Idag är jag förbannad därför att...

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Du är så förbannat barnslig ibland skrotnisse. Jag tittar inte in i ljuset, och även om man tittar ner på höger vägren så är är det bländande många gånger. Nu är jag ute och jobbar igen och uppskattar att avståndet till gårdagens idiot var ca 20m, med hjälp av reflexstolparna.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Väckarklockan står på 03:20.
Kan inte somna, ligger vaken ett bra tag.
Somnar.
*Bip* *Bip* x2 Väckt av två sms.

Sätter mig i bilen och kör mot jobbet.
500 meter kvar innan jag ska svänga av E4an vid jobbet.
*Pang* och skakningar... punka... roligt...

:mad: :huvet :död

Bra start på dagen. :gnissla

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du är så förbannat barnslig ibland skrotnisse. Jag tittar inte in i ljuset, och även om man tittar ner på höger vägren så är är det bländande många gånger. Nu är jag ute och jobbar igen och uppskattar att avståndet till gårdagens idiot var ca 20m, med hjälp av reflexstolparna.

Buhu.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det tillhör ju sunt förnuft att inte titta in i lyktorna.

Ibland undrar man med dig, är frugan bortrest så du inte får varken komma till eller smågnälla?

Sen är det oxå så att det enligt lag är förbjudet att blända mötande trafik, oavsett om den mötande föraren tittar bort, blundar eller på annat sätt är beredd på helljuset.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ibland undrar man med dig, är frugan bortrest så du inte får varken komma till eller smågnälla?

Sen är det oxå så att det enligt lag är förbjudet att blända mötande trafik, oavsett om den mötande föraren tittar bort, blundar eller på annat sätt är beredd på helljuset.

Jag har inte gnällt, jag har påpekat hur man av hävd och erfarenhet slipper gnälla över ett ickeproblem.
Dina låtsaslagar gäller ingalunda ens i Narnia.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag har inte gnällt, jag har påpekat hur man av hävd och erfarenhet slipper gnälla över ett ickeproblem.

Signaler och tecken
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

Belysning
67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

Belysning vid färd på väg
68 § strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd ska dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.

En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.

Används helljus behöver inte halvljus eller främre positionsljus vara tänt. Inte heller behöver främre positionsljus vara tänt, när halvljus används.

Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2009:960).

69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon ska halvljus användas, om inte annat följer av 68, 70 eller 71 §. Förordning (2009:960).

70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.

Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.

Hittade inget om narnia men iaf. om Schweden.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Man måste inte stirra rakt in i lyktorna, korrekt. Å andra sidan, möter man en bil med helljus när det är totalmörkt i övrigt så blir det jävligt ljust jävligt fort vilket äter upp mörkerseendet och gör resten av vägen allmänt svår att se. Så jag tycker nog att det hör till allmän hyfs att blända av i tid för att inte störa mötande trafik, för störd blir jag även om jag inte stirrar rakt in i lyktorna. Det är liksom svårt att undvika att bli störd när mitt mörkerseende plötsligt försvinner och ersätts av ett litet blänk som täcker större delen av synfältet:) Och som någon sa, ska man titta så långt bort att deras helljus inte stör så måste man ju titta rakt ut i terrängen, vilket blir dåligt i sig självt eftersom uppsikten över vägen då försvinner av helt andra (förklarliga) orsaker. Folk ska blända av i tid (och ge fan i att blända på för tidigt också för den delen), annars blir jag jetearj.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Att få tag på en taxi från flygplatsen är inte alltid lätt, är man då smart som jag så bokar man och förbetalar en som står redo när man landar. Sjukt smidigt. Men om taxibolaget tar mina penningar men sen inte skickar en taxi så man bli stående ensam på flygplatsen i 30 minuter och väntar på att en buss ska komma så blir man istället skitförbannad. Speciellt som man vinkat bort 4 andra taxibilar med frasen; "Det är lugnt, jag har bokat!" Netto Taxi i Kalmar kan dra till Linköping...

Givetvis ringde jag och frågade vad dom sysslade med, ingen svarar men dom ringde upp mig när jag satt på bussen halvvägs hemma. Så jävla dags då, hiss-mongon...

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Egentligen skulle det skrivit i lördags men hade lite fullt upp...

Dagen innan visning av huset.........
Fontän från källargolvet..
Sprucket rör i betongen..
Sjukt roligt.. Verkligen...

Vattnet avstängt och andra visningen sker imorgon.. (tur i oturen.. Folk kollar inte att kranarna funkar.. :rofl)

Sen ska det bilas och lagas rör..
Nä men det är ju inte så att jag renoverat i ett halvår och äntligen trodde huset kunde säljas och jag kanske kan böra vila.. Närå... :mad

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Känns som jag har brutit några revben efter helgens fylleslag. Innebandy lät som en bra idé efter fyra öl och en halv flaska Fisk.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Idag fick jag för första gången höra talas om fenomenet "Jockiboi". Nu överväger jag att utrota mänskligheten alternativt slänga mig framför en buss.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA