Idag är jag förbannad därför att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ok, du vet heller inte vad som ingår i det journalistiska uppdraget.
Jag antar att du hade pissat blod över alla journalister som får för sig att wallraffa också. Särskilt om dom inte ligger i linje med din egen politiska uppfattning.

Näe, upplys mig om vad som ingår i deras journalistiska uppdrag, utöver att illegalt ta sig in i andra länder och liera sig med terrorister.

Vem har gett dom det uppdraget förresten, vi kanske ska skicka ner en chefsredaktör som har gett dom det uppdraget och således uppviglat till brotten.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Näe, upplys mig om vad som ingår i deras journalistiska uppdrag, utöver att illegalt ta sig in i andra länder och liera sig med terrorister.

Vem har gett dom det uppdraget förresten, vi kanske ska skicka ner en chefsredaktör som har gett dom det uppdraget och således uppviglat till brotten.

Det har med allmänintresset att göra.
Hur får vi veta vad som händer runt om i världen om journalister inte tillåts göra sitt jobb?

Björn Wiman på DN sammanfattar det utmärkt:

Gårdagens tämligen kraftfulla reaktioner från både Carl Bildt och Fredrik Reinfeldt visar att den svenska regeringen äntligen har begripit dessa grundläggande kriterier för pressfriheten. Det är dock en omvändelse under galgen; den inledande reflexen från hela det politiska etablissemanget var ju snarare den motsatta – från åsikten att varje land har rätt att lagföra de personer som man anser har begått ett brott (Håkan Juholt) till beskedet att Ogadenprovinsen är ett område som UD har avrått från att resa till, eftersom det är farligt (Bildt).

Båda dessa ståndpunkter vittnar om en häpnadsväckande oförståelse inför det journalistiska uppdraget: Åk inte till platser där det kan finnas något att avslöja! Och om ni gör det: Skyll er själva! Det är en hållning som går rakt emot den grundläggande journalistiska reflexen, nämligen att uppsöka de platser som makten vill mörklägga. Och att de som gör det är värda all respekt, eftersom de handlar i alla samhällsmedborgares intresse.

Just sådant var läget för Martin Schibbye och Johan Persson: med de medel som stod till buds tog de sig in i ett av Afrikas mest militariserade områden, helt stängt för rättighetsaktivister, forskare och hjälparbetare. Vem skulle annars göra det? Vem skulle annars söka sanningen bakom uppgifterna om hur människor fängslas, torteras, våldtas och dödas för att den etiopiska militären vill låta oljebolagen operera i fred?

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/bjorn-wiman-journalistiken-respekterar-inga-nationsgranse

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det har med allmänintresset att göra.
Hur får vi veta vad som händer runt om i världen om journalister inte tillåts göra sitt jobb?

Björn Wiman på DN sammanfattar det utmärkt:

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/bjorn-wiman-journalistiken-respekterar-inga-nationsgranse

Journalisterna får utföra sitt jobb inom ramarna för nationers lagar.

I väldigt många år fick inte journalister göra besök bakom järnridån, dom som försökte blev inlåta för all framtid.

Om en Mexare tar sig in i USA illegalt och lierar sig med en (i USA) terrorstämplad organisation för att söka skydd så döms dom inte bara för illegal invandring utan även för terrorbrott.

Det är ganska klara regler, det borde journalisterna haft koll på.

Dom chansade på att göra ett kanonreportage, tjäna pengar på det, och eventuellt få ett journalistpris, chansningen gick inte hem och dom fick fängelse istället.

Ungefär samma riskbedömning gör dom som stoppar arslet fullt med knark, går det hem tjänar dom en massa jävla pengar, åker dom dit får dom sitta av en jävla massa tid, enligt lagarna i det land dom åker dit.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I dag är jag förbannad på sammhällsparasiterna som orsakar 500 onödiga trafikolyckor årligen med sina jävla husdjur, i år är det värre än vanligt men statistiken är från föregående år.

http://svt.se/2.33919/1.2657771/fler_an_1_100_viltolyckor_i_ar_i_lanet

Jag åkte den vägen i dag och förutom att en älg majestätiskt klev över vägen och ett rådjur skuttade över så fick jag på ett dussintal ställen bromsa och väja undan för ett par hundra renar...

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
...bromsa och väja undan för ett par hundra renar...

Jooo (på inandning). När man ser en fastknuten platspåse i plogpinnen e.d. så är det bara att passa sig. Lärde mig hålla utsikt efter plastpåsarna när jag hade sällskap med en bonngrabb från V-botten. :mattias

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Journalisterna får utföra sitt jobb inom ramarna för nationers lagar.

I väldigt många år fick inte journalister göra besök bakom järnridån, dom som försökte blev inlåta för all framtid.

Om en Mexare tar sig in i USA illegalt och lierar sig med en (i USA) terrorstämplad organisation för att söka skydd så döms dom inte bara för illegal invandring utan även för terrorbrott.

Det är ganska klara regler, det borde journalisterna haft koll på.

Dom chansade på att göra ett kanonreportage, tjäna pengar på det, och eventuellt få ett journalistpris, chansningen gick inte hem och dom fick fängelse istället.

Ungefär samma riskbedömning gör dom som stoppar arslet fullt med knark, går det hem tjänar dom en massa jävla pengar, åker dom dit får dom sitta av en jävla massa tid, enligt lagarna i det land dom åker dit.

Vi pratar journalister, inte mexare eller knarklangare ...... :rolleyes:
När journalister gör sitt jobb i dessa "olagliga" områden så vill du alltså jämställa dom med beväpnade mördare i samma område och tycker att dom ska få sitta i etiopiskt fängelse i 18 år för terrorbrott - det gör mig mycket mörkrädd. Därför tror jag att din uppfattning om journalisterna baseras på din politiska åskådning, precis som hos etiopierna. Ni har nått gemensamt här och det är knappast sunt förnuft.
Som Wiman skriver - "dessa ståndpunkter vittnar om en häpnadsväckande oförståelse inför det journalistiska uppdraget"

Om inte journalister får tillgång till områden som mörkas för allmänheten, hur ska vi då vanliga dödliga få reda på vad som försiggår i dessa områden? Tänk på det när du sitter i din trygga vrå, öppnar morgontidningen och läser om Syrien, Iran och Nordkorea. Texten du läser har inte kommit dit av sig självt.

Som en balkanreporter skrev en gång enligt länken jag tidigare postade:

Ser man en stor grupp människor förtvivlat försöka lämna en plats samtidigt som en liten grupp människor lika förtvivlat försöker ta sig dit vet man att den senare gruppen består av journalister.

För att gå On topic - plusgrader och regn dagen innan dopparedagen :död

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag jämnställer brottslingar med brottslingar, då ska man ändå beakta att brott mot staten anses allvarligare i alla länder.

Det är ingen som har tvingat dom att åka dit, dom tog risken för sin egen vinning skull, dom ville göra årets scoop och sälja dyrt dom små kapitalist-kommunisterna.

Vet du vad, chansningen gick inte hem och nu får dom betala priset.

Priset var inte okänt innan dom åkte, tvärtom hade UD sagt att dom riskerade tortyr och död, så dom var väl medveten.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
mina tröga grannar ska få en rejäl känga ,, lysknappen till entren är trasig o fjädrar ej tbx , vilket resulterar i ständigt ljus ,, rejäl som man är skrev man en liten lapp o hängde ovanför

för helvete era tröga as , knappen fjädrar ej tbx , släck manuellt

det funka i 4 dagar har man rätt o bestraffa dem med tortyr för deras tröghet ?

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Idag är jag förbannad på den stundande högtiden. Allt känns så jävla krystat, man bara SKA köpa nått meningslöst skit till sina nära och kära. Blev så förbannad på allt vad julhandel heter så ja sket i det och köpte en platta öl istället. God Jävla Jul. Skål.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Gött med penna som läcker bläck, nu alla paket fått sig en fläck.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag jämnställer brottslingar med brottslingar

Det är ju den typen av resonemang som gör att diktatorer och allehanda despoter kan härja ostört.
Men jag förstår att du, i valet mellan en person med "vänstersympatier" och en diktator alltid kommer att välja diktatorn, för jag menar, din fiendes fiende måste ju ändå vara din vän... Alla som fängslar vänsterpatrask, oavsett hur godtyckligt eller på hur lösa grunder måste ju vara rätt reko.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläcket vara vattenfast, tomten befläckad av denna last.
Pennan var av bästa kvalite, inte ens målartvätt får det att ge me.
Tomten acetonet finner, kanske fläcken försvinner.
Ack och ve för denna fläck, inget får den att gå väck.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju den typen av resonemang som gör att diktatorer och allehanda despoter kan härja ostört.
Men jag förstår att du, i valet mellan en person med "vänstersympatier" och en diktator alltid kommer att välja diktatorn, för jag menar, din fiendes fiende måste ju ändå vara din vän... Alla som fängslar vänsterpatrask, oavsett hur godtyckligt eller på hur lösa grunder måste ju vara rätt reko.

Visst ger det en härlig krydda åt anrättningen att vänsterpatrasket hyllar Stalin, som skulle ha gjort precis samma sak om en västerlänning hade tagit sig över gränsen för att avslöja förhållnderna där?

Nej föresten, Stalin skulle ha låtit avrätta dom offentligt och skickat räkningen till deras föräldrar.

Men nej, jag skulle tycka att en högerjournalist som smitit in i Nordkorea för att avslöja missförhållanden där hade sig själv att skylla om han hade blivit fängslad där.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Visst ger det en härlig krydda åt anrättningen att vänsterpatrasket hyllar Stalin

Ah, då förstår jag att du tycker det är rätt att de får skaka galler i något decennium, istället för att kunna ge sin "vänstervridna" bild som kontrast till den som den mediabild som regimen tillåter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ah, då förstår jag att du tycker det är rätt att de får skaka galler i något decennium, istället för att kunna ge sin "vänstervridna" bild som kontrast till den som den mediabild som regimen tillåter.

Lät Stalin folk få ge sina högervridna åsikter luft?

Jag säger hela tiden "Följ dom lagar som finns eller acceptera det straff du får om du inte gör det"
Det hade jag sagt oavsett vilken politisk åsikt dom hade haft och oavsett i vilket land dom hade åkt fast.

Fast det verkar ni ha svårt att förstå.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ni två gubbar sura är, har paketen hamnat i fel atmosfär.
Detta rim kanske hjälper, och ilskan stälper.
Begrav stridsyxan i ett nafs, ni båda kramas på julaftonsnatt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag säger hela tiden "Följ dom lagar som finns eller acceptera det straff du får om du inte gör det"
Jag tycker iofs inte att vi skall acceptera att kvinnor blir piskade för att de kört bil o.s.v., men vem är jag att lägga mig i vad andra länder har för lagar och regler. Särskilt viktigt är det att acceptera regler som öppnar för godtycke och som egentligen inte har något annat syfte än att säkra makten åt den som sitter på den. :nordkorea :eritrea :enradandrafantastiskaländer

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning