Idag är jag förbannad därför att...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Behövde komplettera med ett dussintal markplattor för att få klart lite här hemma innan det är dags att gå tillbaka till jobbet. Går in på Bauhaus hemsida och ser att de har rätt plattor hemma. Kopplar släpet och tar mig ut till butiken, men möts av en tom pall där plattorna ska ligga. Dubbelkollar hemsidan igen, jodå, 53 stycken ska finnas. Hugger tag i en personal och frågar om de har plattor liggandes någon annanstans och får till svar att ”nej, de där är slut för tillfället”. Påpekar att det är lite onödigt att publicera ett saldo på hemsidan om det ändå inte stämmer, men får bara en axelryckning som respons.

Kan tillägga att det här inte är första gången det händer på den butiken och hade rätt plattor funnits någon annanstans i stan så hade jag köpt dem där istället.

IMG_2003.png

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Behövde komplettera med ett dussintal markplattor för att få klart lite här hemma innan det är dags att gå tillbaka till jobbet. Går in på Bauhaus hemsida och ser att de har rätt plattor hemma. Kopplar släpet och tar mig ut till butiken, men möts av en tom pall där plattorna ska ligga. Dubbelkollar hemsidan igen, jodå, 53 stycken ska finnas. Hugger tag i en personal och frågar om de har plattor liggandes någon annanstans och får till svar att ”nej, de där är slut för tillfället”. Påpekar att det är lite onödigt att publicera ett saldo på hemsidan om det ändå inte stämmer, men får bara en axelryckning som respons.

Kan tillägga att det här inte är första gången det händer på den butiken och hade rätt plattor funnits någon annanstans i stan så hade jag köpt dem där istället.

View attachment 502048
Avd "ett system är inte bättre än personen som använder det".
Det är antagligen en effekt av att någon scannat en annan liknande vara som kostar lika mycket (nejdå jag jobbar inte alls med system)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

View attachment 502048
53 är ändå rätt lite på en sådan produkt.
Tyvärr så finns det så mycket oärliga människor att man alltid får ett litet svinn, och även på en liten ort så omsätter de troligen 5-10 k av dom där över sommaren, så 53 i diff i saldot är försvinnande. Har du 10k artiklar i butiken och kanske 4-5 personer som jobbar så börjar man snart fatta att det alltid kommer att finnas något saldo som inte stämmer 100%.

Dessutom så uppdateras inte alltid saldo i realtid från kassan, utan kan göras i timkörningar tex.

Men ja av den anledningen så är webshoppar som inte har saldo utskrivet, utan säger tex "snart slut" istf 53st, på en produkt när någon mycket väl kan köpa 53st+ medan du stöpslar släpvagnen, ibland bättre.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
53 är ändå rätt lite på en sådan produkt.
Tyvärr så finns det så mycket oärliga människor att man alltid får ett litet svinn, och även på en liten ort så omsätter de troligen 5-10 k av dom där över sommaren, så 53 i diff i saldot är försvinnande. Har du 10k artiklar i butiken och kanske 4-5 personer som jobbar så börjar man snart fatta att det alltid kommer att finnas något saldo som inte stämmer 100%.

Dessutom så uppdateras inte alltid saldo i realtid från kassan, utan kan göras i timkörningar tex.

Men ja av den anledningen så är webshoppar som inte har saldo utskrivet, utan säger tex "snart slut" istf 53st, på en produkt när någon mycket väl kan köpa 53st+ medan du stöpslar släpvagnen, ibland bättre.
Härom året var jag med om samma sak hos en annan bygghandel och när jag påpekade att det var slut trots att hemsidan sade annat fick jag till svar att ”det där har inte stämt på hela sommaren”.

Jag förstår att det kan bli fel ibland och det finns såklart en möjlighet att någon varit och tömt lagret efter senaste uppdateringen men i det andra fallet jag nämner här ovan så verkar det dessutom vara ett rätt svalt intresse att rätta till felaktiga saldon. Det är ju aldrig lättare än när det är helt tomt tänker jag, men jag har nog för höga förväntningar i allmänhet.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Härom året var jag med om samma sak hos en annan bygghandel och när jag påpekade att det var slut trots att hemsidan sade annat fick jag till svar att ”det där har inte stämt på hela sommaren”.

Jag förstår att det kan bli fel ibland och det finns såklart en möjlighet att någon varit och tömt lagret efter senaste uppdateringen men i det andra fallet jag nämner här ovan så verkar det dessutom vara ett rätt svalt intresse att rätta till felaktiga saldon. Det är ju aldrig lättare än när det är helt tomt tänker jag, men jag har nog för höga förväntningar i allmänhet.
Korrekt.

Sedan är ju risken att du pratat med någon som inte _Kan_ justera saldot.
Det är ju inte sånt man vill att alla som kommer in och ströjobbar har tillgång till att göra, då det blir jevligt mycket lättare att förskingra grejer om man kan det.
Så på sommaren när det är mycket extrapersonal....

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan bli en lång diskussion här.....
Du har troligen rätt om toadörren
Toalocket har visat sig fungera så att antalet e-coli bakterier i luften minskar om man spolar med nedfällt lock. Toadörr som är stängd skulle eventuellt kunna minska mängden e-coli bakterier i rummen utanför, men det är nog marginellt.

Men...... att locket är uppfällt kan innebära att "brukaren" ville göra en hygienkontroll efter spolning, dvs kolla att stolsinteriören var blank o fin istället för att påminna om ett kletigt jordskred - att därefter fälla ner locket är inte helt nödvändigt

Om locket är uppfällt och stolsinteriören kletig får mig ibland att fundera om "brukaren" ens brytt sig om att använda toapapper - vem vet, hen kanske bara drog upp brallorna och gick rakt ut.

F.ö. kan den som vill grotta ner sig i ämnet resa till Kina - snuskigare toaletter har jag aldrig sett. Deras offentliga toaletter på ex. bensinstationer är oftast en lång rad bås - ibland med dörr eller draperi men oftast utan. Hål i golvet och en befolkning som inte kan sikta, det gäller att stå f-n så bredbent om man behöver göra nummer två och aldrig släppa ner brallorna på golvet.
Spolning??? Tja, möjligen en gång om dagen om det inte råder vattenbrist.
En offentlig toalett i norra Kina besökte jag under en vinter, -10 grader, ylande vind, ett helt kalt rum i betong med enbart ett plastförhänge. Rummet var ca 3x3 meter med ett ganska rejält hål i mitten. Igenom hålet såg man ner till marken (byggnaden stod på en sluttning) ca 2-3 m nedanför. Upp från marken reste sig en stelfrusen pyramid av ....... nästan ända upp till golvnivå och genom hålet strömmade vinden rakt upp i rumpan.
Å andra sidan, känner du lukten av det så har du redan partiklar av det i näsan så... Koncentrationen av partiklar i luften lär väl aldrig vara större än just när du sitter där och klämmer, överlever man att vistas i samma rum som man sitter och skiter i så överlever man nog att vistas i rummet utanför oavsett om lock eller dörr lämnas i öppet eller stängt tillstånd efteråt. Men det är bara min hypotes.

Personligen stänger jag alltid locket, men det är av strikt praktiska skäl då hundjäveln dricker ur toan annars... :zpy vore det inte för hunden så skulle jag nog lämna toan så som jag brukat den, dvs lock och sits uppe efter att ha pissat, lock öppet och sitsen nere efter att ha skitit och så vidare, och sen får näste hen på plats konfigurera saker och ting så som de behagar. Varför bemöda sig med merjobbet att alltid stänga när näste person då oundvikligen måste öppna? Eller ja, förutsatt att man inte är lagd på så sätt att man föredrar att bara sätta sig på en stängd toalett och uträtta sina behov. Men är man det så förtjänar man fan att behöva stänga personligen innan man begår dylikt uppsåtligt brott mot anständigheten...

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kylskåpet och frysboxen är aldrig öppna, rörelserna för att stänga är exakt lika som skithusdörr och toalettsits.

Tycker bara det ser ociviliserat ut när saker står öppna som är menade att vara stängda.
Det finns film på hur mycket vattenstänk det kommer upp vid spolning och innehållande det som legat i toan. Hamnar på kläder, väggar, golv och din tandborste mm... Efter att sett mängden bakterier som man dokumenterat, så spolar jag alltid med stängt lock. Alltid. Så locket fyller ett syfte.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Eftersom forskningen visar att man tömmer blåsan bättre när man sitter och kissar gör jag så. Det sägs minska prostataproblem över tid.
För nåt tiotal år sen läste jag att forskning även visade att toalettutrymmen generellt är renare efter smarttelefonernas inträde.
Hemma så blir det så... Bra tillfälle att få vara ifred och bara sitta ett tag. Något jag praktiserat ända sedan jag flyttade till eget på 90-talet. Stå upp och pissa = små partiklar som stänker upp oavsett hur bra man siktar.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Det finns film på hur mycket vattenstänk det kommer upp vid spolning och innehållande det som legat i toan. Hamnar på kläder, väggar, golv och din tandborste mm... Efter att sett mängden bakterier som man dokumenterat, så spolar jag alltid med stängt lock. Alltid. Så locket fyller ett syfte.
Detta är även mitt skäl till att alltid lägga locket på hemma, och den vanan följer oftast med dit jag går. Ja, och att jag en gång tappat en tandborste i min vid den tiden vanligtvis öppna holk. Livet är för kort för att spendera tid på att fiska upp grejer ur toaletten i onödan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där med saldot är inte lätt. I min webbshop så försvinner tex produkter ur saldot när kunder har lagt produkter i varukorgen och om kunden lämnar varukorgen så är saldot tomt tills jag rensar bort lämnade varukorgar.

Sen om jag säljer utanför webbshoppen så hänger inte heller saldot med. Eller om en vara är dålig på något sätt så att man inte vill sälja den, eller bara försvunnen osv.
Eller ifall man har kombinationer så kan samma produkter ligga på två olika platser i webbshoppen. Tex har jag flerpack med rabatt och tar någon ett storpack försvinner flertalet produkter ur grundproduktens lager men inte i shoppens saldo.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Var sak på sin plats var det ja...

Ungar går ju att lära, försök säga åt en sambo, 30+, att "Sätt tillbaka den jevla grejen, där du tog den ifrån!".
Det går liksom inte att vinna den, ett dera så faller det för döva öron, eller också så är man ett rövhål...
:glömdet
Haha, jag är så jävla retarded. Kan hålla på med en sak, ska gå och hämta något eller göra något. När man kommer tillbaka undrar man var handskarna är. Ligger någonstans på vägen, får alltid leta efter mina saker. Helt jävla värdelös på att ha ordning. Kan ha hyfsad ordning om allt får plats, men blir det överfullt hamnar allt bara i en hög på golvet.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Haha, jag är så jävla retarded. Kan hålla på med en sak, ska gå och hämta något eller göra något. När man kommer tillbaka undrar man var handskarna är. Ligger någonstans på vägen, får alltid leta efter mina saker. Helt jävla värdelös på att ha ordning. Kan ha hyfsad ordning om allt får plats, men blir det överfullt hamnar allt bara i en hög på golvet.
Japp, jag med.
Därför så måste man ha en satans disciplin att aldrig någonsin släppa något ur näven utan att det är på SIN PLATS.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Känns igen... Jag har förstått att det troligen inte är ett tecken på att vara senil, utan ett drag av ADD. Och det blir värre om man inte får den mentala vila man behöver.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Känns igen... Jag har förstått att det troligen inte är ett tecken på att vara senil, utan ett drag av ADD. Och det blir värre om man inte får den mentala vila man behöver.
Med den förklaringen så förstår jag mitt kaos i garaget (men en stark bidragande orsak är även att "ngn" skrek att maten var färdig, att en unge sketet ner sej, att jag ska min själ köra till affären, jag behöver hjälp...etc etc-så därför kunde jag inte lägga ifrån mej det jag höll på med på ett vettigt sätt- bara ner på golvet...precis där....)

//jj

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Med den förklaringen så förstår jag mitt kaos i garaget (men en stark bidragande orsak är även att "ngn" skrek att maten var färdig, att en unge sketet ner sej, att jag ska min själ köra till affären, jag behöver hjälp...etc etc-så därför kunde jag inte lägga ifrån mej det jag höll på med på ett vettigt sätt- bara ner på golvet...precis där....)

//jj
Aha, äntligen en bra förklaring varför man är som man är. :tummenupp

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Här ställer man upp på extremsport, kört 44 mil o så faller det på målsnöret :4skrika

2000 pengar var rutan värd
20240807-184517.jpg

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM