Idag är jag förbannad därför att...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Familjens caravelle hade plötsligt fått något blödder/misständningsrelaterat fel, och biljäveln ska iväg till helgen... Får fort som fan rycka ut med farsan och fixa biltemadelar, sen in på OKQ8 och ställa sig i gds-hallen och försöka byta tändstift, tändkablar och tändspole på en bil vars motorrum designades för att vara lättmekat när bilmodellen under tidigare årsmodeller hade en öppningsbar front... Det är fan trängre än en mellanklassflicka mellan kylaren och motorn, men tro fan att det är just in där man måste ta sig för att komma åt stift och kablar:mad: Förbannade tyskjävel som designade det motorrummet, man blir förbannad! Har blåmärken, riv och skärsår och allmänt krossad vävnad på hela armarna ända upp till överarmarna, och så har man halvt vridit både axlar och armbågar ur led när man krånglar runt där under huven. Man blir fan förbannad!:mad:
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Därför man tränar på jobbet. Har max varit på fem personer där samtidigt. :banana

Men ute i löpspåret är det samma sak, 10ggr så mycket folk och helt plötsligt mycket dyrare träningsutrustning. :rolleyes:

Vilket iofs är bara bra för mig. Flera ryggar att springa i kapp, och förbi. :tummenupp

Men även:

bigbootyholygrail.jpg


:

Vaffan, står hon och fotar sitt eget ass?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Familjens caravelle hade plötsligt fått något blödder/misständningsrelaterat fel, och biljäveln ska iväg till helgen... Får fort som fan rycka ut med farsan och fixa biltemadelar, sen in på OKQ8 och ställa sig i gds-hallen och försöka byta tändstift, tändkablar och tändspole på en bil vars motorrum designades för att vara lättmekat när bilmodellen under tidigare årsmodeller hade en öppningsbar front... Det är fan trängre än en mellanklassflicka mellan kylaren och motorn, men tro fan att det är just in där man måste ta sig för att komma åt stift och kablar:mad: Förbannade tyskjävel som designade det motorrummet, man blir förbannad! Har blåmärken, riv och skärsår och allmänt krossad vävnad på hela armarna ända upp till överarmarna, och så har man halvt vridit både axlar och armbågar ur led när man krånglar runt där under huven. Man blir fan förbannad!:mad:

Man kan väl hänga fram kylet på dom däringa?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man kan väl hänga fram kylet på dom däringa?

Jodå, på de tidigare årsmodellerna kan man som sagt öppna hela fronten och "fälla ner" kylaren med mera. Men på de senare årsmodellerna med AC så går detta inte, där är allting fast monterat och fronten odelbar vilket gör graden av åtkomlighet negativ:huvet
 

rough_boy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Hemse
Hoj
Kawazaki GPZ 400
Idag är jag förbannad för
1. Jag har ingen hoj
2. Bensinpriserna
3. Drivaxeln på bilen är av
4. Dragskaftet är av
5. Bensinpriserna
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Familjens caravelle... ...Man blir fan förbannad!:mad:

Man kan inte böja armen åt det håll som behövs när man har den nerstucken för att pillra lös tändstiften.

Så tipset är att stå med ryggen mot bilen och stick ner armen och göra jobbet. Lite bakfram men då funkar det men tar ju ändå säkert en timme. Men man slipper rivsår mm.

Eller byt till en diesel! Dom tar ändå rejält mycket mindre bränsle så det har man snabbt igen.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Familjens caravelle hade plötsligt fått något blödder/misständningsrelaterat fel, och biljäveln ska iväg till helgen... Får fort som fan rycka ut med farsan och fixa biltemadelar, sen in på OKQ8 och ställa sig i gds-hallen och försöka byta tändstift, tändkablar och tändspole på en bil vars motorrum designades för att vara lättmekat när bilmodellen under tidigare årsmodeller hade en öppningsbar front... Det är fan trängre än en mellanklassflicka mellan kylaren och motorn, men tro fan att det är just in där man måste ta sig för att komma åt stift och kablar:mad: Förbannade tyskjävel som designade det motorrummet, man blir förbannad! Har blåmärken, riv och skärsår och allmänt krossad vävnad på hela armarna ända upp till överarmarna, och så har man halvt vridit både axlar och armbågar ur led när man krånglar runt där under huven. Man blir fan förbannad!:mad:

Förövrigt e de ingen dum idé å ha en extra tändspole i handskfacket för de e ganska vanligt att dom går... Iaf på 2,5orna (om ja minns rätt volym nu)...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man kan inte böja armen åt det håll som behövs när man har den nerstucken för att pillra lös tändstiften.

Så tipset är att stå med ryggen mot bilen och stick ner armen och göra jobbet. Lite bakfram men då funkar det men tar ju ändå säkert en timme. Men man slipper rivsår mm.

Eller byt till en diesel! Dom tar ändå rejält mycket mindre bränsle så det har man snabbt igen.

Upplevde att det inte funkade på alla stift, en del kom man helt enkelt inte ner med armen framiufrån utan man blev istället tvungen att lägga sig på sidan av motorrummet och nästan hoppa upp på kylaren och sticka in armen från sidan för att komma åt. Trångt så inihelvete är där...:mad: Men det du säger stämmer helt klart, i vissa lägen blir det bättre av att göra bakochfram.

Diesel ska man dock inte ha! Samma dieselmotor som satt i golfarna, dvs kraftigt underdimensionerad för en så stor bil... Motorerna håller helt enkelt inte. Har två kompisfamiljer som haft dieselcaraveller, båda fick byta motor med 10k mils intervall:näsblod
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Förövrigt e de ingen dum idé å ha en extra tändspole i handskfacket för de e ganska vanligt att dom går... Iaf på 2,5orna (om ja minns rätt volym nu)...

Där ser man! Får köpa in en extra att ha med på färden:) Vår bil har faktiskt gått i stort sett felfritt sen vi köpte den för flera år sen, så detta är den första spolen vi byter. Men det skadar ju inte att vara förberedd.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Diesel ska man dock inte ha! Samma dieselmotor som satt i golfarna, dvs kraftigt underdimensionerad för en så stor bil... Motorerna håller helt enkelt inte. Har två kompisfamiljer som haft dieselcaraveller, båda fick byta motor med 10k mils intervall:näsblod

I princip alla skåpbilar har ju personbilsmotorer i stora tunga chassin vilket är ett problem som naturligtvis begränsar livslängden.

Men vad säger du? Jag trode 2.5an var odödlig? Eller menar du lilla motor?
Eller så kanske dom körde den som att det var en bensinmotor och försöker varva den i hopp om bättre acceleration?
Inte allt för ovanligt när bensinskallarna kör min bil. Ännu värre blir det om dom är van med automatlåda... Då gråter jag inombords.

Min däckhandlare hade en 2.5 TDI som rullat 65k mil utan problem.

Min bensinare har rullar drygt 10k sedan jag köpte den men någon tändspole har jag aldrig behövt ännu? Några omgångar tändstift, oljefilter, olja och en gång gick oringen sönder mellan oljekylaren och blocket med resultatet att 5 liter olja hamnade som en lång sträng längs vägen.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I princip alla skåpbilar har ju personbilsmotorer i stora tunga chassin vilket är ett problem som naturligtvis begränsar livslängden.

Men vad säger du? Jag trode 2.5an var odödlig? Eller menar du lilla motor?
Eller så kanske dom körde den som att det var en bensinmotor och försöker varva den i hopp om bättre acceleration?
Inte allt för ovanligt när bensinskallarna kör min bil. Ännu värre blir det om dom är van med automatlåda... Då gråter jag inombords.

Min däckhandlare hade en 2.5 TDI som rullat 65k mil utan problem.

Min bensinare har rullar drygt 10k sedan jag köpte den men någon tändspole har jag aldrig behövt ännu? Några omgångar tändstift, oljefilter, olja och en gång gick oringen sönder mellan oljekylaren och blocket med resultatet att 5 liter olja hamnade som en lång sträng längs vägen.

Förvisso sant, men jag har bara hört dåliga saker om caravelle dieseln... Men då talar jag som sagt om lilkla motorn, den som satt i golfen. Fast 2,5:an är väl bensinare, eller finns den som diesel också?:va Vår är en 2,5 bensin.

Haha, så kan det mycket väl vara... Sen är det ju så att dieseln förvisso dricker mindre, men bara om man kör den som en diesel. Som du säger så finns det ju folk som inte riktigt accepterar att den lägre bränsletörsten har ett pris, vilket leder till att motorerna både dricker mer och håller sämre...

Vår har gått en bit över 20k, detta är den första tändspolen vi byter såvitt jag vet. Stift, kablar och olja har ju såklart gått åt under färdens gång...
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Förvisso sant, men jag har bara hört dåliga saker om caravelle dieseln... Men då talar jag som sagt om lilkla motorn, den som satt i golfen. Fast 2,5:an är väl bensinare, eller finns den som diesel också?:va Vår är en 2,5 bensin.

Haha, så kan det mycket väl vara... Sen är det ju så att dieseln förvisso dricker mindre, men bara om man kör den som en diesel. Som du säger så finns det ju folk som inte riktigt accepterar att den lägre bränsletörsten har ett pris, vilket leder till att motorerna både dricker mer och håller sämre...

Vår har gått en bit över 20k, detta är den första tändspolen vi byter såvitt jag vet. Stift, kablar och olja har ju såklart gått åt under färdens gång...

Finns ju 1,9td på 50kw i T4.an, inte ovanligt att dom går 30-40t mil.

Finns en variant på samma motor utan stressfläkten, för dom som tycker ovanstående är lite vågad i effekten.

Ja just det, 2,5 finns både som t, td, tdi och bensin.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Varför ja skrev att de kan va bra å ha en extra spole te 2.5-bensinaren va för vi hade en t4a på jobbet som servicebil som skulle upp te lokala vw-handlaren för värdering men dog på vägen dit... Chefen blev sur å ja fick den för skrotvärdet (1500:), fick höra av vw att spolarna går hyffsat ofta på dom... Efter ja betalat, ställt av, fått tebax skatten, köpt beg spole stog ja på +-0 ungefär, me fullt fungerande bil :p...

Byttes senare mot rullande fiddychassi... Men de e glömda dumheter :p...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kneget har en 2.5 sugdiesel i transportern, faktiskt ok pigg för att vara sugdiesel, men den raselikrasar mest hela tiden. :/
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top