Idag är jag förbannad därför att...

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
- Jag kan tänka mig att skicka in anmälan, men den där jössen svarar inte på anrop. Samtidigt vet jag inte hur han skulle kunna göra anspråk på hojen utan att röja sin identitet, vilket han uppenbarligen är rädd för.
Du har en swish från honom, då har du också hans namn. Du kan uppskatta hans ålder och därmed försöka identifiera honom via ratsit.se
Sök på namnet, begränsa åldersurvalet och län/kommun så borde du ganska raskt kunna få ner antalet möjliga personer (surt om han heter Sven Andersson eller dylikt, då faller förslaget).
Får du ett fåtal träffar så kan en del sorteras bort om de inte har dolt sina telefonnummer (du kan ta viss hjälp av hitta.se också)
De som har villa, Volvo o vovve kan troligen också sorteras bort.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Du har en swish från honom, då har du också hans namn. Du kan uppskatta hans ålder och därmed försöka identifiera honom via ratsit.se
Sök på namnet, begränsa åldersurvalet och län/kommun så borde du ganska raskt kunna få ner antalet möjliga personer (surt om han heter Sven Andersson eller dylikt, då faller förslaget).
Får du ett fåtal träffar så kan en del sorteras bort om de inte har dolt sina telefonnummer (du kan ta viss hjälp av hitta.se också)
De som har villa, Volvo o vovve kan troligen också sorteras bort.
- Han är identifierad från början, men besvarar inte kontaktförsöken från vare sig mig eller polisen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Han ligger inte skadad i någon närliggande skogsdunge?

Ägarbyte görs väl via telefon idag som alternativ till andra sätt, hade han inget id med sig när den fina blåa Hondan hämtades ?
- Ägarbyte görs via telefon ja, men du måste lik förbenat skanna in matrixkoden på regbeviset. Och det kunde vi alltså inte göra pga att regbeviset fanns på annan ort..när den svarta Hondan hämtades.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
FAst att göra ägarbytet med en gång är bra för dig som säljare, för annars kan det börja ramla in parkeringsböter, poliser som vill prata med snubben som drog från dem och massa annat drygt skit.
- Som jag sagt några gånger tidigare så kan jag inte göra något ägarbyte förrän han hör av sig med sina uppgifter. Inte har jag någon brådska med det heller. Jag avvaktar några dagar och hör med polisen ang. vad lagen säger.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Är inte detta värsta mardrömmen med att ha sålt ett fordon? Jag hade varit rädd för vad den här uppenbart gränsöverskridande individen gör med ett på mig registrerat fordon.
Kanske förstorar jag riskerna? Du har fått pengar och sen bränner han omkring på en mc du är registrerad ägare till?
Kan man stöldanmäla lite godtyckligt utifrån hur saken utvecklar sig? Kvitto och kvitto. Swish är ju en dokumenterad transaktion. Men vad mer som gäller runt den betalningsformen vet jag inte. Var pengarna för mc, massage med happy ending eller knark och hur ser rättsväsendet på det?
Lycka till med uppgifterna!

Edit;
Skulle svarat med citat, @MickeZX7R
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är inte detta värsta mardrömmen med att ha sålt ett fordon? Jag hade varit rädd för vad den här uppenbart gränsöverskridande individen gör med ett på mig registrerat fordon.
Kanske förstorar jag riskerna? Du har fått pengar och sen bränner han omkring på en mc du är registrerad ägare till?
Kan man stöldanmäla lite godtyckligt utifrån hur saken utvecklar sig? Kvitto och kvitto. Swish är ju en dokumenterad transaktion. Men vad mer som gäller runt den betalningsformen vet jag inte. Var pengarna för mc, massage med happy ending eller knark och hur ser rättsväsendet på det?
Lycka till med uppgifterna!

Edit;
Skulle svarat med citat, @MickeZX7R
- Tackar för dina tankar. Jag förlitar mig på polisernas ord sålänge inget nytt tillkommer. Enligt dem har jag alltså inget att oroa mig för, eftersom jag har skriven kvittens på köpet och erbjudit mig ägarbyte vid 2-3 tillfällen utan köparens återkoppling. Köparen har all möjlighet att höra av sig till mig eller polisen o antingen erbjuda sina uppgifter för ägarbyte, eller kräva något...vetefan vad i så fall.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det kanske skulle funkat ifall han hade betalat med kontanter men du sa ju att han betalade med Swish.
- Det stämmer, men för att han ska kunna hävda någon rätt öht i det här ärendet krävs att han identifierar sig, och det vill han uppenbarligen inte. Sen har ju polisen redan ett ärende med mitt vittnesutlåtande dessutom. Svårt läge att driva något påhitt från hans sida, känns det som.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Som jag sagt några gånger tidigare så kan jag inte göra något ägarbyte förrän han hör av sig med sina uppgifter. Inte har jag någon brådska med det heller. Jag avvaktar några dagar och hör med polisen ang. vad lagen säger.

Poliser är inte jurister och kan inte alltid lagen så man ska vara försiktig med att lyssna på vad dom säger.

Dom har väl läst lite mer juridik än medelsvensson men dom hör sällan till begåvningsreserven särskilt de senaste åren då intagningskraven sänkts ordentligt till polisskolan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Det stämmer, men för att han ska kunna hävda någon rätt öht i det här ärendet krävs att han identifierar sig, och det vill han uppenbarligen inte. Sen har ju polisen redan ett ärende med mitt vittnesutlåtande dessutom. Svårt läge att driva något påhitt från hans sida, känns det som.

Du kan ju räkna med att han kommer tillbaka när han slutat oroa sig för polisen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Du kan ju räkna med att han kommer tillbaka när han slutat oroa sig för polisen.
- Ja han är välkommen tillbaka om han har några ytterligare fordringar utöver motorcykeln som han betalt och signerat kontrakt på som innefattade bl.a. "..besiktigad, provad och godkänd av köparen..signatur, datum."

Men det låter som du hoppas på att han ska ställa till problem för mig, av någon anledning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Ja han är välkommen tillbaka om han har några ytterligare fordringar utöver motorcykeln som han betalt och signerat kontrakt på som innefattade bl.a. "..besiktigad, provad och godkänd av köparen..signatur, datum."

Men det låter som du hoppas på att han ska ställa till problem för mig, av någon anledning.

Hoppas? Är du dum eller?
Jag försöker ge dig råd så att du ska vara förberedd och du tror jag vill att det ska gå dåligt för dig?

Lycka till!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag skulle ringa transportstyrelsen och förklara läget och säga att du vill få ägarbytet genomfört med den info och de kvitton du har.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top