Du var med där? De är rena jävla grisar som inte kan sköta sig i offentlig miljö. Vid högriskmatcher fattar jag fan inte varför publik eller såkallad supportrar är tillåtna. Klubbarna kan stå för den extra polisstyrka som behövs utöver ordinarie.
Nope, har inga sympatier för Skånelag eller lag i dess närhet.
Även folk på krogen är grisar som pissar offentligt, spyr på dansgolvet och klämmer på tjejer när chansen ges. Folk i onyktert tillstånd, och även i folkmassor där man kan vara ganska anonym och komma undan med saker i skydd av de runtomkring sig är grisar, helt enkelt.
Klubbarna står för extra bevakning i form av väktare, och det är ytterst sällan en klubb får kritik för att de skött säkerheten inne på arenan dåligt.
Oftast sker bråken utanför arenan, antingen i dess omedelbara närhet eller långt därifrån.
Är det verkligen fotbollslagens fel och ansvar att supportrar drar i nödbromsen på tågen och bråkar på väg till arenan?
Har denna undersökning som visar att samhället går plus jämkats över hela Sverige, eller tittar man bara på den orten där matchen spelas och på så vis missar att det motsvarar ett bortfall av ekonomiskt flöde på andra ställen?
För övrigt drar staten in mångdubbelt mer än vad vården av rökarna kostar genom skatten på rökdon, så du behöver inte oroa dig för att rökarna kostar något, enligt samma tankegång.
Nej, den är troligtvis inte jämkad, men den tar däremot upp saker som sociala avgifter på spelare/ledare/övrig personal, skatt på löner, reklamskatt, bolagsskatt etc.
Tror faktiskt inte moms på övrig kringförsäljning eller liknande är medräknat.
Tyvärr har jag svårt att hitta den undersökningen, letar vidare på datorn men det kan vara så att den är nedsparad på någon cd, har för mig att just denna jag tänker på nu är publicerad av Punkt SE i slutet på 2007, då det verkar vara tabu att räkna på sådant här numera så är det svårt att hitta nyare/bättre undersökningar. Men jag letar vidare.
Självklart är det inte säkert att ett McDonalds besök i samband med fotbollsmatchen betyder att man inte skulle käkat på McDonalds ändå den dagen.
Men även om det inte är omöjligt att man skulle köpt en biljett för ~100-400:- och två öl till en plankstek en tisdagseftermiddag så hör det väl inte direkt till vanligheterna, varför det kan antas att det ekonomiska flödet ökar åtminstone en viss del.
Och jag vet att rökningen är självbärande skattemässigt, vilket jag anser att även fotbollen är vilket är exakt varför jag tog med den beskrivningen.
Trevligt att någon tog upp skattefrågan där.
Sen ska jag inte ens gå in på samhällets intäkter på det sociala planet med tanke på all ungdomsverksamhet etc, den delen är så självklar att jag lämnar den orörd.
Däremot kan man väl krasst konstatera att där det samlas en stor mängd människor (krogar, demonstrationer, fotbolls/ishockeymatcher, musikfestivaler) är också risken för bråk större.
Jämför man med årets upplaga av "Peace and Love" i Borlänge som samlade 49.000 åskådare så var det bland annat tre våldtäkter och 25 fall av misshandel på området (plus gripanden för fylla etc).
Jämfört med derbyt dif - AIK som samlade drygt 33.000 personer och där det rapporterades om noll (0) fall av våldtäkt och noll (0) fall av misshandel på området.
Är det verkligen så fel att 33.000 personer mister sin rätt till sitt grundlagsskyddande polisbeskydd, som de betalat skatt för gemensamt, bara för att de går in genom en viss typ av ingång? Jag har inget emot att betala för poliser och sjukvård för personer som går på krogen och hamnar i bråk, men de verkar ha nått emot att jag får polisbeskydd.
Konstigt det där.