Inte så smart 16-åring kanske!

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Stor skillnad på att stoppa något bråk eller rädda en tjej från att misshandlas gentemot att få stopp på en motorcykel som kör i 100 kmh genom (centrum?)

har jag skrivit något om bråk på stan?

Nej jag menar äldre människor som inte är lämpliga i trafiken eller hur man ofta ser barnfamiljer som sitter med mobilen och skickar sms när dom kör och vinglar på vägen. Elller när det ska sminkas samtidigt som man kör.

man ser ibland dom som kör och läser tidningen. Ska man banka skiten ur dom så dom ser hur dom är som förare eller skicka dom till sibirien?

Det egna ansvaret ska man skylla på någon annan.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Säger inte att det är så men "tänk" om denna 16 åring hade en hjärnskada som VI i samhället hade kunnat hindra, då hade hans missbruk aldrig uppstått samt hans levnadssätt varit innanför våra svenska lagar.

Vet inte hur pass väl du känner till dessa förorter. Jag gick 7-9 i vårbygård och där var ett mycket speciellt klimat.

Hur uppstår grupperingar och vilka hamnar där? hoppas du kan se en röd tråd och att du förstår vad jag vill komma fram till.

Jovisst tänk om det är så, men tänk om det inte är så då? Vad ska vi skylla på då? Det finns förbannat mkt undanflykter och man skyller ifrån sig på det ena än det andra så långt det bara går oavsett vad saken gäller.

Jotack jag jobbar i områden med så gott som bara invandrare och har en nära kontakt med dom så jag vet precis hur det är. Hur de beter sig och hur de lever och jag är inte ett dugg imponerad de får visst ha sin egen laglösa värld i mångt och mycket.
Men det finns en hel del puckade svenskar med som jag gärna skulle vara utan så det gäller inte bara invandrare men visst i de områdena är det ett annat klimat än med våra svenska "fulingar" som mestadels framstår som mesar i jämförelse.

Jag vet hur grupperingar fungerar och man har fortfarande ett val, rätt eller fel...;)

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Jovisst tänk om det är så, men tänk om det inte är så då? Vad ska vi skylla på då? Det finns förbannat mkt undanflykter och man skyller ifrån sig på det ena än det andra så långt det bara går oavsett vad saken gäller.

Jotack jag jobbar i områden med så gott som bara invandrare och har en nära kontakt med dom så jag vet precis hur det är. Hur de beter sig och hur de lever och jag är inte ett dugg imponerad de får visst ha sin egen laglösa värld i mångt och mycket.
Men det finns en hel del puckade svenskar med som jag gärna skulle vara utan så det gäller inte bara invandrare men visst i de områdena är det ett annat klimat än med våra svenska "fulingar" som framstår som mestadels framstår som mesar i jämförelse.

Jag vet hur grupperingar fungerar och man har fortfarande ett val, rätt eller fel...;)

Tror inte vi kommer längre än så här och det är bra för detta är ett hojforum. Vi alla jobbar på olika sätt för att förbättra för våra medmänniskor.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Tror inte vi kommer längre än så här och det är bra för detta är ett hojforum. Vi alla jobbar på olika sätt för att förbättra för våra medmänniskor.

Kan du inte berätta för mig när gränsen går för att en människa bör ta ett eget ansvar för sina handlingar?

Sen ska jag lämna dig ifred :)

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
Kan du inte berätta för mig när gränsen går för att en människa bör ta ett eget ansvar för sina handlingar?

Sen ska jag lämna dig ifred :)

Ur vilken synvinkel menar du? Samt vad innefattar ansvar? finns det några gränser. förstår inte riktigt din fråga men drar ett exempel som är ganska grovt.

Hämtade en rattfylla för några år sedan som nästan körde ihjäl ett äldre par. Vårdade honom precis som vem som vem som helst. Lika vård till alla. Hans handlingar som han gjorde blev han dömd för. Han fick ta ansvar för sina handlingar.

Många förespråkar hårda fängelsestraff osv men grundproblemet finns ju kvar. Hans alkoholism finns kvar och det är grundproblemet man vill åt.

blev det tydligare nu!

qemboad

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
BMW K1300R 2009
Nu är det vittnes uppgift att dom (tydligen två på cykeln) kom körande i 100km/h, det räcker med att dom susar runt 50-60 för att köra ihjäl någon..

http://www.dn.se/sthlm/en-dod-i-mc-olycka-i-tensta

"16-åringen är misstänkt för vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik, narkotikabrott, rattfylleri under påverkan av narkotika och smitning."

Av en händelse så ringde jag Polisen ikväll pga ligister utan hjälm som blåste runt med 4st EU moppar utanför porterna i bostadsområdet.

Adressen där dom busade var porten där offret bodde, den trettonåriga flickan varifrån Eskilstuna

Bara en tidsfråga alltså innan liknade olycka sker här..

btw: Polisen dök upp två timmar senare..

Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Jag kör som en jävla idiot? har vänner som gör det också,

E det inte det som hör till med 16-17 åringar? vi gör vad vi väll när vi vill? :va

Men har dock vet att veta när man ska hålla hastighetsbegränsningen och när man själv kan dö bara, i stort sett

skulle dock aldrig bombat genom centrum,

och ja jag har kört påverkad, men det är det många som har och ja vet själv hur dumt det är, men någon gång måste man va dum nog i livet att göra det för o sedan skita i det

Varför måste man vara dum nog att köra påverkad någon gång i livet?

Bara det uttalandet visar din omogenhet vilket i sig till viss del kan kopplas till din ålder....

Resten till dumhet...

Nej jag har inget till övers för folk som kör påverkade....

Not sent from an iProduct

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Varför måste man vara dum nog att köra påverkad någon gång i livet?

Bara det uttalandet visar din omogenhet vilket i sig till viss del kan kopplas till din ålder....

Resten till dumhet...

Nej jag har inget till övers för folk som kör påverkade....

Not sent from an iProduct
De flesta 16 åringar är omogna kanske beroende på att de är bara 16år man gör fel kör full börjar röka mm ibland går det åt helvete men då får man ta sitt straff

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Ur vilken synvinkel menar du? Samt vad innefattar ansvar? finns det några gränser. förstår inte riktigt din fråga men drar ett exempel som är ganska grovt.

Hämtade en rattfylla för några år sedan som nästan körde ihjäl ett äldre par. Vårdade honom precis som vem som vem som helst. Lika vård till alla. Hans handlingar som han gjorde blev han dömd för. Han fick ta ansvar för sina handlingar.

Många förespråkar hårda fängelsestraff osv men grundproblemet finns ju kvar. Hans alkoholism finns kvar och det är grundproblemet man vill åt.

blev det tydligare nu!

Det känns som att du försvarar alla hela tiden.

Är det ditt och mitt ansvar att se till att Arne inte kör rattfull?
Även om Arne är alkholist så vet han mkt väl att man inte får dricka alkohol och köra bil, det glömmer man inte bort bara för att man är full...

Jag håller med dig till viss del, men straffen i Sverige är löjligt låga för hur det än är så är straffen hårda vill man ju verkligen inte åka dit.
Man vill väl inte åka dit för ngt dumt nu heller men det svider inte tillräckligt för att låta bli.
Jag tycker mig känna att många resonerar lite såhär:
Kör jag 10km/h för fort kostar det mig tex 3000kr och det kan jag ta om/när det händer det svider och det är absolut inte kul för det är ganska mkt pengar.
Men skulle det kosta 30 000kr hur många tror du då skulle köra för fort? Jag tror det skulle vara betydligt färre det blir liksom inte värt risken då...

Sen ska man självklart få hjälp till vård om man är alkholist eller vilken sjukdom det nu må vara.
Men hur många "friskförklarade" alkholister och pedofiler och allt vad det nu är är "friska" på riktigt då?
De gör ju OFTA om det igen och då ser jag inte meningen med att ha de ute bland hederligt folk..

Bara tankar kring det hela... Känns som att folk överlag är lite väl naiva...

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
Det känns som att du försvarar alla hela tiden.

Är det ditt och mitt ansvar att se till att Arne inte kör rattfull?
Även om Arne är alkholist så vet han mkt väl att man inte får dricka alkohol och köra bil, det glömmer man inte bort bara för att man är full...

Jag håller med dig till viss del, men straffen i Sverige är löjligt låga för hur det än är så är straffen hårda vill man ju verkligen inte åka dit.
Man vill väl inte åka dit för ngt dumt nu heller men det svider inte tillräckligt för att låta bli.
Jag tycker mig känna att många resonerar lite såhär:
Kör jag 10km/h för fort kostar det mig tex 3000kr och det kan jag ta om/när det händer det svider och det är absolut inte kul för det är ganska mkt pengar.
Men skulle det kosta 30 000kr hur många tror du då skulle köra för fort? Jag tror det skulle vara betydligt färre det blir liksom inte värt risken då...

Sen ska man självklart få hjälp till vård om man är alkholist eller vilken sjukdom det nu må vara.
Men hur många "friskförklarade" alkholister och pedofiler och allt vad det nu är är "friska" på riktigt då?
De gör ju OFTA om det igen och då ser jag inte meningen med att ha de ute bland hederligt folk..

Bara tankar kring det hela... Känns som att folk överlag är lite väl naiva...

Att vi tycker olika är för mig helt okej. Jag försvarar inte någon utan ser på det på ett mer humant sätt bara. Skulle jag börja resonera som du är det bara att byta jobb.

Jag tycker det är viktigt att inte tappa hoppet och se det positiva i individen även om det ibland är ytterst lite. Tror inte du skulle vilja bli hämtat om du någon gång dryckit dig för full. Hur skulle det kännas att bli omhändertagen av någon som dömer ut dig för dina brister och kanske rent av sätter in dig i ett fack och klassar dig som alkoholist.

Detta vi snackar om nu är att minska sin förförståelse för individen och inte döma någon individ för vad denne har gjort. Vi alla behövs i samhället och du förespråkar hårdare straff. jag ser det på ett annat sätt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Att vi tycker olika är för mig helt okej. Jag försvarar inte någon utan ser på det på ett mer humant sätt bara. Skulle jag börja resonera som du är det bara att byta jobb.

Jag tycker det är viktigt att inte tappa hoppet och se det positiva i individen även om det ibland är ytterst lite. Tror inte du skulle vilja bli hämtat om du någon gång dryckit dig för full. Hur skulle det kännas att bli omhändertagen av någon som dömer ut dig för dina brister och kanske rent av sätter in dig i ett fack och klassar dig som alkoholist.

Detta vi snackar om nu är att minska sin förförståelse för individen och inte döma någon individ för vad denne har gjort. Vi alla behövs i samhället och du förespråkar hårdare straff. jag ser det på ett annat sätt.

Jag gillar dig på det sättet att du inte tror ont om människor :)
(inte elakt ironiskt eller så)

Men det finns människor som hånar sånna som dig och är kriminella, dessa går inte att lita på utan de vill bara att du ska tycka väl om dom :)

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Jag gillar dig på det sättet att du inte tror ont om människor :)
(inte elakt ironiskt eller så)

Men det finns människor som hånar sånna som dig och är kriminella, dessa går inte att lita på utan de vill bara att du ska tycka väl om dom :)

Ögontjänare. Nånstans måste man förstå att alla är inte likadana och myten om att det finns "något gott hos alla" måste man släppa. Livet är orättvist och man kan oftast förbättra sina förutsättningar men är man ett :arsele så blir det betydligt svårare.

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Till er som förklarar/försvarar skyller på droger, fattigdom, taskig uppväxt osv....

Tänk om det vore er dotter som blivit ihjälkörd, vad hade ni tyck då???
Känn efter innerst inne... Vad hade ni kännt och tyckt då???

Min dotter fyller fjorton i år, hade det varit hon så hade han oavsett om han var svart, brun, vit, röd, blå varit död. På fullt allvar hade jag dödat honom, skulle jag inte "klarat" av det hade jag betalat nån som kan att göra det....

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
har jag skrivit något om bråk på stan?

Nej jag menar äldre människor som inte är lämpliga i trafiken eller hur man ofta ser barnfamiljer som sitter med mobilen och skickar sms när dom kör och vinglar på vägen. Elller när det ska sminkas samtidigt som man kör.

man ser ibland dom som kör och läser tidningen. Ska man banka skiten ur dom så dom ser hur dom är som förare eller skicka dom till sibirien?

Det egna ansvaret ska man skylla på någon annan.

ja de håller ja med om men det va inte den delen ja mena,

Misstolka kanske det du sa om att vi bara står på och kollar på att andra ska göra något.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag fattar inte vart denna diskutionen tog vägen. Kör man ihjäl folk pga dumhet har man gjort fel. Super man och kör ihjäl folk har man gjort fel. Finns inget som försvarar ett sådant beteende då individen hela tiden har ett eget val.

Och Adde, det finns onda människor. Ledsen att kasta det i ansiktet på dig men ondska är lika gammalt som mänskligheten själv. Dock säger jag inte med det att det var inblandat i just detta fallet.

Sen fattar jag inte vart invandringsdebatten kom ifrån. En korkad människa är väl en korkad människa oavsett vart han/hon var född och vilken färg på huden eller religonstillhörighet personen råkade ha?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras