Idag är jag förbannad därför att...

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
GuW skrev:
Vad fan ska man med fäste bak till, om bilen kasar rakt fram utan styrning i kurvorna?
Bästa däcken fram trodde jag var en åldrad syn.. Men det kanske är en smaksak?

.... en av anledningarna (ja jag har också jobbat på verkstad, kört rally osv..) att man ska ha bästa hjulen bak, som jag fått höra, är att man ska undvika få sladd..

(Fast när jag körde rally var det bästa däcken fram som gällde, men det är ju lite annan körning det handlar om, också är det lääänge sen..)
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Jag sätter då de bästa däcken fram.. Vill hellre kunna styra, och överstyrning ser jag bara som en fördel.
 

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Ja det kan ju vara bra att ha bra fäste på bakhjulen när man ska backa upp ur diket i kurvan där det styr av...

ELLER SÅ LÄGGER MAN DOM BÄSTA DÄCKEN FRAM DÄR MAN HAR STYRFÖRMÅGAN OCH MERPARTEN AV BROMSFÖRMÅGAN!

Bästa däcken bak. Oavsett fram, bak eller fyrhjulsdrift.. Punkt slut!

Kan utveckla detta imorgon när jag är piggare om någon vill veta varför..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bästa däcken bak. Oavsett fram, bak eller fyrhjulsdrift.. Punkt slut!

Kan utveckla detta imorgon när jag är piggare om någon vill veta varför..

Ja, fundera över natten, själv vill jag ha bästa däcken fram oavsett tid på dygnet, för det kan ju komma något pucko hasandes över vägen i en kurva för att han har satt bästa däcken bak, och då är det ju bra att jag kan styra och bromsa eftersom han inte kan det.

Du kanske vill köpa ett framhjul med trumbroms till din motorcykel också? :va
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men om du styr snabbt, kommer inte bakändan kasandes då? :va

Jo, men en bakhjulssladd är betydligt lättare att styra sig ur om man har fäste fram än vad det är att svänga tillbaka till rätt sida av vägen med bakhjulen när det släpper fram.

Har man dessutom framhjulsdrift (vilket dom flesta bilar har) så kan man dessutom gasa så att bilen rätar upp sig.

Skulle man vara så olyckligt lottad att man har felhjulsdrift (det är inget att skämmas över att man bara har råd att köra begagnad kebabutkörningsbil) så kan man inte gasa sig ur en situation där inte framhjulena har fäste nog att bestämma åt vilket håll bakvagnen ska sladda.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Man säger att man ska ha de bästa däcken bak då det är det vettigaste ur säkerhetssynpunkt hos en normal bilförare.
Hos de förare som vet hur man parerar en sladd så är det betydligt bättre med bästa däcken fram för bästa styrförmåga samt kortast bromssträcka.
Men som sagt, de utgår ju från att alla inte kan/vet hur man parerar en sladd i en nödsituation. Och inte många klarar det heller, inte alla vana förare heller.

För övrigt så är det väl bara fattiglappar och annat löst pack som måste fundera på vart de ska montera däcken, man byter väl när de börjar se slitna ut?
Själv kör jag blankslitna vinterdäck, fattiglapp som jag är.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bästa fästet bak ger stabilitet.
Stabilitet rekomenderas.
Men inte av mig.
Jag vill gärna känna när det börjar närma sig gränsen för fästet.
Nu menar jag inte vid "inspirerad körning".
Då känner man det nog.
Men:
När man ligger på en vanlig landsväg, i normal fart, i en framhjulsdriven bil med tyngdpunkten långt fram och förarplatsen välisolerad från omvärlden.
Audi.
Då är det trevligare om svansen börjar krumbukta lite stillsamt när fästet är på upphällningen än att bildjävlen kastar sig i diket som en hemvärnssoldat vi minsta störning.
Jag sätter de braigaste däcken fram.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Bästa däcken fram är ju givet.Att kunna styra eller gasa sig ur en
knepig situation är ju självklart i min värld.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
För att det jag misstänkt och befarat i flera månader blev bekräftat på riktigt.
Min ganne säljer sex.
Såg henne på "bar gärning" när jag gick hem sent inatt efter att jag varit och tränat fram till midnatt på sats. Har sett flera medelåldersmän stå där utanför porten efter midnatt, och då jag jobbar nätter ofta sett taxibilar stanna till där. När jag mött henne nattetid har hon alltid varit väldigt utmanande klädd+ att det följt nån äldre man med..
Fan va äckligt, bllir så jäkla ledsen och irriterad!:gnissla
Blir lite paff, men det är nog bara jag som vet vad som pågår i huset, då jag nog e den enda som är nattmänniska och är ute och ränner på kvällarna :rolleyes:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För att det jag misstänkt och befarat i flera månader blev bekräftat på riktigt.
Min ganne säljer sex.
Såg henne på "bar gärning" när jag gick hem sent inatt efter att jag varit och tränat fram till midnatt på sats. Har sett flera medelåldersmän stå där utanför porten efter midnatt, och då jag jobbar nätter ofta sett taxibilar stanna till där. När jag mött henne nattetid har hon alltid varit väldigt utmanande klädd+ att det följt nån äldre man med..
Fan va äckligt, bllir så jäkla ledsen och irriterad!:gnissla
Blir lite paff, men det är nog bara jag som vet vad som pågår i huset, då jag nog e den enda som är nattmänniska och är ute och ränner på kvällarna :rolleyes:
Behöver du oroa dig?
Hennes liv.
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
I går fick jag lov att gå upp klockan fem. I morgon måste jag gå upp klockan fem. I dag få jag sova så länge jag vill och då vaknar jag kvart över fem o kan inte somna om:mad: :huvet
 

Dark_Messenger

Guest
Bästa däcken bak. Oavsett fram, bak eller fyrhjulsdrift.. Punkt slut!

Kan utveckla detta imorgon när jag är piggare om någon vill veta varför..

Jag var hos en polare som driver en gummiverkstad och gjorde ett skifte för några dagar sedan. Han sa precis som du. Bäst däck bak. Jag har nollkoll och förutsätter att proffsen vet vad de håller på med.
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Jag var hos en polare som driver en gummiverkstad och gjorde ett skifte för några dagar sedan. Han sa precis som du. Bäst däck bak. Jag har nollkoll och förutsätter att proffsen vet vad de håller på med.

Man kan ju fundera lite på varför de flesta bilar i dag är framhjulsdrivna. Inte är det för att bakändan ska sladda ut lättare i alla fall. Det anses allmänt att en bil som är något understyrd är säkrare än en överstyrd. Således ska de bästa däcken sitta bak om man nu inte har bra däck över allt. Beträffande att kunna gasa sig ur en framhjulssladd så gäller det bara till en viss gräns. När slirningsvinkeln, som bestäms av rattutslag och hjulens rotationshastighet, överstigs så gör man bara onte värre genom att gasa.

Edit:Glömde säga att slirningsvinkeln naturligtvis ocksåär beroende av däckens o vägbanans beskaffenhet, d v s väggreppet.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Man kan ju fundera lite på varför de flesta bilar i dag är framhjulsdrivna. Inte är det för att bakändan ska sladda ut lättare i alla fall. Det anses allmänt att en bil som är något understyrd är säkrare än en överstyrd. Således ska de bästa däcken sitta bak om man nu inte har bra däck över allt. Beträffande att kunna gasa sig ur en framhjulssladd så gäller det bara till en viss gräns. När slirningsvinkeln, som bestäms av rattutslag och hjulens rotationshastighet, överstigs så gör man bara onte värre genom att gasa.

Jaja, technicalities technicalities... :D

Jag litar på att han vet vad han gör, dessutom hade jag en fyrhjulsdriven kärra om det nu spelar någon roll.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Som sagt, de så kallade proffsen som idiotdrar rostiga hjulskruvar med tryckluft ger jag inte fem öre för. Samma "proffs" brukar stå och förklara det förträffliga med skitdäck som just sågats i oberoende tester. Kan ju aldrig bero på att man har en massa skitdäck kvar i lager? :rolleyes:

Diskussionen om vilken hjulaxel som ska ha de mest slitna däcken är lika meningslös som att försöka diskutera ESP-system med en som "alltid stänger av skiten, häver sladdarna bättre själv".
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top