Idag är jag förbannad därför att...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja, men det är tråkigt, för enkelt, ledningen är dum i knopparna, och framförallt är lönen såpass patetisk att där inte finns tillstymmelse till utrymme att uppnå några som helst mål i livet. Inte av de som kostar pengar åtmiståne, du vet; bostad, resor, upplevelser, materiella ting, kunna äta god mat istället för det som är billigast, nudlar, oftast, och så vidare. Kort så är det inte spännande och nytt att gå upp på morgonen och jobba och man är allt för begränsad till vad man kan göra när man inte jobbar pga att lönen är så pass låg.

Edit: Har till exempel två veckor semester nästa månad som jag inte kunnat tagit ut sedan 2011 då där alltid är någon tomte jag måste arbeta in slacket åt... Blir soffan... kanske någon löprunda runt motionsslingan här bredvid, mer räcker inte stålarna till...

Pengar är inte allt, men så fort man går utanför dörren går dem åt, och är man helt utan blir det inge roligt.

Utan att habla mumin så går Finland fetbort, sverige/norge/storbrittanien & förståss här hemma är inget bekymmer.

Vafan knegar du på lokala hamburgerhaket eller?
Låter ju som du lever som socialbidragstagare fast med ett heltidsjobb. Dags för löneförhandling låter det som.
Eller så slösar du pengar på onödiga småsaker.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vafan knegar du på lokala hamburgerhaket eller?
Låter ju som du lever som socialbidragstagare fast med ett heltidsjobb. Dags för löneförhandling låter det som.
Eller så slösar du pengar på onödiga småsaker.

Bygghandel.

Handels kollektivavtal, aset som förhandlat fram det måste vart både full, inkompetent & köpt. 2 av 3 räcker fan inte.
Sitter på ca. 14800 (i kr) ut, eller ja, gjorde det, fick ju höjd skatt i denna månaden så får se vad det blir den sista, 14500 kanske? Med flax? Då jobbar jag heltid + lördagar och vickar förman, samt ansvarar för en del övriga uppgifter än de andra "vanliga" anställda har att oroa sig över. Då har inte jag ens baslön.
1 timme övertid efter skatt gav 6.20€, alltså ca 55kr, men det var före de höjde skatten en procentenhet. Kan fan sitta hemma i soffan om det är det det är värt faktiskt. :dummer

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Bygghandel.

Handels kollektivavtal, aset som förhandlat fram det måste vart både full, inkompetent & köpt. 2 av 3 räcker fan inte.
Sitter på ca. 14800 (i kr) ut, eller ja, gjorde det, fick ju höjd skatt i denna månaden så får se vad det blir den sista, 14500 kanske? Med flax? Då jobbar jag heltid + lördagar och vickar förman, samt ansvarar för en del övriga uppgifter än de andra "vanliga" anställda har att oroa sig över. Då har inte jag ens baslön.
1 timme övertid efter skatt gav 6.20€, alltså ca 55kr, men det var före de höjde skatten en procentenhet. Kan fan sitta hemma i soffan om det är det det är värt faktiskt. :dummer

Du får ta ett snack om individuell lön då. Det hade jag inte tvekat en sekund på om jag hade haft mer ansvar än vanliga knegarna. Passar det inte cheferna att ge dig några tusenlappar mer så kan de ju leta upp en helt ny person att anställa för de uppgifterna och ta in en helt grön person att sköta förmannens jobb när han inte är där. Betalar man vanlig knegarlön så får man en vanlig knegare helt enkelt.

Men det är klart att gillar du ändå inte jobbet kan du ju se dig omkring efter nytt men även det kan sporra cheferna att höja din lön om de ser dig som värdefull och vill behålla dig.

Innan jag slutade som väktare (då hade jag iofs haft 3 veckors utbildning) så fick jag ut drygt 22-23 000 kr efter skatt. Nackdelen var väl att jag som jobbade ständig natt och varannan helg fick ungefär lika mycket OB som de som jobbade var tredje helg dagtid. Sämre OB än bevakningsbranschen får man fan leta efter. Nu får jag väl typ 10-11 000 i månaden med csn bidrag och lite lön från extraknäck. Nackdelen är väl att typ 7000 varje månad ska betalas tillbaka med ränta förr eller senare.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Bygghandel.

Du får ta ett snack om individuell lön då. Det hade jag inte tvekat en sekund på om jag hade haft mer ansvar än vanliga knegarna. Passar det inte cheferna att ge dig några tusenlappar mer så kan de ju leta upp en helt ny person att anställa för de uppgifterna och ta in en helt grön person att sköta förmannens jobb när han inte är där. Betalar man vanlig knegarlön så får man en vanlig knegare helt enkelt.

Men det är klart att gillar du ändå inte jobbet kan du ju se dig omkring efter nytt men även det kan sporra cheferna att höja din lön om de ser dig som värdefull och vill behålla dig.

Innan jag slutade som väktare (då hade jag iofs haft 3 veckors utbildning) så fick jag ut drygt 22-23 000 kr efter skatt. Nackdelen var väl att jag som jobbade ständig natt och varannan helg fick ungefär lika mycket OB som de som jobbade var tredje helg dagtid. Sämre OB än bevakningsbranschen får man fan leta efter. Nu får jag väl typ 10-11 000 i månaden med csn bidrag och lite lön från extraknäck. Nackdelen är väl att typ 7000 varje månad ska betalas tillbaka med ränta förr eller senare.
Som sagt så det jävliga är ju att det är det jag har, individuell. Annars hade jag haft mycket svårt att bräcka dina 11lök.

Sånt som mc'n köpte jag när jag studerade, hade bättre ekonomi då... Säger en del.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Som sagt så det jävliga är ju att det är det jag har, individuell. Annars hade jag haft mycket svårt att bräcka dina 11lök.

Sånt som mc'n köpte jag när jag studerade, hade bättre ekonomi då... Säger en del.

Påminn mig om att aldrig flytta till Åland. Det är ju fan polska löner. Du är välkommen hit till Sverige när blåbären börjar komma så du kan tjäna lite pengar som du kan skicka hem till familjen på Åland :D

Nä som Ulvhamne sa, börja snida på ett CV och ta dig ifrån det där jobbet.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot

Ett hett tips vore ju att flytta ifrån den lilla holmen du bor på.
Du kan ju redan svenska (duh) så spara några slantar och flytta hit.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bygghandel.

Om du verkligen planerar att bryta upp, så tycker jag att du skall börja med att fundera på vad du verkligen vill.
Eftersom du ändå har ett fungerande liv, så skulle jag börja med att söka jobb som jag verkligen vill ha.
I mitt fall skulle det vara ETAC och Olsberg.
Sedan håller man kontakten.
När det väl nappar så flyttar man.
Södra Sverige och Danmark är nära kontinenten med nära till allt.
Ett jobb på Olsberg i Eksjö (med sitt stora racingintresse och närheten till småländska höglandets hojvägar) vore en dröm. Nästan oavsett lön.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Så får det nog bli, har inte någon större betydelse vart, blir där man kommer in helt enkelt. Ett helvitte att få in foten bara.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Så får det nog bli, har inte någon större betydelse vart, blir där man kommer in helt enkelt. Ett helvitte att få in foten bara.

Arbetslivserfarenhet smäller ofta högre än utbildning. Mycket man lär sig i skolan har man ingen nytta av ute i fält. Arbetsgivaren vill sällan behöva lära dig något.

När jag läste igenom det här så märkte jag att det har inte ett skit att göra med det du skrev, men ändå :fakta

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Arbetslivserfarenhet smäller ofta högre än utbildning. Mycket man lär sig i skolan har man ingen nytta av ute i fält. Arbetsgivaren vill sällan behöva lära dig något.

När jag läste igenom det här så märkte jag att det har inte ett skit att göra med det du skrev, men ändå :fakta

Visst är det så.

Men jag vill ju helst jobba med något jag inte kan för 5 öre.
Så jag får utforska ny mark och lösa problem.
Förbannat tråkigt att göra något man redan gjort förut.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Undrar om det inte är betydligt svårare idag att få jobb än för t.ex tio år sedan?

Minns skylten för många år sedan hos ett av de stora om att en viss tid varje vecka kunde sökande komma oanmälda... :banana

Nu finns det hos vissa stora företag aldrig ett jobb på golvet utannonserat. Allting går genom bemanningsföretag. Ska någon fastanställas så är det någon av killarna från bemanningsföretaget som tillfrågas. :brinnerup

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
våren har kommit och jag kan för tillfället varken köra MC, paddla kajak, eller ens köra lite rullskidor :huvet
Testade att använda ena lillfingret som drivankare på en rullskidtur förra veckan med blodigt resultat
1924418_10152285884044203_2118504509_n.jpg
Stygnen blir jag förvisson av med nu på onsdag, men fingerspjälan pga avsliten sena får jag dras med till slutet av mars :(

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Fick nått psykbryt idag och fick för mig att cykla på jobb.
Gick skitfint på morgonen, men på vägen hem hungrig med huvudvärk och allmänt bitter på livet får det för sig att börja blåsa 15 jävla sekundmeter motind! :huvet

Nog är det väl fan att vädret ska följa fysikens lager istället för att bara göra som jag säger! :4skrika

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fick nått psykbryt idag och fick för mig att cykla på jobb.
Gick skitfint på morgonen, men på vägen hem hungrig med huvudvärk och allmänt bitter på livet får det för sig att börja blåsa 15 jävla sekundmeter motind! :huvet

Nog är det väl fan att vädret ska följa fysikens lager istället för att bara göra som jag säger! :4skrika

Jag skulle betala ganska mycket för att se en arg, jättelång ålänning på cykel i motvind.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Att en och annan individ inte förstår att det inte är ok att skumma igenom någon annans mailkonversationer. Ska man behöva korrigera vuxna människor?

Jag kunde besinna mig men det var Fan inte lätt! Har nu talat om i klartext att mitt förtroende för vederbörande är borta och att denne nu ligger på min utelista. :smasha

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Att en och annan individ inte förstår att det inte är ok att skumma igenom någon annans mailkonversationer. Ska man behöva korrigera vuxna människor?

Jag kunde besinna mig men det var Fan inte lätt! Har nu talat om i klartext att mitt förtroende för vederbörande är borta och att denne nu ligger på min utelista. :smasha

Varför skulle man läsa någon annans mail? Det är som att öppna någons post och det är iallafall inte lagligt.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum