TomK
hela världen är min rejsingbana
Och folk är godtrogna nog att betala handpenning utan att verifiera ägarskap mm. Gott om bedragare som håller på med sånt utan att de får stryk tillräckligt.
Och folk är godtrogna nog att betala handpenning utan att verifiera ägarskap mm. Gott om bedragare som håller på med sånt utan att de får stryk tillräckligt.
Precis båda parter dummaOch folk är godtrogna nog att betala handpenning utan att verifiera ägarskap mm. Gott om bedragare som håller på med sånt utan att de får stryk tillräckligt.
Jo, det var en del gymnasticerande för att tråckla ur/i motorn ur ramen med garagedomkraft som hjälpmedel. Uppsidan var möjligen att det var bekväm arbetshöjd för själva bytet när man lyft upp spisen på arbetsbänkSamma gäller för motorcyklar med motorn på längden.......
View attachment 499053
men ventiljustering är bekvämt.....
Känns igen, för byta Startmotor på en Renault 5 (?) fick jag riva hela avgassystemet för att komma åt startmotorn. Den största skillnaden mellan en MotoGP "prototyp" och en gathoj är att "prototypen" är byggd för att vara lätta att serva. En standardhoj är byggd för att vara så billig som möjligt att sätta ihop.Peugeot 307.
Jag tänker att de med flit gör bilen svårmekad. Har sett så mycket lösningar som inte är vettiga ur ett ekonomiskt eller ingenjörsperspektiv.Känns igen, för byta Startmotor på en Renault 5 (?) fick jag riva hela avgassystemet för att komma åt startmotorn. Den största skillnaden mellan en MotoGP "prototyp" och en gathoj är att "prototypen" är byggd för att vara lätta att serva. En standardhoj är byggd för att vara så billig som möjligt att sätta ihop.
Gissar likadant på bilar , F1 lätt att serva, standardbil billig sätta ihop.
Jag tror snarare att idiotlösningarna kommer till under tidspress.Jag tänker att de med flit gör bilen svårmekad. Har sett så mycket lösningar som inte är vettiga ur ett ekonomiskt eller ingenjörsperspektiv.
Genom att hindra hemmamekande blir det mer klir i kassan för verkstäderna som betalat dyrt för sin certifiering.
Återigen från min egen erfarenhet inom bilindustrin - ekonomin styr. Att en lösning kan verka både ekonomiskt och ingenjörsmässigt dålig beror oftast på att man inte känner till monteringsordningen, mycket kommer som komplettenhet in till slutmonteringen - antingen förmonterat på sidobana eller hos underleverantör.Jag tror snarare att idiotlösningarna kommer till under tidspress.
Och det är varken ekonomi eller ingenjörsperspektiv.
Och när det gäller ekonomi kan man för att förenkla satt samma tid för att montera 2 olika detaljer trots att det tar mer än dubbelt så lång tid montera den ena detaljen jämfört med den andra.
Jag har sett det .....
Men det förutsätter ju att man vet vad saker kostar. Och det får inte vara så att man för tid valt samma tid för två olika men likartade jobb för att förenkla i kostnadsprogrammet.Återigen från min egen erfarenhet inom bilindustrin - ekonomin styr. Att en lösning kan verka både ekonomiskt och ingenjörsmässigt dålig beror oftast på att man inte känner till monteringsordningen, mycket kommer som komplettenhet in till slutmonteringen - antingen förmonterat på sidobana eller hos underleverantör.
Dåliga lösningar kan även bero på att man köper enheter som tillverkas för flera bilmärken men sätter fast dem med en dålig (evt. dyr) lösning för att få ner totalkostnaden (verktygskostnaden).
Vi gjorde kalkyljobb på alla konstruktionslösningar - verktyg, detaljpris o monteringstid - mycket av det var uppskattningar, men enda sättet att få bort en billig lösning vara att bevisa att den innebar problem - först o främst inom garantitid och sedan livslängd. Det senare var mer svårt att bevisa om ändringar gjordes sent i ett projekt.Men det förutsätter ju att man vet vad saker kostar. Och det får inte vara så att man för tid valt samma tid för två olika men likartade jobb för att förenkla i kostnadsprogrammet.
Skapa en.Finns det någon OT-tråd för bilrelaterade diskussioner?
Skaffa fladdermöss. De kan välta i sig ca 1000 myggor i timmenHur mycket myggor som helst
Skaffa fladdermöss. De kan välta i sig ca 1000 myggor i timmen
Sätt upp en skylt med texten: gott om myggHur gör man det? Jag har haft en holk åt dom i minst 5 år, kanske rent av 10 år men har inte lyckats få några gäster.
Jo... Min myggfångare har aldrig tagit så mycket på så kort tid. Och ändå är det mycket kvar.Hur mycket myggor som helst
Det åskskurar. :/Det är söndag och + 20 grader och jag hör inte en enda hoj, ut å ååk !!!
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |