Idag är jag förbannad därför att...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Dom snodde en cykel av mig igår. Egentligen gör det mig inte ens förbannad, mest bara konfunderar för jag hade ställt upp två mtb med tillsalu-lappar en skrothög för 200kr samt en ok för 900kr. Det komiska är att dom snodde den för 200kr. Fan hade dom bjudit mig 100kr eller fast 50kr så kunde dom ha fått den med nyckel till låset.
Det som förvånar mig är att dom inte snodde den för 900kr. Bägge var lika lätta att sno.

Sen igår sänkte jag priset till 800kr och satte jag ut en blocket-annons på den dyrare för jag flyttar imorgon och det började bli panik att bli av med den. 3 timmar senare kommer en kinesisk utbytesstudent och köper cykeln, fine.
Idag ringer kinesmuppen och vill lämna tillbaka cykeln för att sadeln var för hård. :huvet
Jag bad honom annonsera ut cykeln för 900kr istället för jag har inte tid att sälja den igen. Och har ju dessutom plockat bort annonsen.

Jag är eg inte förbannad, nästan mer road men den här tråden passade bra.

I min värld låter det som om du råkat ut för en utrotningshotad art:
En yngling med vanligt djävla hyfs.
Efter en festkväll behövde han åkdon för att komma hem.
I valet mellan en billig cykel som ingen ville ha och en dyrare cykel så valde han att göra minsta skadan för att få sitt behov tillgodosett.
Förmodligen står (stod) din cykel parkerad (oskadd) i närheten av hans bostad, väl synlig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I min värld låter det som om du råkat ut för en utrotningshotad art:
En yngling med vanligt djävla hyfs.
Efter en festkväll behövde han åkdon för att komma hem.
I valet mellan en billig cykel som ingen ville ha och en dyrare cykel så valde han att göra minsta skadan för att få sitt behov tillgodosett.
Förmodligen står (stod) din cykel parkerad (oskadd) i närheten av hans bostad, väl synlig.

Du kanske har rätt för det var nog på söndag jag saknade cykeln men kan låset ha varit så djäkla dåligt... :va

Fast jag misstänkte pizzagubbarna som har sin rökhörna tre meter ifrån cykelparkeringen för dom var och snackade om cyklarna en eller två dagar innan. Dom trode jag var cykelhandlare/cykelmekaniker för jag hade ju två cyklar till salu. Förklarade att jag inte hade tid att fixa den billiga men att den skulle få samma prislapp som den andra ifall jag ändå gjorde det.

Dessutom när jag passerade där någon dag efteråt stod en och rökte och han tittade nästan bort...

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Kuggade uppkörningen på placeringar. För att han tyckte man skulle placera sig för en kurva i taget och inte hade hört talas om huvudkurva. Han körde förresten inte hoj heller, hade inte gjort sedan han blev förarprövare. Inte bara 60 mil resa och 5000 spänn åt helvete, utan dessutom åkte jag på en förkylning av att det var så satans kallt och hällregnade. För att han skulle vara nöjd med en bromsning skulle man dessutom inte ta foten av bromsen förrän man stod helt stilla, helst skulle man ha ABS på cykeln som skulle smattra under hela inbromsningen. Liknelsen "När du flyger, vill du då att flygplanet ska fälla ut landningshjulen före, under eller efter landningen?" hade han inte ens något svar på. Nytt försök i Borås om en vecka, bara 90 mil tur och retur!

tkdrille

Guest
Kuggade uppkörningen på placeringar. För att han tyckte man skulle placera sig för en kurva i taget och inte hade hört talas om huvudkurva. Han körde förresten inte hoj heller, hade inte gjort sedan han blev förarprövare. Inte bara 60 mil resa och 5000 spänn åt helvete, utan dessutom åkte jag på en förkylning av att det var så satans kallt och hällregnade. För att han skulle vara nöjd med en bromsning skulle man dessutom inte ta foten av bromsen förrän man stod helt stilla, helst skulle man ha ABS på cykeln som skulle smattra under hela inbromsningen. Liknelsen "När du flyger, vill du då att flygplanet ska fälla ut landningshjulen före, under eller efter landningen?" hade han inte ens något svar på. Nytt försök i Borås om en vecka, bara 90 mil tur och retur!

Klara du inte hålla bromsen till du stod helt stilla då ? Så fick vi med göra på uppkörningen ;) De kallas ju nödbromsning om du ska stanna helt.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Satans jävla idioter på jobbet som inte kan betala ut min lön ordentligt, knappt hälften av mina timmar har betalats :mad:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Klara du inte hålla bromsen till du stod helt stilla då ? Så fick vi med göra på uppkörningen ;) De kallas ju nödbromsning om du ska stanna helt.

Hade jag säkerligen kunnat göra, men vad han sa så var det effektiv bromsning, så att släppa bakbromsen i slutet för att sätta fram foten en aning och göra en snyggare inbromsning var vad jag lärt mig i det ämnet, och han sa inget förrän efteråt... Nåväl, jag gjorde väl säkerligen några missar med, heter ju inte Rossi i efternamn trots allt, så jag kan ju inte skylla ifrån mig, men det blir ju klart svårare när man får lära sig en sak och förväntas göra den annorlunda och utan att någon säger ett knyst... Jag är mest förbannad för att ha failat tillsammans med pengarna o förkylningen, hur han tyckte eller inte tyckte saker skulle göras är inte så mycket att göra åt. Nödbromsning på uppkörningen? Effektiv bromsning i 70 och 90 km/h är vad de säger gäller nu iaf, och då får endast frambromsen låsa och det i början på inbromsningen isf, förstår ju inte hur man då kan släppa igenom smattrande abs med tjutande hjul under hela inbromsningen, nu ska jag iaf ta mig en stor wiskey så jag slipper grubbla mer på eländet.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Satans jävla idioter på jobbet som inte kan betala ut min lön ordentligt, knappt hälften av mina timmar har betalats :mad:

Gå in på deras kontor, ta med dig hälften av deras datorer och gå därifrån. "Får jag hälften av min lön får du behålla hälften av din utrustning!"

tkdrille

Guest
Hade jag säkerligen kunnat göra, men vad han sa så var det effektiv bromsning, så att släppa bakbromsen i slutet för att sätta fram foten en aning och göra en snyggare inbromsning var vad jag lärt mig i det ämnet, och han sa inget förrän efteråt... Nåväl, jag gjorde väl säkerligen några missar med, heter ju inte Rossi i efternamn trots allt, så jag kan ju inte skylla ifrån mig, men det blir ju klart svårare när man får lära sig en sak och förväntas göra den annorlunda och utan att någon säger ett knyst... Jag är mest förbannad för att ha failat tillsammans med pengarna o förkylningen, hur han tyckte eller inte tyckte saker skulle göras är inte så mycket att göra åt. Nödbromsning på uppkörningen? Effektiv bromsning i 70 och 90 km/h är vad de säger gäller nu iaf, och då får endast frambromsen låsa och det i början på inbromsningen isf, förstår ju inte hur man då kan släppa igenom smattrande abs med tjutande hjul under hela inbromsningen, nu ska jag iaf ta mig en stor wiskey så jag slipper grubbla mer på eländet.

Okej nej min körlärare nämnde de typ för nödbromsning. Vi fick ju lära oss att bromsa ända till vi stod helt stilla utan abs och att vänster fot skulle ner först. Men de var några år sedan.
Men bara på de igen =) De är inte säsong ändå.

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Du var med där? De är rena jävla grisar som inte kan sköta sig i offentlig miljö. Vid högriskmatcher fattar jag fan inte varför publik eller såkallad supportrar är tillåtna. Klubbarna kan stå för den extra polisstyrka som behövs utöver ordinarie.

Nope, har inga sympatier för Skånelag eller lag i dess närhet.
Även folk på krogen är grisar som pissar offentligt, spyr på dansgolvet och klämmer på tjejer när chansen ges. Folk i onyktert tillstånd, och även i folkmassor där man kan vara ganska anonym och komma undan med saker i skydd av de runtomkring sig är grisar, helt enkelt.
Klubbarna står för extra bevakning i form av väktare, och det är ytterst sällan en klubb får kritik för att de skött säkerheten inne på arenan dåligt.

Oftast sker bråken utanför arenan, antingen i dess omedelbara närhet eller långt därifrån.
Är det verkligen fotbollslagens fel och ansvar att supportrar drar i nödbromsen på tågen och bråkar på väg till arenan?

Har denna undersökning som visar att samhället går plus jämkats över hela Sverige, eller tittar man bara på den orten där matchen spelas och på så vis missar att det motsvarar ett bortfall av ekonomiskt flöde på andra ställen?

För övrigt drar staten in mångdubbelt mer än vad vården av rökarna kostar genom skatten på rökdon, så du behöver inte oroa dig för att rökarna kostar något, enligt samma tankegång.

Nej, den är troligtvis inte jämkad, men den tar däremot upp saker som sociala avgifter på spelare/ledare/övrig personal, skatt på löner, reklamskatt, bolagsskatt etc.
Tror faktiskt inte moms på övrig kringförsäljning eller liknande är medräknat.

Tyvärr har jag svårt att hitta den undersökningen, letar vidare på datorn men det kan vara så att den är nedsparad på någon cd, har för mig att just denna jag tänker på nu är publicerad av Punkt SE i slutet på 2007, då det verkar vara tabu att räkna på sådant här numera så är det svårt att hitta nyare/bättre undersökningar. Men jag letar vidare.

Självklart är det inte säkert att ett McDonalds besök i samband med fotbollsmatchen betyder att man inte skulle käkat på McDonalds ändå den dagen.
Men även om det inte är omöjligt att man skulle köpt en biljett för ~100-400:- och två öl till en plankstek en tisdagseftermiddag så hör det väl inte direkt till vanligheterna, varför det kan antas att det ekonomiska flödet ökar åtminstone en viss del.

Och jag vet att rökningen är självbärande skattemässigt, vilket jag anser att även fotbollen är vilket är exakt varför jag tog med den beskrivningen.
Trevligt att någon tog upp skattefrågan där.

Sen ska jag inte ens gå in på samhällets intäkter på det sociala planet med tanke på all ungdomsverksamhet etc, den delen är så självklar att jag lämnar den orörd.

Däremot kan man väl krasst konstatera att där det samlas en stor mängd människor (krogar, demonstrationer, fotbolls/ishockeymatcher, musikfestivaler) är också risken för bråk större.
Jämför man med årets upplaga av "Peace and Love" i Borlänge som samlade 49.000 åskådare så var det bland annat tre våldtäkter och 25 fall av misshandel på området (plus gripanden för fylla etc).
Jämfört med derbyt dif - AIK som samlade drygt 33.000 personer och där det rapporterades om noll (0) fall av våldtäkt och noll (0) fall av misshandel på området.

Är det verkligen så fel att 33.000 personer mister sin rätt till sitt grundlagsskyddande polisbeskydd, som de betalat skatt för gemensamt, bara för att de går in genom en viss typ av ingång? Jag har inget emot att betala för poliser och sjukvård för personer som går på krogen och hamnar i bråk, men de verkar ha nått emot att jag får polisbeskydd.
Konstigt det där.

tkdrille

Guest
Nope, har inga sympatier för Skånelag eller lag i dess närhet.
Även folk på krogen är grisar som pissar offentligt, spyr på dansgolvet och klämmer på tjejer när chansen ges. Folk i onyktert tillstånd, och även i folkmassor där man kan vara ganska anonym och komma undan med saker i skydd av de runtomkring sig är grisar, helt enkelt.
Klubbarna står för extra bevakning i form av väktare, och det är ytterst sällan en klubb får kritik för att de skött säkerheten inne på arenan dåligt.

Oftast sker bråken utanför arenan, antingen i dess omedelbara närhet eller långt därifrån.
Är det verkligen fotbollslagens fel och ansvar att supportrar drar i nödbromsen på tågen och bråkar på väg till arenan?

Nej, den är troligtvis inte jämkad, men den tar däremot upp saker som sociala avgifter på spelare/ledare/övrig personal, skatt på löner, reklamskatt, bolagsskatt etc.
Tror faktiskt inte moms på övrig kringförsäljning eller liknande är medräknat.

Tyvärr har jag svårt att hitta den undersökningen, letar vidare på datorn men det kan vara så att den är nedsparad på någon cd, har för mig att just denna jag tänker på nu är publicerad av Punkt SE i slutet på 2007, då det verkar vara tabu att räkna på sådant här numera så är det svårt att hitta nyare/bättre undersökningar. Men jag letar vidare.

Självklart är det inte säkert att ett McDonalds besök i samband med fotbollsmatchen betyder att man inte skulle käkat på McDonalds ändå den dagen.
Men även om det inte är omöjligt att man skulle köpt en biljett för ~100-400:- och två öl till en plankstek en tisdagseftermiddag så hör det väl inte direkt till vanligheterna, varför det kan antas att det ekonomiska flödet ökar åtminstone en viss del.

Och jag vet att rökningen är självbärande skattemässigt, vilket jag anser att även fotbollen är vilket är exakt varför jag tog med den beskrivningen.
Trevligt att någon tog upp skattefrågan där.

Sen ska jag inte ens gå in på samhällets intäkter på det sociala planet med tanke på all ungdomsverksamhet etc, den delen är så självklar att jag lämnar den orörd.

Däremot kan man väl krasst konstatera att där det samlas en stor mängd människor (krogar, demonstrationer, fotbolls/ishockeymatcher, musikfestivaler) är också risken för bråk större.
Jämför man med årets upplaga av "Peace and Love" i Borlänge som samlade 49.000 åskådare så var det bland annat tre våldtäkter och 25 fall av misshandel på området (plus gripanden för fylla etc).
Jämfört med derbyt dif - AIK som samlade drygt 33.000 personer och där det rapporterades om noll (0) fall av våldtäkt och noll (0) fall av misshandel på området.

Är det verkligen så fel att 33.000 personer mister sin rätt till sitt grundlagsskyddande polisbeskydd, som de betalat skatt för gemensamt, bara för att de går in genom en viss typ av ingång? Jag har inget emot att betala för poliser och sjukvård för personer som går på krogen och hamnar i bråk, men de verkar ha nått emot att jag får polisbeskydd.
Konstigt det där.

Utan att redigera. JA. Slut på diskussionen. Du är för fotbollsvåld. Blir bara förbannad när folk tror de ska va okej

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Konstigt det där.

Ja precis... Varför ska musikfestivalsarrangörer behöva pröjsa för polisen när fotboll inte ska göra det?

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Utan att redigera. JA. Slut på diskussionen. Du är för fotbollsvåld. Blir bara förbannad när folk tror de ska va okej

Har ALDRIG sagt att fotbollsvåldet är ok!!
Däremot är det FEL att klubbarna ska behöva betala för något som ska bekostas av skattepengar!

Kom för fan inte och påstå att jag är för våld i någon form, ge FAN i att lägga ord i min mun!

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Typ. :mad

Förra hösten räknade jag till 40+ dagar i rad med någon form av regn :gråta

Jobbade på västkusten 07/08 - då börja det regna på midsommar 2007 - det slutade nån gång på försommaren 2008:3freak

Kommer ihåg en campingägare som sa att hans sketna glasskiosk brukade vara öpen 60 dagar per säsong - den var öppen EN DAG säsongen 2007:4skrika

Längsta ihållande regnperioderna var 90 dagar med någon enstaka soldag dock ej längre än 24 timmars uppehåll:hihi - det var då det var feta översvämningar i t.ex Mölndal, mördaresniglarna invaderade,folk börja mögla - fan allt

Vinterns dagar med minus var lätträknade - det var +6 och regn hela tiden:ätapiller

Finns vissa likheter med vädret då och nu....så 40 dagar är inget - men va fan sommaren efter blev ju scysst - fanns la inget vatten kvar i atmfosfären som kunde droppa ner sen

tkdrille

Guest
Har ALDRIG sagt att fotbollsvåldet är ok!!
Däremot är det FEL att klubbarna ska behöva betala för något som ska bekostas av skattepengar!

Kom för fan inte och påstå att jag är för våld i någon form, ge FAN i att lägga ord i min mun!

Nöje som relaterar i våld ska inte bekostas av skattepengar med ens en krona. Huliganer har inte på stan att göra överhuvudtaget. Nu kosta dessa grisarna även på skånetrafiken med att dra i nödbroms.
Ser inget fel att fotbollsklubben får ta skiten. Precis som festivaler ska göra det.

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Nöje som relaterar i våld ska inte bekostas av skattepengar med ens en krona. Huliganer har inte på stan att göra överhuvudtaget. Nu kosta dessa grisarna även på skånetrafiken med att dra i nödbroms.
Ser inget fel att fotbollsklubben får ta skiten. Precis som festivaler ska göra det.

Fast om det är så att fotbollen redan står för samhällets utgifter i form av skatter, och mer därtill, hur kan det då vara rätt att dubbelbeskatta klubbarna?
Isåfall borde samma sak gälla ALLT som involverar polis och rättsväsen, hus drabbas av inbrott, banker av rån, krogar av slagsmål, etc etc.
Vi ska alltså först betala skatt för polisen och sedan betala YTTERLIGARE en gång när vi drabbas av inbrott eller misshandel?
Jävla troll.

Tack! Varför kan man aldrig få något vettigt svar på detta?

Självklart är det inte rimligt att vare sig fotbollsklubbar, musikfestivaler, banker, nattklubbar eller övrigt blir dubbelbeskattade, samma princip gäller hela samhället även om vi just nu diskuterar fotboll.

Kärnan i frågan är att polisen tar betalt för en insats som de själva väljer storlek på och redan fått betalt för.
Ni verkar ju vara för en polisstat men jag vill inte ha ett samhälle där man får betala extra för polisbeskydd och högstbjudande får bäst beskydd, isåfall kan vi lösgöra statens våldsmonopol helt och hållet.

//via Tapatalk

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...