Iphone
Hur kan denna skitpryl sälja över huvud taget?
Minstingen hemma tjatade så han blev blå i ansiktet för att jultomten skulle titta förbi med en iphone. Försökte hålla emot (Apple producerar mest skit, gammalt djungelordspråk) men när han och hans mor gjorde gemensam sak fick man ge sig. Efter lite efterforskning bestämdes att det att abonnemanget skulle kompletteras med en flat rate för datatrafik för att undvika kostsamma överraskningar, och så kunde han ju koppla ihop den med sin bärbara dator så att jag slapp konkurrera om internätet med honom (av någon anledning måste senaste skitmusiken/filmen/whatever laddas ner samtidigt som jag vill kolla på ditt eller datt).
Problemen börjar direkt efter att telefonen plockas ur paketet, det går inte att starta den för att provringa, efter en liten stunds letande i manualen... som man är tvungen att hämta från nätet, konstaterades att man "givetvis" var tvungen att ladda ner ett program till datorn och koppla ihop dator och iphone för att på något sätt få det hela att fungera. Resultat: ytterligare två program som skall använda minne och cpu i bakgrunden, samt förmodligen samlar information om mitt internetanvändande och fan och hans moster, skitlösning.
Jaja ungen verkade glad i alla fall.
Idag tänkte jag hjälpa honom att koppla upp hans dator till nätet m.h.a iphonen som modem, skulle funka utmärkt enligt den välkammade satans försäljaren på Telia, fanns ingen anledning att misstro honom då just denna funktion funkat på alla telefoner jag någonsin ägt, inte rocket sience för varken Ericsson eller Nokia, men tydligen för Apple ( som förmodligen består av en hoper smarta marknadsförare). Pluggade glatt in telefonaset i usb:n och förväntade mig att hitta den under modem, eller möjligtvis nätverkskort, avsaknaden av detta var iögonfallande. Nåja kolla manualen kan ju inte skada så vi tittar där, inte ett ljud om att använda telefonen som modem, hmm, konstigt men kan ju vara en miss. Lite googlande efter info avslöjar att det inte verkar finnas en funktion för modem i Iphone och ett snabbt samtal till Telia support (kom fram snabbt och klart besked, eloge till dem) ger ett bestämt besked om att så inte är fallet.
Konklusion:
Teliaförsäljarna vet inte vad de säljer.
Apple producerar undermålig skit.
Apple är bra på marknadsföring.
Telia support svarar förvånansvärt fort.
Den där bärbara applen som jag gått och sneglat på kommer aldrig att inhandlas. Kan de inte göra telefoner, kan de inte göra datorer...
Äpplet är ruttet