Drysen
Sporthoj® Gold™ account holder
För att jag inte kan somna om.
Tycker i alla fall att det är ett jävla ohyfs att pruta över mail/telefon, innan man ens vet vad det är man prutar på. Sen så är det ju kanske så att om köparen får ge med sig istället om prutandet sker på plats och säljaren är helt obeveklig. Köparen kanske inser, efter att faktiskt ha sett bilen, att den är värd sitt pris och att han faktiskt vill ha den, och då får han väl helt enkelt betala det som begärs för bilen.
Håller inte med helt. Åker jag och tittar på en bil som beskrivits på ett visst sätt och den visar sig ha ett fel som det inte nämnts något om (kanske till och med ett fel som säljaren inte visste om när han satte priset) så förväntar jag mig att priset justeras. Någon kan ju ha skurit sönder ett däck under natten, och då får man väl åtminstone dra av lite på priset så att köparen kan fixa ett nytt däck till bilen. Alternativt kan ju säljaren fixa nytt däck och sen sälja bilen för det pris han först begärde, dvs med helt däck.
- Skick, exakt - inget ungefärsåattehh
- Prutat pris - för att veta om det är intressant
- Om jag kan förvänta mig några överraskningar med köpet
- Regnummer så jag kan kolla upp skuld osv.
Menar det...
Nja, har haft annonsen ute fyra dagar nu... Ingen som hört av sig och bokat möte förrän nu. Det är som sagt inte det faktum att jag blev tvungen att byta däck och skotta fram bilen, det tog bara någon timme eller så och skulle ju göras ändå någon gång. Grejen var ju att just idag inte var den bästa av dagar, men jag fixade ändå eftersom jag blev ombedd. Och så visar det sig nu att det var helt i onödan och att det lika gärna kunnat vänta någon dag till (vilket hade passat mig mycket bättre). Det är det onödiga jag är sur på
Jag blir förbannad av de säljare som tänker som du.
Ska jag sätta mig i bilen och åka och titta på ditt ras vill jag först ha utrett
Som gåva tillbaka så ger jag ett löfte om att handla om bilen är exakt som du beskriver och att jag inte hittar några saker som du undanhållit. Jag fortsätter såklart att pruta på plats om något framkommer som du ej berättat om.
Skick skriver man i annonsen, men det jag uppfattar som ett bra skick (rostfri, mekaniskt sund, hyfsat hel och ren inredning) kan någon annan uppfatta som sunkigt för att lacken är matt och en navkapsel saknas.
Pris står i annonsen, men det kan finnas en viss prutmån om det kommer någon som lyckas hitta ett fel som inte jag här upptäckt
Överraskande saker dyker alltid upp, dom kallas så för att dom inte går att förutse.
Självklart är nummer med i annonsen eller lämnas om någon frågar efter det.
Priset i annonsen är aldrig sista priset vid en affär även om objektet är beskrivet till punkt o pricka. En säljare skall alltid vilja få ut lite mer än vad han är beredd att släppa den för, allt annat är dumdristigt. Och en köpare skall alltid försöka få köpa för mindre än han är villig att ge, även här är det dumt att inte försöka.
Så du menar att du när du ska sälja en 5000:- bil sätter ut den för 7 och sen håller på att dribbla i hopp om ett handslag på 5500:-, men kan tänka dig att gå ner till 4500:-?
Sätter jag ut en bil för 5000:- så vill jag ha det, hittar spekulanten ett sprucket däck som inte jag här sett släpper jag den dock för 4500:-
Ville jag hålla på att spela rollspel hade jag gått med i den lokala D&D klubben...
Så du menar att du när du ska sälja en 5000:- bil sätter ut den för 7 och sen håller på att dribbla i hopp om ett handslag på 5500:-, men kan tänka dig att gå ner till 4500:-?
Sätter jag ut en bil för 5000:- så vill jag ha det, hittar spekulanten ett sprucket däck som inte jag här sett släpper jag den dock för 4500:-
Ville jag hålla på att spela rollspel hade jag gått med i den lokala D&D klubben...
Vi handlar inte med skrot, vi handlar med bilar.
En bil kostar inte 5000 i min värld om jag inte ska köra skrotbilsrejs med den. Då brukar jag köpa en bil som säljaren vill ha 10-15000 för för 5000, såpass mycket går det att pruta, gäller bara att hitta rätt säljare. Då får jag bättre bil än för gemene mans sönderslitna 5000kronorsbil
Skitsnack så det skriker om det. Visst finns det bilar som folk vill ha betydligt mer än själva "värdet" för, men du prutar inte ner en bil till 5000:- om den skulle ha kostat 15000:-.
Och kollar du blocket så finns det tonvis med bilar i prisklassen under 10 000:-, och massvis med kördugliga sådana som inte förtjänar skrotbilsrace. Det är även i denna kategori man kan göra procentuellt störst vinst men få risker.
Jag köper och säljer bilar väldigt ofta och jag köper bara bilar till bra pris och säljer dem till överpris, men då utan att bli nedprutad. Själv prutar jag dock alltid, och 99% av gångerna går det hem, det märker man på säljaren. Men ett väl motiverat pris med ett bra objekt och du slipper prut.
Med överpris menar jag om du kände till vad jag hade gett för den, mitt salupris är ändå ett normalt pris och jag brukar aldrig ha bilen till salu mer än någon vecka som högst. Det har förekommit längre tid än så men då på något konstigt objekt.
Lustiga ord från en bilförsäljare tycker jag, för det var väl det du sysslade med tidigare?
Edit/ Visst förekommer prut vid eventuella skador eller dylikt som man kan anse att köparen inte hade räknat med, men det är knappast några 10% vi snackar om om man har satt ett bra pris från början.
Jag blir förbannad av de säljare som tänker som du.
Ska jag sätta mig i bilen och åka och titta på ditt ras vill jag först ha utrett
Som gåva tillbaka så ger jag ett löfte om att handla om bilen är exakt som du beskriver och att jag inte hittar några saker som du undanhållit. Jag fortsätter såklart att pruta på plats om något framkommer som du ej berättat om.
Sorry men man ordnar faktiskt sånt där innan man sätter ut den på annons, om någon som bor 200m bort hade ringt och sagt att de kommer på en gång skall de behöva vänta för att "idioten" som skall sälja inte har objektet säljklart eller?
Nej, framförhållning är alltid det bästa alternativet.
Håller med till 100%.
Priset i annonsen är aldrig sista priset vid en affär även om objektet är beskrivet till punkt o pricka. En säljare skall alltid vilja få ut lite mer än vad han är beredd att släppa den för, allt annat är dumdristigt. Och en köpare skall alltid försöka få köpa för mindre än han är villig att ge, även här är det dumt att inte försöka.
Men sen finns det självklart olika sätt att få fram det där sista priset på.. ringer någon och säger "Kompiiiz, vad sista priz va?" så lägger jag på... om det däremot visar sig vara en seriös köpare så kan priset alltid diskuteras för hellre släpper jag varan lite billigare till en som verkligen vill ha den än någon som bara är ute efter att göra en bra deal.
På blocket sätts det sällan några priser som har med verkligheten att göra.
Men, läser folk över huvud taget vad jag skriver? Jag är inte förbannad för att jag fick byta däck och skotta fram bilen, det skulle som sagt ändå göras. Vad jag är förbannad på är att köparen tjatade på mig om att få komma och kolla på bilen just den dagen (vilket innebar att jag måste ha den färdig just den dagen) och sen inte dök upp, hörde inte ens av sig. Jag hade med andra ord avsatt en hel dag, en dag som jag egentligen hade planer för, bara för att hålla mig hemma så att någon kunde kolla på bilen, och så dyker de inte ens upp! DET är vad jag är förbannad på.
Ok, så jag är för ärlig alltså? Jag har satt ut bilen till ett pris som jag anser att den är värd, med både bra och dåliga sidor inräknat. Ett ärligt pris, inget jag försöker göra en enormt bra affär på eller någonting. Utan vad jag anser att den är värd, endast. Då förväntar jag mig också att köparen är sjyst tillbaka och medger att bilen mycket väl kan vara värd det priset, och att eventuellt prut får komma från påpekandet av ytterligare brister. Men det är alltså där jag gör fel? Jag borde istället försöka pumpa folk på pengar och försöka tjäna ett par tusen i processen? Som sagt, verkar ju som en jävligt ärlig och sjyst strategi... Otack är världens lön säger jag bara.
Själv anser jag att de som verkligen vill ha en grej är de som kan tänka sig att betala fullpris (om det är vettigt satt, något man märker antingen i granskningen eller i den mer detaljerade beskrivningen av skicket man får via telefon), och att de som prutar över telefon per automatik tillhör de som bara försöker göra en bra deal. Det spelar liksom ingen roll vilket pris man sätter, folk prutar alltid det första de gör... Spelar ingen roll om varan så är i mint condition, det ska ändå prutas. Direkt, utan noggrannare granskning. Jag tar det som en förolämpning, folk förutsätter att jag undanhåller information och att bilen är sämre än vad jag säger att den är. Det hade inte varit svårt för dem att utreda hur det faktiskt ligger till, det räcker med att komma och ta en titt.
Men att pruta direkt är som sagt bara ett snålt skambud från någon som hoppas på en bra deal, en förolämpning mot säljaren som försöker vara ärlig.
Skicket står i annonsen, i grova drag. Vill man veta detaljer så ringer man väl och frågar om dem innan man kommer och tittar?
Blockets annonser tillåter ett visst antal tecken som max, och ingen orkar ändå läsa hela uppsatser. Man skriver väl vad det är för något i grova drag, sen fyller man i detaljerna via telefon. Skicket är inte särskilt svårt att reda ut.
Priset står också i annonsen, ett pris som man själv satt efter att ha tagit både bra och dåliga saker i beaktning. Varför skulle det ändras för att någon frågar? Skicket på bilen ändras inte för att någon frågar om ett sista pris så varför skulle priset ändras? Förstår inte hur folk tänker där... Priset står i annonsen, så var det utrett. Hade jag kunnat tänka mig att ta tusen kronor lägre för bilen i det skick den är i hade jag skrivit det priset istället. Eller tycker du att jag ska göra som GuW säger, sätta ut bilen till ett sjukt överpris och hoppas på att de som prutar nöjer sig med att pruta ner till det jag egentligen vill ha för bilen? Verkar ju som en ärlig och bra strategi...
Om man inte har pengarna som saken i annonsen kostar får man väl ge fan i att ringa? Förstår inte vad problemet är, är man för snål för att ge vad som begärs så har man helt enkelt inte råd och kan inte köpa varan. De som prutar över telefon är såna som hittat något de vill ha men är för snåla för att betala fullt pris för det. Kan de få det billigare så kan de tänka sig att handla, men inte annars.
Överraskningar i stil med vad? Skicket är som sagt inte särskilt svårt att reda ut, folk kan få fler bilder på specifika detaljer via mail och detaljerad info via telefon. Vad mer vill du ha?
Regnummer ger jag gärna ut om folk bara ber om det, vad är problemet?
Ok, så du börjar med att pruta ner till vad du högst kan tänka dig att ge, och sen prutar du ytterligare om du hittar något vid granskningen som inte faller dig i smaken? Det är u precis här det blir jävligt märkligt. Jag vet vad bilen har för eventuella skador, jag har tagit med dem i prisberäkningen. Du som inte ens har sett bilen kan omöjligt veta vilket skick den är i eller vad den är värd. Att över huvud taget börja med att bjuda under utsatt pris är inget annat än ett skambud. Priset kanske redan är lågt som det är? Köparen kanske satt ut en extremt fin vara billigast på blocket, bara för att bli av med den hyfsat fort? Men ändå prutar folk direkt, utan att ens ha sett skiten... Bara för att priset ska passa de snålkukade asens plånbok bättre. Har man inte råd så har man inte, och då ger man fan i att ringa. Kommer man å andra sidan och tittar och upptäcker ett fel jag som säljare inte var medveten om, exempelvis en lampa som gått utan att jag märkt det eller något annat fel som uppkommit utan min vetskap, kan jag mycket väl tänka mig att justera priset lite. Men det hör väl till ren hyfs att först kolla på saken innan du bestämmer om det utsatta priset är mer än vad den är värd?
Men, läser folk över huvud taget vad jag skriver? Jag är inte förbannad för att jag fick byta däck och skotta fram bilen, det skulle som sagt ändå göras. Vad jag är förbannad på är att köparen tjatade på mig om att få komma och kolla på bilen just den dagen (vilket innebar att jag måste ha den färdig just den dagen) och sen inte dök upp, hörde inte ens av sig. Jag hade med andra ord avsatt en hel dag, en dag som jag egentligen hade planer för, bara för att hålla mig hemma så att någon kunde kolla på bilen, och så dyker de inte ens upp! DET är vad jag är förbannad på.
Ok, så jag är för ärlig alltså? Jag har satt ut bilen till ett pris som jag anser att den är värd, med både bra och dåliga sidor inräknat. Ett ärligt pris, inget jag försöker göra en enormt bra affär på eller någonting. Utan vad jag anser att den är värd, endast. Då förväntar jag mig också att köparen är sjyst tillbaka och medger att bilen mycket väl kan vara värd det priset, och att eventuellt prut får komma från påpekandet av ytterligare brister. Men det är alltså där jag gör fel? Jag borde istället försöka pumpa folk på pengar och försöka tjäna ett par tusen i processen? Som sagt, verkar ju som en jävligt ärlig och sjyst strategi... Otack är världens lön säger jag bara.
Själv anser jag att de som verkligen vill ha en grej är de som kan tänka sig att betala fullpris (om det är vettigt satt, något man märker antingen i granskningen eller i den mer detaljerade beskrivningen av skicket man får via telefon), och att de som prutar över telefon per automatik tillhör de som bara försöker göra en bra deal. Det spelar liksom ingen roll vilket pris man sätter, folk prutar alltid det första de gör... Spelar ingen roll om varan så är i mint condition, det ska ändå prutas. Direkt, utan noggrannare granskning. Jag tar det som en förolämpning, folk förutsätter att jag undanhåller information och att bilen är sämre än vad jag säger att den är. Det hade inte varit svårt för dem att utreda hur det faktiskt ligger till, det räcker med att komma och ta en titt. Men att pruta direkt är som sagt bara ett snålt skambud från någon som hoppas på en bra deal, en förolämpning mot säljaren som försöker vara ärlig.
Spelar ingen roll, den som har sämst koll på vad bilen är värd är ändå den som aldrig sett den. Det bud du lägger genom att pruta direkt har ingenting med bilens värde att göra, för det vet du inget om. Den enda budet är till för att behaga är din egen plånbok. Du ser något du vill ha, men vill inte betala vad den är utsatt för av olika anledningar. Antingen är du helt enkelt för fattig, eller bara snål. Men priset har oavsett vad ingenting med bilens värde att göra, för det vet du inget om. Det är inget annat än en förolämpning, ett försök att göra en jävligt bra deal. Att köpa något till lägre pris än vad det är värt. Varför är det just säljaren som ska göra avkall på sina krav, varför ska inte han få ut vad bilen är värd? Visst är det köparens marknad, men det innebär bara att priset är för högt om och endast om bilen aldrig blir såld. Det innebär inte att köparen kan bete sig hur som helst. Själv väntar jag hellre ett tag på den köpare som faktiskt inser bilens värde och ärligt vill ha den, istället för att sänka mitt pris och sälja till första bästa som mycket väl inser bilens värde men ändå vill betala mindre för att göra en bättre deal. Antalet människor som hör av sig tyder på att det inte direkt är en svårsåld bil jag har.
Jag förstår den frustrationen och något jag också kan bli förbannad på men jag tror ändå att den blivit något mildare om du sluppit skotta fram bilen och byta till vinterdäcken... något som jag, som sagt, anser skall vara gjort innan annonsen sätts in. Man bör hoppas på snabb affär men planera för ingen affär.
Du ser inte ett mönster här eller?
Med andra ord, du sätter ut varan på blocket med prutmån och är beredd på att de skall pruta... för som du skriver, ALLA prutar och då är det lika bra att ta höjd för det... kommer det någon som inte prutar så har du bara fått mer än du tänkt dig och så illa kan det ju inte vara.
Så hur vet man om säljaren är ärlig eller en som bara försöker få ut bästa pris på en sunkig vara? Fundera lite på den från köparens synpunkt.
Som säljare skall jag nu berätta en sanning: I all försäljning (förutom Iphone och Apples datorer, detta av orsaker jag inte kan förstå) verkar marknadskrafter. Tillgång och efterfrågan. Det är köparens marknad - ALLTID!
Tycker köparen att du har fel pris kommer han/hon uttrycka det genom att:
a) Ringa och pruta
b) Inte höra av sig, köpa andra objekt.
Sluta lipa och väx upp, du kommer komma till min insikt när du blir äldre. Det är marknaden som sätter priset, inte du
En bekant sålde en grej på annons, köparen sa "jag hämtar den när jag har vägarna förbi" och satte in pengar på kontot.
En dag var grejen borta och det låg en femhundring i ett kuvert med en lapp där det stod "den var bättre än du hade sagt"
Så gör man affärer....
En bekant sålde en grej på annons, köparen sa "jag hämtar den när jag har vägarna förbi" och satte in pengar på kontot.
En dag var grejen borta och det låg en femhundring i ett kuvert med en lapp där det stod "den var bättre än du hade sagt"
Så gör man affärer....
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |