Inte så smart 16-åring kanske!

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ögontjänare. Nånstans måste man förstå att alla är inte likadana och myten om att det finns "något gott hos alla" måste man släppa. Livet är orättvist och man kan oftast förbättra sina förutsättningar men är man ett :arsele så blir det betydligt svårare.

Livet är vad man gör det till. Ibland hoppar man på hinder men de går alltid att hoppa över.

Inget är omöjligt! Det tar bara lite längre tid.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Tänk dig följande: nolltolerans mot alla grövre brott som ej uppkommit i stundens hetta; mord, våldtäckt, grov misshandel, grovt rån etc.

Är ganska jävla säker på att brottslighet i den formen hade minskat drastiskt.

Det där är den linje som USA, framför allt New York, slagit in på, ...med skillnaden att nolltoleransen gäller ända ner på "klotternivå".

Detta tillsammans med ökat antal poliser & interner samt användande av "progressiv" straffskala har sedan årtionde gett en konstant och drastiskt minskande kriminalitet.

Dvs diametralt motsatt metod och effekt som vi ser i Sverige sedan decennier.

Men vår metod är ändå bäst förstås... :va
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Ställer frågan till dig med. Vad hade du gjort om det var ditt barn som körde hojen?

Det är ju inte ovanligt nuförtiden att släkt & vänner tar 100% parti för "sin" part, ...skriker, gormar & spottar i rättssalen samt applåderar & hånskrattar åt offrets anhöriga när förövaren blir frikänd eller får saft & bullar som straff.

Somalier/afrikaner står längst ner på statusskalan i invandrarpopulationens ögon så rent gissningsvis är det ett tänkbart scenario.

Men det kan ju vara så att ungen inte är en produkt av sina föräldrars (brist på) uppfostran och att dom beklagar sin sons agerande fullt ut.
 

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Om ni är intresserade av USA´s rättssystem, hårdare straff och mera poliser kontra antal som begår brott borde läsa ett avsnitt i boken FREAKONOMICS som tar upp detta på ett mycket intressant sätt. Tror boken är skrivna av författarna Steven D. Levitt och Stephen J. Dubner... Eller nu är jag säker, Gooooogle. :yoparty
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Snick snack. Att USA har mer problem med brottslighet än t.ex Sverige trots grövre straff innebär inte att tyngre straff saknar verkan. Du menar att du tror att USA hade kunnat släppa på straffen till svensk nivå utan att det hade blivit värre?

Beror på mentaliteten. I USA har man ex antal dödsskjutningar varje dag. I Kanada har man en bråkdel så många incidenter, trots betydligt större vapenresurser och olåsta dörrar. Why?

Amerikanare är "dumma", de vet vi alla, de skrämmer skiten ur sig själva med media etc.

Så nej, du har rätt i att straffen har sin verkan men vi kan inte jämföra med usa eftersom de är som de är.


... Sen är det så att oavsett om längre straff hjälper eller inte så är det väl skitsamma? Idioter som gör idiotiska saker ska få skit, så är det bara, jag fattar inte varför folk sitter och ska försvara mördare och drogmissbrukare? Tror jag läst tre eller fyra inlägg som faktiskt försvarar offret för en gångs skull. Vem fan bryr sig om dumfan som valt att döda någon, tänk på offret och de närstående i första hand. Hur glada blir de när de inte får någon som helst upprättelse? Och det där med att alla är lika värda, vad är egentligen en sådan värd som anser andra så värdelösa att de kan offras... Spenderar man någon annan har man spenderat sig själv.

Och nej nu menar jag förstås inte småsaker och olyckshändelser, utan sådana som utgör en fara och har bevisat sig olämpliga att leva fria
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Tror jag läst tre eller fyra inlägg som faktiskt försvarar offret för en gångs skull. Vem fan bryr sig om dumfan som valt att döda någon, tänk på offret och de närstående i första hand. Hur glada blir de när de inte får någon som helst upprättelse?


Fattar inte riktigt :va Vad finns att försvara? Offret dog, därav epitetet "offer". Klart som fan alla tycker att det är jättetråkigt, men de flesta diskuterar källan till problemet: killen som körde hojen (och ev. bakomliggande faktorer). Det du snackar om är ganska synonymt med hur svensk politik förs:

" - Vi har ett budgetunderskott.
- Sälj allt vi äger!!
- Ska vi inte ta reda på varför vi har ett budgetunder...
- SÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLJ!!!"

Attackera problemet direkt, annars slåss du mot en evighetsmaskin.

Diggar också hur du drar 300 miljoner människor över en kant. Stereotyp much? :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis 16 år gammal. ett misslyckade och något han kommer få leva med resten av sitt liv.
Beror helt på vilken bakgrund han har. Att det hände i Tensta betyder inte för mig att han är nyinvandrare. (Jag har själv invandrarbakgrund med ursprung i Skåne, Finland, Skottland och Sverige)
På precis samma sätt är vårt svenska sätt att lägga skulden för det som hände honom ingen universell sanning. I många länder vid en trafikolycka är felets alltid främlingens/invandrarens fel "för om du inte varit här hade olyckan aldrig hänt". Och du har valt att lämna ditt eget land och åka hit.
I sådana länder hade hela skulden för olyckan legat på flickan och hennes familj. Eftersom hon är död så blir det hennes familj som blir ansvarig för pojkens skador.

Hade olyckan hänt i Somalia och han också varit från Somalia gissar jag att skadeståndet från pojken/hans familj till flickans familj blivit 20 kor. 20 kor är vad hennes familj fått från friarens familj när hon skulle gifta sig.
 
Last edited:

Filling

Påminnelse
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Ingebukt
Hoj
En med måga cc
Vi pratar "straff, etnicitet, skicka iväg folk, påverkad, rasism, skuld, det var bilistens fel" osv.Jag har läst; "blir man förvånad"," dumt att ge en 16åring kontroll över en mc". Nä, vi blir inte förvånade, vi tycker det är dumt att en 16åring ska få köra lätt mc men att en 20åring får lov att köra en Kawa zx 10r eller bmw;s 1000rr det är ok, eller? Så ser det ut gott folk. Vi letar efter syndabockar och det är naturligt för oss mäniskor, någon måste vara skyldig. Problemet i detta ligger i att vi fortfarande glömer oss själva.
Senast för några dagar sen var jag på väg från Bromölla till Olofström. Jag låg bakom en bil i laglig fart samtidigt som bilen framför la ut vänster blinkers och började bromsa in, jag bromsar också samtidigt som jag registrerar ett antal hojar bakifrån som närmar sig jävligt snabbt och jag hinner tänka " detta går åt helvete". Bilen framför hinner upptäcka faran samtidigt som tre sporthojar blåser föbi i flygfart, förmodligen har de inte ens upptäckt faran i deras framfart. Lite efter kommer två sporthojar till som bromsat in, de kör förbi i mkt sakta hastighet, den ena ger fingret till bilisten och den andre slår näven i biltaket. Varför?? Bilisten skulle göra en vänstersväng och gjorde allt rätt men ändå blev han syndabocken här, konstigt men det är ju så det är:va.
För ganska många år sen i en sydsvensk stad parkerade en sporthoj sig inne i förarhytten på en bil. Behöver jag nämna att det fanns dödlig utgång. Det snackades mkt om hur synd det var om mc-föraren och vilken fin kille det var osv, man nästan hjälteförklarade honom. De som omkom inne i bilen hörde man mkt lite om. Nämnas bör, Inne i samhälle, mc-förarens hastighets-mätare hade stannat på 178 km/h. Men många tyckte att det var bilistens fel eftersom han kört ut i korset, fastän han hade grönt ljus???
Blir vi förvånade, nä inte fan blir vi det, det enda vi vet och vi är helt säkra på är; det är alltid bilisternas fel, vi kör inte så fan kan gråta och att vi blir felaktigt bedömda i media. Ponera att killen i Tensta har suttit och "tänt på" framför datorn och kollat in sh-sidan där det läggs ut en jävla massa filmer på idiotkörningar,. I sitt förvirrade tillstånd har han snott en hoj och,,resten vet vi. Fel? Ja, så in i helvete men han är fan inte ensam i skuldfrågan. Mitt andra inlägg här, malten har varit framme igen och jag är ff känslig så ta det lungt med kölhalningen :brinnerup
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Last edited:

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Vi pratar "straff, etnicitet, skicka iväg folk, påverkad, rasism, skuld, det var bilistens fel" osv.Jag har läst; "blir man förvånad"," dumt att ge en 16åring kontroll över en mc". Nä, vi blir inte förvånade, vi tycker det är dumt att en 16åring ska få köra lätt mc men att en 20åring får lov att köra en Kawa zx 10r eller bmw;s 1000rr det är ok, eller? Så ser det ut gott folk. Vi letar efter syndabockar och det är naturligt för oss mäniskor, någon måste vara skyldig. Problemet i detta ligger i att vi fortfarande glömer oss själva.
Senast för några dagar sen var jag på väg från Bromölla till Olofström. Jag låg bakom en bil i laglig fart samtidigt som bilen framför la ut vänster blinkers och började bromsa in, jag bromsar också samtidigt som jag registrerar ett antal hojar bakifrån som närmar sig jävligt snabbt och jag hinner tänka " detta går åt helvete". Bilen framför hinner upptäcka faran samtidigt som tre sporthojar blåser föbi i flygfart, förmodligen har de inte ens upptäckt faran i deras framfart. Lite efter kommer två sporthojar till som bromsat in, de kör förbi i mkt sakta hastighet, den ena ger fingret till bilisten och den andre slår näven i biltaket. Varför?? Bilisten skulle göra en vänstersväng och gjorde allt rätt men ändå blev han syndabocken här, konstigt men det är ju så det är:va.
För ganska många år sen i en sydsvensk stad parkerade en sporthoj sig inne i förarhytten på en bil. Behöver jag nämna att det fanns dödlig utgång. Det snackades mkt om hur synd det var om mc-föraren och vilken fin kille det var osv, man nästan hjälteförklarade honom. De som omkom inne i bilen hörde man mkt lite om. Nämnas bör, Inne i samhälle, mc-förarens hastighets-mätare hade stannat på 178 km/h. Men många tyckte att det var bilistens fel eftersom han kört ut i korset, fastän han hade grönt ljus???
Blir vi förvånade, nä inte fan blir vi det, det enda vi vet och vi är helt säkra på är; det är alltid bilisternas fel, vi kör inte så fan kan gråta och att vi blir felaktigt bedömda i media. Ponera att killen i Tensta har suttit och "tänt på" framför datorn och kollat in sh-sidan där det läggs ut en jävla massa filmer på idiotkörningar,. I sitt förvirrade tillstånd har han snott en hoj och,,resten vet vi. Fel? Ja, så in i helvete men han är fan inte ensam i skuldfrågan. Mitt andra inlägg här, malten har varit framme igen och jag är ff känslig så ta det lungt med kölhalningen :brinnerup


Helt rätt
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Om ditt barn hade dödat någon då?

touché.

Man räknar självklart på hur den enskilda individen kan tillföra ett samhälle i BÄSTA möjliga mån. Att stjäla en mc, dra en lina och köra ihjäl en person är raka motsatsen - oavsett bakrund och snyft-historia.

jag hoppas hon svarar.

nåväl, du har svarat, så en fråga till dig:

'värdet' på en människa, är den konstant?
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Om man är 16 år så är man fortfarande ett barn. Jag tycker inte att barn kan behandlas som vuxna, inte ens när de halkat helt snett i livet. Barn väljer tyvärr inte sina föräldrar eller uppväxtmiljö. Det är klart att samhället ska försöka få killen på ett bättre spår, även om det han gjort är fel och orsakat en annans död.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Om man är 16 år så är man fortfarande ett barn. Jag tycker inte att barn kan behandlas som vuxna, inte ens när de halkat helt snett i livet. Barn väljer tyvärr inte sina föräldrar eller uppväxtmiljö. Det är klart att samhället ska försöka få killen på ett bättre spår, även om det han gjort är fel och orsakat en annans död.


håller med Jerker -

lås in föräldrarna istället, deras fel att barnet blivit sådan
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vi letar efter syndabockar och det är naturligt för oss mäniskor, någon måste vara skyldig. Problemet i detta ligger i att vi fortfarande glömer oss själva.

Senast för några dagar sen var jag på väg från Bromölla till Olofström. Jag låg bakom en bil i laglig fart samtidigt som bilen framför la ut vänster blinkers och började bromsa in, jag bromsar också samtidigt som jag registrerar ett antal hojar bakifrån som närmar sig jävligt snabbt och jag hinner tänka " detta går åt helvete". Bilen framför hinner upptäcka faran samtidigt som tre sporthojar blåser föbi i flygfart, förmodligen har de inte ens upptäckt faran i deras framfart. Lite efter kommer två sporthojar till som bromsat in, de kör förbi i mkt sakta hastighet, den ena ger fingret till bilisten och den andre slår näven i biltaket. Varför?? Bilisten skulle göra en vänstersväng och gjorde allt rätt men ändå blev han syndabocken här, konstigt men det är ju så det är:va.
Ja, inte allt för sällan hör man av sporthojare om bilisten som körde ut framför hojåkaren så det blev panikbromsning för att undvika smärta och sorg. Naturligtvis läggs hela skulden för incidenten på bilisten som skulle ha sett och inväntat MCn som kom i över 200 km/h på 90-väg.

Idioti.

Men detta är off topic i här.
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Om man är 16 år så är man fortfarande ett barn. Jag tycker inte att barn kan behandlas som vuxna, inte ens när de halkat helt snett i livet. Barn väljer tyvärr inte sina föräldrar eller uppväxtmiljö. Det är klart att samhället ska försöka få killen på ett bättre spår, även om det han gjort är fel och orsakat en annans död.

Du när man är 16 år så kan man ta ansvar för sig själv och sina handligar.

Sen så tycker ja när man är 16 så ska man behandlas som vuxen
där med straffas som vuxen med.

När anser ni att man är lämpad att köra hoj?
Ja tycker de är mer vanligt med idiot körningar med tung mc än 125!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ursprungsinlägget beskriver något som hände för 15år sedan i borensberg.

Min tjejkompis hade varit o ridit hos en gemensam bekant.
Hon skulle bli hämtad av sin kille.
Killen var som vanligt sen så hon började traska längs vägen hemmåt, tyvärr med hörlurar på.
Bakifrån kommer en 17årig kille i stulen bil , i hög fart, fipplandes på sin bilstereo.
Vad som hände kan ni räkna ut själva.
Till saken hör att killen hade inget körkort och hade blivigt tagen för olovlig körning MÅNGA gånger, kommer inte ihåg exxakt antal men det var ca ett 20tal.

När det hände ville hela byn lyncha killen och det var väl till och med ett gäng som försökte. Men killen hade varit klok nog att gå under jorden.
Väldigt ädelt att vilja lyncha banemannen till en rågblond vacker ung kvinna som är så oskyldig som nån kan bli.

Men så här femton år senare ser jag det med andra ögon.
Givetvis hade hon levt idag om killen aldrig hade satt sig bakom ratten.
Men den killen kunde varit vem av oss som helst.
Hur många ggr har inte trafiksituationer dykt upp som skulle kunna gått riktigt illa?
Vem har inte kört så fort man vågar o lite till på en krokig 70-väg?
Eller sms'at när man kört bil?
Hade tjejen varit mindre död om killen haft körkort och köpt bilen lagligt?
Hade tjejen varit mindre död om du klippt henne på bulten eller bogan?

Det är dubbelmoral att köra allt vad tygen håller och sen sätta sig framför datorn och näthata en kille som körde ihjäl någon för han körde som en idiot.
Och nej, körkortet ger er inte rätten att göra detta, det ger er rätten att följa trafikreglerna vilka vi alla väljer att följa som det behagar oss som bäst
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top