Idag är jag förbannad därför att...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
"Du måste anmäla dig i centralreceptionen, det står på kallelsen"
Nämen va bra då man till svar i tfn två veckor innan sa "du kan väl skriva upp tiden på en lapp (jag bad två gånger om att jag ville ha kallelse) så skickar jag ingen kallelse, har gått förbi dig i systemet å jag har andra att prata med" ..säger ssk som tog mitt samtal å som var 15 min sen pga möte å alltså låtit mig sitta 15 min i tfnkö fast "du är först i kön"..

:huvet

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
....förstår ju inte hur man då kan släppa igenom smattrande abs med tjutande hjul under hela inbromsningen...

:fakta Så länge man tillåter abs vid bromsproven så kan man lika gärna ba bort alla andra övningar i manöverprovet också.

Inte förrän den dagen ABS sitter orginal på 90% av alla registrerade motorcyklar kommer jag kunna respektera ett bromstest utfört med ABS på MC.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Ganska stor skillnad på "Du är för fotbollsvåld", vilket i min värld är en direkt (och ganska grov) anklagelse, och "Ni verkar vara".
Har du inget bättre att komma med?

//via Tapatalk

Oj, det var väldigt vad fientlig du var då :dummer

Skillnaden är väl att fotbollen i viss mån lever på sina fanatiska fans och tar inga egentliga krafttag för att få slut på buset. T ex ansågs det vara en "kraftig markering" av MFF att skriva "Vi tar avstånd från huliganism, bengaler och bangers" i sitt programblad, ja grattis? Mycket snack, lite låda. Då får man helt enkelt pröjsa för polisens insatser istället.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
. T ex ansågs det vara en "kraftig markering" av MFF att skriva "Vi tar avstånd från huliganism, bengaler och bangers" i sitt programblad, ja grattis? Mycket snack, lite låda. Då får man helt enkelt pröjsa för polisens insatser istället.

Ett problem är ju att man inte får filma ståplatsläktarna vilket gör det omöjligt att enkelt identifiera vilka skitskallarna är om de inte av ren slump lyckats fångas av någon av TV-bolagens publiksvep precis när de gör sattyg...
Det är ju inte klubbarnas fel utan lagstiftningen.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Fast om det är så att fotbollen redan står för samhällets utgifter i form av skatter, och mer därtill, hur kan det då vara rätt att dubbelbeskatta klubbarna?
Isåfall borde samma sak gälla ALLT som involverar polis och rättsväsen, hus drabbas av inbrott, banker av rån, krogar av slagsmål, etc etc.
Vi ska alltså först betala skatt för polisen och sedan betala YTTERLIGARE en gång när vi drabbas av inbrott eller misshandel?
Jävla troll.

Självklart är det inte rimligt att vare sig fotbollsklubbar, musikfestivaler, banker, nattklubbar eller övrigt blir dubbelbeskattade, samma princip gäller hela samhället även om vi just nu diskuterar fotboll.

Kärnan i frågan är att polisen tar betalt för en insats som de själva väljer storlek på och redan fått betalt för.
Ni verkar ju vara för en polisstat men jag vill inte ha ett samhälle där man får betala extra för polisbeskydd och högstbjudande får bäst beskydd, isåfall kan vi lösgöra statens våldsmonopol helt och hållet.

//via Tapatalk

Om vi tar ett liknande exempel, bil och mc tävlingar på bana.
Vad jag förstår så får arrangören betala för att ha ambulanser på plats?

Borde inte det också betalas genom skatter eftersom ambulanssjukvård är gratis i sverige?

Inte riktigt samma situation det erkänner jag men fotbollsklubbarna har haft många år på sej att rätta till problemet.

Alternativet är väl skyhöga böter på dom som faktiskt stökar och blir tagna.
Först då kanske den där kulturen börjar rensa upp sej själv.

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Oj, det var väldigt vad fientlig du var då :dummer

Skillnaden är väl att fotbollen i viss mån lever på sina fanatiska fans och tar inga egentliga krafttag för att få slut på buset. T ex ansågs det vara en "kraftig markering" av MFF att skriva "Vi tar avstånd från huliganism, bengaler och bangers" i sitt programblad, ja grattis? Mycket snack, lite låda. Då får man helt enkelt pröjsa för polisens insatser istället.

Som Korvgubbe skriver begränsas klubbarna ganska kraftigt av nuvarande lagstiftning.
Man får inte sätta upp kameror vars huvudsyfte är att filma publiken, man får heller inte sätta upp fotografier i kassorna på personer som i domstol blivit portade från allsvenska matcher (varenda matchvärd ska alltså ha koll på varenda portad huligan...).
Dessutom får man inte kasta ut en person som tagit sig in på arenan när denne väl tagit sig in, endast neka inträde (räknas som offentligt utrymme, kan bara göra nått om personen begår en ny brottslig handling på plats).

Och klubbarna är redan ålagda av polismyndigheten att säkerställa ordningen med hjälp av vakter, AIK t.ex driver ett eget vaktbolag (AIK Säk) med anställda vakter.
Det är väldigt, väldigt sällan klubbarna får kritik för att de skött det förebyggande säkerhetsarbetet dåligt inför matcher.

Vad mer ska klubbarna göra?

Ända sedan polisen började ta betalt för sina insatser så har antalet poliser i tjänstgöring ökat kraftigt på matchdag, vid lugna vardagsmatcher mot exempelvis Gais (som har litet bortafölje) har polisen satt in flera piketbussar och insatsen kan närmast liknas det vid ett högriskderby.
Det minsta rimliga är att det inte är samma personer som beslutar om tillstånd, bestämmer storlek på insats OCH tar betalt för densamma, isåfall borde denna "tjänst" som minst konkurrensutsättas för att undvika uppblåsta luftfakturor.
Vem ska konkurrera om detta uppdrag egentligen?

------------------

Och angående bengalfrågan så driver SvFF Råsunda, en arena som är mer eller mindre vidöppen när det inte är matchdag, och vem som helst kan spatsera in.
Brännarna lägger väskor med bengaler på toaletter, i skrymslen etc, och sedan bötfäller SvFF AIK för bengalerna.
Är det egentligen rimligt?
Är det klubbens fel att hyresvärden (som faktiskt tjänar på bötespengarna) lämnat arenan öppen för vem som helst?
Det är ju liksom inte så att klubben brister vid visiteringen vid insläpp för där ifrån kommer det inga bengaler

Jag ber er som som vill svara på detta att läsa igenom allting, fundera ett par minuter och sedan komma med motargument som inte siktar in sig på en enskild mening i det jag skrivit.
Tack på förhand.

//via Tapatalk

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Om vi tar ett liknande exempel, bil och mc tävlingar på bana.
Vad jag förstår så får arrangören betala för att ha ambulanser på plats?

Borde inte det också betalas genom skatter eftersom ambulanssjukvård är gratis i sverige?

Inte riktigt samma situation det erkänner jag men fotbollsklubbarna har haft många år på sej att rätta till problemet.

Alternativet är väl skyhöga böter på dom som faktiskt stökar och blir tagna.
Först då kanske den där kulturen börjar rensa upp sej själv.

Klubbarna betalar för ordningsvakter som är ett krav för att få arrangera en fotbollsmatch, precis som ambulans på området är ett krav för att arrangera motortävling.
Det säger jag ingenting om, ett rimligt krav.

Skillnaden är att när en läktare rasar och ambulans skickas till motorstadion utifrån (eller folk slåss på området och polis skickas till platsen) så kostar detta inte motorarrangören nått.
Om det däremot blir slagsmål tre kvarter ifrån fotbollsarenan får fotbollsarrangören betala för insatsen.

Och böter till individen är ett jättebra förslag, straffa de som missköter sig, inte de övriga 99%.
Varför det inte görs hårdare och oftare kan tyvärr inte jag svara på.

//via Tapatalk

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jävla bil:huvet. Nyligen bytt drivknut/spindeled/bromskivor fram+renoverat oken/underedsbehandlat/tändstift, olja, glykol... 20-30mil senare går topplockspackningen (eller spricka i toppen). Inget jättejobb kanske men motivation = 0, ligger närmare o elda upp skiten....

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Som Korvgubbe skriver begränsas klubbarna ganska kraftigt av nuvarande lagstiftning.
Man får inte sätta upp kameror vars huvudsyfte är att filma publiken, man får heller inte sätta upp fotografier i kassorna på personer som i domstol blivit portade från allsvenska matcher (varenda matchvärd ska alltså ha koll på varenda portad huligan...).
Dessutom får man inte kasta ut en person som tagit sig in på arenan när denne väl tagit sig in, endast neka inträde (räknas som offentligt utrymme, kan bara göra nått om personen begår en ny brottslig handling på plats).

Och klubbarna är redan ålagda av polismyndigheten att säkerställa ordningen med hjälp av vakter, AIK t.ex driver ett eget vaktbolag (AIK Säk) med anställda vakter.
Det är väldigt, väldigt sällan klubbarna får kritik för att de skött det förebyggande säkerhetsarbetet dåligt inför matcher.

Vad mer ska klubbarna göra?

Ända sedan polisen började ta betalt för sina insatser så har antalet poliser i tjänstgöring ökat kraftigt på matchdag, vid lugna vardagsmatcher mot exempelvis Gais (som har litet bortafölje) har polisen satt in flera piketbussar och insatsen kan närmast liknas det vid ett högriskderby.
Det minsta rimliga är att det inte är samma personer som beslutar om tillstånd, bestämmer storlek på insats OCH tar betalt för densamma, isåfall borde denna "tjänst" som minst konkurrensutsättas för att undvika uppblåsta luftfakturor.
Vem ska konkurrera om detta uppdrag egentligen?

------------------

Och angående bengalfrågan så driver SvFF Råsunda, en arena som är mer eller mindre vidöppen när det inte är matchdag, och vem som helst kan spatsera in.
Brännarna lägger väskor med bengaler på toaletter, i skrymslen etc, och sedan bötfäller SvFF AIK för bengalerna.
Är det egentligen rimligt?
Är det klubbens fel att hyresvärden (som faktiskt tjänar på bötespengarna) lämnat arenan öppen för vem som helst?
Det är ju liksom inte så att klubben brister vid visiteringen vid insläpp för där ifrån kommer det inga bengaler

Jag ber er som som vill svara på detta att läsa igenom allting, fundera ett par minuter och sedan komma med motargument som inte siktar in sig på en enskild mening i det jag skrivit.
Tack på förhand.

//via Tapatalk

Först och främst undrar jag vilken lagstiftning det är som begränsar kameraövervakning på just ståplats? Vad jag förstår har Råsunda rörliga kameror vilket borde innebära att deras tillstånd gäller hela arenan dit kamerorna kan se.
Om någon plats borde undvikas så är det väl snarare om det finns numrerade platser där enskilda personer kan identifieras genom biljettköp eller dylikt.

Men men det där är det ju länsstyrelsen som beslutar om.

Och vad gäller polisens "betala det vi vill ha" policy så det ju såklart trist för klubbarna. Men ska alla skattebetalare betala för det istället? Det kan väl ändå inte anses som "normalt" det som sker på många fotbollsmatcher idag?
Det är kriminalitet som enbart kretsar kring fotbollsklubbarna så min åsikt är att då får dom betala för det.

Och slutligen angående bengalerna så kanske det är dags att se över diverse skrymslen på råsunda?
Bygg bort och gör det överskådligt så det finns en rimlig chans att söka igenom före matcher.
Och varför är arenan öppen för allmänheten på dagarna?
Det låter som att SvFF skulle behöva få press på sej från dom klubbar dom representerar istället.
Vad vore SvFF om klubbarna går ihop och beslutar sej för att exempelvis INTE spela?

När hyreskontraktet för råsunda skall förnyas tycker jag dom borde sätta lite krav för att få hjälp att lösa situationen.

Man kan ju inte låta det fortgå i all evighet hur fel man än tycker systemet är.

Slutligen tror jag säkert att det förs dialoger för att lösa läktarvåldet men nånstans i leden så dras det uppenbarligen åt fel håll annars hade denna frågan varit löst för längesen.

Det ultimata vore väl kameraövervakning på arenan och ID kontroll på samtliga besökare.

Vips så hamnar bråken på stan istället och klubbarna slipper betala.

Men det är väl en drömvärld..

tkdrille

Guest
Vilken jävla attityd. Inte fått ligga på länge? Förlåt om jag gjorde dig upprörd mästertrollet för att jag inte tycker som dig

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Först och främst undrar jag vilken lagstiftning det är som begränsar kameraövervakning på just ståplats? Vad jag förstår har Råsunda rörliga kameror vilket borde innebära att deras tillstånd gäller hela arenan dit kamerorna kan se.
Om någon plats borde undvikas så är det väl snarare om det finns numrerade platser där enskilda personer kan identifieras genom biljettköp eller dylikt.

Men men det där är det ju länsstyrelsen som beslutar om.

Och vad gäller polisens "betala det vi vill ha" policy så det ju såklart trist för klubbarna. Men ska alla skattebetalare betala för det istället? Det kan väl ändå inte anses som "normalt" det som sker på många fotbollsmatcher idag?
Det är kriminalitet som enbart kretsar kring fotbollsklubbarna så min åsikt är att då får dom betala för det.

Och slutligen angående bengalerna så kanske det är dags att se över diverse skrymslen på råsunda?
Bygg bort och gör det överskådligt så det finns en rimlig chans att söka igenom före matcher.
Och varför är arenan öppen för allmänheten på dagarna?
Det låter som att SvFF skulle behöva få press på sej från dom klubbar dom representerar istället.
Vad vore SvFF om klubbarna går ihop och beslutar sej för att exempelvis INTE spela?

När hyreskontraktet för råsunda skall förnyas tycker jag dom borde sätta lite krav för att få hjälp att lösa situationen.

Man kan ju inte låta det fortgå i all evighet hur fel man än tycker systemet är.

Slutligen tror jag säkert att det förs dialoger för att lösa läktarvåldet men nånstans i leden så dras det uppenbarligen åt fel håll annars hade denna frågan varit löst för längesen.

Det ultimata vore väl kameraövervakning på arenan och ID kontroll på samtliga besökare.

Vips så hamnar bråken på stan istället och klubbarna slipper betala.

Men det är väl en drömvärld..

Skrev inte just ståplats utan det gäller hela arenan, men jag har för mig (inte helt hundra på detta) att i tillståndet för övervakningskamerorna som är uppsatta är det angivet att dessa antingen endast får vara påslagna nattetid/helger, eller helt enkelt inte när det är publik på plats (datalagringsdirektivet, personlig integritet och allt det där).
Fast det gäller inte specifikt tillståndet på Råsunda.

Det är faktiskt inte särskilt normalt att det är stökigt på matcher, oftast går det lugnt till (annars hade jag knappast tagit med min ettåriga dotter på match mot topplag, msk "högriskmatch").
Det förekommer, javisst, men finns det nånstans i samhället där der samlas 15.000+ där det INTE finns risk för bråk?
Jag försvarar inte våldet, utan konstaterar endast att med många människor på en plats är det risk för att folk blir oense om allt från vilket lag som är bäst till vilken färg en bil bör ha.

Råsunda ska rivas så just den frågan är snart icke-existerande, men annars så tror jag Malmö FF, IFK Göteborg, Gefle etc skiter högaktningsfullt i hur SvFF driver sin arena så någon bojkott av matcher lär vi inte få se.

Kameraövervakning känns som ett vettigt steg (ligger väl även med i Björn Erikssons pågående huliganutredning), men däremot ID-kontroll av 15-30.000 personer som anländer till arenan 10-60 minuter innan match känns tyvärr som en utopi.

Bråken är för det mesta på "stan", eller i varje fall inte i direkt anslutning till arenan, och trots att det är områden klubbarna inte kan ansvara för skickas ändå fakturan för insatsen till klubben, även om bråken sker i tunnelbanan eller ett par kilometer från arenan.

//via Tapatalk

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06
Vilken jävla attityd. Inte fått ligga på länge? Förlåt om jag gjorde dig upprörd mästertrollet för att jag inte tycker som dig

Tja, ett par veckor sen är det nog allt, svårt att pussla ihop familjelivet ibland. Någon speciell anledning till att du vill veta detaljer i mitt privatliv?
Har inget emot folk som tycker annorlunda men folk som anklagar mig för att ha åsikter jag inte har, och kommer med felaktiga påståenden (att klubbarna inte gör vissa saker som de faktiskt inte får göra etc) retar mig, så då väljer jag att ta debatten.
Vi är trots allt på ett forum, att debattera är roligt, och därför väljer jag att göra det.
Det enda du kunde komma med då var påhopp?
Tja, alla är väl sig själva närmast.

Jag nöjer mig med att konstatera det roliga i att du numera är förbannad i rätt tråd ;-)

Är det någon som vill fortsätta diskussionen tar jag det när jag kommer hem från jobbet om en stund, annars får jag önska er en trevlig kväll.

//via Tapatalk

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Det har regnat ikväll, kommer regna inatt och imorgon och det sabbar mina planer att köra hoj till jobbet :4skrika

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
...jag är en jävla idiot som låter vissa i min omgivning psyka mig så att jag aldrig tar det där jävla kortet... och för att jag av någon sjuk anledning körde galet bra när jag testade Enduro som jag inte ens har för avsikt att fortsätta med, men när jag sätter mig på 750:n och någon tittar på mig så blir jag stel som en kratta och kör som en sån... fan, fan, fan... avskyr tanken på att ge upp men jag vet inte om jag orkar med alla psykningar...:huvet

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
...jag är en jävla idiot som låter vissa i min omgivning psyka mig så att jag aldrig tar det där jävla kortet... och för att jag av någon sjuk anledning körde galet bra när jag testade Enduro som jag inte ens har för avsikt att fortsätta med, men när jag sätter mig på 750:n och någon tittar på mig så blir jag stel som en kratta och kör som en sån... fan, fan, fan... avskyr tanken på att ge upp men jag vet inte om jag orkar med alla psykningar...:huvet

Vad är det för folk du har omkring dej som psykar dej så?

Taskigt är det sa Bill. Jättetaskigt sa Bull.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Vad är det för folk du har omkring dej som psykar dej så?

Taskigt är det sa Bill. Jättetaskigt sa Bull.

Sk bekanta till min man... på jobbet är alla grabbarna bara positiva, men inte vissa vi umgås med... de tillhör det gamla gardet, har du inte åkt sen du va 10 så har du inte på hoj att göra... sån sort... finns ett par såna på körskolan oxå...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Amäh! Ta kortet och skit i dem.
Såndär våp är bara att ignorera. Eller se det som att de känner sig hotade.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping