Hmmm, jag skulle nog vilja vända på steken i fallet med "välta polishojjen", jag måste dock tillstå att det kanske inte var det smartaste draget att göra, MEN kan det inte också haft nånting att göra med vad Polismakten sysslat med under ett flertal år gentemot oss mcåkare?
Om man tittar lite i backspegeln så runt -98-99 var allt frid å fröjd ur polismaktens synvinkel, dom som åkte sporthoj var oftast några små kompisgäng på en sådär 3-7st, inget mycket att bry sig med, men -00 hände något, PMC sparkades igång och vi blev fler och fler, och många "hakade" på då vi var först ut och rodda streetrace i lite större skala, jag lovar, man tror inte sina ögon när man tittar på videoklipp ifrån den tiden, det var PMC och ett par till vid Tyresö, knappt inte en människa som la märke till oss, vi drog till Brostugan, där började vi parkera utanför infarten och bjöd på stunts och race, fler anslöt sig, när Tyresö blev lite för mycket "befolkad" beslöt PMC att vi flyttar på oss, vi drar till Skogis, där var ingen annan än vi, och titta hur det ser ut idag?
Uppenbarligen var det nya vindar som rådde, Swedie drog igång Sporthoj, nya gäng sköt upp som svampar ur jorden, över hela landet..
Polisen då, jag vill minnas att vid ett flertal tillfällen att det nämdes att nu har mcåkarna organiserat sig, vi har ingen koll längre, vi har tappat kontrollen..
Det var i denna veva som "Operation Hämndaktion" började ifrån polisen sida, och JA, det märkets en KLAR skillnad ifrån åren -02 och framåt, jag har hängt på Sveavägen sen -86 så jag vet att det är så..
För nu kom Konstapel Hamrén och började längst bort mot Hardrock och satte igång och lappade PARKERADE hojjar, en efter en, ända tills bötespapprerna var slut, vid Tyresö smög civilare omkring i buskarna med 800mm teleobjektiv och kartlade oss åkare febrilt, sen kom Ghostrider, och nu fick Polismakten spelet, inte nog med att spöket körde som han gjorde, han sålde filmer också...
Nu fick ALLA hojåkare pynta, vissa fick rättfärdiga böter, man visste ju om att man åkte omkring med miniskylt, men sen alla andra som bara fick ta "skit" för man körde hoj, man hade rätt avstånd mellan blinkersena, ja, man såg även till att dom var E-märkta, då fick man ombesiktning för att det inte var tillräckligt orange sken?
Men dom är ju E-märkta?
"Det där är bara nån skit E-märkning ifrån Spanien, dom gäller inte här!" fick folk till svar.
Själv som exempel fick jag 400kr böter för "felaktigt vinklad nummerplåt", trots att den uppfyllde ALLA paragrafer i Svensk författningsamling?
Näha, det var tydligen min tur att bidra till statskassan..
Vad blev då hojåkarnas motdrag mot denna insats då?
Ja, här kommer Bängen för att jävlas, jag drar hellre än att stanna och bli trakasserad för att min kedja inte håller 22mm slack vid färd..
Och på denna väg har det fortsatt, ÄNDA tills nu i somras när Konstapel Kjell kom på: att kanske man ska försöka närma sig hojåkarna med argument och resonera istället för att böta?
Givetvis bjöds det på stor skepsis när en uniform stod bland hojjarna och inte på andra sidan gatan och blängde snett och maktlöst, utan den här gubben hade inte med sig blocket heller...
Sakta men säkert börjar Kjelle få igång en dialog, vissa lyssnar, disskuterar, andra skiter fullständigt, men folk kanske började inse att: "fasen, dom kanske inte bara är ute för att sätta dit mig?"
På nått sätt har Kjelle faktiskt lyckats nå ett flertal personer som förrut var ganska så kritiska mot Polisen, med argument och disskussion har det blivit ett klart mer avslappnat läge mellan lägren, nu kanske några t o m stannar när dom blivit invinkade, okej, jag körde lite förfort, jag tar böterna istället för att riskera att dra, medans andra fortfarande tycker det är en sport att leta upp Blå och se om man lyckas få jagen ..
Så efter 4-5 år börjar det smått hända att en förändring till det bättre mellan Polisen och hojåkarna som började ta form, ända tills igår när Länstrafikgruppen med sitt uppvisande backade bandet för MÅNGA med just X antal år i relationerna..
Kjelles uppgivna kommentar när det uppdagades vad som skedde vid infarten: "jag har ha total förståelse för att LTG kör flygande vid Skogis eller dyl, för dom som är där och kör är ju uppenbarligen inte intresserade att få stånd till en förändring när det bjuds på en tillställning under ordnade former här"
tycker jag personligen var en klar och ärlig kommentar.
Jag håller med om att man inte ska vara långsint och att man inte ska haka upp sig på detta, utan att se framåt och uppmuntra till fler sådana här events som i slutändan KANSKE kan ge någon form av permanent lösning, men gammal i gården som jag är, så vill det nog till att det kommer någon form av OFFENTLIG ursäkt ifrån LTG ang sitt provokativa handlande, för vad det handlar om i grund och botten är att det förtroende som bl a Kjelle mfl försökt under en tid nu bygga upp är en ANING skadeskjutet i MÅNGAS ögon.