Idag är jag förbannad därför att...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det brukade gå att fixa med lite silvertejp runt kolven med "stångfrigöraren" intryckt redan från början. Det gjorde under för träffsäkerheten som den nu såg ut.
"Träffsäkerhet" är väl inte ett ord jag skulle använda i samma mening som en /07.
Kort pipa och kort kula och uschlig laddning. Förmodligen ett farligare vapen om man kastade det på en angripare. Men nu är vi väl off topic.

Skrämmande om vår kanelbullepolis inte orkar skjuta. Men det är väl en följd av att antagningskraven anpassas till de sökande istället för att de sökande gallras mot behovet och verkligheten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Träffsäkerhet" är väl inte ett ord jag skulle använda i samma mening som en /07.
Kort pipa och kort kula och uschlig laddning. Förmodligen ett farligare vapen om man kastade det på en angripare. Men nu är vi väl off topic.

Skrämmande om vår kanelbullepolis inte orkar skjuta. Men det är väl en följd av att antagningskraven anpassas till de sökande istället för att de sökande gallras mot behovet och verkligheten.

Risken är att våldet eskalerar om Poliserna är så taniga att en ranglig förorts tonårining med död uppsyn och en magväska med knark får för sig att han kan spöa en snut och komma undan.

Då kanske polisen måste använda sitt tungtryckta tjänstevapen, och när ett vapen är tungtryckt så träffar dom kanske inte där dom tänkt och ynglingen får en bula i pannan direkt
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
"Träffsäkerhet" är väl inte ett ord jag skulle använda i samma mening som en /07.
Kort pipa och kort kula och uschlig laddning. Förmodligen ett farligare vapen om man kastade det på en angripare. Men nu är vi väl off topic.

Skrämmande om vår kanelbullepolis inte orkar skjuta. Men det är väl en följd av att antagningskraven anpassas till de sökande istället för att de sökande gallras mot behovet och verkligheten.
Träffsäkerhet är väl ngt relativt. Jag menade nog mer som från att träffa ladugårdsvägg till att ev. få in något på tavlan...

Jag undrar just hur många som skulle t.ex vilja ha med sjukvård att göra om man gjorde samma sorts anpassning av läkarutbildningen. Skulle de som gjort sänkningarna av kraven möjliga vilja flyga med en besättning antagna till utbildning på det sättet.

Och rimligen så om antagningskraven är så erbarmligt låga måste också godkännandekraven anpassas till "förutsättningarna". Det lär knappast gör under för vare sig polisens verksamhet eller status för yrket.
F-n det borde vara tvärtom, skitsvårt att komma in och ännnu svårare att komma ut godkänd och jäkligt bra betalt för de som fixar det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag undrar just hur många som skulle t.ex vilja ha med sjukvård att göra om man gjorde samma sorts anpassning av läkarutbildningen. Skulle de som gjort sänkningarna av kraven möjliga vilja flyga med en besättning antagna till utbildning på det sättet.

Och rimligen så om antagningskraven är så erbarmligt låga måste också godkännandekraven anpassas till "förutsättningarna". Det lär knappast gör under för vare sig polisens verksamhet eller status för yrket.
F-n det borde vara tvärtom, skitsvårt att komma in och ännnu svårare att komma ut godkänd och jäkligt bra betalt för de som fixar det.

"Eftersom det är sån pilotbrist har vi avskaffat synkravet, så vi ber om ursäkt om pilotens ledarhund springer lös i planet..."

Fast språkkraven har dom redan avskaffat för piloter, helvitti så dåliga dom är på engelska, inte ens dom fraser dom upprepar vid varje start/landning kan dom uttal begripligt.
Speciellt postflygen som flygs av Zimex.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
...vissa stannar bilen helt för att passera en ca 4 cm hög kant i asfalten där ett mindre vägarbete har resulterat i att man skalat av själva asfaltsskorpan.
Idag hade det bildats en hundratalet meter lång kö framför rödljuskorsningen just pga att en del bilförare tror att både däck, fjädring o stötdämpare exploderar om man rullar på kanten i hastigheter över -1 km/h.
Det hann växla mellan grönt o rött 4 ggr där framme innan man kunde åka vidare till jobbet ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...vissa stannar bilen helt för att passera en ca 4 cm hög kant i asfalten där ett mindre vägarbete har resulterat i att man skalat av själva asfaltsskorpan.
Idag hade det bildats en hundratalet meter lång kö framför rödljuskorsningen just pga att en del bilförare tror att både däck, fjädring o stötdämpare exploderar om man rullar på kanten i hastigheter över -1 km/h.
Det hann växla mellan grönt o rött 4 ggr där framme innan man kunde åka vidare till jobbet ?

Med 50 profilsdäck på Alufälgar har dom ganska rätt, 2km/h kan allvarligt skada dom.

Jag har en bil med "sportchassie" den är förbannat värdelös, den går inte att köra 30km/h över fartbulorna med, som min förra bil.
Problemet är att jag inte har vant mig vid det än....
Men riktiga däck har jag i alla fall.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Med 50 profilsdäck på Alufälgar har dom ganska rätt, 2km/h kan allvarligt skada dom.

Jag har en bil med "sportchassie" den är förbannat värdelös, den går inte att köra 30km/h över fartbulorna med, som min förra bil.
Problemet är att jag inte har vant mig vid det än....
Men riktiga däck har jag i alla fall.
- Det är främst gamla gubbar o kärringar i helt ordinära personbilar som är livrädda för kanten. Jag har själv lågprofildäck på alufälg o det går utmärkt att passera de där små kanterna om man rullar sakta över utan att stanna bilen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
- Det är främst gamla gubbar o kärringar i helt ordinära personbilar som är livrädda för kanten. Jag har själv lågprofildäck på alufälg o det går utmärkt att passera de där små kanterna om man rullar sakta över utan att stanna bilen.

Det är ju just det dom gör, va fan skaffa riktiga hjul till bilen!
30km/h är sakta nog över ett hinder, måste man sakta in mer så är bilen felkonstruerad.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
21" framhjul på en bil är inte lika praktiskt som på en mc, men ska man vara moderiktig så...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Med 50 profilsdäck på Alufälgar har dom ganska rätt, 2km/h kan allvarligt skada dom.

Jag har en bil med "sportchassie" den är förbannat värdelös, den går inte att köra 30km/h över fartbulorna med, som min förra bil.
Problemet är att jag inte har vant mig vid det än....
Men riktiga däck har jag i alla fall.
Brukar ha 60-70 över fartguppen då märks dom knappt, men det är ju en opfvel då dom kanske är bättre.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
- Det är främst gamla gubbar o kärringar i helt ordinära personbilar som är livrädda för kanten. Jag har själv lågprofildäck på alufälg o det går utmärkt att passera de där små kanterna om man rullar sakta över utan att stanna bilen.
Det sämsta med lågprofil på bilen är att det är för låg höjd på gummit i förhållande till höjden på kantsten när gumman ska parkera. Om ni förstår vad jag menar. ?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det sämsta med lågprofil på bilen är att det är för låg höjd på gummit i förhållande till höjden på kantsten när gumman ska parkera. Om ni förstår vad jag menar. ?
- Ja så lär det ju vara, trots att det förmodligen är superförbjudet att parkera mitt i ett vägarbete? : )
Men de med "normala" däck o "normal" fjädring borde ju kunna åtminstone rulla sakta över den lilla kanten. Kanske...möjligen...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag läste någonstans att polisens Sig Sauer hade en avtryckarvikt på 7 kg, och är det så så är det nog en och annan som kan ha problem..
Jag har hört 6 kg och oavsett om 6/7kg så tror jag det är svårt för många att träffa tex ett ben på 4 meter.
Så det blir skott rakt i kistan. Med dödligt utfall.
Mer "normala" grovpistol tryck är väl på 1 till 1,5 kg. Eller ?
Enligt nedan minst 1340 gram. Så 1,4 till 1,5 kg OK.
 
Last edited:

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag har hört 6 kg och oavsett om 6/7kg så tror jag det är svårt för många att träffa tex ett ben på 4 meter.
Så det blir skott rakt i kistan. Med dödligt utfall.
Mer "normala" grovpistol tryck är väl på 1 till 1,5 kg. Eller ?
Enligt nedan minst 1340 gram. Så 1,4 till 1,5 kg OK.
Det är väldig skillnad på avtryck avsett för sportskytte och för tjänst. I ena fallet vill man ha mesta precision (och därför finns en minsta gräns i regelverket för att det skall bli rättvist, inte så mycket för att höja säkerheten) och i det andra vill man undvika vådaskott, inte minst vid tixempel drag från hölster. Det är en fråga om träning och vana att behålla precisionen med en tyngre avtrycksvikt, så ifall inte polisen tränar med sina vapen så är det inte så konstigt ifall de tycker det känns tungt.
Även skillnad på double action och single action på en pistol, 6-7 kg är väl i polisens fall om man inte gjort mantelrörelse och spänt upp hanen före skott.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
M/07 har jag presterat 287p med, skyll inte på pickan. Den är det inget större fel på.
Näädå, om du får en med bara en stjärna på pipan och i övrigt i bra skick.
Men det var sällan det var så. Jag hade tur att en kompis var vapentekniker, så han "renoverade" mina, men fortfarande var /40 mycket bättre.

Men, ur DN idag.
– Efter en viss tid, när det har gått ett visst antal år, ska man jämföra sig med normalpopulationen på olika sätt. Det har vi gjort. Vi har uppgraderat våra antagningsprov på flera olika sätt, vilket gör att en del saker kan göra att fler kommer in, en del kan göra att färre kommer in, säger rikspolischef Anders Thornberg till Ekot.

Betyder detta att äntligen säger någon högt att befolkningen blir dummare och dummare med tiden?
Enligt artikeln har polisen åter sänkt begåvningskraven vid intagning.
 
Last edited:

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Näädå, om du får en med bara en stjärna på pipan och i övrigt i bra skick.
Men det var sällan det var så. Jag hade tur att en kompis var vapentekniker, så han "renoverade" mina, men fortfarande var /40 mycket bättre.

Men, ur DN idag.
– Efter en viss tid, när det har gått ett visst antal år, ska man jämföra sig med normalpopulationen på olika sätt. Det har vi gjort. Vi har uppgraderat våra antagningsprov på flera olika sätt, vilket gör att en del saker kan göra att fler kommer in, en del kan göra att färre kommer in, säger rikspolischef Anders Thornberg till Ekot.

Betyder detta att äntligen säger någon högt attbefolkningenblir dummare och dummare med tiden?
Enligt artikeln har polisen åter sänkt begåvningskraven vid intagning.
"Normalintelligent" är inte vad det brukade vara? Om det någonsin varit vad det brukade vara, förstås.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jag har hört 6 kg och oavsett om 6/7kg så tror jag det är svårt för många att träffa tex ett ben på 4 meter.
Så det blir skott rakt i kistan. Med dödligt utfall.
Mer "normala" grovpistol tryck är väl på 1 till 1,5 kg. Eller ?
Enligt nedan minst 1340 gram. Så 1,4 till 1,5 kg OK.
Jo, däromkring skulle jag nog säga, iaf. mycket mindre än 6-7 kg! Undrar varför dom har det så? Jag har skjutit Sig Sauer och den hade absolut inte det hårda trycket..
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Näädå, om du får en med bara en stjärna på pipan och i övrigt i bra skick.
Men det var sällan det var så. Jag hade tur att en kompis var vapentekniker, så han "renoverade" mina, men fortfarande var /40 mycket bättre.
När det väl begav sig fick jag små trälådor i 10pack med pipor, ostämplade. Bäst gick M/07 med hemgjutna 115gr blykulor och VV N320 för min del. Dessutom kunde man då skjuta i vapengrupp B vilket var extra kul. Ingen bristvara än idag med friska M/07 även om jag lagt det på hyllan till förmån för IPSC numera.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top