sportbike
Guest
Var det Pirellis? De kanske har något mot italienska krejer?
Jaa, faktiskt. Måste va en komplott.
Var det Pirellis? De kanske har något mot italienska krejer?
Ok, du vet heller inte vad som ingår i det journalistiska uppdraget.
Jag antar att du hade pissat blod över alla journalister som får för sig att wallraffa också. Särskilt om dom inte ligger i linje med din egen politiska uppfattning.
Näe, upplys mig om vad som ingår i deras journalistiska uppdrag, utöver att illegalt ta sig in i andra länder och liera sig med terrorister.
Vem har gett dom det uppdraget förresten, vi kanske ska skicka ner en chefsredaktör som har gett dom det uppdraget och således uppviglat till brotten.
Gårdagens tämligen kraftfulla reaktioner från både Carl Bildt och Fredrik Reinfeldt visar att den svenska regeringen äntligen har begripit dessa grundläggande kriterier för pressfriheten. Det är dock en omvändelse under galgen; den inledande reflexen från hela det politiska etablissemanget var ju snarare den motsatta – från åsikten att varje land har rätt att lagföra de personer som man anser har begått ett brott (Håkan Juholt) till beskedet att Ogadenprovinsen är ett område som UD har avrått från att resa till, eftersom det är farligt (Bildt).
Båda dessa ståndpunkter vittnar om en häpnadsväckande oförståelse inför det journalistiska uppdraget: Åk inte till platser där det kan finnas något att avslöja! Och om ni gör det: Skyll er själva! Det är en hållning som går rakt emot den grundläggande journalistiska reflexen, nämligen att uppsöka de platser som makten vill mörklägga. Och att de som gör det är värda all respekt, eftersom de handlar i alla samhällsmedborgares intresse.
Just sådant var läget för Martin Schibbye och Johan Persson: med de medel som stod till buds tog de sig in i ett av Afrikas mest militariserade områden, helt stängt för rättighetsaktivister, forskare och hjälparbetare. Vem skulle annars göra det? Vem skulle annars söka sanningen bakom uppgifterna om hur människor fängslas, torteras, våldtas och dödas för att den etiopiska militären vill låta oljebolagen operera i fred?
Det har med allmänintresset att göra.
Hur får vi veta vad som händer runt om i världen om journalister inte tillåts göra sitt jobb?
Björn Wiman på DN sammanfattar det utmärkt:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/bjorn-wiman-journalistiken-respekterar-inga-nationsgranse
...bromsa och väja undan för ett par hundra renar...
Journalisterna får utföra sitt jobb inom ramarna för nationers lagar.
I väldigt många år fick inte journalister göra besök bakom järnridån, dom som försökte blev inlåta för all framtid.
Om en Mexare tar sig in i USA illegalt och lierar sig med en (i USA) terrorstämplad organisation för att söka skydd så döms dom inte bara för illegal invandring utan även för terrorbrott.
Det är ganska klara regler, det borde journalisterna haft koll på.
Dom chansade på att göra ett kanonreportage, tjäna pengar på det, och eventuellt få ett journalistpris, chansningen gick inte hem och dom fick fängelse istället.
Ungefär samma riskbedömning gör dom som stoppar arslet fullt med knark, går det hem tjänar dom en massa jävla pengar, åker dom dit får dom sitta av en jävla massa tid, enligt lagarna i det land dom åker dit.
Ser man en stor grupp människor förtvivlat försöka lämna en plats samtidigt som en liten grupp människor lika förtvivlat försöker ta sig dit vet man att den senare gruppen består av journalister.
Gött med penna som läcker bläck, nu alla paket fått sig en fläck.
Jag jämnställer brottslingar med brottslingar
Det är ju den typen av resonemang som gör att diktatorer och allehanda despoter kan härja ostört.
Men jag förstår att du, i valet mellan en person med "vänstersympatier" och en diktator alltid kommer att välja diktatorn, för jag menar, din fiendes fiende måste ju ändå vara din vän... Alla som fängslar vänsterpatrask, oavsett hur godtyckligt eller på hur lösa grunder måste ju vara rätt reko.
Visst ger det en härlig krydda åt anrättningen att vänsterpatrasket hyllar Stalin
Ah, då förstår jag att du tycker det är rätt att de får skaka galler i något decennium, istället för att kunna ge sin "vänstervridna" bild som kontrast till den som den mediabild som regimen tillåter.
Jag tycker iofs inte att vi skall acceptera att kvinnor blir piskade för att de kört bil o.s.v., men vem är jag att lägga mig i vad andra länder har för lagar och regler. Särskilt viktigt är det att acceptera regler som öppnar för godtycke och som egentligen inte har något annat syfte än att säkra makten åt den som sitter på den. :nordkorea :eritrea :enradandrafantastiskaländerJag säger hela tiden "Följ dom lagar som finns eller acceptera det straff du får om du inte gör det"
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|