Idag är jag förbannad därför att...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som sagt, de så kallade proffsen som idiotdrar rostiga hjulskruvar med tryckluft ger jag inte fem öre för. Samma "proffs" brukar stå och förklara det förträffliga med skitdäck som just sågats i oberoende tester. Kan ju aldrig bero på att man har en massa skitdäck kvar i lager? :rolleyes:

Du glömde att däcktrycket brukar variera mellan 1 och 4 kilo när de är klara.
 

WhiteGuardian

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki z400f -83
Man kan ju fundera lite på varför de flesta bilar i dag är framhjulsdrivna. Inte är det för att bakändan ska sladda ut lättare i alla fall. Det anses allmänt att en bil som är något understyrd är säkrare än en överstyrd. Således ska de bästa däcken sitta bak om man nu inte har bra däck över allt. Beträffande att kunna gasa sig ur en framhjulssladd så gäller det bara till en viss gräns. När slirningsvinkeln, som bestäms av rattutslag och hjulens rotationshastighet, överstigs så gör man bara onte värre genom att gasa.

Edit:Glömde säga att slirningsvinkeln naturligtvis också är beroende av däckens o vägbanans beskaffenhet, d v s väggreppet.

Säger bara en sak! Drifting :yoparty

Själv tycker jag att bakhjulsdrift är betydligt bättre en framhjuls. Man har mer kontroll på en överstyrning än en understyrning. En kraftig understyrning resulterar ju i att man åker "rakt fram", svänger mindre än rattutslaget. Anledningen varför det mesta är framhjulsdrivet i nutiden är nog p.g.a av att det är säkrare att krocka på det viset (framifrån), men helst undviker man ju att krocka i huvudtaget och om man då har fått sladd skulle jag ha betydligt mer kontroll på en överstyrning, och kunna ta mig ur situationen. Men det där betämmer man väl själv om vad som är bäst för sin egen körförmåga.

Gammal härlig reklam för volvo, ser verkligen ut som att bilarna har roligt :tummenupp : [YOUTUBE-ID]_nHCIX0QcEM[/YOUTUBE-ID]



För att inte vara spammer: - jag fyller i med något när jag har något litet jag kan låtsas vara arg över -
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Säger bara en sak! Drifting :yoparty

Själv tycker jag att bakhjulsdrift är betydligt bättre en framhjuls. Man har mer kontroll på en överstyrning än en understyrning. En kraftig understyrning resulterar ju i att man åker "rakt fram", svänger mindre än rattutslaget. Anledningen varför det mesta är framhjulsdrivet i nutiden är nog p.g.a av att det är säkrare att krocka på det viset (framifrån), men helst undviker man ju att krocka i huvudtaget och om man då har fått sladd skulle jag ha betydligt mer kontroll på en överstyrning, och kunna ta mig ur situationen. Men det där betämmer man väl själv om vad som är bäst för sin egen körförmåga.

Gammal härlig video, reklam för volvo, ser verkligen ut som att bilarna har roligt :tummenupp : [YOUTUBE-ID]_nHCIX0QcEM[/YOUTUBE-ID]


För att inte vara spammer: - jag fyller i med något när jag har något litet jag kan låtsas vara arg över -

Ser att du är förståndig och fattar varför man ska ha bakhjulsdrift. Den videon är både skön och väcker en riktigt längtan till vinterföre och snöbollskrig. :)

Edit: måste ju vara lite förbannad också, ok jag är förbannad på alla som inte kan njuta av de 4 årstiderna i Sverige.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ser att du är förståndig och fattar varför man ska ha bakhjulsdrift. Den videon är både skön och väcker en riktigt längtan till vinterföre och snöbollskrig. :)

Edit: måste ju vara lite förbannad också, ok jag är förbannad på alla som inte kan njuta av de 4 årstiderna i Sverige.
Jag är förbannad för att ni tror att en volvo är det roligaste från den tidseran.
[YOUTUBE-ID]QQjIqrvFBw4[/YOUTUBE-ID]
FTW!
 

Dr.Bike

Guest
Jag sätter de braigaste däcken fram.

Självfallet.
EOD

Oavsett vad "experterna säger"

Och av FLERA anledningar.
Ni har nämnt några.

Jag är förbannad över att den gamla hederliga och pålitliga :rolleyes: Trabanten har glömts bort i diskussionen.


Ja DEN är ju vanlig på våra vägar, att vi såklart måste överväga DEN som ett gångbart alternativ! :blah

Du som gammal Kalmarit kan väl annars hyllla er egen "snålandstrabbi" dvs Tjorven! :lol
Lika kass, byggd av samma skitmaterial, och nu helt död.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag blev glad idag för att jag såg snoppen! Den har jag inte sett sen midsommar

Stod du på tå och lutade dig mot en vägg, med ena handen i väggen och ett förstoringsglas i den andra?
Hade du en hallspegel lutad mot väggen nere vid golvet??? :confused:

Ivfsh så gjorde ju inte det OSS gladare, så nu blev man så äcklad att man blev förbannad!
Vilket betyder att jag inte kan vare sig dricka mer gratissprit, eller konsumera mig i annan lyx! :mad:

Man blir förbannad....







;)
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Självfallet.

Ja DEN är ju vanlig på våra vägar, att vi såklart måste överväga DEN som ett gångbart alternativ! :blah

Du som gammal Kalmarit kan väl annars hyllla er egen "snålandstrabbi" dvs Tjorven! :lol
Lika kass, byggd av samma skitmaterial, och nu helt död.

Nu ska vi reda ut begreppen Dr. Bike
Okej, vi smålänningar är inte snåla, vi är smarta.
Vi frågar aldrig hur mycket det kostar,
vi frågar om det kostar! :mattias :D

Sen är ju jag ursprungligen från polen, gamla öststatsblocket, och där hade vi inte ens bananer eller apelsiner så det mest exotiska vi barn fick beskåda var
trabanter eller fiat. Det var vardagslyx! :yoparty :D

Edit: FIAT är en förkortning på "Fix It Again Tony"
 

Bifogat

  • fiat.jpg
    fiat.jpg
    3.2 KB · Visningar: 205

Dr.Bike

Guest
Nu ska vi reda ut begreppen Dr. Bike
Okej, vi smålänningar är inte snåla, vi är smarta.
Vi frågar aldrig hur mycket det kostar,
vi frågar om det kostar! :mattias :D

Sen är ju jag ursprungligen från polen, gamla öststatsblocket, och där hade vi inte ens bananer eller apelsiner så det mest exotiska vi barn fick beskåda var
trabanter eller fiat. Det var vardagslyx! :yoparty :D

Edit: FIAT är en förkortning på "Fix It Again Tony"

:lol

Ok!
Men!
Nu har du nog blandat ihop er snålänningar med Blekingar.. (HU hemska tanke! :skrämd)
För ni har iaf varit LITE smarta, för antingen har ni:

- Emigrerat ;)
- Eller kokat kroppkakor.

Blekingeborna har bara suttit och gnällt i hundratals år! ;)
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
när jag gick hem sent inatt efter att jag varit och tränat fram till midnatt på sats.
Du måste vara väldigt nöjd över att du går på "sats" och tränar eftersom du skriver i var och vartannat inlägg ;)

För att inte vara spammer: - jag fyller i med något när jag har något litet jag kan låtsas vara arg över -
Nu saknar ja min rallybil aka stridsvagn och det gör mig förbannad :mad:

Volvo 740 är nog den bil som tål mest stryk av alla standardbilar, fan vad man har misshandlat dom bilarna man har haft och ändå håller dom....med mindre reparationer :tungan
 
Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Ni får sätta era däck hur ni vill :) jag satte ett bra däck fram och ett bra däck bak..diagonalt. Om jag nu kör in i en snöstorm och får sladd så kanske jag kysser samma staket som jag pussade på i vintras och då hade jag 4 (!) BRA däck...då fick jag skrota min Mazda...det blir jag lite förbannad av att tänka på.

FÖ hinner jag inte vara förbannad..jag är för trött!
Jo lite...veterinär jäveln skulle ha fläskigt mycket pengar för att Rabiesvaccinera jycken. Och ännu mer skall dom ha för att ta blodprovet sedan.. :morr

Du måste vara väldigt nöjd över att du går på "sats" och tränar eftersom du skriver i var och vartannat inlägg ;)

Och du måste ha väldigt lite att göra eftersom du läser förbannadtråden så intensivt och vet vad alla skriver jämt!
 
Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Du måste vara väldigt nöjd över att du går på "sats" och tränar eftersom du skriver i var och vartannat inlägg ;)


Jag sats:ar på att börja och avsluta mina meningar med en bi:sats och huvud:sats. :tungan
Har har blivit hjärntvättad och får provision så fort jag nämner sats. :D

men jag har kanske bara skrivit det 3 ggr, och jag är där jämt, jämt så det är inte så konstigt att jag nämt det. Är faktiskt lite duktig nu, för att ha varit en slakker förut. :rolleyes:
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Och du måste ha väldigt lite att göra eftersom du läser förbannadtråden så intensivt och vet vad alla skriver jämt!
Yes jag måste ju antekna alla ggr som du gnäller om din byracka :tungan
bara skrivit det 3 ggr, och jag är där jämt, jämt så det är inte så konstigt att jag nämt det. Är faktiskt lite duktig nu, för att ha varit en slakker förut. :rolleyes:
Det är bra, bara att kämpa vidare :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag sats:ar på att börja och avsluta mina meningar med en bi:sats och huvud:sats. :tungan
Har har blivit hjärntvättad och får provision så fort jag nämner sats. :D

men jag har kanske bara skrivit det 3 ggr, och jag är där jämt, jämt så det är inte så konstigt att jag nämt det. Är faktiskt lite duktig nu, för att ha varit en slakker förut. :rolleyes:
Chey på "sporthoj" söker "sats"?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu ska vi reda ut begreppen Dr. Bike
Okej, vi smålänningar är inte snåla, vi är smarta.
Vi frågar aldrig hur mycket det kostar,
vi frågar om det kostar! :mattias :D

Sen är ju jag ursprungligen från polen, gamla öststatsblocket, och där hade vi inte ens bananer eller apelsiner så det mest exotiska vi barn fick beskåda var
trabanter eller fiat. Det var vardagslyx! :yoparty :D

Edit: FIAT är en förkortning på "Fix It Again Tony"
Polski fiat.
Ingen höjdarbil.
Polonez 1500,.
Åkte jag i Polen.
Taxi.
Påpekade att jag tyckte att det var roligt att de körde taxi med gammalt skrot.
Den var ny.

Har även blivit omkörd av en Wartburg.
På väg hem från Halmstad med fullastad (överlastad) släpkärra efter min Mercedes 240 diesel.
Pressade upp den i 75-80 knutar.
Plötsligt hör jag ett ljud som får mig att tro att jag tappat ett hjul på kärran.
Det är en dansk Wartburg på omkörning.
Om jag höll 75 km/h, så kom han upp i 77 km/h.
Östblocket skruvade ihop mycket skrot.
Kan dock tänka mig en Tatra 613.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top