Syftet i de fallen är dock inte riktigt samma sak, i fallet kyl/frys så är innehållet menat att hållas kallt och detta av en anledning så därav finns det ett syfte med att stänga och öppna dörren varje gång man vill ta ut eller lägga i någonting.
Det faktum att det ser ociviliserat ut att saker och ting står öppna hör inte riktigt hemma i diskussionen, det finns som sagt en särskild anledning till att kylskåp och frysbox ska hållas stängda men anledningen till att toan har en dörr är att man ibland vill kunna stänga om sig av privata/hänsynsfulla skäl. Den måste inte hållas stängd ifall man inte nyttjar faciliteterna, det är ingenting som blir dåligt av att en toadörr lämnas öppen om ingen använder toaletten just då. Däremot kan det bli dålig stämning om man inte stänger om sig medan man går på dass, därmed finns det ett syfte med att toaletten är försedd med en dörr som går att stänga vid behov.
Att det ser ociviliserat ut att saker som "ska" hållas stängda står öppna hör därmed inte riktigt till diskussionen. Det handlar isåfall mer om estetiska preferenser, och det är generellt sett ingenting som killar bryr sig om. Därmed har du ditt svar, dina klagomål baseras på estetiska skäl och detta är generellt sett ingenting som killarna på arbetsplatsen bryr sig om då de oftast tänker till 100% praktiskt vilket är precis vad jag konstaterade i mitt första svar.
Kan bli en lång diskussion här.....
Du har troligen rätt om toadörren
Toalocket har visat sig fungera så att antalet e-coli bakterier i luften minskar om man spolar med nedfällt lock. Toadörr som är stängd skulle eventuellt kunna minska mängden e-coli bakterier i rummen utanför, men det är nog marginellt.
Men...... att locket är uppfällt kan innebära att "brukaren" ville göra en hygienkontroll efter spolning, dvs kolla att stolsinteriören var blank o fin istället för att påminna om ett kletigt jordskred - att därefter fälla ner locket är inte helt nödvändigt
Om locket är uppfällt och stolsinteriören kletig får mig ibland att fundera om "brukaren" ens brytt sig om att använda toapapper - vem vet, hen kanske bara drog upp brallorna och gick rakt ut.
F.ö. kan den som vill grotta ner sig i ämnet resa till Kina - snuskigare toaletter har jag aldrig sett. Deras offentliga toaletter på ex. bensinstationer är oftast en lång rad bås - ibland med dörr eller draperi men oftast utan. Hål i golvet och en befolkning som inte kan sikta, det gäller att stå f-n så bredbent om man behöver göra nummer två och aldrig släppa ner brallorna på golvet.
Spolning??? Tja, möjligen en gång om dagen om det inte råder vattenbrist.
En offentlig toalett i norra Kina besökte jag under en vinter, -10 grader, ylande vind, ett helt kalt rum i betong med enbart ett plastförhänge. Rummet var ca 3x3 meter med ett ganska rejält hål i mitten. Igenom hålet såg man ner till marken (byggnaden stod på en sluttning) ca 2-3 m nedanför. Upp från marken reste sig en stelfrusen pyramid av ....... nästan ända upp till golvnivå och genom hålet strömmade vinden rakt upp i rumpan.