Skrotnisse
What would Shervin do?
Det tillhör ju sunt förnuft att inte blända mötande trafikant! Solklart!
Det tillhör ju sunt förnuft att inte titta in i lyktorna.
Det tillhör ju sunt förnuft att inte blända mötande trafikant! Solklart!
Har någon glömt att tala om det för rådjuren?Det tillhör ju sunt förnuft att inte titta in i lyktorna.
Du är så förbannat barnslig ibland skrotnisse. Jag tittar inte in i ljuset, och även om man tittar ner på höger vägren så är är det bländande många gånger. Nu är jag ute och jobbar igen och uppskattar att avståndet till gårdagens idiot var ca 20m, med hjälp av reflexstolparna.
Du är garanterat efterbliven! Det går inte att undvika att titta mot ljuset när det kommer så plötsligt, man blir ju bländad oavsett!
Ibland undrar man med dig, är frugan bortrest så du inte får varken komma till eller smågnälla?
Sen är det oxå så att det enligt lag är förbjudet att blända mötande trafik, oavsett om den mötande föraren tittar bort, blundar eller på annat sätt är beredd på helljuset.
Jag har inte gnällt, jag har påpekat hur man av hävd och erfarenhet slipper gnälla över ett ickeproblem.
Dina låtsaslagar gäller ingalunda ens i Narnia.
Signaler och tecken
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.
Belysning
67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.
Belysning vid färd på väg
68 § strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd ska dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.
En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.
Används helljus behöver inte halvljus eller främre positionsljus vara tänt. Inte heller behöver främre positionsljus vara tänt, när halvljus används.
Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2009:960).
69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon ska halvljus användas, om inte annat följer av 68, 70 eller 71 §. Förordning (2009:960).
70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.
Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.
Jag har inte gnällt, jag har påpekat hur man av hävd och erfarenhet slipper gnälla över ett ickeproblem.
Dina låtsaslagar gäller ingalunda ens i Narnia.
Där kom den! Jag orkade inte lägga upp den
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |