Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sambons lilla skitbil har fått för sig att börja skramla på sistone, något som enligt sambon hänt med ganska jämna intervaller och kostat 2000:- att fixa på verkstad...
Efter lite pratande om gds-hallar med liftar så tog jag och gick ut med min fjolliga lilla garagedomkraft från tema de la bil, pumpade upp härket och kikade in under... Där såg jag ett skruvat förband som såg ut att sitta lite löst, så jag ropade på sambon för att hon skulle komma och gasa bilen när jag låg och tittade. Den skuttade runt riktigt ordentligt, så jag slet loss den den från avgasröret, kikade lite och så blev det lite mer gas.. På avgasröret sitter det en plåt som hålls på plats av sagda skruvförband. Avgasröret är fullkomligt fritt från rost, men skruvförbandet som är tillverkat i två olika metaller är totalt avrostat... Ser påfallande mycket ut som om någon har designat den här skiten för att förbandet ska rosta loss och plåten börja skallra.
Och detta har sambon fått "lagat" på verkstäder ett antal gånger, till det facila priset av 2000:-
Ocker? Bedrägeri?
Nej, det blir en tur till biltema, köpa ett nytt skruvförband för en spottstyver och skruva dit skiten och sedan sälja av skitbilen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sambons lilla skitbil har fått för sig att börja skramla på sistone, något som enligt sambon hänt med ganska jämna intervaller och kostat 2000:- att fixa på verkstad...
Efter lite pratande om gds-hallar med liftar så tog jag och gick ut med min fjolliga lilla garagedomkraft från tema de la bil, pumpade upp härket och kikade in under... Där såg jag ett skruvat förband som såg ut att sitta lite löst, så jag ropade på sambon för att hon skulle komma och gasa bilen när jag låg och tittade. Den skuttade runt riktigt ordentligt, så jag slet loss den den från avgasröret, kikade lite och så blev det lite mer gas.. På avgasröret sitter det en plåt som hålls på plats av sagda skruvförband. Avgasröret är fullkomligt fritt från rost, men skruvförbandet som är tillverkat i två olika metaller är totalt avrostat... Ser påfallande mycket ut som om någon har designat den här skiten för att förbandet ska rosta loss och plåten börja skallra.
Och detta har sambon fått "lagat" på verkstäder ett antal gånger, till det facila priset av 2000:-
Ocker? Bedrägeri?
Nej, det blir en tur till biltema, köpa ett nytt skruvförband för en spottstyver och skruva dit skiten och sedan sälja av skitbilen.

Går den inte bara att kasta väck?
(plåten, dårå)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har lyckats sträckt ett muskelfäste på framsidan av låret som fan aldrig vill läka! Verkar bra, men så fort man skall göra nått lite mer påfrestande så hugger det emot! :mad:
Börjar bli jobbigt detta!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är en värmesköld.
Plockar man bort den, så kan det bli stora problem.

Det spexiga med den här värmeskölden är att den sitter på 2-3 dm av avgasröret, och det är inte vid tanken, rören från tanken eller något sånt... Dessutom är det ungefär samma glapp upp till chassit ovanför där som det är mellan avgasröret och tanken, där det inte finns någon värmesköld. Dessutom sitter ju värmeskölden monterad fast mot avgasröret med en rätt hyfsad anspänningsyta, utan speciellt mycket möjligheter till luftflöde, så vet inte hur bra den funkar, men den hjälper säkert lite... Inte helt sugen på att varmköra hela paketet och krypa in under och känna efter. :hihi
Men den får sitta kvar ändå, så känslig som den bilen är vill man inte ta bort saker som verkar onödiga (eller jävligt dumt konstruerade) för då får man säkert någon suspekt felkod om något totalt annat. :crash
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det spexiga med den här värmeskölden är att den sitter på 2-3 dm av avgasröret, och det är inte vid tanken, rören från tanken eller något sånt... Dessutom är det ungefär samma glapp upp till chassit ovanför där som det är mellan avgasröret och tanken, där det inte finns någon värmesköld. Dessutom sitter ju värmeskölden monterad fast mot avgasröret med en rätt hyfsad anspänningsyta, utan speciellt mycket möjligheter till luftflöde, så vet inte hur bra den funkar, men den hjälper säkert lite... Inte helt sugen på att varmköra hela paketet och krypa in under och känna efter. :hihi
Men den får sitta kvar ändå, så känslig som den bilen är vill man inte ta bort saker som verkar onödiga (eller jävligt dumt konstruerade) för då får man säkert någon suspekt felkod om något totalt annat. :crash

Den sitter inte över katten menar du?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tanken? Eller plåten? :D
Men katten sitter nog delvis under tanken, och plåten sitter på en rätt anonym bit rör ungefär på mitten...
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Idag är jag förbannad därför att jag blev påkörd bakifrån igår av en gubbe som påstod att jag, på min motorcykel, oprovocerat tvärnitade framför hans bil.
När jag i själva verket bromsade försiktigt för en framförvarande traktor.

Dessutom sa han till polisen att han var arg på mig pga min omkörning tidigare, som inte gick till på annat vis än lugnt och sansat.

Körde han på mig med vilje?!
Det får jag väl aldrig veta.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fick böter med bil idag, i blåskontroll. Tydligen hade jag 10mm bredare däck än vad som stod i registret.
Det skulle dom ha 1500kr för! :mad:
Hade blåst och visat alla papper, och konstapeln skulle släppa iväg mig. Då ser man hur en gammal kärring, övre konstapel, kommer joggande och skricker "kolla däcken då?!" -Ja, de ser väldigt bra ut säger konstapeln. Sedan börjar kärringjäveln nojsa fram pappren på bilen igen, med ett riktigt hånflin på läpparna.
Kunde fan inte tro mina öron att de skulle klaga på något så oerhört trivialt. (har man lite större motor (m3) är standard dimension ännu bredare på samma kaross dessutom).
Har besiktat med dessa däck (eller samma dimension, dessa ringar är i princip nya) & fälgar sedan 2008, inklusive en ändringsbesiktning då jag frågat besiktningsman om detta var ok. "Jodå har ingen betydelse" var hans svar.
Ingenting står ut, sprojlans nya däck vad är problemet? frågar jag, "Står inte i registret, sån är lagen" är det ända jag får till svar.
VAFAN? Är det dessa pajjasar vi förlitar vår säkerhet till?! :dummer
Påpekar att det inte finns någon fysisk grund till varför detta skulle vara något problem, även i väldigt små ord om varför bredden på däcken inte påverkar hastighetsmätaren åt nån som nog var tappat på huvet både en och två gånger. Och de håller med, det ända som möjligen kan hända då karossen har plats för ännu bredare däck är att jag möjligen har lite mer grepp om jag behöver stanna av någon anledning, men böter skall de ha! :dummer
Frågar om vi är överens om att det inte finns någon rimlig fysisk grund för denna lagen, och att jag genom att vara så hänsynslös att köra med 10mm för breda däck inte kan skada någon annan, människa, djur, eller förening vare sig fysisk, psykisk eller ekonomiskt?
"-Ja," var svaret.
"-Då är ju detta fullkomligt obefogat paragrafrytteri, med andra ord?" Säger jag.
Då, DÅ, DÅ! Tamefan ser man hur överkonstapelkärringen lyser upp som en litet barn och flinar; "-Ja, det skulle du kunna tro va?" säger hon glatt. Bara en sån sak borde hon ju få kicken för, om inte i tänderna, så åtminstone från jobbet, så beter man sig fan inte i förtroende position. :mad:

Och sen undrar de varför folk saknar respekt och förtroende för dem, och politiker? :va
Om politikerna skulle ge fan i att göra kriminella av vanliga medborgare som inte gör något fel, och polisen inte skulle använda "lagen" som nån jävla ursäkt för att bete sig som rövhål, även o tom de själva kan hålla med om att den (i det fallet) är löjlig och petitessartad, skulle det ju vara en bra början? Detta börjar fan kännas som trakasserier och förtryck, ska inte staten, lagen, och polisen vara till för folkets väl, och inte för att rent ut sagt jävlas med vanliga medborgare?
Det är inte första gången nått sånt här har utspelat sig, konstigt att de inte har resurser för riktig kriminalitet? :va

Det finns för fan dagisbarn som begriper detta, varför är det så jävla svårt när man jobbar för staten?! :mad:
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

"Sån är lagen"

Tyvärr svårt att bestrida när man brutit mot skiten, även om man i god tro inte trodde de hade tid att skriva ihop en lag om nått så trivialt. Självklart har de fel också, gör det ingen skada _skall_ det inte vara olagligt.
Nu är det tydligen det.

Sen är det ju tydligt att det är någon inkompetent jubelidiot till politiker som haft tråkigt på jobbet, och lyckats få skiten igenomröstad, och jag tycker fan inte jag ska behöva betala för dennes idioti, det kan han/hon (not. inte "hen") gott betala för själv. Men försök få det att gå hem hos åklagarämbetet? :huvet
 

Corbalina

Lagomt försiktig å en aning blyg=)
Gick med
26 Jun 2013
Ort
Göteborg
Hoj
2004, KTM 625. 2004, Kawasaki, ER-5.(Borta) 2005, Honda, CRF250X HM (såld)
Fast vänta nu.. Du får ändra däckdimentionen med 10%, vet att polisen har gort fel på den punkten ett par gånger och att de har lönat sig att bestrida detta. Ring din däckfirma å kolla va dom säger, finns väldigt bra omräknare som dom kan använda. (Kan va värt å prova i alla fall)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fast vänta nu.. Du får ändra däckdimentionen med 10%, vet att polisen har gort fel på den punkten ett par gånger och att de har lönat sig att bestrida detta. Ring din däckfirma å kolla va dom säger, finns väldigt bra omräknare som dom kan använda. (Kan va värt å prova i alla fall)

Kan inte finländsk fordonslag, men om det fungerar liknande kanske dom tio procenten överstegs med en centimeter.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fast vänta nu.. Du får ändra däckdimentionen med 10%, vet att polisen har gort fel på den punkten ett par gånger och att de har lönat sig att bestrida detta. Ring din däckfirma å kolla va dom säger, finns väldigt bra omräknare som dom kan använda. (Kan va värt å prova i alla fall)
Finsk lagstiftning är inte den samma. Ytterdimensionen är den samma inom mindre spann än nötytan. 0.4mm.
Men står det inte i papprena är man tydligen en kriminell hulligan och en fara för allmänheten.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Finsk lagstiftning är inte den samma. Ytterdimensionen är den samma inom mindre spann än nötytan. 0.4mm.
Men står det inte i papprena är man tydligen en kriminell hulligan och en fara för allmänheten.

Vilka dimensioner ä det frågan om? Jag har själv fått klartecken från besiktningen att det är ok att gå upp i tum sålänge inte rullomkretsen ändras... detta i Finland...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top