Idag är jag förbannad därför att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Beror nog lite på umgängeskrets.

Just sayin'

Vi diskuterade faktiskt det på jobbet, det verkar vara norm för folk 25 eller yngre.

Dottern har varit på ett par fester där det har stulits väskor, mobiltelefoner och dyra jackor och att folk inte kan låta bli andras dricka verkar vara mer regel än undantag.

Dock är det alltid värst när hon har hängt med jämnåriga, normalt festar hon med äldre kompisar, ofta kombinerat med att alla äter på festen och då är det mindre gäng där alla känner alla.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ungdomsfester ÖHT nuförtiden verkar alltid spåra ut, det stjäls och vandaliseras varje gång, och folk som är på festen bjuder in folk som inte är bjudna tills det spårar ur.

I mina tonår när någon hade fest hemma var man bara jävligt tacksam, och om någon av misstag hade sönder något så erbjöd man sig att komma och prata med föräldrar/ersätta det som hade gått sönder, annars var man aldrig mera välkommen på fest igen.

Tiderna ändrs helt klart...

Nu vet jag inte om den gamla goda tiden är 60/70 tal?

Men när jag var ung (host yngre) för sisådär 15år sen, så var det blandat.

Visst var 90% av alla fester lugna med folk som gick att lita på,
men sen fanns också festerna där den objudne kom eller nisse-som-inte-tål-brännvin kom.
Och då spelar det föga roll att festvärden är rar med rosett i håret, då blir det slagsmål och lägenheten/huset ser ut som skit efteråt.

Nästan snarare så, att desto snällare(fegare) värd desto oftare spårade fester ur, "okej han får också komma" etc.

Men klart som korvspad att qvinnan får städa och pynta tillbaka ditt förtroende.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Vi diskuterade faktiskt det på jobbet, det verkar vara norm för folk 25 eller yngre.

Dottern har varit på ett par fester där det har stulits väskor, mobiltelefoner och dyra jackor och att folk inte kan låta bli andras dricka verkar vara mer regel än undantag.

Dock är det alltid värst när hon har hängt med jämnåriga, normalt festar hon med äldre kompisar, ofta kombinerat med att alla äter på festen och då är det mindre gäng där alla känner alla.

I mina bekantskapskretsar så har de som vandaliserat eller stulit saker åkt på stryk vilket lett till vilda men inte kaosartade fester.
De som svinar onödigt mycket har också fått städa upp efter sig.
Eller någon av deras närmre vänner om de varit i ett skick där de är oförmögna att städa själva.

Självklart finns det undantag. Men oftast har det varit så.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu vet jag inte om den gamla goda tiden är 60/70 tal?

Men när jag var ung (host yngre) för sisådär 15år sen, så var det blandat.

Inte fullt så illa, men jag konstaterade nyss att det var 25 år sedan jag var ligist.

Vi festade ofta hemma hos en tjej som hade en något frånvarande, frånskiljd morsa, dvs det var fritt fram varje helg för då var morsan ute och knullade runt.

Polisen kom i princip varje helg då det hade samlats för mycket folk i och omkring lägenheten och grannarna hade ringt in en störningsanmälan. (när det var 100 pers som partajade på innergården så kom även socialjouren dit)

Dom enda saker som gick sönder någonsin var ett glasbord (hallå 80 talet) och någon vas, samt att det blev jack i parkettgolvet där vasen landade.

Glasbordet var det polisen som hade sönder vid ett av besöken, det fixades dock av en kille på festen vars familj hade bytt ut ett likadant bord men hade skivan kvar.
Vasen var undanställd högst upp på en bokhylla som värdinnan vinglade in i.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ja, det där gick ju bra...
Jag hämtade min dotter hos sin mor på dan efter att försökt ringa henne i 4 timmar utan svar... Hon börjar med att dryga sig med att hon ska minsan ska duscha, sminka sig och rakpermanenta håret innan hon går nånstanns...
Men hon fattar rätt snart att det inte är en så smart idé och följer med hyffsat omgående för att göra rätt för sig...
Hon ställer sig och börjar ta hand om disken och det gör hon en stund t.o.m. med trevlig ton..
Jag börjar slappna av och känner att hon nog fattat att det bara är att gilla läget och städa upp det man ställt till med. Men det skulle jag inte gjort. När hon skulle gå ner i grovsoprummet med det hon och hennes polare haft sönder så drar hon så klart... Och hon gjorde inte ens 1/4-del av det som skulle städas.
Jag tänkte faktiskt innan att jag skulle sätta mig vid ytterdörren i fall att hon skulle få för sig att sticka...
Men man lura sig själv åter igen med att "Det är nog ingen risk att hon drar nu med den trevliga tonen". Men se på fan...

Så denna lediga, soliga dag blev bara skit för att den gick till att försöka få dotera till att göra rätt för sig. Hade lika gärna kunnat jobba denna surdag...

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ja, det där gick ju bra...
Jag hämtade min dotter hos sin mor på dan efter att försökt ringa henne i 4 timmar utan svar... Hon börjar med att dryga sig med att hon ska minsan ska duscha, sminka sig och rakpermanenta håret innan hon går nånstanns...
Men hon fattar rätt snart att det inte är en så smart idé och följer med hyffsat omgående för att göra rätt för sig...
Hon ställer sig och börjar ta hand om disken och det gör hon en stund t.o.m. med trevlig ton..
Jag börjar slappna av och känner att hon nog fattat att det bara är att gilla läget och städa upp det man ställt till med. Men det skulle jag inte gjort. När hon skulle gå ner i grovsoprummet med det hon och hennes polare haft sönder så drar hon så klart... Och hon gjorde inte ens 1/4-del av det som skulle städas.
Jag tänkte faktiskt innan att jag skulle sätta mig vid ytterdörren i fall att hon skulle få för sig att sticka...
Men man lura sig själv åter igen med att "Det är nog ingen risk att hon drar nu med den trevliga tonen". Men se på fan...

Så denna lediga, soliga dag blev bara skit för att den gick till att försöka få dotera till att göra rätt för sig. Hade lika gärna kunnat jobba denna surdag...

Ta tillbaka nycklarna och ge upp tills hon ärligt ber om ursäkt.
Ingen mening med att vara flat eller agressiv.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ta tillbaka nycklarna och ge upp tills hon ärligt ber om ursäkt.
Ingen mening med att vara flat eller agressiv.

Jag tog nyckeln direkt vi kom hem. Så det är så jag kommer göra. Får städa upp och laga det som gått sönder och lägga skiten bakom sig. Ska bara se till att få tillbaka en av mina hjälmar oxå som någon snorvalp har några mil bort. Dessvärre är jag beroende av dottern för att få tag i den..

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tog nyckeln direkt vi kom hem. Så det är så jag kommer göra. Får städa upp och laga det som gått sönder. Ska bara se till att få tillbaka en av mina hjälmar oxå som någon snorvalp har några mil bort. Dessvärre är jag beroende av dottern för att få tåg i den..

Ta ut pengar från din dotters sparande och köp en ny hjälm, du vill ändå inte ha en hjälm som hela kvarteret har spelat fotboll med spottat snus i och använt som piss-potta.

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
bara att meddela att du _ska_ ha tillbaka hjälmen, och får du inte det tar du pengar från hennes sparkonto och köper en ny.. svårare är det inte.

svinerier att hålla på som hon, låt henne inte komma undan, då kommer hon fortsätta.

är 25 år och när vi hade "galna" fester i "yngre dar" så är det som de flesta här säger att tog man sönder något så får man fasen städa upp efter sig och pynta för grejerna, och gjorde man inte det så kunde man glömma att bli bjuden nästa gång, det fanns inte på kartan att någon ville ha dit ett sånt "drägg" som vandaliserar.. sjuka tider nu för tiden..

håller på dig, släpp inte efter.. hon kommer hata dig garanterat i en månad, men det släpper efter ett tag.

Jag tog nyckeln direkt vi kom hem. Så det är så jag kommer göra. Får städa upp och laga det som gått sönder. Ska bara se till att få tillbaka en av mina hjälmar oxå som någon snorvalp har några mil bort. Dessvärre är jag beroende av dottern för att få tåg i den..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
det fanns inte på kartan att någon ville ha dit ett sånt "drägg" som vandaliserar.. sjuka tider nu för tiden..

Det var lite så jag menade att det fungerade, folk som inte kunde uppföra sig blev aldrig insläppta till festerna.

Likaså dom som alltid skulle slåss i fyllan, när det hade hänt ett par gånger så var dom personerna aldrig mera välkommen, och man talade om varför.

Det är därför jag så sällan går ut nuförtiden, det är för mycket grottmongon på uteställena.

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
jag håller mig också borta från uteställen och går bara på privata fester där jag känner folket eller iaf de flesta av dom, då vet jag vilka jag umgås med och vet att det kommer bli trevligt.

gå ut ? skulle krävas mkt för att jag skulle göra det.. nästan vartenda person nu för tiden bär ju både kniv, pistoler och sparkar och slår folk som ligger ner och inte kan försvara sig.. går ju inte en enda dag utan att man läser "person knivskadad", "person svårt skottskadad" eller "man svårt misshandlad" på aftonbladet.

Det är därför jag så sällan går ut nuförtiden, det är för mycket grottmongon på uteställena.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Hennes konto kommer tömmas lagom hon blir 18 om det fortsätter. Det var inte länge sedan hon fick böter som gick på det kontot. Fönsterbrädorna i marmor lär inte vara gratis heller.. Hjälmen 3500 kanske... Var inte riktigt därför man sparade pengar till henne. För att ta upp något positivt så är jag glad att ingen ramlade ut från 5e våningen då dom tydligen suttit på rad i fönstrena som var vidöppna och rökt.. Duktigt fulla lär dom vart med tanke på vad jag hittat för tomflaskor.

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
hehe var kanske inte därför du sparade till henne.. men var nu glad istället för att du gjorde det ;)

Hennes konto kommer tömmas lagom hon blir 18 om det fortsätter. Det var inte länge sedan hon fick böter som gick på det kontot. Fönsterbrädorna i marmor lär inte vara gratis heller.. Hjälmen 3500 kanske... Var inte riktigt därför man sparade pengar till henne. För att ta upp något positivt så är jag glad att ingen ramlade ut från 5e våningen då dom tydligen suttit på rad i fönstrena som var vidöppna och rökt.. Duktigt fulla lär dom vart med tanke på vad jag hittat för tomflaskor.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Du får säga att du tar in en städfirma som rensar upp i lägenheten och drar det på hennes konto om hon smiter igen? Alternativt helt enkelt göra det och säga att du gjorde det för att hon drog?
Jösses, hade jag gjort sådär hemma hos mina föräldrar hade jag fått jobba varenda helg och eftermiddag i ett halvår. Det var iofs ingen risk eftersom att halva skolan var rädda för min farsa. Den andra hälften hade bara en hälsosam respekt.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Otacksam dotter

Köp in ny hjälm och allt som gått sönder (För hennes pengar såklart)

Sedan fotar du allt och skickar MMS till henne.

- Detta var väl inte riktigt det du tänkt dina sparpengar skulle gå till.

Ibland behövs det både en och två sparkar i arselet för att de ska förstå.

Jag sket i att komma hem i tid. en gång.

När jag väl kom hem fick jag ringa till en kvinna på polisen och be om ursäkt och säga att jag kommit hem.

Jag kom rätt bra i tid sen efter det :D

hehe var kanske inte därför du sparade till henne.. men var nu glad istället för att du gjorde det ;)

Haha, ibland får man vara smart :D

Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Jag är förbannad för att jag är förkyld. Och måste tvångsvila från träning. Fina cykelkvällar som går om intet. Och jag måste intala mig själv ett par ggr. varje dag att det är b r a att vila.

Men när jag läser om Blancos puckade dotter framstår mitt liv som rena drömmen. :rolleyes:

Ursäkta Blanco...inget ont mot dig. Men att bete som din dotter gör är INTE OK någonstans. Respekt för sina föräldrar och annans egendom verkar hon inte besitta över huvudtaget.

Vem fel?? Ja...det spelar egentligen ingen roll nu.

Men det är verkligen dags att ge henne en lägesförklaring som heter duga. Sätta upp ett antal regler och hålla sig till dom. Hur mycket det än svider.

För hennes egen skull om inte annat. Ser framför mig en WT morsa om 5år. Rökandes Gula Blend. :död

//M

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Dessvärre lär väl den sedelärande och karaktärsdanande effekten utebli då hon inte själv på något vis bidragit till att samla kapitalet. Med allt hon verkar skita och tro att man kan manipulera sig till tror jag effekterna av att dra det från "hennes" av fadern ansamlade kapital blir ytterst försumbar. Åtminstone om hon vet hur mycket där finns och vem som sparat det åt henne. Att hon f n ser dig som en "nyttig idiot" är rätt uppenbart. Min gissning är att hon lärt sig detta genom föredöme på väääldigt nära håll.

Tror inte på nyttan med att saker och städning bekostas av sparkapitalet. Vatten på en gås är rena klistret vid en jämförelse. Skall det få någon effekt måste hon själv antingen dra in stålarna och/eller berövas andra privilegier, ffa manöverutrymme.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag är förbannad för att jag är förkyld. Och måste tvångsvila från träning. Fina cykelkvällar som går om intet. Och jag måste intala mig själv ett par ggr. varje dag att det är b r a att vila.

Men när jag läser om Blancos puckade dotter framstår mitt liv som rena drömmen. :rolleyes:

Ursäkta Blanco...inget ont mot dig. Men att bete som din dotter gör är INTE OK någonstans. Respekt för sina föräldrar och annans egendom verkar hon inte besitta över huvudtaget.

Vem fel?? Ja...det spelar egentligen ingen roll nu.

Men det är verkligen dags att ge henne en lägesförklaring som heter duga. Sätta upp ett antal regler och hålla sig till dom. Hur mycket det än svider.

För hennes egen skull om inte annat. Ser framför mig en WT morsa om 5år. Rökandes Gula Blend. :död

//M

Ja, det är det jag är orolig för... När det begav sig en gång i tiden så hade jag inget val.. Det var bara gilla läget att bli farsa... hennes mor hade inga som hellst mål, utan hoppade på ett par utbildningar men tröttnade och hoppade av. Så man var som en sugerdaddy.
Första året när dottern föddes så gjorde jag lumpen. Varje gång jag kom hem så hade jag att städa i 2 dygn så en människa som är mer mindre ordningssam får man leta efter... Sen köpte jag lägenhet och lämnade möbler och allt och började om på ny kula. Så dom senaste 13 åren har vi haft delad vårdnad. Och hon har haft en annan sugerdaddy under tiden som hon har 3 barn till med som oxå har tröttnat. Han är en riktigt bra kille. som vart kvar på tok för länge...

Så det fick betala sig duktigt för att man var ung och kåt kan man säga...

Tidigare har min dotter vart lugn och skötsam, duktig i plugget och lätt att lära sig. Ville mest vara hos mig för att det var lugnare här. Det är senaste två åren som attityden kommit som jag inte tolererar. Då har hon valt att vara hos sin mor mera där det är friare tyglar.

Något som skulle göra susen är att skicka henne till en bondgård eller liknande där hon är långt från sina polare... Få gå upp kl 4-5 och göra sina sysslor om dagarna tills hon stupar. Det skulle nog få henne att tänka om faktiskt...

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Något som skulle göra susen är att skicka henne till en bondgård eller liknande där hon är långt från sina polare... Få gå upp kl 4-5 och göra sina sysslor om dagarna tills hon stupar. Det skulle nog få henne att tänka om faktiskt...

Det där brukade många av mina släktingar göra. Skicka sina ungar till mina föräldrar på gården en månad på sommaren, så fick de vara med om höskörd, mjölkning och mocka skit. Efter en sommar eller två lärde sig de flesta att hålla sig i skinnet så de slapp åka fler gånger. ;)

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Det där brukade många av mina släktingar göra. Skicka sina ungar till mina föräldrar på gården en månad på sommaren, så fick de vara med om höskörd, mjölkning och mocka skit. Efter en sommar eller två lärde sig de flesta att hålla sig i skinnet så de slapp åka fler gånger. ;)

Skulle lätt betala en bonde för en sån grej... Borde finnas sådant för ungdomar i stället för kollo. Kanske det gör?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati