Idag är jag förbannad därför att...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
- Betalningen skedde via Swish ja, och jag har en SMS-konversation med köpraen.
Köparen svarar inte på samtal från mig eller polisen. Jag har -senast igår innan polisen ringde - påpekat för honom att ägarbytet inte kan ske förrän jag fått hans person- och körkortsnummer. Tystnad från honom.

Du ska nog ändå vänta en avsevärd tid innan du säljer hojen igen för om köparen kommer tillbaka och begär att få hojen har han ändå rätten på sin sida.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ah, svarar han inte blir det väl lite annan vinkel på saken. Men det låter ju jävligt knepigt av honom att ge dig pengar och sedan inte vilja ha ägarbytet. Fast han kanske hade tänkt att du skulle få en massa parkeringsböter, och nu när polisen är ute efter honom vill han absolut inte dela med sig av information...
- Polisens teori är att han dragit ner i grönsakerna och sedan lämnat platsen. Incitament för det beteendet: inget körkort, ingen försäkring, avställd motorcykel. + möjligen annan kriminell agenda som gör att han inte hör av sig till någon alls trots att han inte ens står som ägare på hojen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Polisens teori är att han dragit ner i grönsakerna och sedan lämnat platsen. Incitament för det beteendet: inget körkort, ingen försäkring, avställd motorcykel. + möjligen annan kriminell agenda som gör att han inte hör av sig till någon alls trots att han inte ens står som ägare på hojen.
Skulle inte vara hemskt överraskande om han var full och/eller hög.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
FAst att göra ägarbytet med en gång är bra för dig som säljare, för annars kan det börja ramla in parkeringsböter, poliser som vill prata med snubben som drog från dem och massa annat drygt skit.
- Ja...eller så anmäler jag fordonstöld.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
- Nej, jag har sålt en avställd hoj till en person utan körkort.
Antingen har du sålt den, dvs gjort ägarbytet eller så har du lånat ut den.
Jag skulle aldrig släppa iväg ett fordon innan ägarbytet är klart. Så gjorde en bekant till en pizzabagare i Örebro för 35 år sen. När det började drälla in parkeringsböter besöktes varenda pizzeria i Örebro. Idag hade det blivit besvärligt...

Jag har förstås själv gjort missen att sälja en bil till en kille med tillfälligt personnummer en gång. Jag tänkte inte på att han var född den 85:e mars eller vad det var. Anmälan kom i retur.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Ja fast helst hade jag ju hämtat hem den. Ypperligt skick och förmodligen helt oskadad motor 😪
Det är nog bara att hämta hem, meddela polisen bara. Iom att du står som ägare så kan du få räkningar för skador på mark etc (tror jag iallafall, kolla).

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Ägarbyte görs väl via telefon idag som alternativ till andra sätt, hade han inget id med sig när den fina blåa Hondan hämtades ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog läge att hämta den innan köparen hämtat den för det verkar ju som att köparen inte vill stå som ägare och då kan du tvinga denne att signera ägarbytet innan han får hojen.

Fast egentligen har du ju inte ens rätt att hämta hem den eftersom du sålt den men jag skulle göra det ändå. Hellre än att stå som ägare till ett fordon som uppenbarligen ägs av någon som vill att gamla ägaren ska vara ansvarig för all skit denne gör.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Det är nog läge att hämta den innan köparen hämtat den för det verkar ju som att köparen inte vill stå som ägare och då kan du tvinga denne att signera ägarbytet innan han får hojen.
- Köparen vill inte synas i sömmarna av vare sig mig eller polisen, och eftersom ingen av oss parter får tag i den gynnaren, kan jag inte heller frånsäga mig ägandeskapet till hojen. Eftersom jag varit i kontakt med polisen o lämnat min statement, fick jag också veta att jag inte har något att oroa mig för eftersom åtminstone jag har ett skrivet kontrakt.
Men att hämta hem hojen...ja det skulle jag göra direkt om det inte var så jävla långt till Skåne o jag behövs här på jobbet om vi ska kunna hålla stånd mot ryssen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Polisen kan säga massor av saker som inte stämmer senare, så lita inte för mycket på vad de säger till dig.
Jag hade nog gjort mitt bästa för att bli av med hojen. Jag hade en farbror som var lite skumrask, och jag vet att han flera gånger köpte fordon och skeppade dem till baltstaterna utan att byta ägare för att inte dyka upp som handlare och b bli tvungen att betala skatt, och de gamla ägarna fick vackert betala skatt och registeravgifter och allt sånt skit och kunde inte avregistrera fordonet, för de hade det ju inte längre. Och nuförtiden kan man inte bara sluta betala registeravgiften, då kommer inkasso på den.
Har iofs för mig att det var ett stort nog problem att det skulle ändras regler om det.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Polisen kan säga massor av saker som inte stämmer senare, så lita inte för mycket på vad de säger till dig.
Jag hade nog gjort mitt bästa för att bli av med hojen. Jag hade en farbror som var lite skumrask, och jag vet att han flera gånger köpte fordon och skeppade dem till baltstaterna utan att byta ägare för att inte dyka upp som handlare och b bli tvungen att betala skatt, och de gamla ägarna fick vackert betala skatt och registeravgifter och allt sånt skit och kunde inte avregistrera fordonet, för de hade det ju inte längre. Och nuförtiden kan man inte bara sluta betala registeravgiften, då kommer inkasso på den.
Har iofs för mig att det var ett stort nog problem att det skulle ändras regler om det.
- Jag kan tänka mig att skicka in anmälan, men den där jössen svarar inte på anrop. Samtidigt vet jag inte hur han skulle kunna göra anspråk på hojen utan att röja sin identitet, vilket han uppenbarligen är rädd för.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
- Jag står som registrerad ägare hos Transportstyrelsen, åtminstone.
Men det finns ett kontrakt på att du sålt den. Du äger den inte längre, och har bara misslyckats med att få ägarbytet registrerat. Se till att bli av med registreringen så fort som möjligt. Det enklaste sättet tror jag är att få den skrotad. Den är ju ändå kraschad och oförsäkrad så vitt jag förstår?
Och den egentliga ägaren och brukaren kan väl alltid erbjudas att hämta den innan skrotningen om han nu skulle tycka att det är en dålig idé.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln