Idag är jag förbannad därför att...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Uppdatering - 8 får döda ca en halvmil bort natten till idag....
Bor inte du på en Ö? Hur fan lyckas vargjäveln ens ta sig dit? Gotland exempelvis har mig veterligen ingen varg så hur fan tar de sig över till er? Kan de simma så långt eller går de över isen om havet fryser (fryser det ens hela vägen ut?)? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bor inte du på en Ö? Hur fan lyckas vargjäveln ens ta sig dit? Gotland exempelvis har mig veterligen ingen varg så hur fan tar de sig över till er? Kan de simma så långt eller går de över isen om havet fryser (fryser det ens hela vägen ut?)? :va
Jo, på vintern fryser det (inte alla år-men), men de kan nog simma, från Finska sidan så det inte speciellt långt mellan öarna även om det är längre totalt än till Sverige, du eller jag kan bra göra det också. Gotland har väl ingen skärgård på det sättet?

För något decennium sedan, när vi växte upp, så fanns de typ i Lappland i mörka skogarna, men de har spridit sig söderut mycket de senaste 10-15 åren eller så.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Norrländskt praktiserande? Skjut. Gräv ner. Tig!

Möjligheten finns men det kan också vara så att vargarna helt enkelt bara passerade här och fortsatte vidare.
Kan också vara så att länsstyrelsen stod för skjutningen, dom är ju rätt hemlighetsfulla.

Det var nog två vargar här och dom tog lite renar här också. Jag tror inte länsstyrelsen vill ha varg bland renarna och inte heller renägarna.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En ensam varg kan nog mycket väl ta livet av en vuxen människa. Det finns ju gott om fall där någon satt livet till i en hund-attack, och en vild varg torde vara lite vassare motståndare än en ilsken labrador. Ända anledningen till att vi människor har någon chans över huvud taget, är ju att vi är kloka nog att utveckla vapen, men de skall vi ju inte ha heller som privatpersoner.
Däremot så är de ju hyfsat intelligenta rovdjur, och risk/belöning är ju a och o för dess överlevnad, aå att så länge det finns inhängnat boskap som inte kan fly, är risken för att de går på människor liten, och som fullvuxen man så kommer både barn och äldre kvinnor att gå först ur konfektasken så att säga.

Jag är inte för dens skull för utrotning av djur som så, men det måste finnas habitat. På Åland finns liksom ingen skog på det sättet, det är ett par dussin träd, och sen kommer nästa by.
Då kommer en varg som lär ska kunna ströva uppå 30 mil om dagen garanterat att komma i kontakt med människor, ofta, och troligen också nära. Ju mer den gör det desto mindre skygg för människor kommer den att bli, och råkar den vara hungrig i närheten av en människa som inte har koll, så är det bara en tidsfråga innan något händer.

Och det verkar finnas ett par stycken ev (minst en) just nu på ön. Får väl hoppas det blir ett kort besök innan det drabbar djurägare eldyl.

Edit: too late...
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Centralenheten till larmet blev svart (ja, displayen iaf) för några dagar sedan. Det är ett larm som köpts, inte hyrts per månad så en relativt stor investering för sju år sedan eftersom det var trist att betala 20-30 spänn extra varje månad för evigt ifall man ville ha tixempel en extra dörrmagnet från den föregående leverantören. Vi betalar bara månadsvis för att vara uppkopplade till väktare vilket kändes som en mindre summa i sjön.

Tekniker trollades fram, faktiskt rimligt fort redan nästa em, tog en titt på centralen och sa "wow, den var gammal". Trots att han jobbat ett helt år redan :rolleyes: hade han inte träffat på någon sådan hos en kund. Han hade ett batteri i handen han förmodligen trodde skulle lösa problemet som jag såg redan när han kom att han inte skulle komma någonvart med alls.

Efter att ha hjälpt stackaren med en skruvmejsel som faktiskt kom åt skruvarna där de monterat lådan konstaterade han att inget fanns att göra. "Ring kundtjänst, tjata på dem, jag tycker ni ska ha en ny central för lång och trogen tjänst."

Visst, säkert (klappade honom lite vänligt på huvudet i mina tankar). Men ringde iaf kundtjänst. Efter en stund kom de fram till två förslag. Eftersom de inte hade den centralen längre och inga reservdelar så kunde jag endera köpa deras nya fina system för rabatterat pris - 25000 spänn, eller enbart en ny central likadan som den gamla fast nyare modell - enbart 5000 spänn. Kostnad för den senare var egentligen 10000, men vi har nyligen bytt GSM-delen för just 5000 spänn pga 2G/3G-nedstängning. Med tanke på hur lätt det var att dra av de pengarna nu känner jag att det nog inte var riktigt självkostnadspris då.

Inget av alternativen var speciellt tilltalande (och att skicka in vår enhet på service skulle enligt säljaren på kundtjänst kosta minst lika mycket som en ny), så jag killgissade lite på den enda del med låga odds för trasighet jag kunde testa i burken och kom fram till att AC/DC-omvandlaren förmodligen inte ska visa slumpvisa värden mellan 3 och 5 volt på utgången, ffa när den är specad till 7.5V. Beställde en ny på chans för 424 spänn (inkl moms och frakt) som anlände nästa dag. Centralen fungerar igen efter byte av denna.

TL;DR: Inte imponerad av insatsen från egentligen någon del av leverantören av vårt larmsystem.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Var ni hemma när det hände iaf? (Trist på enda nyckeln under en semester i sydfrankrike)

Tråkigt som fan det där.
Ja, tack och lov skedde det hemma. Bröts av när den satt i topboxen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Snubben som köpte min CBR1000RR har dragit av vägen med den och ut på en åker.
Monterat av regskylten och lämnat den. Han hade inget körkort, ingen försäkring och hojen var avställd - som jag informerade tydligt om när han hämtade den.

Ägarbytet har inte än gått igenom, så rent juridiskt är hojen min. Vore gott att få hem den, så har jag både fått fullt betalt för den och hojen gratis i retur att se över/fixa i ordning.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Snubben som köpte min CBR1000RR har dragit av vägen med den och ut på en åker.
Monterat av regskylten och lämnat den. Han hade inget körkort, ingen försäkring och hojen var avställd - som jag informerade tydligt om när han hämtade den.

Ägarbytet har inte än gått igenom, så rent juridiskt är hojen min. Vore gott att få hem den, så har jag både fått fullt betalt för den och hojen gratis i retur att se över/fixa i ordning.
Gäller inte ägarbytet från det datum du angett på pappret eller i appen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Snubben som köpte min CBR1000RR har dragit av vägen med den och ut på en åker.
Monterat av regskylten och lämnat den. Han hade inget körkort, ingen försäkring och hojen var avställd - som jag informerade tydligt om när han hämtade den.

Ägarbytet har inte än gått igenom, så rent juridiskt är hojen min. Vore gott att få hem den, så har jag både fått fullt betalt för den och hojen gratis i retur att se över/fixa i ordning.

Det fungerar inte riktigt så juridiskt.

Vem hojen är skriven på är av underordnad betydelse så länge köparen har kvitto på köpet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
- Ägarbytet gjordes inte vid överlämnandet eftersom regbeviset fanns i en annan stad.
Du har alltså lånat ut en avställd hoj till någon som inte har körkort? Det finns risker att göra så även om det verkar ha gått "bra " den här gången.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Om man utgår ifrån att köparen har ett kvitto. I övrigt är det inte längre ett polisärende.
Det har ju skett en rätt stor transaktion med, som jag antar inte var i kontanter?
Det finns antagligen lite SMS eller annan kommunikation om köpet med?

Skulle du behålla hojen och pengarna så är det nog rent bedrägeri. Oaktat lagen så är det jävligt oärligt beteende.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det har ju skett en rätt stor transaktion med, som jag antar inte var i kontanter?
Det finns antagligen lite SMS eller annan kommunikation om köpet med?

Skulle du behålla hojen och pengarna så är det nog rent bedrägeri. Oaktat lagen så är det jävligt oärligt beteende.
- Betalningen skedde via Swish ja, och jag har en SMS-konversation med köpraen.
Köparen svarar inte på samtal från mig eller polisen. Jag har -senast igår innan polisen ringde - påpekat för honom att ägarbytet inte kan ske förrän jag fått hans person- och körkortsnummer. Tystnad från honom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Betalningen skedde via Swish ja, och jag har en SMS-konversation med köpraen.
Köparen svarar inte på samtal från mig eller polisen. Jag har -senast igår innan polisen ringde - påpekat för honom att ägarbytet inte kan ske förrän jag fått hans person- och körkortsnummer. Tystnad från honom.
Ah, svarar han inte blir det väl lite annan vinkel på saken. Men det låter ju jävligt knepigt av honom att ge dig pengar och sedan inte vilja ha ägarbytet. Fast han kanske hade tänkt att du skulle få en massa parkeringsböter, och nu när polisen är ute efter honom vill han absolut inte dela med sig av information...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top