Idag är jag förbannad därför att...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett ställe jag jobbade på med en majoritet män hade texten "fäll upp toaringen efter dig" på dass.
Fantastiskt! Jag skulle tro att dylika skyltar är i klar minoritet om man jämför med de som förmedlar det motsatta budskapet, så det är ju en enorm insats för jämställdhet och likabehandling! Bra jobbat av arbetsplatsens anställda män/kvinnor/personer/saker/hen :tummenupp :klappar

Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Varför de inte spolar vetefan, men dörren öppen och sitsen uppe är till 100% av praktiska skäl.

Att stänga dörren på väg ut innebär extra arbete som genererar ytterligare extra arbete när nästa person ska gå in, och om det nu är klar majoritet killar på arbetsplatsen så är det väl hyfsat troligt att näste man också bara ska slå en snabb sjua (även om killar också sitter när de skiter så pissar vi desto oftare) varför det innebär extra arbete att alltid fälla ned sitsen som då troligen måste fällas upp av nästa besökare.

Må så vara att det kanske finns några få tjejer på arbetsplatsen, men som äkta feminister så tror grabbarna givetvis på likabehandling och då är det mest logiskt att toasitsen/locket lämnas i den position som används av flest/oftast. De få tjejerna kanske totalt sett behöver fälla ner sitsen ett par gånger per dag, men jämfört med om desto fler killar ska behöva fälla både lock och sits upp och ned varje gång de går så blir de få damernas mödor jämförelsevis en piss i mississippi. Altruismen dikterar att man ska göra mest gott åt flest möjliga, så det vore egoistiskt av de få damerna på arbetsplatsen att kräva att sitsen ska fällas ned varje gång. Dessutom är tjejer nuförtiden både självständiga och kapabla, och är således mogna uppgiften att placera toasitsen i upp- eller nedfällt läge baserat på egna behov.

Man skulle också kunna argumentera för att en man som fäller ned locket varje gång underskattar kvinnans förmåga att lyfta på det när hon behöver nyttja faciliteterna, ett hjälpsamhetskomplex som bottnar i åsikten att den stora starka mannen behöver hjälpa den lilla svaga kvinnan i precis varenda aspekt av livet eftersom hon annars inte klarar sig och detta är ett beteende som är klart sexistiskt i sin natur. Således är det extremt jämställt, rentav feministiskt, av killarna på din arbetsplats att lämna toadörren öppen och locket uppe, du borde vara stolt över att jobba på en arbetsplats där jämlikhetstänket vunnit sådana framgångar!
Kylskåpet och frysboxen är aldrig öppna, rörelserna för att stänga är exakt lika som skithusdörr och toalettsits.

Tycker bara det ser ociviliserat ut när saker står öppna som är menade att vara stängda.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kylskåpet och frysboxen är aldrig öppna, rörelserna för att stänga är exakt lika som skithusdörr och toalettsits.

Tycker bara det ser ociviliserat ut när saker står öppna som är menade att vara stängda.
Syftet i de fallen är dock inte riktigt samma sak, i fallet kyl/frys så är innehållet menat att hållas kallt och detta av en anledning så därav finns det ett syfte med att stänga och öppna dörren varje gång man vill ta ut eller lägga i någonting.

Det faktum att det ser ociviliserat ut att saker och ting står öppna hör inte riktigt hemma i diskussionen, det finns som sagt en särskild anledning till att kylskåp och frysbox ska hållas stängda men anledningen till att toan har en dörr är att man ibland vill kunna stänga om sig av privata/hänsynsfulla skäl. Den måste inte hållas stängd ifall man inte nyttjar faciliteterna, det är ingenting som blir dåligt av att en toadörr lämnas öppen om ingen använder toaletten just då. Däremot kan det bli dålig stämning om man inte stänger om sig medan man går på dass, därmed finns det ett syfte med att toaletten är försedd med en dörr som går att stänga vid behov.

Att det ser ociviliserat ut att saker som "ska" hållas stängda står öppna hör därmed inte riktigt till diskussionen. Det handlar isåfall mer om estetiska preferenser (dina personliga preferenser dessutom), och det här med estetik är generellt sett ingenting som killar bryr sig om. Därmed har du ditt svar, dina klagomål baseras på estetiska skäl och detta är generellt sett ingenting som killarna på arbetsplatsen bryr sig om då de oftast tänker till 100% praktiskt vilket är precis vad jag konstaterade i mitt första svar.

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Syftet i de fallen är dock inte riktigt samma sak, i fallet kyl/frys så är innehållet menat att hållas kallt och detta av en anledning så därav finns det ett syfte med att stänga och öppna dörren varje gång man vill ta ut eller lägga i någonting.

Det faktum att det ser ociviliserat ut att saker och ting står öppna hör inte riktigt hemma i diskussionen, det finns som sagt en särskild anledning till att kylskåp och frysbox ska hållas stängda men anledningen till att toan har en dörr är att man ibland vill kunna stänga om sig av privata/hänsynsfulla skäl. Den måste inte hållas stängd ifall man inte nyttjar faciliteterna, det är ingenting som blir dåligt av att en toadörr lämnas öppen om ingen använder toaletten just då. Däremot kan det bli dålig stämning om man inte stänger om sig medan man går på dass, därmed finns det ett syfte med att toaletten är försedd med en dörr som går att stänga vid behov.

Att det ser ociviliserat ut att saker som "ska" hållas stängda står öppna hör därmed inte riktigt till diskussionen. Det handlar isåfall mer om estetiska preferenser, och det är generellt sett ingenting som killar bryr sig om. Därmed har du ditt svar, dina klagomål baseras på estetiska skäl och detta är generellt sett ingenting som killarna på arbetsplatsen bryr sig om då de oftast tänker till 100% praktiskt vilket är precis vad jag konstaterade i mitt första svar.
Kan bli en lång diskussion här.....
Du har troligen rätt om toadörren
Toalocket har visat sig fungera så att antalet e-coli bakterier i luften minskar om man spolar med nedfällt lock. Toadörr som är stängd skulle eventuellt kunna minska mängden e-coli bakterier i rummen utanför, men det är nog marginellt.

Men...... att locket är uppfällt kan innebära att "brukaren" ville göra en hygienkontroll efter spolning, dvs kolla att stolsinteriören var blank o fin istället för att påminna om ett kletigt jordskred - att därefter fälla ner locket är inte helt nödvändigt

Om locket är uppfällt och stolsinteriören kletig får mig ibland att fundera om "brukaren" ens brytt sig om att använda toapapper - vem vet, hen kanske bara drog upp brallorna och gick rakt ut.

F.ö. kan den som vill grotta ner sig i ämnet resa till Kina - snuskigare toaletter har jag aldrig sett. Deras offentliga toaletter på ex. bensinstationer är oftast en lång rad bås - ibland med dörr eller draperi men oftast utan. Hål i golvet och en befolkning som inte kan sikta, det gäller att stå f-n så bredbent om man behöver göra nummer två och aldrig släppa ner brallorna på golvet.
Spolning??? Tja, möjligen en gång om dagen om det inte råder vattenbrist.
En offentlig toalett i norra Kina besökte jag under en vinter, -10 grader, ylande vind, ett helt kalt rum i betong med enbart ett plastförhänge. Rummet var ca 3x3 meter med ett ganska rejält hål i mitten. Igenom hålet såg man ner till marken (byggnaden stod på en sluttning) ca 2-3 m nedanför. Upp från marken reste sig en stelfrusen pyramid av ....... nästan ända upp till golvnivå och genom hålet strömmade vinden rakt upp i rumpan.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Toalocket har visat sig fungera så att antalet e-coli bakterier i luften minskar om man spolar med nedfällt lock. Toadörr som är stängd skulle eventuellt kunna minska mängden e-coli bakterier i rummen utanför, men det är nog marginellt.

Men...... att locket är uppfällt kan innebära att "brukaren" ville göra en hygienkontroll efter spolning, dvs kolla att stolsinteriören var blank o fin istället för att påminna om ett kletigt jordskred - att därefter fälla ner locket är inte helt nödvändigt

Om locket är uppfällt och stolsinteriören kletig får mig ibland att fundera om "brukaren" ens brytt sig om att använda toapapper - vem vet, hen kanske bara drog upp brallorna och gick rakt ut.

F.ö. kan den som vill grotta ner sig i ämnet resa till Kina - snuskigare toaletter har jag aldrig sett. Deras offentliga toaletter på ex. bensinstationer är oftast en lång rad bås - ibland med dörr eller draperi men oftast utan. Hål i golvet och en befolkning som inte kan sikta, det gäller att stå f-n så bredbent om man behöver göra nummer två och aldrig släppa ner brallorna på golvet.
En offentlig toalett i norra Kina besökte jag under en vinter, -10 grader, ylande vind, ett helt kalt rum i betong med enbart ett plastförhänge. Rummet var ca 3x3 meter med ett ganska rejält hål i mitten. Igenom hålet såg man ner till marken (byggnaden stod på en sluttning) ca 2-3 m nedanför. Upp från marken reste sig en stelfrusen pyramid av ....... nästan ända upp till golvnivå och genom hålet strömmade vinden rakt upp i rumpan.
Tack för din målande beskrivning. Det var iaf fruset, tänk ”Slum dog millionaire”, autografscenen. Indien, förvisso.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vem fan spolar utan att stänga locket först? Det skvätter ju för helvete!
Grottmänniskor!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Beträffande kineser har jag en känsla av att dom verkligen vill svina ner där någon annan städar.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag stör mig mer när folk inte kan torka upp när det kommer några droppar på golvet när man kissar på jobbet.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Apropå toaletter..undrar hur sådana ser ut i Indien med tanke på att folk verkar utöva nödigheter i princip där de står o går.
En resemontör på mitt förra jobb berättade om när han och en annan kollega var i just Indien på uppdrag, och satt och sippade på varsin öl i solstolarna på framsidan av huset de hyrde.
In på trädgården kommer en man spatserande, drar upp hucklet och hukar sig ned för att lämna sitt "visitkort" mitt på gräsmattan.
De flög upp ur stolarna och körde iväg honom, men det var uppenbarligen inget indiern hade förväntat sig.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Apropå toaletter..undrar hur sådana ser ut i Indien med tanke på att folk verkar utöva nödigheter i princip där de står o går.
En resemontör på mitt förra jobb berättade om när han och en annan kollega var i just Indien på uppdrag, och satt och sippade på varsin öl i solstolarna på framsidan av huset de hyrde.
In på trädgården kommer en man spatserande, drar upp hucklet och hukar sig ned för att lämna sitt "visitkort" mitt på gräsmattan.
De flög upp ur stolarna och körde iväg honom, men det var uppenbarligen inget indiern hade förväntat sig.

Indierna har mer problem än så , man kan få korv i sitt nybajsade rövhål om det vill sig illa

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Eftersom forskningen visar att man tömmer blåsan bättre när man sitter och kissar gör jag så. Det sägs minska prostataproblem över tid.
För nåt tiotal år sen läste jag att forskning även visade att toalettutrymmen generellt är renare efter smarttelefonernas inträde.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det skitigaste på en normalt välskött toalett är väl rimligen vattenkranen/vredet i handfatet.
Alla händer har varit där och tagit i den otvättade, och man lämnar toaletten efter att ha tagit i den igen.

Hur farao nu den här tråden fastnade i skiten..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Är ju det jag säger. Undrar hur sådana personer gör hemma? Bara går därifrån som inget hänt?
Jag fultolkade din användning av ordet ”man”, som inte sällan används för att flytta fokus från den egna personen.
Såhär;
”Jag stör mig mer när folk inte kan torka upp när det kommer några droppar på golvet när jag kissar på jobbet.”

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det skitigaste på en normalt välskött toalett är väl rimligen vattenkranen/vredet i handfatet.
Alla händer har varit där och tagit i den otvättade, och man lämnar toaletten efter att ha tagit i den igen.

Det är alltså därför gubbar inte tvättar händerna på Rasta och liknande? De är hygieniska.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Det är alltså därför gubbar inte tvättar händerna på Rasta och liknande? De är hygieniska.
Många sånna ställen har väl rörelsedetektering som startar vattnet och tvålen automatiskt just därför.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hört från bekant: "Använder inte toaborsten på jobbet, där finns ju städerskor.". Glad att jag inte delar arbetsplats (eller toa) med honom.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Många sånna ställen har väl rörelsedetektering som startar vattnet och tvålen automatiskt just därför.
Brukar ta lite papper med mig för dörren när man ska lämna, om där är ett handtag man måste trycka på. Jag är annars inte så knusslig, men det finns ställen man verlkligen inte vill ha med sig mer än nödvändigt ifrån.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Alla har väl lite handrengöring i bakfickan?
DSC-0073.jpg

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...