.
Och det är varken ekonomi eller ingenjörsperspektiv.
Och när det gäller ekonomi kan man för att förenkla satt samma tid för att montera 2 olika detaljer trots att det tar mer än dubbelt så lång tid montera den ena detaljen jämfört med den andra.
Jag har sett det .....
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag tror snarare att idiotlösningarna kommer till under tidspress.
Och det är varken ekonomi eller ingenjörsperspektiv.
Och när det gäller ekonomi kan man för att förenkla satt samma tid för att montera 2 olika detaljer trots att det tar mer än dubbelt så lång tid montera den ena detaljen jämfört med den andra.
Jag har sett det .....
Återigen från min egen erfarenhet inom bilindustrin - ekonomin styr. Att en lösning kan verka både ekonomiskt och ingenjörsmässigt dålig beror oftast på att man inte känner till monteringsordningen, mycket kommer som komplettenhet in till slutmonteringen - antingen förmonterat på sidobana eller hos underleverantör.
Dåliga lösningar kan även bero på att man köper enheter som tillverkas för flera bilmärken men sätter fast dem med en dålig (evt. dyr) lösning för att få ner totalkostnaden (verktygskostnaden).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Återigen från min egen erfarenhet inom bilindustrin - ekonomin styr. Att en lösning kan verka både ekonomiskt och ingenjörsmässigt dålig beror oftast på att man inte känner till monteringsordningen, mycket kommer som komplettenhet in till slutmonteringen - antingen förmonterat på sidobana eller hos underleverantör.
Dåliga lösningar kan även bero på att man köper enheter som tillverkas för flera bilmärken men sätter fast dem med en dålig (evt. dyr) lösning för att få ner totalkostnaden (verktygskostnaden).
Men det förutsätter ju att man vet vad saker kostar. Och det får inte vara så att man för tid valt samma tid för två olika men likartade jobb för att förenkla i kostnadsprogrammet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men det förutsätter ju att man vet vad saker kostar. Och det får inte vara så att man för tid valt samma tid för två olika men likartade jobb för att förenkla i kostnadsprogrammet.
Vi gjorde kalkyljobb på alla konstruktionslösningar - verktyg, detaljpris o monteringstid - mycket av det var uppskattningar, men enda sättet att få bort en billig lösning vara att bevisa att den innebar problem - först o främst inom garantitid och sedan livslängd. Det senare var mer svårt att bevisa om ändringar gjordes sent i ett projekt.
Uppskattningar stämde förvånansvärt väl, mycket bättre än statliga o kommunala byggprojekt :lol
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Junis första det är varmt inne för att det är varmt ute sova ute.

Inte en mygga ännu men plocka bort en spindel i full attack uppifrån och ett jävla tjatter på fåglarna.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top