Centralenheten till larmet blev svart (ja, displayen iaf) för några dagar sedan. Det är ett larm som köpts, inte hyrts per månad så en relativt stor investering för sju år sedan eftersom det var trist att betala 20-30 spänn extra varje månad för evigt ifall man ville ha tixempel en extra dörrmagnet från den föregående leverantören. Vi betalar bara månadsvis för att vara uppkopplade till väktare vilket kändes som en mindre summa i sjön.
Tekniker trollades fram, faktiskt rimligt fort redan nästa em, tog en titt på centralen och sa "wow, den var gammal". Trots att han jobbat ett helt år redan
hade han inte träffat på någon sådan hos en kund. Han hade ett batteri i handen han förmodligen trodde skulle lösa problemet som jag såg redan när han kom att han inte skulle komma någonvart med alls.
Efter att ha hjälpt stackaren med en skruvmejsel som faktiskt kom åt skruvarna där de monterat lådan konstaterade han att inget fanns att göra. "Ring kundtjänst, tjata på dem, jag tycker ni ska ha en ny central för lång och trogen tjänst."
Visst, säkert (klappade honom lite vänligt på huvudet i mina tankar). Men ringde iaf kundtjänst. Efter en stund kom de fram till två förslag. Eftersom de inte hade den centralen längre och inga reservdelar så kunde jag endera köpa deras nya fina system för rabatterat pris - 25000 spänn, eller enbart en ny central likadan som den gamla fast nyare modell - enbart 5000 spänn. Kostnad för den senare var egentligen 10000, men vi har nyligen bytt GSM-delen för just 5000 spänn pga 2G/3G-nedstängning. Med tanke på hur lätt det var att dra av de pengarna nu känner jag att det nog inte var riktigt självkostnadspris då.
Inget av alternativen var speciellt tilltalande (och att skicka in vår enhet på service skulle enligt säljaren på kundtjänst kosta minst lika mycket som en ny), så jag killgissade lite på den enda del med låga odds för trasighet jag kunde testa i burken och kom fram till att AC/DC-omvandlaren förmodligen inte ska visa slumpvisa värden mellan 3 och 5 volt på utgången, ffa när den är specad till 7.5V. Beställde en ny på chans för 424 spänn (inkl moms och frakt) som anlände nästa dag. Centralen fungerar igen efter byte av denna.
TL;DR: Inte imponerad av insatsen från egentligen någon del av leverantören av vårt larmsystem.