Hur bra vare med subba saru?
Vem har sagt att det är en Subba som sitter fast?
Gotcha
Last edited:
Hur bra vare med subba saru?
Vem har sagt att det är en Subba som sitter fast?
Gotcha
Tack för stödet! Det känns ju inte jättehäftigt när hon inte ens tror att jag klarar mig själv liksom.
Jag är uppvuxen på bondgård och började köra traktor när jag var 7-8 bast. Hamna i diket utan att ta sig upp går fan inte. Om det nu inte är mer ravin än dike då. Men att hamna i det till att börja med tycker jag verkar rätt svårt. Traktor går ju vare sig fort eller har dålig sikt.
Ja förutom den där jävla belarusen som far hade som gick i 70, på vilken framhjulen började wobbla över 20. Den var spännande att köra. Och jävligt rolig.
/svammel
Jag säger emot.
Vis av erfarenheten, så lägger man vallarna så långt ut man kan när man plöjer snö.
Kör man med bakmonterat blad och går i vallen lite för hårt, så trycks bakändan ut och framändan svänger ned i diket.
Då står man där med ett tungt blad i arselet och ingen vikt på framhjulen.
Ofta går det att backa.
Men inte alltid.
När det var som mest snö här, så ställde jag traktorn på underredet.
Då driver det dåligt.
Skall man traktorera fort, så väljer man gärna en MF135, ety de gör sisådär 70 knutar.
Sitter en varvtalsbegränsare på högsta växeln för att man skall tuffa runt på lågvarv i 30.
De funkade knappt när traktorerna var nya ens.
Typiskt, man påbörjar ett renoveringsprojekt och blir krasslig och får feber Vill ju ha klart det här så fort som möjligt.
Jag tolkade mina föräldrars ord när de sa "Du klarar nog inte av det här" som "Du gör inte riktigt som vi hade tänkt", vilket är en jävla skillnad. Att få nedvärderande uttlåtande pga att man lever ett liv som inte passar dem, innebär inte att ditt liv är fel. Bara enligt dem.
Jag tolkade mina föräldrars ord när de sa "Du klarar nog inte av det här" som "Du gör inte riktigt som vi hade tänkt", vilket är en jävla skillnad. Att få nedvärderande uttlåtande pga att man lever ett liv som inte passar dem, innebär inte att ditt liv är fel. Bara enligt dem.
Jag ska flytta, men hittar ingen lägenhet.
Typiskt jävla skit.
Jag har lyckats komma över flamsäker björkved med energiinnehåll 0.1kw/kg
Lagom till att det är -25 ute
sömn är ju nå helt onödigt har jag insett
Nu är man klar vaken efter 4 timmars sömn
Vaknar sent. Springer ut till hojen och märker att det är is och frost överallt. Får igång hojen och börjar stressa.
Kopplar inte att om det är is på sadeln så är det is på vägen, så när jag kommit halvvägs ut ur bostadsområdet och nyper frambromsen, så viker framhjulet undan. Klarar nätt o jämt att inte tappa kontrollen.
Väl ute på stora vägen så går det bra. Förrutom att det är miljoner mil med kö vid rödljus. Och i det här landet envisas bilister med att dra i handbromsen varje gång dom stannar. dvs. ännu längre tid att komma från rödljus.
Lägga ner läppstift, i med växel, ur med handbroms.. tre bilar passerar och det blir rött igen.
Som tur är finns det bussfiler. Visserligen får enbart Taxi och buss åka där, men polisen ser lite mellan fingrarna, så jag brassar järnet i buss-fil hela vägen till jobbet. Ska svänga in till jobbet och hejhopp, ännu mera is.
Den här gången vek sig framhjul och det bara gled rakt på. Lyckades klara det med som tur var (förutom att det sa *KLONG* i kronjuvelerna när jag slog i tanken)
Väl inne på området så ska jag svänga in till cykelparkeringen som jag gjort alla andra dagar. Det finns två metallpelare som hindrar bilar från att komma in.
"-Det här går bra. Kronan på den här resan vore om jag lyckas smacka in i en av dom. Haha.. Det vore ganska pinsamt då det står massa folk ute och röker."
*KLÅNKKK!!*
Lyckas träffa den högra då jag glider i sidled.
Morrar till och varvar upp och in till parkeringen. Svär högt i hjälmen (svart visir nerdraget och en massa mumlande gjorde inte min ankost mindre uppmärksammad)
Undrar bara vad mer som kan gå fel idag.
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|